TOT, een prima bedrijf!
Wanneer je de wirwar van elektriciteitsdraden buiten ziet, ben je eigenlijk verbaasd dat je meestal elektriciteit of internet hebt. Ik ben al 25 jaar klant van de TOT voor mijn telefoon en internet. Dat dit zo nu en dan niet werkt, stoort me nauwelijks. Wel erger ik me aan het feit dat het nauwelijks mogelijk is om te klagen. Een volslagen onbereikbaar telefoonbedrijf.
Wanneer je daarom naar het kantoor op Pattaya Klang gaat, dan word je daar ook buitengewoon onvriendelijk en onprofessioneel behandeld. Natuurlijk hoor je dat andere bedrijven veel beter zijn, maar dat geloof ik niet zo. Bovendien ben ik lui. Dus ik laat het maar zo.
Een maand geleden kreeg ik een telefoontje van een goed Engelssprekende dame van de TOT, die mij vroeg of ik over wilde stappen op een fiberverbinding (glasvezel). Verschillende vrienden en kennissen hadden zo’n supersnelle internetverbinding, dus dit leek me wel wat, temeer daar mijn maandkosten niet omhoog zouden gaan. Over twee dagen zouden ze langskomen. Niet dus. Typisch de TOT, dacht ik. Een week later weer zo’n telefoontje. Ik zei weer ja, maar op de afgesproken tijd kwam niemand opdagen. Wel twee dagen later. De TOT-beambte keek eens naar mijn oude leiding en zei onmiddellijk: hier kan het niet. Dus geen supersnelle verbinding. Gelukkig heb ik nooit haast.
Verleden week viel mijn internet uit. Ik belde de TOT en kreeg snel verbinding en de verzekering dat er een technicus naar zou komen kijken. Het meisje bedankte zelfs voor het feit dat ik haar op de hoogte had gesteld. Kennelijk een cursus klantvriendelijk gedrag gehad. Die technicus kwam tot mijn verbazing dezelfde middag. De TOT is veranderd. Mijn router was oud en versleten. Een nieuwe plus een bijbehorend kastje kostte slechts 250 Baht. Prima. Voor de reparateur vertrok vroeg hij mij of ik geen fiberverbinding wilde. Ik vertelde dat er al iemand geweest was, maar dat deze van oordeel was dat het hier niet kon. Natuurlijk kan het hier ook, zei hij. In twee dagen komen we de buitenkabel aanbrengen. En dat gebeurde. Ze zijn een uurtje bezig geweest. Daarna wat formulieren tekenen en een kopie van mijn paspoort. De werkelijke aansluiting zou weer twee dagen later gebeuren. En weer werd woord gehouden.
Het leuke is dat ik van anderen hoorde dat ze voor de aanleg 12.000 Baht moesten betalen. Hier is het gratis. Het was een promotionele actie. Nu heb ik een supersnelle verbinding, die via een glasvezel kabeltje binnenkomt. Vroeger was het onmogelijk Uitzending gemist te bekijken. Ik was dus gedwongen alles op de aangeboden tijd te bekijken. Overigens vind ik die aangeboden tijden uitstekend, dus veel zal ik niet missen. Wat ik nu via internet wil zien, zal ik in ieder geval zien zonder die hinderlijke onderbrekingen, waarin buffers worden opgebouwd. Geef mij maar de TOT, een prima bedrijf.
Die 12.000 baht hoefde je niet te betalen, omdat je al klant was bij TOT.
Nieuwe klanten moeten meteen het abonnementsgeld (bij 50/20 mb/s is dat 12×590 baht) voor een geheel jaar betalen + 1600 aansluitkosten + eventueel de kosten (2500 in mijn gebouw) die gemaakt moeten worden voor aanbrengen kabel binnenin je gebouw.
Nu kan je verbinding binnen Thailand wel super snel zijn, maar…. hoe zit het naar Europa?
Een kennis die overgestapt is op fiber van TOT kwam er vervolgens achter dat bij een speedtest mbv
https://www.ziggo.nl/speedtest de snelheid minder dan 4mb/s was. Maar soms is het wel prima.
En die ervaring heb ik dus ook met 3BB: binnen Thailand 30 of hoger, maar naar NL op bepaalde tijdstippen (’s avonds) soms minder dan 1, maar het kan ook zomaar oplopen tot 25 a 30 zijn.
Dat op ouwen van “buffers” vindt alleen plaats bij BVN. Youtube, films etc. ol Internet soelen allemaal zonder inderbrekingen af. Alleen BVN krijgt dat met hun , een paar jaar gelden zgn. vernieuwde, systeem niet voor elkaar. Overigens krijg je bij uutzending gemist ook niet alles te zien. Waar “rechten” op zitten wordt geblokkeerd, ook al wordt het 2x per dag op BVN uitgezonden.
Nou jij ent echt een ras optimist. Ze zijn eindelijk wakker gescbopt bij de TOT. Omdat andere providers veel betere service geven. En wel op de afgesproken tijd langskomen. En wel internet hebben dat al de tijd werkt. Zelfs hier in een remote dorp in het noorden van Chiang Mai. En ook bij 3BB en True installeren ze het gratis.
En beiden hebben een zeer goed werkend service e centrum met goed engels sprekende mensen
TOT is van de overheid. En zijn dus ambtenaren. Dus van haast en service nooit gehoord.
Heb vanaf het begin, 12 jaar geleden, TOT als telefoon- en internet leverancier gehad.
Heb nooit voor aanleg hoeven te betalen, niet voor koperdraad internet en niet voor fiber.
Kijk ook tv via de aangeboden internet tv.
Heb drie van die kastjes staan in twee huizen, en betaal 150 baht extra voor het tweede kastje in een huis.
Kreeg telefoonnummers te bellen bij storing, een keer moeten gebruiken, op zaterdagmiddag, en binnen een uur gerepareerd.
Op aanraden van de monteur kabels laten vervangen door het hele huis, een repeater aanslagen sluiten aandelen andere kant van het pand, totale kosten 800 baht.
Oh ja, voor de routers heb ik een keer 500 baht betaald.
Defecte tv kastje en router gratis omgewisseld.
Klasse, die TOT.
Onze ervaring met 3BB is het tegenovergestelde.
Vaak storing. En als het regent is het helemaal belabberd.
De klantenservice noteert. En daar blijft het bij.
In februari zeker 12 telefoontjes gepleegd.
De monteur is langs geweest. Conclusie alles is prima.
Heb de foto’s laten zien van uitval en snelheid.
De matige snelheid lag aan de laptop.. Echter deze was nieuw. En met de oude dezelfde problemen.
Advies was overstappen naar fiber.
Kleine meer prijs.
Dat moet dan maar. Echter 3 weken niets vernomen. Maar intussen wel meerdere malen uitval.
Dus gebeld en de dame verontschuldigde zich.
Heb gezegd dat ik een maand gratis wou.
Hiermee ging ze accoord.
De week erop werd er gebeld dat fiber niet mogelijk was daar we iets meer dan 500 meter van de mainroad afzaten….
Tja en de maand gratis? Gebeld en kreeg te horen dat 6 dagen het maximum was.
Dus we hebben tot de 23 april internet en dan overstappen.
Vreemd dat ze geen klanten binding willen.
En van onze klachten waren er maar 3 genoteerd.
Hogerop zoeken lukte niet. Ze blokken alles en een gesprek met de manager lukt dus niet.
We hebben een klachtenbrief gestuurd. Afwachten nu
3BB is iets beter dan TOT maar dan heb je het ook wel gehad. Service kennen ze eigelijk niet en ze knijpen steeds de internetsnelheid af.IPT.TV werkt zeer verschillend.De ene keer werkt het heel goed en de andere keer is het gewoon compleet waardeloos.Als je klacht krijg je veel al meteen te horen.Uw router is niet goed.Koop maar een nieuwe.Maar werkt prima.Computer is niet goed maar dan zijn ze allemaal niet goed.Maar als 3 BB gewoon de goede snelheid geeft dan werkt alles heel goed. Heb een TV Box Maar het eerste wat ze zeggen is als het wederom niet goed werkt? Oh de box is niet goed, heefd een probleem. In dat opzicht hebben ze gelijk. Alleen met dat verschil dat het Probleem 3BB is en het daar bij hun ligd. Maar dat kan niet en is absoluut niet waar.Monteurs komen en gaan weer weg en het probleem blijfd. Het is gewoon geluk hebben en het is afhangkelijk van waar je zit..Maar eending is zeker, het is verdommens moeilijk om er eentje te vinden die echt goed werkt.Alles staat en valt met een goede internetsnelheid.En die heb ik echt nog niet kunnen vinden.En de meeste internet bedrijven intereseerd het geen zier.Maar eending is belangrijk? De centen.En bij 3 BB is het bijna onmogelijk om een manager of zo aan de lijn tekrijgen of als je naar een kantoor gaat op een kantoor.Verlorentijd en je erger je alleen maar.Over de stomjme en domme uitvluchten.Want daar zijn ze echt goed in.
Was de eerste hier in de omgeving met fiber, werkt super , ging van TOT kabel naar fiber ,eenmalig 1600 thb betaald om de kabel binnen te brengen. Verder 100 mbps downdload 40 upload.
Zit altijd tussen de 35-85 mbps . streamen gaat prima. Als je de melding krijgt van geografisch geblokkeerd, neem een vpn abbonnementje , kost paar tientjes per jaar , kan alles live zien wat je in Nederland ziet.
Kosten voor mijn TOT: 820 thb/mnd
Ik heb al 4 jaar een wi-verbinding met TOT, krijg via een antenne TOT binnen (16 mbps) en kan niet klagen. Integendeel: de service is goed, we worden bij problemen telkens goed geholpen
Mensen… This Is Thailand!
Zit zelf bij 3BB en heb het afgelopen jaar slechts 1 x een storing gehad terwijl ik een aantal websites en pagina’s op social media bij moet houden. Ik ga niet eens bellen met een zgn helpdesk of service center met mensen die slecht engles spreken of niet weten wat er aan de hand is. , Ik weet waar de monteurs eten, rij daar even heen en leg via google translate uit wat er scheelt.
Ik laat 100 THB zien aan een monteur en voila, hij doet even een klusje tussendoor zonder melding of factuur. Win Win situatie toch? Behalve voor die klant die daarna wat langer moest wachten. Mijn excuses…
TOT, in het verleden een jaar of 5 terug een tal van problemen gekend, nu eerder niet meer, alles
werkt naar behoren .
Zij hebben overal nieuwe verbindingdkabels getrokken best ok nu.
Het eerste dat ik moet over klagen is dat zij de maandelijkse factuur soms vergeten te sturen, en ook
al heb ik betaald toch een telefoontje zetten van gelieve te betalen, attentie gevraagd in thaland.,
Ik betaal 700 bathjes, hoeveel in belgie …………..juist, heb nu de zelfde kwaliteit in Thailand, dit
althas in mijn provincie chaiyaphum.
Dus alles tip top in orde voor mijn part, betreft internet.
Reken maar dat niet vergeten wordt om je de factuur te zenden.
Je kan bij niet ontvangen bij het kantoor een duplicata opvragen, geen probleem.
Het niet aankomen van de factuur gooi ik op het bird van de posterijen.
ik heb TOT na 8 maanden buiten ge smeten en 3BB genomen prima service probleem ma 2 uur staan ze thuis ik ziu True willen maar niet beschikbaar in de buurt
Vroeger hadden we internet (koperberbinding) en huistelefoon bij TOT. Geregeld zonder internet ..dus na 2 jaar gesukkel over gegaan op TRUE.
Nu houd ik de telefoon lijn omdat het de enige mogelijkheid is om met mijn 92 jaar oude moeder in Belgie te communiceren.
Meermaals al tot bij de burelen in Hua-Hin moeten gaan omdat telefoneren buiten Thailand onmogelijk is .Op het bureel spreekt er nauwelijks iemand verstaanbaar Engels en het probleem mailen blijkt ook een onmogelijke zaak ,geen mail adres “customer service” te bespeuren !!
Verleden maand ben ik 12 dagen na elkaar daar geweest om dit probleem aan te kaarten ,er wordt vriendelijk gelachen maar NIETS opgelost …I Call Bangkok monday ,was de laatste poging ,Now 2 days holiday !
Als oplossing moet er nu een ander voor nummer ,00 7 ,gekozen worden voor het land nummer …benieuwd hoelang dit weer gaat werken !