Al jarenlang beëindigen Nederlandse banken zonder pardon bankrekeningen van Nederlanders in het buitenland. Dit probleem is bekend en we werken via politieke kanalen en samenwerking met andere organisaties aan een duurzame oplossing, zoals een verbod.

Ondertussen moeten we ons voorbereiden op de mogelijkheid dat dit ons overkomt. Daarom heeft Nederlanders Buiten Nederland (SNBN) contact gezocht met Fennek Advocaten in Amsterdam. Advocate Lisa Jie Sam Foek ([email protected]) heeft ervaring met deze kwestie en heeft voor alle SNBN-lezers een modelbrief opgesteld die gebruikt kan worden wanneer een bank dreigt met het opzeggen van een rekening.

We zijn Lisa zeer dankbaar voor haar hulp en raden iedereen aan om contact met haar op te nemen ([email protected]) voor verdere vragen of ondersteuning!

Bron: Nederlanders Buiten Nederland (SNBN)

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

8 reacties op “SNBN: Advocaat stelt model brief op voor o.a. Nederlanders in Thailand i.v.m. banken die de rekening willen opzeggen”

  1. koos zegt op

    Een vraag na veel heen en weer mailen en zelfs een skype gesprek mag ik mijn rekening houden bij de Rabobank.
    1 voorwaarde is wel dat ik geen nieuwe rekening meer mag openen.
    Mag dit?
    Ben uiteraard bang dat je op een gegeven moment je geen rente meer kan ontvangen.

  2. Jan zegt op

    Erg bedankt voor dit initiatief. Ga er zeer zeker gebruik van maken als de nood aan de man is..!!
    Bedankt Lisa voor jouw inzet. Wordt erg gewaardeerd.

  3. William zegt op

    Graag zou ik de reden willen weten waarom Nederlandse banken bankrekeningen van Nederlanders verblijvend in het buitenland beëindigen.
    Het zal/zullen maar bankrekeningen zijn waar AOW/pensioenen op binnenkomen.
    Al dat geld wil je niet ( verplicht) naar Thailand zien komen voor zover je het niet nodig hebt in Thailand.
    Is het mogelijk om Nederlandse AOW/pensioenen op een Luxemburgse bankrekening te laten storten?
    En van zo’n Luxemburgse bankrekening geld dat je in Thailand nodig hebt naar je Thaise bankrekening over te maken?

    • Wim de Visser zegt op

      Beste,

      Ik heb al enkele jaren geen NL bankrekening meer en laat mijn AOW en andere pensioenen direct overmaken naar WISE.
      Kon het online doen vanuit Thailand. Ze willen uiteraard wel een aantal zaken weten voordat je wordt geaccepteerd.

      Werkt perfect als je de instanties laat weten waar het pensioen op moet worden gestort.

      Ik laat het bij Wise staan totdat ik denk, nou ja denk, beter gezegd gok, dat de koers naar THB gunstig is.

      Geen enkel probleem gehad met Wise.

  4. johnkohchang zegt op

    william, luxemburgse banken zijn net als franse of belgische banken niet zo snel bereid een rekening te openen voor niet ingezetenen.
    De luxemburgse banken zijn daarnaast met name geinteresseerd in rijke klanten. Jouw aow is waarschijnlijk niet hoog genoeg om voor luxemburgs banken interessant genoeg te zijn.

  5. Rebel4Ever zegt op

    Gebeurde mij enige jaren geleden bij de ABN Amro. Bijna 50 jaar klant, VIP status, beleggingen en toch onder het mom van “Onze bank heeft in Thailand geen licentie” eruit geflikkert.
    Vermogen overgemaakt naar een andere NL bank.
    Ik heb daarna de directie van ABN Amro schriftelijk toegewenst dat voor mij De Bank zo snel mogelijk zou mogen omvallen. En hoewel ik een agnost ben, zal ik er stevig voor bidden en een kaarsje branden…Hopelijk helpt het…

    • Gerrit zegt op

      Beste Rebel, in 2012 vertrok ik naar TH en wilde de Rabobank mij niet meer als klant. ING wel, en nog steeds. Ik heb een basisrekening waarop mijn pensioen en Aow worden gestort, van waaruit ik enkele overschrijvingen en betalingen verricht. Maandelijkse kosten euro 3,20 plus euro 2 buitenlandtoeslag. Wel is het zo dat als ING het duurder maakt ik dan overstap op Wise, want aldaar gratis en moet ik maandelijkse automatische betalingen/incasso’s met de hand gaan doen. Dus: nog even van het gemak profiteren welke een NL-rekening biedt. Overigens: het gaat banken om winst en om het principe niets uit die winst terug te geven aan klanten. Dat is al eeuwen zo, dus dat nemen we maar. https://www.nu.nl/economie/6311279/opnieuw-miljardenwinst-voor-ing-door-groei-aantal-klanten.html

  6. jan si thep zegt op

    Ik had dit probleem het afgelopen jaar bij de Rabobank.
    Ik had een aanzienlijk bedrag in de “Beheerd Beleggen” service. De reden was dat de Rabobank niet aan de regels / controle maatregelen van de centrale bank? kon voldoen. Alleen voor klanten die minder dan 3 jaar in het buitenland waren kon het wel! Later kwam er ook bij dat de Rabobank geen licentie in Thailand heeft. Andere rekeningen/producten zoals hypotheek, internet sparen en de gewone betaalrekening mocht ik wel behouden.
    De Rabobank gaf mij een half jaar om een alternatief te zoeken. Die tijd had ik ook genomen en het geluk gehad dat de beurs omhoog was gegaan. Het kapitaal is net weer te weinig voor andere vermogensbeheerders als ze de mogelijkheid al aanbieden. Nu staat alles op de internet spaar rekening tegen lage rente.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website