door Hans Bos

Ik heb bijna twee jaar geleden een vrij duur espresso-apparaat gekocht bij Home Pro. Bij het zetten van een kopje koffie lekt het nu een beetje. Niet veel, maar genoeg. Dus terug naar de winkel met de vraag of het een bekend verschijnsel is en of ze het probleem kunnen verhelpen. Daar begrepen de verkopers en verkoopster niets van.

Ik kon volgens hen het best een nieuw apparaat kopen (let wel: bijna 200 euro). Goed voor mij en goed voor hun commissie. Van repareren hadden ze nog nooit gehoord. Ze bleven het nieuwe apparaat, een exacte kopie van het mijne, maar dan met een andere naam, de hemel in prijzen.

Bij de Toyota-dealer al twee keer van hetzelfde laken een pak. Mijn Fortuner is ruim twee jaar oud en valt dus nog onder de garantie van in totaal drie jaar. Dat gold niet voor de lekkende radiator, want, zo zei de dealer, ik kon best een aanrijding hebben gehad. Hij kon dat niet hard maken, maar het was in zijn ogen mogelijk. Dus maar weer dokken.

Enkele weken geleden verscheen een scheurtje in het koetswerk. Dat zou in Europa gegarandeerd onder de garantie vallen. Maar niet in Thailand. Elke keer verscheen vandaag bij de dealer weer een nieuwe Thai bij mijn auto, die bedenkelijk naar het euvel keek. Het probleem bleek te zijn dat de supervisor die dagen (en vermoedelijk vele andere) afwezig was. Na uitgebreid delibereren vroeg ik naar de dienstdoende chef. Een meisje liep op het grote parkeerterrein naar hem toe, maar hij bleek niet van plan om zich met mijn probleem bezig te houden. Hij was op dat moment namelijk bezig met zijn siervogels. Ik heb hem (aan kop en kont) naar mijn auto gedirigeerd. Met het verwachte resultaat: “dat zal wel het gevolg zijn van een aanrijding’, zo sprak hij. Dat aan de lak verder niets te zien was, deed er niet toe. Garantie is en blijft in Thailand een moeilijk begrip. Een Thai zal met een kapot apparaat zelden of nooit teruggaan, uit angst zijn of haar gezicht te verliezen. Het gevolg? je behoudt wellicht je gezicht, maar je verliest een hoop geld.

Over deze blogger

Hans Bos
Hans Bos
Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.

16 reacties op “Service en garantie zijn in Thailand moeilijke begrippen”

  1. Berthy zegt op

    Zelf kocht ik eens een spelcomputer bij Carrefour, die het na 1 dag begaf. Nee Carrefour gaf geen garantie, daarvoor moest in bij de fabrikant in China zijn……

    Ik kom niet voor garantie vertelde ik aan de inmiddels 3e chef die er bijgehaald was, ik kom met een klacht.

    Ooh, toen was het geen probleem, want een klacht lost Carrefour soepel op.

  2. ThailandGanger zegt op

    Ik heb eens een keer schoenen gekocht waar bij thuiskomst bleek dat er iets aan kapot was en een schoen dus onbruikbaar was. Ik zei tegen mijn vriendin dat we terug moesten naar de winkel in het dorp waar we die dingen hadden gekocht. Dacht je nu dat ze dat deden? Het gezichtsverlies is te groot. Koop maar liever nieuwe was het antwoord. Maar het waren nieuwe schoenen. Ik begrijp daar helemaal niks van.

    Overigens kreeg ik op de pc wel garantie toen die stuk was. Alleen de herinstallatie moesten we betalen. Dat was nog te overzien. 150 baht. Ze willen graag verdienen maar service geven is ver te zoeken.

    Zeker bij een apparaat alsj zo’n espresso apparaat van 200 euro dan verwacht je toch wel garantie. Maar laat staan op een fortuner. Op zo’n “dure” auto mag je toch wel wat meer van verwachten dan alleen maar de opmerking dat je wel een aanrijding hebt gehad. Het lijkt me erg frustrerend voor je Hans.

    Is het misschien dat de importeur geen garantie geeft en dat ze daarom allemaal zo moeilijk doen? Moeten ze soms zelf voor de kosten opdraaien?

    Het is en blijft een raar land wat garantie betreft.

  3. John zegt op

    Weet je zeker dat je geen aanrijding hebt gehad met de auto ? Ik kan me herinneren dat er ooit iemand bij de parkeergarage tegen een muur is aangereden, komt je dat bekend voor ?

    • Hans Bos zegt op

      Geen flauw benul waar je het over hebt. Ik woon buiten de stad en parkeer de auto altijd buiten.

      • John zegt op

        Eastin toen je op bezoek was bij Amazing Asia Tours

        • Hans Bos zegt op

          Klopt, maar dat is inmiddels 3 jaar geleden en was met de vorige auto. Kostte me overigens alleen de achterruit van de Carryboy. Dank dat je me daaraan hebt herinnerd.

  4. Roland zegt op

    Bij HomePro in Pattaya verkopen ze koppelingen voor de tuinslang. Alleen de zogenaamde mannetjes waren in huis. Bij navraag over de ‘vrouwtjes’ was het antwoord na drie kwartier; “factory don’t make sir, they make only male”…..
    Thailand is een prachtig land, het eten is goed en de mensen lief. Ze missen alleen verstand en organisatie.

    • Redactie zegt op

      Schitterend!! Moet je de humor van inzien. Dit soort zaken zijn leuk om ooit een boekje over te schrijven.

      • Roland zegt op

        ‘BOEKJE ???????’ Iedere dag een keukenrol !!!
        Wat Bert hieronder schrijft over het benaderen is ook niet helemaal waar. Bij de Apple-stores zetten ze natuurlijk geen idioten neer (die staan allemaal bij de Toyotadealers 😉 ).
        Verder is mijn remedie; als je je teveel ergert aan een land, blijf er dan lekker vandaan. Ook voor alle niet-Nederlanders in Nederland zou dat goed zijn.
        In Thailand ben ik een gast en zo gedraag ik me ook. Ik ga alleen niet buigen, bidden en knippen en smeken. Een vrouw krijgt bij begroeting gewoon een echte westerse hand en een zoen, en dat vinden ze toch prettig !!!

        • Redactie zegt op

          LOL Heel goed Roland. Leer ze maar handen schudden en zoenen. Maakt het voor mij ook wat gemakkelijker als ik die kant op kom 😉

  5. johnny zegt op

    Grantie heeft hier zijn eigen regels, zover ik kan bezien heeft een farang zelden of nooit garantie. Doch je Thaise partner heeft het in vele gevallen wel.

    Spullen gekocht in gerenomeerde zaken, inclusief de bon en de VERPAKKING, hebben garantie binnen de gestelde periode. Sommige zaken zijn moeilijk, bv als je vind dat na 8 maanden je stofzuiger minder zuigt.

    Koop je zooi, dan weet je dat het de vuilnisbak in kan als het niet deugt. Natuurlijk kun je voorzichtig je beklach doen en heb je het geluk dat de verkoper je nieuw geeft, dan is het wederom dezelfde zooi, waar je dus ook niets mee opschiet. Kortom, beter niet voor gek staan.

    Hou heel goed voor ogen dat vele producten in Thailand goedkoper zijn, maar vaak van een MINDERE kwaliteit. Je LCD tv is echt anders dan die in Nederland. In het begin klaagde ik hierover, maar later zag ik in dat het klimaat toch alles naar de hemel helpt, des te meer een reden om mijn vrouw eens flink te laten winkelen….. lol

  6. Robert zegt op

    Gewoon naar een lokale TV repair shop gaan, kunnen ze het waarschijnlijk voor 50 baht in orde maken. Dat is what de Thais doen in ieder geval.

  7. PIM zegt op

    Uit ervaring kan ik een ieder aanbevelen met dure spullen en 1 garantieprobleem direct 1 klacht indienen bij de hoofddealer na er met de verkoper niet uit te zijn gekomen .
    Veelal gaat u de volgende keer weer naar die zaak terug en zal dan bijzonder hartelijk ontvangen worden .
    Bij de Chevroletdealer in Hua hin is mijn auto na een 5000 km beurt gratis gewassen.
    De INDEX adverteerde met televisies en ik wilde er 3 hebben ,ik kreeg ze niet met het verhaal dat ze er maar 3 per dag deden en ik te laat was .
    De volgende dag was ik er als 1e maar mijn vriendin hoorde ze zeggen dat ik ze niet kreeg .
    Via Bangkok kreeg ik ze wel en hoefde er maar 2 te betalen .

  8. Jan zegt op

    Mijn Hafele afzuigkap werkte na een paar maanden niet meer. Home Mall deed eerst wel een beetje moeilijk maar na een belletje naar Hafele gewoon omgeruild.

  9. Hansy zegt op

    Onlangs een 36 m2 aan tegels gekocht bij Home Pro. Door omstandigheden heb ik ze niet kunnen controleren bij aflevering. Bleek dat de tegels uit 5 series kwamen.

    Terug naar Home Pro. Hoewel ze het probleem begrepen, zijn ze tot 2 keer toe terug geweest met wederom tegels uit verschillende series.

    Aangezien ik van deze series een gedeelte voor het terras aan de voorzijde kon gebruiken, voor het terras achter maar een andere tegel uitgezocht.

    Deze zijn in een keer goed afgeleverd. Zijn ze de foute series vergeten mee terug te nemen.

    Met dank aan Emmy van de klantenservice van Home Pro, die me telkens weer zo vriendelijk te woord stond.

  10. Leo zegt op

    wij kochten een rijstkoker bij de Carrefour om mee te nemen naar Nederland.
    Echter even vergeten te controleren wat voor soort stekker eraan zat.
    Later thuis bleek er een 3 poot stekker aan te zitten.
    Normaal vervang ik de eventueel aanwezige platte pootjes stekker in NL voor een NL stekker.
    Echter met deze 3poot zag ik dat niet zo zitten.
    dus terug naar de C4 om hem om te ruilen en een andere te kopen.
    Het duurde al met al vrij lang.
    Maar het lijkt erop dat de C4 toch wel bedrijf is met ene westerse cultuur.
    Want na veel papierwerk en gepraat konden we de gekochte rijstkoker ruilen voor een ander model met ene goede stekker eraan.
    De volgende keer toch maar niet proberen vergeten om eerst te controleren wat je wilt kopen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website