Thaise logica is bijna niet te vatten
Soms is Thaise logica niet te volgen. Is er wel over nagedacht, of is het gewoon onnozelheid, ondoordacht of gewoon luiheid? De lijst kan moeiteloos worden aangevuld. Zo goed als zeker zorgen de gevolgen voor doden en gewonden in het Thaise verkeer.
Knipperlicht naar links of rechts uit? De andere weggebruikers zien vanzelf wel welke kant ik op ga. Het licht kan ook gewoon aan blijven staan tot de volgende bocht.
Als ik linksaf de weg op rij, hoef ik niet te kijken of er verkeer van rechts aan komt. Dat rijdt wel om mij heen.
Een helm? Die doe ik alleen op als ik een verkeerscontrole verwacht, niet voor mijn eigen veiligheid. En dan is een bouwhelm of fietshelm toch ook goed? Soms draag ik zelf een helm, maar de kinderen die ik naar school breng niet. Als er iets gebeurt, maak ik wel een nieuwe bij mijn mia noi.
Voorrang krijg je niet, dat neem je, om te laten zien wie de snelste, sterkste, rijkste of moedigste is. Graag zo snel mogelijk rijden om zo min mogelijk tijd te verliezen. Een slok op hoeft geen probleem te zijn, want ik heb machtige vrienden die ik kan bellen.
Een achterlicht is achterlijk. Waarvoor is dat nodig. Ik kijk vooruit en wie achter mij zit moet zelf maar uitkijken. Af en toe rem ik een beetje om te laten zien dat ik er nog ben.
Licht aan in schemer of regen? Wat een onzin. Ik zie toch nog goed. De overige weggebruikers moeten maar zien waar ik rij. Mijn grijze of zwarte auto is groot genoeg. Bovendien slijten nu mijn lampen niet en gebruik ik minder brandstof. Dat is meer waard dan mijn leven. My car is my castle. Op mijn werk heb ik niets te vertellen, maar op de weg ben ik eigen baas, met een groot ego. Wie toetert, scheld mij uit. Als ik daar niet op reageer, verlies ik mijn gezicht.
Een baby in mijn linkerarm en in die hand een telefoon aan mijn oor is heel normaal. Ik pas goed op en kan met mijn rechterhand nog goed remmen.
Waarom zou ik niet op de snelle rechterbaan mogen rijden met een slakkengang? Ik betaal toch ook wegenbelasting. Wie wil passeren, doet dat maar aan de linkerkant.
En die strepen op de weg? Dat is een soort versiering die de richting aangeeft…
Wordt vervolgd…
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
Een ambulance die duidelijk laat merken dat hij haast heeft, wordt volstrekt genegeerd door de weggebruikers.
Dat hoort ook bij Thaise logica!!
Goede middag,
Ik woon alweer 5 jaar in thailand,ik kan er niet aan wennen hoe die mensen hier in het verkeer,zich voort bewegen,ik stoor mij ontzettend,het staat in de wereld nummer 1 met dodelijke ongelukken,Woon in Huaiyai ga niet in detail,treden,we weten allemaal hoe het hier werkt,als ik boodschappen moet doen,ben ik weer blij dat ik weer thuis ben,de lokale mensen hier leren het nooit,de snotneusen van 8 10 jaar rijden gewoon op de motobike met zijspan met de hele familie erin,meer drempels op de weg zou niet verkeerd zijn.
Bert,
Staf dat bemoeizuchtige buitenlanders willen regelen hoe het in een ander land zou moeten gaan.
De rode draad ten opzichte van de verkeersmentaliteit, is simpelweg dat men de verkeersregels niet kent. En als men die wel kent, ze niet nakomt omdat er toch geen sancties op staan. De Thaise politie is vooral bezig met het bekeuren van farang voor tea money. Het schort aan handhaving door een onvoldoende functionerend politie-apparaat. Als men eens begon met het geven van boetes en deze ook daadwerkelijk innen dan zal het gedrag echt wel veranderen. Tot die tijd is het hopen dat je niet wordt doodgereden door een dronken Thai.
Daar gaan we weer de Thai is dom,gevaarlijk,onverantwoordelijk en wij weten met zijn allen hoe het beter moet.
Zo te zien aan de reacties hierboven, de jeugd in NL of BL gedraagd zich altijd voortreffelijk in het verkeer bij ons rijdt niemand door rood of over de vluchtstrook als we haast hebben.
Ook rijdt er bij ons gelukkig niemand met een slok op.
Even over Thaise logica, ik probeer het niet te begrijpen want ik ben geen Thai.
Overigens zijn er veel gevallen van Thaise logica die ik best logisch vind.
Of je bent al een tijdje niet in Nederland of een tijdje niet in Thailand geweest denk ik. Bij ons zie je inderdaad ook regelmatig een fietser zonder licht, een auto die iets harder rijd dan toegestaan, iemand die nog net een rood lichtje mee pakt… Maar hier, in Thailand dus, zie je continu dingen die niet mogen, die niet kunnen vanwege de veiligheid, niet zomaar een paar keer per dag, nee, je erger je groen en geel als je niet oppast. Maar als je jezelf er teveel aan erger heb je geen leven meer, want het is continu.. Ik denk dat 75% van de auto’s op de verkeerde rijbaan rijd.. bijna 100% geen achterlicht heeft op de motor… Laat ik maar ophouden..
Beste Peterdongsing,
Ik woon in NL en kom regelmatig in TL.
In TL heb ik bijvoorbeeld nog nooit een goed verlicht fietspad of voetgangersoversteekplaats gezien.
Ook is de politie hier een stuk serieuzer dan in TL.
Denk je dat er nu in NL geen kerstborrels enzv zijn, tuurlijk alleen is de pakkans hier groter.
Dus niet alles afschuiven op de normale Thai, de overheid daar is ook verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid maar ze doen er niks aan.
Marco, wil je nu alles goed gaan praten over het verkeer in Thailand. Nou ben blij dat ik in Nederland woon en wij regels hebben want het verkeer is in Thailand echt een puinzooi, en dat weet je zelf ook wel.
De Thai wordt hier te pas en te onpas als e.o.a. achterlijk volk hier weggezet…dit doe me altijd denken aan missionarissen die met hun enge gedachten en gedragingen ook vonden dat ze beter en slimmer waren als de lokale, in dit geval Thaise bevolking …niets is minder waar. Niet de Thai is fout maar het zogenaamde “en wij weten het wel allemaal eens even beter volkje”….oftewel de gene die te GAST zijn. Als Thailand met al z’n leuke gekke bijzondere zaken je niet bevalt … blijf dan weg. Heb zoveel karakter dat je in plaats van altijd maar het beledigen van de Thai gewoon lekker weggaat of blijft en laat je “speeltje” lekker in haar eigen land en hou op met zeuren. Ga terug naar het geweldige Nederland of België en geniet van : Het perfecte volkje, de super wegen, de drugs en alcohol loze verkeersdeelnemers, het altijd perfect werkende systeem, de gestoorde rechts radicalen mafketels, de vrouwen die nooit wat verkeerds doen, de mannen die …uuuh…uuhh…Gek heh dat lijkt de perfecte wereld toch…???
Mijn ouwe vertelde me eens toen ik klein was : Ventje als het binnen je eigen cirkel altijd perfect is mag je de mond open doen over andere mensen…..wijze man die ouwe van me
Het duurde even, maar daar is hij dan toch: de man met de roze bril. Hij wil geen kwaad woord over Thailand horen. Kritiek is uit den boze. Als GAST mag je maar twee dingen doen: je mond houden en je geld hier uitgeven. Een bekrompen visie, want van mij mogen Thai ook kritiek hebben op Nederland en zijn inwoners. Fout is fout, in alle landen waar (verkeers)regels gelden. Ik beledig de Thai niet, ik vertel alleen dat er onnodig doden vallen door hun onbegrijpelijke weggedrag. Vanmiddag in een file met grote snelheid links ingehaald door een motorrijder met vriendin achterop. Tegenligger wil langzaam naar links en de motor knalt daar bovenop. De bestuurder van de motor komt met de schrik vrij, maar de vrouw achterop, eveneens met helm, heeft het riempje onder haar kin niet vastgemaakt. De helm vliegt af en ze knalt met haar hoofd tegen de auto. De gevolgen laten zich raden. Dom of niet? De politie controleert op helm en niet of deze vast zit.
Beste Hans,
Roze of geen roze bril wie bent u om te bepalen hoe de Thai moeten leven ?
Laat staan om anderen de maat te nemen.
Als ik het een beetje volg bent u pensionado accepteer aub uw leven daar of ga wat anders doen maar niet altijd mekkeren over uw leven in TL terwijl velen graag in uw plaats daar willen wonen op hun oude dag.
Hans het heeft niets te maken met de man met de roze bril. Je reactie als GAST mag je alleen maar je mond houden en geld uitgeven. Iets wat we in Nederland vinden van al die buitenlanders.
In vele landen mag men zowel rechts als links inhalen. Ik ga niet vertellen dat de Thai een kei op rij gebied zijn.
Maar in Nederland rijden ook een groot aantal rechts voorbij, terwijl dat in Nederland niet is toegestaan. Rijden over de vluchtstroken, rijden zonder licht rijden met drieën naast elkaar, rolschaatst en met planken tussen het verkeer en voetgangers door. Rijden met opgevoerd scooter en snorfietsen. steken geen hand uit, bellen tijdens het rijden, rijden met scootmobielen of ze op het circuit zitten, Ontduiken de belastingen. wandelen door rood licht, gebruiken niet de oversteekplaatsen die er liggen. rijden met drugs en drank op.
Alleen door dat de bekeuringen hoger zijn en overal camera hangen, kan met het te hard rijden beheersen.
In Thailand zie je momenteel bijna bij alle plaatsen borden met snelheid staan en bij schotel ook snelheid beperkingen. Uitgevoerd met camera’s, nu deels waarschijnlijk nog niet in werking, maar ze zullen er niet voor niets hangen.
In mijn jeugd reden we ook zonder helm op opgevoerde brommers, veiligheidsgordels. Alleen is de vooruitgang/drukte gepaard gegaan met strengere verkeersregels. Hier is de drukte alleen groter.
Men is er wel mee bezig, maar het gaat erg langzaam. De verplichte film bij het verlengen en behalen van je rijbewijs, de controles, die een deel van ons af doen als Farangs pesten.
Helaas rijden die keurige farangs, die alles zo weten. Zonder helm, met drank op, willen op een alcoholvrije dag tot alcohol drinken, ook de tijden dat men geen alcohol mag kopen. Als maar huilen terwijl dat in vele west europese landen ook zo is.
Dan wat technische problemen. Waar laat je je 3 en 4 helmen voor de motorbike. Ik breng de kinderen vaak naar school, maar daar hoef ik ze ook niet met de helm de klas in te sturen. De motorbike is vaak het enigste vervoer middel, want niet iedereen heeft een auto. Een fiets de afstanden te lang, wegen te gevaarlijk zonder fietspaden.
Wij hebben als buitenlanders pas recht van mee praten, als we eerst de Thaise taal leren en ook HUN regels. En dat geld dat we allemaal zo naar Thailand brengen zet ik ook voor een groot aantal vraagtekens bij want anders had men niet zo veel vragen over die 800000 of je inkomen. Maakte men zich niet druk of een biertje 65 of 85 bath kost, 160 bath in een GoGo bar, maar een Picolo in Nederland kost ook een 35 euro. Die buitenlanders brengen hoofdzakelijk hun geld naar de kroeg, de dames en heren maar dat levert Thailand niet grootste opbrengst van de belastingen op. Want die betaald men niet of probeert het net als in Nederland te ontduiken.
Hierbij wil het laat. Ik zou wel eens een stelling willen zien. Waarom komen al die Nederlanders naar Thailand ? Belastingontduiking, andere reden waarom ze het vaderland moesten of wilden verlaten. Want ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal hierheen komen om Boeddhist te worden, de Thaise cultuur te snuiven. Dit lijkt me wel een interessante stelling, alleen denk ik dat men dan niet zo openhartig is als bij het commentaar op de Thaise oorspronkelijke bewoner.
Beste Hans,
Je hebt helemaal gelijk met je observaties in hoe het verkeer in Thailand gaat, maar waarom zijn jou schrijfsels op dit blog ALTIJD negatief, behalve als je het over je dochtertje hebt. Ik woon nu 3 jaar in Hua Hin en heb ook moeten wennen aan de Thaise manier van leven. Maar ik ben hier vrijwillig naar toe gekomen en als het me niet bevalt staat het me vrij om weer te gaan. Ik ben en leef hier als GAST van dit land en accepteer al de tekortkomingen die dit in mijn ogen heeft, maar er zijn een boel meer positieve zaken dus de weegschaal is nog aan de goede kant, en neen, dit heeft niets te maken met die “roze bril” opmerkingen die de lezers van dit blog vaker van jou te horen krijgen. Ik ben ook een Nederlander en helaas maar waar, er zijn best veel Nederlanders die altijd alles beter weten, kritiek hebben op alles en nog wat ….. “azijnpissers” dus. Ik zeg maar zo, verbeter de wereld en begin bij jezelf …… en als Thialand je tegen staat zijn er nog heel veel meer landen om te gaan wonen.Gegroet …….
Beste Sjeng; Je hebt een heel klein beetje gelijk. Die opmerkingen aangaande hun gedrag in het verkeer zijn niet enkel kritiek te noemen. Zij brengen permanent hun eigen, hun geliefden en hun medeburgers in gevaar. Het aantal verkeersdoden bewijst dat. Dat ze ons in gevaar brengen vind jij ok. Wel ik niet. Dit corrupte land zou wat meer om zijn bevolking mogen geven. het strenger toepassen van de verkeersregels is geen kritiek van een buitenstaander maar goede raad van een vriend van dit volk. Ja als het te gortig is kan ik wegblijven natuurlijk maar dat noem ik geen ernstige beschouwing. Ik wens dat het je nooit overkomt door een zatlap overhoop gereden te worden.
Onzin Sjeng, Onzin, wat hier besproken wordt is keiharde realiteit. Kijk maar de naar de cijfers.
Thailand is een van de landen met het hoogste aantal verkeersdoden in de wereld.
En van je sokken gereden worden als je over een zebrapad in Thailand loopt zegt genoeg.
Dus een volk wordt niet op een achterlijke manier weggezet maar we hebben het over de realiteit
van het Thaise verkeer
Het wordt door de cijfers bevestigd, het verkeer hier is veel gevaarlijker dan in NL.
2 dagen, 98 doden…
Over 3 dagen begint de nieuwe periode van “365 dangerous days”.
Ik vind trouwens “dom” niet correct; er is eerder sprake van “niet/slecht opgeleid”.
Beste Marco
Ik woon niet in Thailand en ga er wel op vakantie waarbij ik meestal een auto huur. Ik rijd alleen als het licht is. Toch zijn er feiten waar je niet omheen kunt. In thailand vallen de meeste slachtoffers ook in verhouding. In Nederland liggen de cijfers heel laag. Dan mag je de conclusie trekken dat er nog veel valt te verbeteren in Thailand en zegt dus niets over dat iedereen zich in België en Nederland zich altijd goed gedraagd. Je moet het eerder andersom zien; In Thailand gedragen zich te veel mensen zich niet goed in het verkeer, waarbij de politie ook geen positieve rol in het geheel speelt.
Thaise logica. Het soort gedrag waar we hier over spreken heeft weinig met logica te maken, en dat geldt ook voor Nederland. Mensen zijn kuddedieren en volgen gewoon wat ze om zich heen zien. Ik heb tweemaal met een Thai in Nederland rondgereden en die reden bijna als een Nederlander. Ikzelf reed een paar jaar zonder rijbewijs, soms zonder helm en tegen het verkeer in. Nederlandse logica?
Logischerwijs moet er betere infrastructuur komen (scheiding langzaam/snelverkeer, snelheidsbegrenzers op scooters, rotondes en andere obstakels in de bebouwde kom), goede rijexamens en geheime, wisselende controles op secondaire wegen want daar vallen de meeste doden. Zo lang er geen politieke wil is voor dit maatregelen en de auto een heilige koe blijft zie ik het somber in.
Ik denk idd ook dat het voor een deel ligt aan de fysieke organisatie vd wegeninfrastructuur. Ik woon tegenbeen klein stadje aan, maar de weg erheen en erdoor lijkt wel een autobaan, met 3 vakken langs elke kant op sommige plaatsen. Dat is gewoon uitnodigen tot te snel rijden.De meeste scholen liggen aan deze weg en er staan geen lichten, geen round abouts – niets om het verkeer af te remmen. Gisteren weer 2 doden. In het midden staat over de hele lengte een muur van een meter hoog. Geen mogelijkheid om aan de andere kant te komen zonder 2 km omrijden. Dus rijden ze in de verkeerde richting – zoveel makkelijker. Gisteren heb ik op 10 minuten 12 verkeerd rijders geteld waarvan 1 auto.
Geert,
In Nederland waren er in de zeventiger jaren 2/3 van het aantal verkeersdoden in het huidige Thailand, ruim 3.000. Nu zijn het er 600. Wat is er in Nederland veranderd in die 50 jaar? Zijn we slimmer en aardiger geworden? Welnee, we hebben de infrastructuur verbeterd, met name meer bescherming voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Gezien de omstandigheden op de weg rijden de Thais erg slim maar niet altijd aardig, en dat geldt eveneens voor de buitenlanders hier. Ik zie nauwelijks verschil.
In Thailand NU ongeveer 24.000 verkeersdoden per jaar.
http://www.searo.who.int/thailand/areas/roadsafety/en/
In Nederland in de zeventiger jaren 3.000, schrijf je. Dat is niet 2/3 maar slechts 1/8 oftewel 12% van het aantal verkeersdoden in Thailand nu in vergelijking met Nederland 50 jaar geleden.
Een van de belangrijkste verschillen is het aantal brommers of lichte motoren in Thailand in vergelijking met Nederland en het aantal dodelijke gevallen onder (vooral jonge) brommerrijders. In Nederland moeten die ook op de normale weg rijden, maar verboden op de snelweg, en mogen niet op fietspaden. Maar het zijn er miljoenen minder. In Thailand worden jaarlijks ongeveer 1,7 lichte motoren verkocht.
http://www.samuitimes.com/motorbike-accident-deaths-thailand-number-one-world/
https://www.krungsri.com/bank/getmedia/84c6ab26-aee3-4937-a812-0bfe4e5e07e6/IO_Motorcycle_2017_EN.aspx
Ik heb het niet goed geformuleerd, Chris. Dat ‘2/3’ slaat op het aantal verkeersdoden in relatie tot de bevolkingsomvang.
In Nederland krijg je maandenlang rijles en in Thailand krijg je je rijbewijs, zonder nauwelijks enige ervaring in het besturen van een voertuig.
Wat kun je dan van rijkwaliteiten verwachten?
Bovendien zijn veel bestuurders onder invloed van drugs.
Ik zat een paar dagen geleden met nog een paar mensen in een auto.
We zouden naar de stad gaan.
Het was me al opgevallen dat de bestuurder nogal opgewonden klonk, maar goed misschien was dat altijd wel zo.
Toen we bij een tankstation achteruit reden, toeterde een bestuurder even van let op, ik sta hier.
Hij draaide volstrekt door.
Ik ben toen maar uitgestapt, en heb een taxi gebeld.
4 mensen op een brommer is misschien wat veel, want de achterste zou er af kunnen vallen.
Dit zijn echter niet de veroorzakers van ongelukken, hooguit de slachtoffers.
De schuldigen zijn snelheidsmaniakken onder invloed, die in de veronderstelling verkeren, dat de hele weg voor hen alleen is.
En de mensen, die veel te lange werkdagen (moeten) maken en in slaap vallen.
De verkeersregeles hier zijn gewoon goed. Rij examen is gewoon goed. Probleem is handheving. Niet meer en niet minder.
Rij examen? Dat is toch een lachertje. En leren rijden is er al helemaal niet bij. Ik ken geen thai die a hterwaards kan parkeren
en buitenlanders zijn op motorbikes absoluut de recordhouders van gevaarlijk, onverantwoord (vaak onder invloed) rijgedrag en meer dan 50% zonder ervaring en of motor rijbewijs (dus ook onverzekerd). Zouden de Thais dat “Farang logica” noemen?
Hier is al zoveel over geschreven…en terecht! Na jaren ervaring op de Thaise wegen kan ik enkel besluiten dat de Thai zich in het verkeer gedragen als idioten met een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid en discipline. Het is heel spijtig, maar het is de enige waarheid.
ik vind het woord idioten erg negatief en ongepast. vergeet niet dat in 1960 ook in holland een helm niet verplicht was. Meer genuanceerdheid kan reacties sieren…….
In Thailand is een helm wel verplicht maar meer dan de helft draagt hem niet.
Hans,
Je beschrijving is aangevuld met sarcasme. Sarcarsme gebruik ik ook te vaak.
Ik zou je bevindingen als volgt verwoorden : Thai leven in hun eigen cocoon of beter in hun familiecocoon. Die nonchalance in het verkeer is niet opzettelijk, maar ze zitten in hun leefwereld en beseffen niet dat hun gedrag gevaarlijk en storend werkt.
Verkeersregels worden nauwelijks onderwezen. Verkeersgevaren ook al niet. Defensief rijden helemaal niet.
Maar als het over het koningshuis gaat, dan worden wel alle regels strikt nageleefd. Dat is logisch, want dit wordt ingelepeld en onderwezen. En er is repressie om dit te handhaven.
Of het domheid, onkunde of welke reden dan ook is, zeer zeker in combinatie met onbeschoftheid. Vanmiddag reed ik over een weg die van twee naar één rijbaan was versmald vanwege werkzaamheden. Natuurlijk druk. Nog 300 meter voor een stoplicht, begonnen ze doodleuk door de berm in te halen, even dacht ik nog, die gaan natuurlijk bij het stoplicht linksaf. Nee hoor, gewoon jezelf er weer tussen wringen en toch rechtdoor gaan. Dit heeft echt niets met onvoldoende opleiding te maken, gewoon ongelooflijk ongemanierd, of beter super asociaal gedrag.. Ik ben zelf echt niet heilig, rij altijd te hard… Maar je zou ze van achter het stuur trekken.. Wat een ander denkt interesseert ze helemaal niets.. Daarom ook vooral op de verkeerde rijbaan rijden en veel meer. Niet alleen in het verkeer, ook daarbuiten bijzonder ongemanierd…Deuren in je gezicht dicht laten klappen. Laat ik maar ophouden…..
Peter, je slaat hier ongetwijfeld de nagel op de kop. Wij wonen in Ban Dung, Udon, en ik heb weinig ervaring met de rest van het land maar hier gaat jouw stelling absoluut op. Ik probeer zo weinig mogelijk tussen de locals te komen want ik erger mij mateloos aan het ronduit idiote, achterlijke, egoïstische, koppige en achterbakse gedrag van 90% die rond je loopt. En het is nu juist die ingesteldheid dat ervoor zorgt dat dit land de eerstkomende 50 jaar geen enkele vooruitgang zal boeken. De gemiddelde thai heeft ook geen flauw idee wat er zich buiten dit land afspeelt, ze hebben dus ook geen referentiepunt om naartoe te streven. Veel heeft volgens mij ook te maken met het relatief lage gemiddeld IQ (lijst per land op internet), waarvan de hogere regionen meestal niet op het platteland blijven rondhangen. De koppigheid is ook zoiets, hoeveel keer je ook probeert te tonen dat je iets op een betere, snellere manier kan doen, het antwoord is steevast “wij doen dat anders, en we doen dat al duizend jaar zo dus is dat de beste manier. Kortom, ze zullen nooit veranderen. Mijn thaise echtgenote woonde na ons huwelijk eerst anderhalf jaar in België en toen ze voor het eerst in de auto zat kon ze haar ogen niet geloven, “iedereen rijdt waar het hoort, snelheid wordt gerespecteerd, amai zo proper op de wegen, auto’s stoppen voor elkaar en voor voetgangers, hoe kan dat ??” Respect voor de maatschappij en je medemens moet je aanleren, in Thailand wordt net het omgekeerde er ingelepeld, agressie, geweld, nijd, jaloezie,… We hebben een acht maanden oude baby en telkens er iemand op bezoek komt moéten ze kost wat kost in de wangetjes of armen knijpen of in haar beentjes bijten tot wanneer ze huilt en pas dan zijn ze content. Soms krijg ik zelf de drang om een paar meppen uit te delen. Mijn vrouw kan het zelf ook moeilijk aanzien en er gaat geen dag voorbij zonder de woorden “Thai selfish, Thai stupid, Thai agressive,… Wanneer Madelief 4 jaar wordt wordt alles hier verkocht en gaan we met z’n drietjes terug richting Europa, waarschijnlijk Zuid Spanje (heb reuma). Ik hoor veel mensen zeggen “ja maar er zijn toch veel goede aspecten aan dit land he…”, ik zou het niet kunnen zeggen, slechte regering, overal corruptie, valse leugenachtige bevolking, slechte economie, overal vuil, rommel, dieren worden mishandeld, peperdure ziektekosten, geen veiligheid, neen ik zie geen positief punt in dit land. Ik woon hier nu voor een paar jaar omdat mijn vrouw dat verlangde, maar mijn oude dag hier slijten, nee dankuwel!
Beste Hans,
Je leeft waarschijnlijk in een omgeving vol met zenuwpezen. Hier in Ubon gaat het er veel gemoedelijker aan toe al gaat er natuurlijk ook heel wat fout, met name met jeudige scooterrijders. Maar om een voorbeeld te geven: Thaise bestuurders trekken – hier althans – heel traag op als een licht op groen springt. Mijn vrouw neemt dan altijd voorrang op het verkeer dat rechtdoor gaat als ze rechtsaf wil slaan. Nooit heeft er iemand laten blijken dat dat niet gewaardeerd wordt. Het is gewoon een kwestie van geven en nemen.
In Nederland reed mijn schoonzus in Nederland een keer wat langzaam door een straat omdat ze een adres zocht. Dat heeft haar wat angstige momenten bezorgd door zeer agressief gedrag van andere weggebruikers. In Ubon is dat onbestaanbaar.
Ik woon al ruim 20 jaar hier en heb me aangeleerd om me in de huid en logica van een Thai te verplaatsen in het verkeer. Groen stoplicht wil zeggen wachten totdat alle door het rood licht rijders weg zijn. Politie staat erbij maar doet uiteraard niets. Kortom altijd op je hoede blijven.
Zo is het maar net je moet met het verkeer meedoen anders overleef je het niet.
Maar ik leer mijn dochter wel dat ze een helm altijd opzet en dat doe ik ook altijd.
Je moet op je hoede blijven en vooruit blijven kijken.
Stop nou eens met Thailand te vergelijken met Nederland of het westen. Maakt het leven voor jezelf daar een stuk makkelijker!
Ik lees hier alleen maar onzin over de Thai. SJeng hier boven heeft gelijk. als je je niet aan dit verkeer kan aan passen blijf dan thuis en ga niet naar buiten. blijf in jullie hok. Ik rij hier net zo veilig als in Nederland.
Ik heb de kat uit de boom gekeken al voor ik ben gaan rijden en doe het zelfde als de Thai doet. gewoon de weg op rijden maar wel heel langzaam. Ook op de autobaan rijd ik gewoon, maar hou mijn ogen open/ Ik ben ook 77 jaar jong en heb er geen problemen mee. en als je weet dat het hier gevaarlijk is ben dan zelf zo slim om je ogen open te houden. Ik wil alleen maar zeggen laat de Thai ook in zijn waarde. dit hoort bij hun land niet bij het uwe. Wij zijn hier gast en pas je dan ook zo aan als een gast. Net zoals Sjeng zegt als het U hier niet bevalt kome dan naar huis hier waar je je rot betaald aan belasting heb je toch weer iets om over te klagen. Mensen stop AUB met deze onzin en laat ook deze mensen hum leve leiden zoals u dat graag wilt toch??????
Pardon? Dus als u met een Thai in een kroeg zit zult u hem er niet van proberen te weerhouden zich helemaal te bezatten voordat hij 10 km met de auto naar huis gaat en zichzelf en wellicht een aantal anderen dood of invalide rijd omdat dit nu eenmaal de cultuur van Thailand is? Nee, dan vind ik de reacties hier van mensen die dit geen goede zaak vinden en proberen dit te veranderen toch wat socialer…
Wauw Bert, is het daar echt zo erg? Ik overweegde om ook in Thailand te gaan wonen, maar als ik je zo hoor kan ik beter in Nederland blijven. Waarom woon je er zelf nog?
Groet Peter
Onderzoek op het gebied van omgevingspsychologie toont aan dat de omgevingen (binnen, buiten, prive, privaat) niet door iedereen op deze wereld op dezelfde manier worden ervaren en dat de verschilende manieren gevolgen hebben voor de manier waarop mensen daarmee en daarin omgaan.
De Thais kennen omgevingspsychologisch gezien drie ‘omgevingscirkels”: het eigen huis (waarin alleen familie en hele goede vrienden worden toegelaten), de buurt (met een min of meer beschermde status waar mensen op elkaar letten en verantwoordelijkheid nemen voor elkaars gedrag en bezittingen) en ‘de rest’ die als het ware als een jungle wordt gezien waarin het recht van de sterkste (degene met het meeste macht cq geld) geldt. Deze jungle kan min of meer worden gereguleerd en beheerst door de overheid (via de ruimtelijke ordening, regels die worden geaccepteerd, gevolgd, gecontroleerd en worden afgedwongen). Het hoeft weinig betoog dat dt laatste in Thailand niet het geval is. De regels op papier zijn veelal ok, zij worden niet echt geaccepteerd en nageleefd omdat de autoriteiten op elk gebied niet voor 100% betrouwbaar zijn.
Dit vind ik een interessante benadering.
Regels worden niet echt geaccepteerd maar je zou misschien ook kunnen stellen dat bv. verkeersdeelnemers massaal burgerlijk ongehoorzaam worden als het tot een aantasting van hun persoonlijke vrijheid komt.
Klassiek liberalisme botst dan met het socialistische gedachtegoed wat in het “huis” en “buurt” omgeving de norm is.
In de Westerse gedachten is dat asociaal want er kunnen ongelukken van komen waar ook een ander bij betrokken kan worden.
In de Aziatische wereld is dat laatste stukje vrijheid misschien wel de reden om nog te bestaan.
Over dat laatste zijn hele stukken te schrijven maar denk dan aan het Westen die in landen als Thailand voor een habbekrats spullen en voedsel laat produceren en de onthechting van generaties vanwege vertrek naar de grote steden waardoor “huis” en “buurt” minder de norm zijn.
Samen met een rotsvast zelfvertrouwen is dat wel een mix die voor gevaarlijke situaties in de samenleving kunnen zorgen en is dat in de Westerse ogen op sommige momenten inderdaad ikke, ikke en de rest kan stikke.
Eigenlijk hetzelfde als sommige aandeelhouders en hun bestuurders als het gaat over wat zij normaal vinden om te moeten verdienen waarvan men nu eindelijk ook inziet dat het ten koste gaat van draagvlak in de samenleving.
De manier hoe in TH met die bepaalde vrijheid omgegaan wordt was en is trouwens wel een van de redenen dat heel veel mensen Thailand zijn gaan bezoeken en mogelijk ook zijn gaan wonen dus er moet ook iets goeds in de Thaise logica in het algemeen zitten.
Zo snel er een negatief bericht komt met betrekking op Thailand,zoals nu ook weer het verkeer dat door de jaarlijkse doden cijfers tot de onveiligste in de wereld telt,zie je meteen weer mensen die tegen de feiten in proberen te bewijzen dat het ook in Europa niet zo veilig is.
Als of ze van een giftige spin gebeten zijn,ontpoppen zich spontaan als een horde van verdedigers,die voor alles wat duidelijk verkeerd loopt in dit land een oorzaak hebben.
Natuurlijk zijn er ook mensen in België of Nederland die geen verkeersregels kennen,of zelfs geen probleem hebben met stomdronken deel te nemen aan het verkeer.
Alleen kunnen de meesten,zonder verder in te gaan op de oorzaak, toch niet ontkennen dat de kwaliteit van de rijopleiding, voor zover die überhaupt plaats vindt in Thailand,toch ook op geen stukken na te vergelijken is met die van ons.
Bovendien ken ik in de omgeving waar ik verkeer,haast geen enkele Thai die na hoogsten een biertje of lau khau zegt, dat hij nog rijden moet,en daarom alleen nog water drinkt.
Erger nog er wordt zolang doorgezopen zolang het sanoek is,en er nog iets onder de kurk zit,en zelfs al mocht dit laatste niet het geval zijn,wordt er zolang gekeken,tot iemand zich bereid verklaart om opnieuw te gaan inkopen.
Als iedereen dan haast niet meer op de benen kan staan,en de groep die nog een beetje normale discussie voeren kan steeds kleiner wordt,krijg ik meestal de Thaise logica te horen,dat ze nog best rijden kunnen omdat ze hoogstens 4 a 5 km te rijden hebben.
Geen Thai die dan nog op het Idee komt dat je voor een dodelijk ongeluk hoogstens 200m,of nog minder nodig hebt.
Mochten er werkelijk goede verkeers controle’s inzake alcohol komen,wat nu nog duidelijk niet het geval is, dan zou Thailand ook met dit probleem,net zoals met het aantal verkeersdoden,erg hoog scoren.
Klinkt allemaal logisch maar het werkt niet, of het werkt niet voldoende. Dat bewijst de verkeersveilgheids-beleid en de verkeerscontroles in vele landen over de afgelopen 40 tot 50 jaar.
Ik heb daar een tweetal jaren een rapport over geschreven en het hier samengevat.
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/14-minder-gevaarlijke-dagen/
Ik woon in Nongprue in wat zowat de achtertuin van Pattaya is. De wagen gebruik ik alleen als ik familie van mijn vrouw ga bezoeken in Roiet. Voor de rest gebruikt mijn vrouw hem. In Pattaya heb je immers soms een uur nodig om 1 km verder te geraken. Ik rij dus bijna altijd met de motor en mijn devies is; ogen toe, verstand op nul en gas geven. Veel veiliger dan traag en voorzichtig rijden. Ps, dat ‘ogen toe’ was natuurlijk een lachertje. Ogen goed open en vooruit denken natuurlijk.
Neem me niet kwalijk, maar wat een geklaag weer.
En moet dat nu echt, wekelijks blogs aangaande het verkeer, het milieu, ergerlijke Thai, domme Thai, … ??
Zijn westerlingen nu echt superieur?
Dat klagen is misschien Nederlandse logica 😉
Het leven is ‘geven en nemen’, zoals men over ’n huwelijk’ praat. Wetten en regels noem ik het ‘formele systeem’ en dat moet zo veel mogelijk gehandhaafd worden. Maar zonder een ‘informeel systeem’ wat bestaat uit improviseren en creatief zijn, anticiperen, zou er geen leven zijn. Beide systemen zijn vooral in Thailand nodig om het land te laten draaien. Als men een ‘formalist’ is en probeert in Thailand de wetten en verplichtingen te handhaven, dan wordt je stapel gek en kun je hier niet leven. Ik doe al 28 jaar mee aan het Thaise systeem en bevalt me prima. Ik rij 28 jaar schadevrij en heb in al die jaren 800 Baht aan boetes betaald. Als ik ergens sta te wachten en het verkeer observeer, realiseer ik me ook dat bijna niemand zich aan de regels zoals de wet het voorschrijft, houdt maar er gelden andere regels, dus het ‘informele systeem’en men geeft elkaar daarvoor de ruimte en het gaat bijna altijd goed. 1 jaar in de buurt van Ban Phe / Rayong, heb ik 2 ongelukjes gezien maar ik lees online kranten over Nederland over diverse idiote ongelukken alsof men nooit heeft leren rijden, kanalen in, tegen bomen en hoeveel ‘eenzijdige ongevallen'(waar wijzen die op?!) Ik heb vaal buitenlandse passagiers in de auto en als die me vragen hoe het leven in Thailand is, is mijn antwoord: ‘zoals het verkeer, als het rechtsom niet kan, kan het links om maar er is altijd ’n manier’. Ik improviseer graag en ben creatief en geniet met volle teugen.
Nog iets over Logica omdat het wordt genoemd in de titel. Het is niet zo gek dat de Logica van de gemiddelde Westerling niet strookt met de logica van de Thai. Dit is een heel andere bevolking, heel ander omstandigheden. Waarom zijn ‘wij’ hier? omdat het niet zo is als in Nederland toch?! Logica is toch iets verstandelijks? ik denk dat de manier van leven van de Thai meer met gevoel te maken heeft. Probeer Thailand niet te veranderen want dat kan zelfs Prayud niet. Thailand is niet voor niets nooit een Kolonie geweest. Pas je zo veel mogelijk aan en geniet van het ‘andere’ en je zult zien dat je je er veel beter bij voelt.
Het is denk ik inderdaad de manier hoe je in het leven staat.
Natuurlijk is het niet leuk als iemand onnodig overlijdt als gevolg van een fout van een ander, maar misschien kan je ook denken dat het de realiteit van de dag is.
Als iemand een hersenbloeding of andere aandoening krijgt moet het ook geaccepteerd worden en is dat best treurig maar zo werkt wel het leven.
Misschien kan ook de conclusie getrokken worden dat men in TH bereid moet zijn op het nemen van risico’s en als je deze niet wilt nemen dan moet je er niet naar toe gaan want die keuze is er gewoon.
De laatste weken kijk regelmatig rond op zoek naar verkeerscamera’s.
Op een dag rijd ik in gedachten door rood licht en vroeg me af of er camera’s op die kruising waren.
Een maand later een bon in de brievenbus met bijgeleverd foto bewijs dat onze auto door roodlicht is gegaan.
De wegen rond Chiangmai vallen onder de highway police en daar moest ik me melden om de bon te betalen.
De man aan de balie wist mijn vrouw (thaise) te vertellen dat op elke kruising op de hoofdwegen rond Chaingmai camera’s hangen. Nu kent Thailand een verkeerspunten systeem en iedereen met een rijbewijs start met 100 punten. Voor door roodlicht rijden is de boete 500 baht en 40 punten in aftrek ook is het mogelijk om voor de 1e keer door rood je rijbewijs wordt ingehouden voor 60 dagen dus officieel geen auto rijden in die periode. Na de 2e keer binnen een jaar door rood rijden kan dit nogmaals herhaald worden dus nog eens 60 dagen inhouding rijbewijs. Maar kan ook een soort verkeersheropvoeding krijgen (gedwongen). Nu denkt men vast dan betaal ik toch via de bank, wel dat is mogelijk maar dan moet je wel een formulier van schuldbekentenis invullen en tekenen.
Na betaling van de 500baht en ontvangst van bewijs van betaling werd mij alsnog de 40 punten aftrek kwijtgescholden en het advies vooral rustiger aan te rijden bij kruispunten, minder kans dat je de lichten niet van kleur ziet veranderen.
Kortom hiermee wil ik zeggen dat er gewerkt wordt aan betere handhaving van de verkeersregels.
Ook wordt er in deze periode van feestdagen (einde jaar) veel verkeersfuiken opgezet ter controle van vooral rijden onder invloed naast de gebruiktelijke controle van dragen van een helm en hebben van een rijbewijs. Thailnd komt er wel maar het kost wat tijd. Waarschijnlijk zal op het platteland hiervan heel wat later wat van te merken zijn.
Oh ja, wordt je betrapt op te snelrijden dan kost dat 20 verkeerspunten, boete is mij onbekend. Men maakt oa gebruik van snelheidspistolen, heet dat zo??
Ik heb op vele plaatsen in de wereld verbleven. In feite is het verkeer in TH niet anders dan in vele andere groeilanden. Feit is dat alles hier super snel is gegroeid. Van al die mensen die nu rijden met een krachtige pick-up is er 85 % die tot 30 jaar geleden nog nooit een auto van dichtbij had gezien. Meer dan de helft van die mannen reed tot 15 jaar geleden nog allemaal op een scooter. Gevolg is dat ze nu precies nog op dezelfde manier rijden dan op hun scooter. Alles is hier ongelofelijk snel geëvolueerd. Het is niet meer dan logisch dat opleidingen en verkeersregels net als de infrastructuur daartoe hopeloos achterlopen. In het westen is het verkeer een evolutie geweest van meer dan een eeuw en stilaan gegroeid. Ik denk dat de eerste auto’s in bijvoorbeeld Buri ram werden gespot mid jaren 80.
Een goed voorbeeld van Thaise logica in het verkeer vind ik altijd dat veel Thai blijkbaar vinden dat de beste plek om in te halen een zeer onoverzichtelijke bocht is omdat je daar toch geen tegenliggers ziet…..
Hiervoor werd al veel aangehaald dat de verkeersregels en handhaving niet goed zouden zijn, maar volgens mij heeft dit maar een kleine invloed, een groot deel van de ongelukken wordt m.i. veroorzaakt door een mentaliteits- en of inzichtsprobleem.(Invulling hiervan is hierboven al veel genoemd). Om de roze bril dragers gelijk te antwoorden; ik vind de overige aspecten (99%) van Thailand dermate mooi dat de verkeersmentaliteitkwestie mij er niet van weerhoud om naar Thailand te komen.
Duidelijk een interpretatie van een buitenlander voor gedragingen van (de) Thai.
Even een ware anekdote. Ik reed een 20 jaar geleden eens met mijn schoonvader door ons nog rustige stadje waar net een aantal verkeerslichten waren geplaatst. Hij stopte bij het eerste rode licht, keek goed naar links en rechts, zag dat er niets aankwam en reed door. Wat later stopte hij voor een groen licht, keek naar links en rechts, en reed doordat. Ik zei ‘waarom rij je niet gewoon door? Het is groen!’ Hij antwoordde ‘maar wat als er nu iemand door rood rijdt? ‘ Later paste hij zijn gedrag aan.
Praktisch en logisch. Thais hebben vaak het gevoel dat wetten er niet zijn voor hun gemeenschappelijk welzijn maar om hun vrijheid te onderdrukken. Niet helemaal onbegrijpelijk.
ik rijd 43 jaar in België,hier niet, ik denk wel dat je weet voor wat, ik ben al 15 jaar in Thailand