Verkeer in Thailand behoort tot gevaarlijkste ter wereld
Thailand bezet met 26.000 verkeersdoden per jaar de zesde plaats als het gaat om landen met de meeste verkeersslachtoffers ter wereld, zo schrijft The Nation.
In 70 tot 80 procent van alle gevallen zijn de dodelijke slachtoffers motorrijders of hun passagiers. Deze cijfers zijn vandaag bekend gemaakt tijdens een persconferentie onder leiding van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Silapachai Jarukasemratana.
Hij liet de pers verder weten dat te hard rijden, rijden onder invloed, het niet gebruiken van veiligheidsgordels en valhelmen, de belangrijkste doodsoorzaken zijn. Alle genoemde zaken zijn overigens strafbaar volgens de verkeerswetten in Thailand.
Nederlandse Ambassade waarschuwt reizigers
Ook de Nederlandse Ambassade in Bangkok waarschuwt op haar website reizigers voor deelname aan het verkeer:
Elk jaar zijn er in Thailand duizenden verkeersdoden. Vaak als gevolg van een combinatie van roekeloos rijden en sterke drank. De overgrote meerderheid van de slachtoffers zijn motor- en brommerrijders. Meestal wordt geen helm gedragen. Voor het huren van bromfietsen is een motorrijbewijs vereist. Dit wordt echter zelden door de verhuurder aangegeven. Ook al wordt de motorbike verzekerd afgeleverd, de verzekering is niet dekkend indien er zonder rijbewijs gereden is.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Heren van de redactie,
het tweede topic van vandaag waarna je na openen direct met een vervelend plaatje wordt geconfronteerd. Net een gestripte olifant, nu weer een vies plaatje. Een van de voordelen van internet is dat je gebruikers zelf kan beslissen of ze een vervelend of schokkend plaatje willen openen. Ik heb er geen behoefte aan dit te zien, heb al nl al genoeg ellende gezien.
Misschien kunnen jullie dit aanpassen in toekomstige topics. Kan ik weer zonder irritaties dit leuke blog lezen. Bedankt!
Dat kunnen wij niet beloven, sorry…
De foto’s op de topic van de Bikini shoot Miss Thailand World 2013 op Phuket maken weer veel goed. 😉
Misschien bedoelt u het niet zo, maar u voegt rotte appels bij smakelijke peren en vindt dan de tuttifrutti best te eten. Maar het aantrekkelijke en het slechte blijven naast elkaar bestaan, ze vallen niet tegen elkaar weg. Dit denk- en gevoelspatroon is typerend voor veel expats, niet alleen in Thailand, en zorgt ervoor dat je op elke lengte- en breedtegraad rustig kan slapen. “Overal is wel wat, de vrouwen zijn mooi en de treinen rijden op tijd, nietwaar?”
Bedoel het inderdaad niet zo maar maak het niet erger dan het is beste Alex. 2 totaal verschillende items mét foto’s worden toevallig tegelijkertijd op dezelfde dag geplaatst door de redactie, de een afschuwelijk de ander appetijtelijk. Niet meer dan dat.
Noem het ene wegkijken alsof het niet bestaat omdat het te luguber is de ander luchtkastelen omdat het vervuld is van ijdele droombeelden. Mij ook goed. 🙁
@ Caliente Hoezo heren? Maar u heeft gelijk: heren. Ik heb de foto van de verminkte olifant bij het bericht geplaatst en ik ben het met u eens dat het een schokkend beeld is. In een eerder bericht, eveneens over de illegale jacht op olifanten, gebruikte ik een foto van een stel olifantenslagtanden, maar die foto is lang niet zo indringend als deze.
Helaas is dit wel de werkelijkheid. Niet voor niets hebben vertegenwoordigers van 170 landen in Bangkok twee weken vergaderd om aan dit soort praktijken een eind te maken. Het is te hopen dat dit lukt, maar persoonlijk heb ik daar een hard hoofd in.
Ik hoop dat er nu wat mensen gaan nadenken of het wel verstandig is om een brommer te huren in Thailand,na het zien van deze foto.
Op de foto lijkt het te gaan om een farang (zie broek) die als voetganger op een zebrapad is doodgereden. Geen brommer dus.
In Thaise media worden dit soort foto’s tegenwoordig geblurd. Ik vind dat eigenlijk toch wel netjes. Zeker tegenover nabestaanden die wellicht niet geconfronteerd willen worden met dit soort foto’s waarop slachtoffers nog herkenbaar zijn.
Een nare foto.
Het gaat om twee Britten die op een brommer/motorfiets zaten, zie Khun Peter zijn bericht op 16 maart 2013 om 14:43. Geen prettige beelden, het andere slachtoffer is een deel van zijn gezicht kwijt, het voertuig ligt wat verderop. Je hoofd is gewoon een ei… een helm is dus echt noodzakelijk (en eigenlijk ook betere kleding en dan nog…).
Dit soort foto’s zijn natuurlijk onsmakelijk maar drukken je wel met je neus op de realiteit. Uit respect voor oa het slachtoffer en de nabestaande is het wazig/onherkenbaar maken van de gezichten wel zo netjes.
Ik had niet verder gelezen, sorry. Het was dus wel een brommerongeluk.
Toch blijf ik erbij dat dit soort foto’s zelfs in de Thaise media worden geblurd. Uit respect voor de nabestaanden lijkt me dat toch het beste.
Ik lig niet zo wakker van de bovenstaande foto. In al die jaren dat ik in Thailand woon heb
ik al vele malen mensen op straat zien liggen onder dezelfde omstandigheden.
Het enige waar ik niet aan kan wennen en ’s nachts van wakker lig als kleine kinderen erbij betrokken zijn. Er is al zoveel (ook op het blog) over geschreven. Geen helm, kleine kinderen voorop de motor en de moeder of vader ook nog een zakje cola met ijs in de hand of telefoon. Rustig met een teringgang tussen twee auto’s doorrijden of tussen twee bussen. Verkeersregels zijn er eigenlijk niet. Bij het halen van een rijbewijs moeten bepaalde verkeersborden of parkeerregels uit het hoofd geleerd worden.
Een praktijkexamen bestaat uit een hellingproef (met een automaat, dus een fluitje van een cent) en een stukje achteruit rijden. Voor de motor een rondje tussen pionnen.
Maar echt een praktijkexamen met iemand naast je of achterop bestaat niet.
Dan ook nog, wie heeft voorrang? Bijna niemand weet dat. Ook de politie niet.
In het oosten van Pattaya loopt een oude spoorlijn. Naast die spoorlijn zijn links en rechts wegen aangelegd. De drukke woongebieden in het oosten van Pattaya moeten die weg oversteken. Aanrijding? Advies politie 50-50 schuld.
Wat zou het mooi zijn om borden te plaatsen zoals voorrangskruising.
Niet dat het veel helpt omdat niemand zich daar wat van aantrekt, maar is wel een schuldige. Verder in de praktijk. Richtingaanwijzer niet nodig (of aan als je al van richting bent veranderd). Voorsorteren (wat is dat?). Rood licht (het kan nog net).
Over de vluchtstrook rijden om vooraan te staan bij het rode licht, mag allemaal.
Politie niet te zien. Natuurlijk wel helm en papieren controle vooral voor buitenlanders.
Enz. enz. enz.
J.Jordaan.
Mijn vriendin, kan zowel de hellingproef niet als niet achteruit rijden of inparkeren 🙂
Die zou dat zogenaamde praktijkexamen niet eens halen, maar een rijbewijs heeft ze wel 🙂
Beste Jordaan, sinds wanneer steken hele woongebieden in Pataya de weg over? Heel apart.
Vreselijk, die ongevallen. Echter ook begrijpelijk dat het grootste aantal bij de tweewielers ligt. Een auto biedt meer bescherming en in stadsverkeer kun je ook geen grote paroles uithalen. Een motor of scooter kan zigzaggend door het verkeer.
Een rijbewijs stelt inderdaad niks voor en mag eigenlijk zo niet genoemd worden. Het moet een bewijs van je kunnen zijn. En dat is zonder scholing niet mogelijk.
Ik ben er niet trots op, maar ook ik rijd nu zoals de meeste Thais. Gelukkig niet in Bangkok, maar in de buurt van Hua Hin. Een ding heb ik wel geleerd. Het oversteken van Thanon Phetkasem. Daar wacht ik echt lang genoeg mee totdat er geen verkeer meer is. Buiten de stad kun je de snelheid waarmee sommigen rijden, heel moeilijk inschatten. Dat heeft me een keer bijna het leven gekost.
Echter, in de stad ben ik vaak de eerste die over de kruising is. Ik maak gebruik van de blikken bescherming die een auto biedt, wanneer ik naar rechts moet, door aan zijn rechterkant mee te rijden. Ik kijk links, rechts, naar achteren en naar voren bij het rijden. Misschien moet je ook naar boven rijden. Ik ken mijn motorfiets intussen goed om snel te rijden, om super langzaam te rijden, snel op te trekken en ook te remmen, zonder te slippen.
Ik weet dat auto rijden veiliger is, maar het is veel leuker op een motor.
En omdat we geen auto hebben, hang ik soms een zijwagen aan mijn motor voor de grotere inkopen bij de Macro. Wanneer ik daar heen ga, moet ik ook een stukje spook rijden op de vluchtstrook. Anders moet ik echt heel ver om rijden.
Het kan hier allemaal….en als je de Nederlandse regels uit je kop zet en je aanpast aan hier, zul je zien dat het gaat. De enigste regel die je hier kunt handhaven is: kijk goed uit en verwacht van alles.
Sjaak, je vergeet nog een ding, naar beneden kijken….i.v.m. de gaten in het wegdek. owee als je dat niet op tijd zie.
Onverantwoord hoe sommige mensen hier in Thailand rondrijden, zonder helm veelal met ontbloot bovenlijf ,met lichamen die niet te aanschouwen zijn.
Ook zonder rijbewijs met een slok op rijden word lachend weg gewuifd, tot er iets gebeurd, dan zijn de poppen aan het dansen.
Zoals in het artikel aangegeven verzekering keert NIETS uit in zo’n gevallen en een paar miljoen Thb zijn zo weg in de Bangkok keten ziekenhuizen.
Mijn raad, bezint eer ge begint!!
Thailand staat schijnbaar op de 6de plaats voor dodelijke slachtoffers, ik heb eens gelezen dat de ringroad op samui zelfs op de 2de plaats voor dodelijke motorongelukken zou staan!!
Peter, dat is precies waarom vele ongevallen gebeuren. Roekeloos en onverantwoord gedrag.En dan kun je nog zo goed rijden, een ander kan je laten verongelukken. Mijn zwager had een aantal jaren geleden een zeer zwaar ongeluk, doordat een dronken bestuurder met zijn auto frontaal op hem inreed. Mijn zwager overleefde omdat hij als sportman slank was. Maar hij is nu wel zijn leven lang invalide. Gelukkig overleefde de ander het niet. Dit gebeurde in Nederland.
Wij wonen in het noorden van Bangkok, rijden elke dag over de rachadapisek en niemand volgt de verkeersregels, hier in wongsawang staan er grote verkeersborden waarop vermeld staat dat brommers bussen en vrachtwagen er niet mogen overrijden wegens te smalle weg en elke seconde zie je de wet negeren . Helm is niet nodig denkt de Thai . Wat jammer voor deze nutteloze ongevallen . Hoop dat de regering eindelijk maatregelen neemt , zodat je met een gerust hart je op de weg kunt begeven ,
Het bevreemdt mij niets dat Thailand het gevaarlijkste land ter wereld is om te rijden.
Je moet op de gekste dingen berekend zijn. De meesten rijden zonder rijbewijs en er is 1 regel degene met de Grootste auto of de Brutaalste heeft altijd voorrang, ook al hebben ze het. In Vietnam, Cambodja, Hong Kong, Singapore en Taiwan rijdt niemand door het rode licht. In Thailand is het usance om door Rood te rijden. Dat hierdoor levens- gevaarlijke situaties ontstaan doen ze af met “Sorry”.
Politie geeft veel boetes voor rijden zonder helm en het rijden zonder motorrijbewijs maar voor dit soort situaties doen ze bijna niets. 70% van de Thaien rijdt zonder rijbewijs en de farang krijgt een boete van 400 baht en mag daarna gewoon verder rijden (????).
Het verkeer in Thailand is een van mijn grootste irritaties omdat Thaien maar een dotje doen en de meest vreemde capriolen doen. Inhalen op een 3 baans-weg aan de rechterkant ofwel 4 auto’s naast elkaar met een betonnen boarding. Gekkenwerk !
Mijn advies: Veel verkeersboetes voor door Rood rijden en dan direkt 4000 baht betalen. Dan komen die normen en waarden snel in het verkeer en voel ik mij veiliger.
Dat farang na de boete betaald te hebben weer verder mag rijden, heeft volgens mij een financiele reden. Ze kunnen hem de volgende dag namelijk weer bekeuren, en de dag erop….. etc. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik mij daar ook schuldig aan maakte. ik reed ook altijd zonder rijbewijs op de Thaise wegen (heb wel een Nederlands brommer rijbewijs) en dus onverzekerd. Tegenwoordig stap ik achterop bij mijn vriendin, die wel een Thais rijbewijs heeft en die erg goed rijdt.
En wat te denken van een politieman die zo af en toe ten mijnent spatjes zit te hijsen?
Achter op zijn auto, of motorfiets (BMW) zit een sticker met daarop vrij vertaald:
” Ook als ik bezopen ben kan ik prima rijden”
Waarvan akte
Ik vind de foto bij dit artikel erg ongepast .Ik weet dat dit in Thailand normaal is dit soort foto’s te tonen .Maar we zijn nog steeds Nederlanders en op dat punt wat minder sensatie belust .Graag wat meer respect voor deze slachtoffers a u b .
Helemaal niet ongepast die foto,gewoon de realiteit.Men zou die foto s iedere dag moeten tonen.maar een thai leert nooit wat.
Peeters, van mij mogen ze meer van zulke foto’s laten zien en zeker in Nederland. In Nederland heb je net zo asociaal rijgedrag.
Gezien de discussie over de foto’s. Hierbij even een toelichting. Het geeft wel aan wat er kan gebeuren als je jouw hoofd niet beschermt. Je hoofd is het meest kwetsbaar bij een ongeluk. Draag daarom altijd een helm.
De man op de foto is een 23-jarige Brit die op een motor reed zonder helm, zijn vriend van eveneens 23 zat achterop. Ze raakten een stoeprand en kwamen ten val en ramden een verkeersbord. Het gebeurde in Pattaya in 2009. De mannen waren daar voor een vakantie. Beiden waren op slag dood. Van de bijrijder is zijn gezicht volledig weggeslagen. De foto’s kan je hier zien maar zijn schokkend: http://www.documentingreality.com/forum/f10/two-die-thai-motorbike-crash-21689/
Ja…daar wordt je wel even stil van. Maarja gewoonlijk is dat maar voor korte duur en men gaat weerover de order van de dag. En rijdt weer vrolijk zonder helm verder. Behalve ik dan, en misschien nog meer.
Ik vind de geplaatste foto na het zien van dat artikel plotseling heel erg meevallen.Dacht dat ik een sterke maag had, maar dat valt dus best tegen.
Inplaats van bromfietsers aan te houden om hun eigen zakken te vullen zou de politie veeeeeel beter dronken- zeg maar stomdronken auto- c.q. vrachtwagen bestuurders moeten aanhouden en heeeeel zwaar bestraffen, dit zijn regelrechte dodelijke ongeleide projectielen op de weg!!!! Maar ja, geld- c.q. steekpenningen doen wonderen in dit land!!!!! Groetjes.
Ik ben 2 keer alleen geweest in Thailand en vrijwel nergens bang voor behalve deel te nemen aan het Thaise verkeer.
Heb me menigmaal vnl na een ritje op een motorbike ( cab ) bestuurd door Thai zelf een kruisje kunnen slaan.
Tip als je nog niet tig keer in Thailand bent geweest laat het verkeer aan de locals over.
Het schokeffect werkt het best zeggen ze …en de beelden van verkeersslachtoffers kunnen misschien daarbij wat helpen men hoeft de realiteit niet te verstoppen .
En het zijn niet altijd Thais die stom rijden maar ook menig farang ..ik stond vandaag met de wagen op één van de twee rijvlakken voor naar rechts in te slaan .. aan de verkeerslichten op sukhumvit met de pinker op voor naar rechts …richting Big C ….maar men had er 3 vakken van gemaakt voor naar rechts in te slaan …ze kunnen immers niet wachten om aan te schuiven.
Nu het was groen en ik vertrek en blijf op mijn rijvlak zoals het hoort …maar de wagen op het tweede vak aanvaarde dit niet met zijn Pick up en maakte een ongelooflijk kabaal en wou mij opzij duwen ..maar eigenlijk moest hij boos zijn op chauffeurs van de derde band die volstond om ook naar rechts maar eigenlijk bedoeld is voor rechtdoor en door die kwam er een hinderlijke situatie .en konden ze niet invoegen want ritsen kennen ze hier niet !
Ook bumperkleven maak ik redelijk veel mee en meestal zijn dit farang …nu heb ik via via vernomen dat de Engelsen zeer vervelende mensen zijn in het verkeer !
Misschien is het hard om te zeggen.
De meeste helmen stellen hier niet meer voor als een eierdoppie op je koppie .
Zo te zien had er 1 waarschijnlijk kans gehad met een goede helm invalide te worden.
Zou hij en zijn familie daar gelukkig mee geweest zijn?
De ander die al onherkenbaar is heeft waarschijnlijk dat verkeersbord heeft geraakt .
Deze zou dan zo te zien na veel lijden het toch niet hebben overleefd met een in NL. goedgekeurde helm .
Wie weet is dit lot wel gunstig voor hen geweest.
Persoonlijk zou ik liever in 1 klap dood zijn dan veel mensen tot last te zijn als dit zou gebeuren .
Laat de politie degene eens bekeuren met een onveilige helm ,dan is 99% aan de beurt .
Pim, het mag dan misschien een beetje wrang zijn maar dat verkeers bord was een Heineken reclame bord.
Wim .
Dat verbaast mij helemaal niet .
Ik zie dikwijls genoeg verkeersborden achter een reclamebord staan .
Hoe wrang het ook is,een glimlach kon ik bij deze reactie niet onderdrukken .
Als de politie nu eens begon met het goede voorbeeld te geven en daarnaast consekwent boetes uit te delen aan brommerrijders zonder helm dan zou dat alvast een goed begin zijn. Ik maak regelmatig mee, dat
1. agenten langs de weg staan of in hun auto voorbij rijden en helmloze bromfietsers (motorrijders) gewoon laten lopen.
2. bromfietsers hun helm uit het voorop gemonteerde mandje verliezen!!!??!!
Ook controle op functionerende achterlichten zou al veel helpen.
Maar ja, dat gebeurt niet/nauwelijks. Boetes zouden ook fors omhoog moeten voor zonder helm/achterlicht/veiligheidsgordel rijden. Dat wordt nu bestraft met ca TBH 200 (EUR 5,10). Te gek voor woorden.
Tot slot. Voor dronken rijden moet er direct een half jaar rijbewijs worden ingevorderd. En een forse boete. Daarna toch rijden zonder rijbewijs? De hoofdprijs betalen! Half jaar – 1 jaar de bak in. Dat tikt echt aan en zal veel meer afschrikken.
En vooral tot vervelens toe keiharde beelden blijven tonen in de media over gevolgen van rijden zonder helm/zonder veiligheidsriem/zonder achterlicht/onder invloed.
Ik zou graag die andere 5 landen willen weten nr 6 is toch niet het slechtst ?
Peter yai