Verkeerscontroles afgeschaft, wat nu?
Iedereen in Thailand kent ze wel. De vaste roadblocks waar de politie, motorbikes en andere voertuigen aanhoudt en hoopt ze te betrappen op een of andere overtreding. En dan(illegaal) tegen betaling de overtreding kwijtscheldt.
Zo ook op de toegangswegen tot Ubon, vaste dagen, vaste tijden en vaste plaatsen. Niet tussen 12 en 13 want lunchtijd.
Opeens, vorig jaar, geen blocks meer! Naar het schijnt is er een nieuwe baas over de politie in Bangkok aangetreden die de corruptie wil uitbannen. Een lovenswaardig maar uiterst lastig streven. Zoiets als een pad in het oerwoud kappen, voor je het weet is het weer dicht gegroeid.
Dus was het wachten op initiatieven aan politie zijde, immers de schoorsteen moet roken.
Even een zijstapje. Het is bekend dat de Thai graag gokken en kaartspelen, Daartoe stellen particulieren hun woning tegen betaling voor de kaartspelers beschikbaar. Omdat het illegaal is moet de bewoner een fee aan de politie betalen en soms ook een biertje aanbieden bij het ophalen van de money. Tot dusverre vroeg hier alleen de tambon agent 7000 thb per maand voor het gedogen.
Maar het boven geschetste probleem zette ook de politiebureaus van de Amphur en Changwat aan het denken met als resultaat dat nu per maand rond de 20.000 thb per woning opgehoest moet worden. Naar schatting zijn er in Warin tussen de 30 en 40 woonhuizen die open zijn voor kaartspelen. Dus serieus geld!!
De vraag is, wat nu. Want actie vraagt reactie. Verwacht wordt dat veel eigenaren stoppen met deze activiteit, want niet lonend meer. Dat heeft de politie niet voorzien, wie het onderste uit de kan wil, krijgt het lid op de neus.
Interessant is ook welke alternatieven de kaartspelers en de woonhuisbezitters zullen ontwikkelen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand12 december 2024PAO verkiezingen (deel 3)
- Leven in Thailand10 december 2024De teloorgang van een PAO kandidaat (deel 2)
- Leven in Thailand8 december 2024De teloorgang van een PAO kandidaat
- Leven in Thailand6 februari 2023Een boom omhakken (lezersinzending)
Was mij opgevallen in Chiang mai dat er sinds april geen verkeers controles meer plaats vonden maar dat heeft te maken dat er geen toeristen meer zijn. Die gingen voor alles op de bon wat makkelijk verdienen was.
Dit heeft ook te maken met de invoering van cameras die oa automatsch vastleggen als iemand zonder helm rijd en dan krijgt de kentekenhouder automatsch de boete thuis gestuurd.
Nu krjjg je het volgende fenomeen. Mensen worden creatief en dekken het kenteken af (bv met een mondmasker) of maken het anderzins onleesbaar. Moet oom agent toch weer optreden.
Het speelt in Bangkok al jaren dat de “brommer” controles er niet meer zijn. Wil je echt geen risico lopen doe dan net zoals in het filmpje https://www.reddit.com/r/Thailand/comments/kwfkyv/relieve_stress_wear_a_helmet_and_mask_for_safety/
Er worden tegenwoordig steeds meer brommers aangehouden in de omgeving Phrom Phong. Twee politiemannen op een brommer houden je aan en controleren je papieren, of je geen drugs bij je hebt enz. Gebeurt steeds vaker.
Voordien waren er dagen dat ik in Pattaya wel tot 2 maal toe per dag werd tegengehouden. Ik dacht er op zeker ogenblik aan om mijn rijbewijs rond mijn nek te hangen.
Sinds Maart verleden jaar heb ik in gans Pattaya geen controlepost meer gezien. De politie lijkt er wel in rook te zijn opegegaan.
Wil een politiemacht effectief zijn in het opsporen van strafbare feiten dan zal dit zeker dienen te gebeuren door controles, hetzij met een groep dan wel individueel personen staande houden en controleren. In Pattaya werden bepaalde wijken meerdere keren gecontroleerd op de invals- en uitvals wegen en dit gaf zeker goede resultaten. Veel drugs werd en onderschept en ook onverzekerden en drugs en drankrijders werden aangepakt. Ik ben zelf al meerdere keren gecontroleerd en kon altijd weer snel doorrijden. Een keer een onterechte bekeuring gehad, maar toon dat maar aan. Ik moest naar het bureau aan de beachroad. Daar zat het vol met Thaise mensen die een bekeuring hadden gehad en diverse in tranen, want de bekeuring is niet een ieder welgevallig. Dat toeristen een melkkoe bleken te zijn zal ik niet ontkennen. De corrupte agenten zijn volhardend en het lijkt vechten tegen de bierkaai. Ik heb het zeker te doen met de niet corrupte agenten, want die zijn er ook. Maar ik mag hopen dat de controles wel weer gaan plaatsvinden echter zonder corruptie, want toezicht is onontbeerlijk voor het goed functioneren van een politiekorps. Er is nog een lange weg te gaan.
Als oud politieman is dat uw gedachte maar is het niet eens tijd om in de huidige tijd mee te gaan?
Politie moet onzichtbaar effectief bezig zijn en geen sukkels voor de show zijn. Hoe minder in het straatbeeld hoe beter je moet oppassen.
Misschien een wat vervelende vraag maar:
Hoe zou het toch komen dat de overgrote meederheid van weggebruikers in heel veel landen zich aan de regels houden zonder daarvoor dagelijks of zelfs wekelijks gecontroleerd en beboet te worden zoals in Thailand?
@Chris,
Trajectcontroles en flitspalen zijn toch ook een vorm van controleren die 24/7 plaats vinden?
Ik ben trouwens blij dat ze hier het fenomeen trajectcontrole nog niet geintroduceerd hebben want hoe makkelijk kan het zijn om dat te in te voeren op de tolwegen van Bangkok.
In heel Nederland worden per jaar tussen de 8 en 9 miljoen verkeersboetes uitgedeeld, de meeste voor snelheidsovertredingen, de rest voor door rood licht rijden en handmatig gebruik van een smartphone.
In Thailand worden per jaar, bij een 4 keer zo grote bevolking, 13 miljoen verkeersboetes uitgedeeld waarvan er slechts 3 miljoen daadwerkelijk worden betaald.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/02/11/circa-84-miljoen-geconstateerde-verkeersovertredingen-in-2019#:~:text=Er%20zijn%201.832.599%20snelheidsboetes,snelheidsovertredingen%20kan%20verschillende%20redenen%20hebben.
https://www.nationthailand.com/news/30356768
Het werkelijke aantal verkeersovertredingen is natuurlijk in beide landen vele malen hoger.
Ik heb een sterk vermoeden dat het grote verschil in verkeersdoden tussen Nederland en Thailand (factor 5) niet zozeer te maken heeft met het aantal overtredingen maar met ernstiger gevolgen vanwege de gebrekkige infrastructuur en dan met name geen scheiding langzaam en snelverkeer en de heilige status van automobielen.
Thais in tranen heb ik nog maar weinig gezien en al zeker niet om een boete te betalen. Die zie ik dat vooral met de gekende glimlach betalen. Als ik in Pattaya rond me kijk zie ik bijna de helft van de Thai nog steeds zonder helm rijden terwijl ze weten ( niet nu) dat er heel veel controles zijn. Dus zo bang zijn die toch helemaal niet om een bekeuring te moeten betalen. Ik zie in België nooit nog iemand zonder helm rijden bang dat we zijn om een boete te krijgen.
Ik denk dat de meeste farangs harder balen als ze 400 Baht mogen ophoesten.
Ja ik ben die corruptie zo moe
Je weet wel vooral tegen buitenlanders , dat ik besloten heb geen eigen voertuig meer aan te
schaffen Het is natuurlyk de fout van de regering die daar te weinig voor vele jaren er iets tegen doet
Nu weer even gaan ze het proberen onder controle te krygen Weinig nut vrees ik
Heb vaak in Pattaya rond gereden op de motorbike altijd met helm. Regelmatig aangehouden en zelfs in de tijd dat ik officieel nog geen motorrijbewijs had nooit een bekeuring gehad. Eenmaal door liet ik mijn Nederlandse rijbewijs zien. Hij bekeek het aandacht maar kon het niet lezen. vertelde dat de AM bestekende voor Adult Motorbiker from more the 50 jaar. Een andere keer vroeg een ander wat NEDERLAND betekende ik verteld ALL drivers licenties. Ook daar mee weg gekomen.
Zelfs een keer wel vier keer langs een post gereden bij de parallelweg bij het spoor, daar van drie keer aangehouden steeds keurig om mij rijbewijs gevraagd en na bekijken een salueren en bedankt. Wel altijd met helm op en vriendelijke gedag zeggen. Vertellen dat ik en vriendin uit Sisaket Isaan komt geeft blijkbaar altijd direct een band met hun.
De keren dat ik met een auto of een personenbus met vrienden door Thailand reed ook altijd net om mijn paspoort of rijbewijs gevraagd. Wilden ze wel samen met mij op de foto en werd eigenlijk verder niet na gekeken. Nooit onterecht een bekeuring gehad in 14 jaren.
Twee keer een aanrijding gehad ook die keren is het keurig zonder problemen afgehandeld, wel kosten wat tijd want er moest eerst iemand van de verzekering komen. Wel 400 baht betaald voor dat de politie erbij was gekomen.
De enigste keer dat ik met “fraude” in aanraking kwam, maar zelf zag als een opvoedde maatregel, was ca 12 jaar terug toen ik op een rit van Udon naar Pattaya liefst 4 keer langs de kant werd gezet omdat ik op de rechterbaan reed en te hard reed. Allemaal terecht al hield ik me van de domme, dat leverde me 2 bekeuringen van 200 baht en een van 400 baht op. De vierde werd niet gegeven omdat mijn vriendin verteld dat we een 6 kilometer ervoor ook al waren aangehouden.
Maar een bekeuring van 200 of 400 baht zie ik als foot. In Nederland ben je minimaal € 77,- kwijt.
Natuurlijk weet ik ook wel dat er donaties opgehaald worden voor de politie “sport”verenigingen bij bars en restaurants en daarvoor worden dan ook een oogje dicht geknepen. Maar die oogje zijn dan ook vaak voor overtredingen van te laat nog open zijn, of werkzaamheden of activiteiten verrichten die niet toegestaan zijn.
Maar kan zeker niet onderschrijven dat elke politieagent corrupt is.
En als U te hard reed hoe hebben ze dat dan vastgesteld ? Hebben ze mij ook al gezegd op de grote weg….dan geef je 200 Baht en die gaat gewoon rechtstreeks in de broekzak van de agent. Geen bewijs van betaling niks en pure corruptie want ik reed helemaal niet te hard integendeel.
Maar al bij al is het nog altijd interessanter voor ons dan een Europese boete van 100 euro als je 5 kilometer te snel rijdt.
Ik kan daar allemaal prima mee leven en betaal dat uiteindelijk met de glimlach.
Thai cops struggling under debt totalling Bt270bn, says police chief
https://www.nationthailand.com/news/30402001?utm_source=category&utm_medium=internal_referral