Uitstekende service van de TMB Bank

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
31 januari 2018

Onbedoeld ben ik dinsdag onder de indruk geraakt van de goede en snelle service van de TMB Bank. Tussen mijn drukke bezigheden door zou ik even geld gaan pinnen bij Lotus aan de Sukhumvit Road, Pattaya. Steeds probeer ik zeer alert alle handelingen te verrichten, zodat er geen problemen ontstaan. Tot deze keer dus!

Haastig haalde ik het geld uit de automaat en vertrok. Iets vertelde mij, dat er een probleem was. Inderdaad, toen ik mijn tasje onderzocht, mijn zakken navoelde, miste ik het pasje en de afrekenbon. Snel terug, maar de automaat gaf “Out of service”aan! Doorgelopen naar de klantenservice. Er bleek geen pasje afgegeven te zijn. Daarbij bekeek ze een stapel andere gevonden pasjes en creditcards.

Even later kreeg ik een SMS dat de kaart geblokkeerd was: ‘TMB Debit Card/ ATM xxx is cancelled via TMB 1558’. Dit is het nummer van het hoofdkantoor in Bangkok. Na dit nummer gebeld te hebben, was het advies om naar ‘mijn eigen TMB bank’ aan de Tappraya Road te gaan. Gewapend met paspoort en bankboekje, foto’s van de betreffende geldautomaat werd ik direct geholpen. Daar werd het een en ander gecontroleerd, papieren ingevuld en een nieuwe pas verstrekt. Door een code via de telefoon, die door de medewerkster ingevoerd werd, moest ik tweemaal een nieuwe code intoetsen en was het probleem opgelost!

Dank aan de TMB Bank voor de alerte reactie en snelle oplossing.

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

15 reacties op “Uitstekende service van de TMB Bank”

  1. Henk zegt op

    Dit is mij in het begin ook vaak gebeurd bij de kasikorn. Vervolgens dus naar binnen en met bankbook en paspoort en binnen 10 minuten geregeld. Fee is 200 baht.
    Het komt door de andere volgorde, eerst geld en dan slip en bankkaart.
    Ook de Thai overkomt dit. Gisteren nog een ATM kaart afgegeven, gelukkig stond de dame nog bij de bank.

    In Nederland heb je bij de ING binnen 5 werkdagen een nieuwe pas.

    Bankieren in Thailand is ideaal. Real time tussen diverse banken.
    Ook promptpay is ideaal. Klanten maken er regelmatig gebruik van.
    Ze hoeven alleen maar een telefoonnummer te gebruiken voor een betaling.

  2. Cornelis zegt op

    Had hetzelfde bij een ATM van de Bangkok Bank: het geld gepakt en vergeten dat de kaart er pas daarna uitkomt. Kwam er al snel achter maar de automaat had de kaart inmiddels ingeslikt. Op het bankkantoor had ik binnen 5 minuten, gratis, een nieuwe kaart.

    • Khun Peter zegt op

      Ik bergrijp niet goed waarom ze in Thailand niet het Europese systeem hanteren: eerst je pas er uithalen alvorens je jouw geld krijgt. Dan kan je de pas nooit vergeten.

      • Daniël M. zegt op

        Dan is het Europees systeem in België niet van toepassing bij “mijn” bank.
        Eerst geld uithalen, dan eventueel afschrift en pas daarna de bankkaart, als je geen nieuwe verrichting wenst te doen…..

      • tooske zegt op

        Maar dan vergeet je waarschijnlijk je geld en moet je ergens anders weer opnieuw pinnen.
        De kans dat degene die de pas vind deze bij de bank inlevert is vele malen groter als dat de vinder het geld terugbrengt.
        Ze zijn zo dom nog niet die thaise banken.
        Ik sta er telkens weer versteld van wat je hier met een ATM allemaal kunt doen, geld overmaken, pincode wijzigen, geld opnemen, saldo raadplegen enz.
        Toen ik 10 jaar geleden uit NL vertrok kon je alleen pinnen, mogelijk kun je nu ook meer.

        • Rob V. zegt op

          Maar zo werkt het brein niet. Iemand gaat naar de ATM omdat ze geld nodig hebben. Ze stoppen het geld in de portemonnee en dan denkt het brein ‘ik ben klaar, ik heb waar ik voor kwam’ en vergeet je dus je pasje.. Zou je echt niet op staan te letten dan denk je toch eerder aan ‘he waar blijft mijn geld nou? Ik ben hier niet voor mijn plezier bezig’ en loop je niet weg totdat je je geld hebt. Daarom ook dat in Europa de standaard is: eerst je geld, daarna je pasje en eventueel bonnetje.

      • rob zegt op

        Waarom zou het zonodig veranderd moeten worden? De Thaise bevolking weet niet beter en het voldoet prima voor hen. Buitenlanders moeten er maar aan wennen, zo moeilijk is dat niet.

  3. ANDRE zegt op

    In Belgie is er volgens mij maar 1 bank die het systeem eerst kaart er uithalen daarna pas geld,die bank noemt ARGENTA

  4. tom bang zegt op

    Gebruik zelf Bangkok bank debit card maar als je deze verliest of vergeet in de ATM moet je hem snel blokkeren want je kunt er ook overal mee betalen en een pin code is niet nodig en de handtekening die ze op sommige plaatsen vragen word ook niet gecontroleerd.
    Ben hem dus ook een keer vergeten maar iemand kwam me nagerend en ik had hem dus weer terug want anders had ik het pas gemerkt als ik hem weer nodig had. Was er van ondersteboven dat was waarschijnlijk in Nederland niet zo gauw gebeurt. Pas laten zitten bedoel ik.

  5. Leo Bossink zegt op

    Ook meegemaakt in Udonthani. Geld gepind en daarna vergeten mijn bankpas uit de machine te halen en mee te nemen. Ik kwam daar na 5 minuten achter, dus terug naar de betreffende ATM machine. Bankpasje verdwenen. Wat blijkt? Als je vergeet je bankpasje uit de machine te halen, wordt die bankpas automatisch “opgegeten” dor de ATM machine, zodat niemand er aan kan komen.
    Volgende dag naar Bangkok Bank gegaan en kreeg direct een nieuwe bankpas.

  6. Rah Ti Kah Otto zegt op

    Heel goed / ferry good
    En goede reclame ..

  7. Ger -Korat zegt op

    Het verhaal samenvattend: je komt bij de balie, geeft je rekeningnummer door en dan zien zij welke pas erbij behoort in de computer. Deze wordt gblokkeerd omdat je je meldt bij de balie en je krijgt dan later een nieuwe pas.
    Standaard procudure bij elke bank bij vermissing. Dus niets speciaals.

    • l.lagemaat zegt op

      Kort na mijn ontdekking kreeg ik telefonisch de melding: pas geblokkeerd!
      Bij de pin-machine: out of service

      Daarna pas naar de bank; na enige formaliteiten kreeg ik direct een nieuwe pas van de TMB Bank.

      Dus geen standaard procedure bij elke bank!

    • Henk zegt op

      Je kunt bellen om te blokkeren.
      Een nieuwe pas krijg je alleen met legitimatie en soms wordt het bankbook gevraagd.
      Gaat simpel mits je de zaak bij je hebt.
      Het grootste probleem is trouwens dat een ieder met je ATM kaart kan shoppen.
      Je hebt nl geen pincode nodig. Alleen een handtekening. Deze wordt niet eens gecontroleerd.

  8. Fransamsterdam zegt op

    Uit mijn archief, 2009:

    Nog wel wat bankperikelen: Frans had bankpasje (SNS) in ATM gestopt en plotseling viel hele scherm van pinpasgelduitgeefautomaat uit en op welke knop Frans ook drukte, pasje was wel ingeslikt maar kwam niet meer naar buiten. Wat is goede raad?

    Even verderop zat een bankinstelling – niet dezelfde als die van de ATM – met een kantoortje erbij, dus daar naar toe gelopen en verteld wat er aan de hand was. Frans werd meteen gerustgesteld – dat is in zo’n situatie al heel erg prettig – en kreeg de opdracht om terug te lopen naar de pin-automaat en daar eenvoudigweg te blijven wachten. Binnen vijf minuten arriveerde een heer op een scooter die de automaat uit de muur haalde en mij mijn pasje teruggaf.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website