Rechtdoor gaand verkeer heeft voorrang…
Rechtdoor gaand verkeer heeft voorrang boven afbuigend verkeer op dezelfde weg. Ik heb het in een zeer grijs verleden als student en rijinstructeur honderden malen gezegd. En nu hield ik me er in Hua Hin duidelijk niet aan. Ze knalde met een doffe klap linksvoor tegen mijn auto.
De weg was vrij, dacht ik toen ik rechtsaf sloeg. Ik zag haar dan ook niet aankomen, mogelijk als gevolg van slecht zicht door de brede voorstijlen van mijn Fortuner. Ik schrok me kapot. De jonge vrouw stond op en hinkte naar de kant, waar behulpzame Thai snel zorgden voor een stoel. Ze droeg geen helm en moet met een rotgang hebben gereden. Er waren geen remsporen. De ziekenauto die ze niet wilde, kwam toch en nam haar mee naar het Hua Hin Hospital.
Inmiddels had ik het centrale nummer gebeld van AXA, mijn verzekeringsmaatschappij. Dat moest ik nog vier keer herhalen voordat de telefoniste iets begreep. De schade-expert kwam na drie kwartier op zijn dooie akkertje aantuffen, nadat hij eerst naar een verkeerd adres was gereden. Hij sprak geen woord Engels en gedroeg zich of hij zo uit de binnenlanden was geplukt. De politie stuurde ons naar het hoofdbureau voor het opmaken van een proces-verbaal, nodig omdat er sprake was van lichamelijk letsel.
Wat ik niet wist: in deze gevallen wordt eerst een beroep gedaan op de compulsery, de verplichte basisverzekering voor alle motorvoertuigen. Die dekt letselschade tot een maximum van 80.000 baht. Als deze hoger uitvalt, betaalt de verzekering of de schuldige in kwestie. De agent van AXA bleef maar zeuren om de tax paper, maar die lag thuis. Later bleek dat hij de compulsory bedoelde.
Vier dagen later werden we wederom verwacht op het bureau, maar ook de aangereden dame. Dat bleek een 16-jarige moslima te zijn, nu met hoofddoek. Ze bleek moeder van een vijf maanden oude dochter en was vergezeld door haar 28-jarige echtgenoot. Ze had aan het ongeluk slechts wat blauwe plekken overgehouden en een kapotte Honda Click. De rekening van ambulance en onderzoek in het ziekenhuis bedroeg bijna 8 euro… Ze was overigens uitermate vriendelijk.
Slot van het liedje was dat ik schuld moest bekennen en een boete betalen van 500 baht. Dat gold ook voor de tegenpartij. Geen idee waarom.
Mijn auto staat nu twee weken bij de spuiterij. Die kan dat meteen de schade repareren die ik een week eerder op een vreemde manier opliep. Ik stond stil op een druk kruispunt en een stokoude pick-up komt tergend langzaam op mij af gehobbeld en ramt mijn rechter achterdeur. Ik draai het raam open en schreeuw tegen de bestuurder wat hij aan het doen is. Verontschuldigend lachend roep hij terug: no brakes. Ik vraag naar zijn handrem. Also no work, zegt hij. In dit geval was de schuldvraag duidelijk, maar je kunt je verbazen over mensen die met een auto zonder remmen de weg op gaan. Met recht Amazing Thailand, waar te veel bestuurders moeite doen om zo snel mogelijk naar de eeuwige jachtvelden te vertrekken.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
Een weetje: zelfs tot 2 maand na ongeval ben je nog aanspraakelijk voor eventuele letsels en gevolgen van het ongeval.
Heb dit enkele jaren geleden mogen ondervinden,wel in het positieve gedeelte.
Dan kom je goed weg
De dame in kwestie had zo een fors bedrag kunnen claimen van jou
Mijn dochter kreeg een zelfde ongeluk met haar vriend op de scooter
De bestuurder van de auto in kwestie draaide ook zomaar een straat in zonder mijn dochter te zien.
Ambulance erbij en later proces verbaal opgemaakt en video beelden opgevraagd.
De bestuurder die fout was ging bezoek bij mij met akls resultaat
– betaling van gemaakte kosten (Taxi naar huis/niet naar werk kunnen voor 1 week/emotionele schade)
15.000 baht betalen en per direct 5000 baht.Elke 10 dagen 5000 baht
Op papier gezet + foto + ID
– Haar vriend deed hetzelfde en ontvangt een bedrag van 35.000 baht
Goed onderhandelen en op papier zetten en zeker gemaakte kosten en niet naar werk kunnen
claimen.
De schade aan de scooter was verzekeringswerk.
‘Gelukkig’ doen vele al op hun vijftiende erg hun best om die aantallen in evenwicht te houden tussen de aantallen in de eeuwige jachtvelden en de levende.
Lachwekkend lage prijzen trouwens om het ongeluk af te handelen, hoor wel eens anders.
TIT
Wat een verhaal.
Ik ga emigreren naar Thailand op een retirement visa (ben 55 en kan met pensioen financieel gezien), ik will ook een auto gaan aanschaffen na een jaar. het blijft verbazingwekkend de afhandeling van deze zaken en vraag mij af of ik die dagen dat ik een auto nodig heb, niet beter een auto met chauffeur kan huren. Ik heb de auto zeker niet dagelijks nodig, slechts 1 of 2 dagen per week.
Ton,een tip,maak eerst een tijdje gebruik van Grab of Bolt,spotgoedkoop,daarna kan je altijd nog kiezen om een auto aan te schaffen.
Is afhankelijk waar je gaat wonen.
In de stad kan je meestal wel zonder.
Enkele km buiten de stad weer iets anders. Ik kan in LatYa niet zonder wagen.
Had een auto (in Pattaya), maar na enkele jaren weggedaan: files, gebruikte de auto weinig, Bolt-taxi prima en goedkoop alternatief voor die paar keer dat ik een auto nodig heb. Voor een lange trip huur ik.
Zelf een auto in bezit en deze zelf chaufferen. Waarom niet? Ook in Thailand. Ik kom al sinds jaar en dag in Thailand, maak ettelijke duizenden km per jaar, en ben nog nooit betrokken geweest bij enig ongeval. En met mij zijn er meer farang die zelf rijden, en zich prima veilig weten. Het verkeer in Thailand is minder gestructureerd, minder gereguleerd, minder gedisciplineerd en vereist derhalve absoluut defensief rijgedrag. Anticipeer op situaties ook al denk je naar Nederlandse norm voorrang te hebben, geef de ander ruimte ook al denk je die zelf te kunnen innemen, kijk vaker links en rechts over je schouders, in de spiegels. Door ver vooruit te kijken zie je eventuele gevaarlijke situaties aankomen en kun je hierop anticiperen. Wordt er vier auto’s voor je geremd, dan kun je ervan uitgaan dat de auto direct voor je ook zal gaan remmen. Pas altijd je snelheid aan, en heb nooit haast. Hou scooters en motoren extra in de gaten, want die wurmen zich door elk gaatje dat zij zien. Laat hen op kruisingen bij groen licht eerder vertrekken. Rij vervolgens zoveel mogelijk rechts. Bewust waarnemen is in Thailand des te belangrijker, en kan door gewenning afvlakken. Dit zal bij @Hans Bos naar ik meen het geval zijn geweest.
Mijn Thaise vrouw durfde na terugkomst niet meer zo snel achter het stuur, maar ze contacteerde een Thai rijschool en ging gedurende een aantal lesuren weer opnieuw vertrouwd raken met de Thaise verkeerssituaties. Zou jij ook kunnen doen. Kost rondom de 5K baht. Kijk maar wat je wilt. Wat de afhandeling van verkeerszaken betreft: lees ook maar mijn laatste zin in mijn andere reactie.
En daarom mocht van mijn Europese werkgever geen enkele “expat” in Thailand zelf achter het stuur.
Vreemd dat jij niet de beste ervaring hebt gehad met AXA verzekering. Bij ons is het 2x perfect verlopen.
Beste Hans, je mag in de handjes klappen dat het allemaal zo goed voor jou is afgelopen. Een meisje van 16 jaar oud, moeder van een kind van enkele maanden, die zoals je zelf zegt met ”met een rotgang” aan kwam rijden en ook nog eens (zoals gebruikelijk in Thailand door jonge mensen) geen helm droeg. Gelukkig voor haar en zeker voor jou dat ze er hinkend van afkwam. Je hebt haar niet gezien. Dat had wel gemoeten, absoluut voor een oud-rijlesinstructeur. Dat jouw Fortuner brede voorstijlen heeft is geen rechtvaardiging. Jij rijdt die SUV, jij weet hoe het zicht rondom is en jij kent de dode hoeken. Vreemd is dat je zegt dat je op het eind schuld moest bekennen. Hoezo moest? Jij bent toch schuldig! Ik neem aan dat je de boete van het meisje op je genomen hebt. Ook jouw laatste zin is een vreemde, citeer: “Amazing Thailand, waar te veel bestuurders moeite doen om zo snel mogelijk naar de eeuwige jachtvelden te vertrekken.” Wat had je geconcludeerd als het slachtoffer de doffe klap linksvoor tegen jouw auto niet had overleefd? Ik vergeef jou jouw cynisme rondom Axa-agent en pickup-chauffeur. Dat zal met jouw verwerking te maken hebben.
“Amazing Thailand, waar te veel bestuurders moeite doen om zo snel mogelijk naar de eeuwige jachtvelden te vertrekken.”
Nee hoor is geen rare zin. Hij opperde deze op de situatie ervoor beschreven.
Thai houden hun voertuig niet bij en rijden in wrakken. Ik heb er genoeg gezien, zelfs lampjes worden niet vervangen. Auto’s moeten worden gekeurd (slappe hap) en krijgen dan sticker en bewijs voor verzekering.
De wrakken zijn dus niet gekeurd, geen sticker, geen verzekering, maar rijden dus wel op de weg.
Heb hier een keer mijn bescherm engeltje voor op de schouder geklopt. Wrak op de rechterbaan van grotere weg, behoorlijk schemerig, ZONDER licht. Doordat ik een heuvel op reed, had ik nog net genoeg schemerlicht om een silhouet te zien (dacht ik) vertrouwde het ook niet en ging naar links. Dat was dus een heel goede beslissing, want het was aldaar, een rijdend wrak op de weg.
Ik zal je de woorden besparen, welke ik toen ten gehore bracht.
Niet alleen willen de Thai naar de jacht velden gaan, maar willen ze jou mee nemen.
Thai houden ook niet van bochten in een weg, Ze beginnen links en gaan dan pardoes naar rechter baan.
Door getrokken strepen maken niets uit. Gewoon recht door. Mijn Thaise vrouw had me dit verteld, dus hield ik er rekening mee. Toch een keer gehad, dat ik al bijna naast een auto zat en de Thai besloot zomaar naar rechts te verhuizen uit gewoonte. Ik rijd altijd met licht aan, zeker in Thailand, maar mocht dus niet baten.
Nog nooit zo enthousiast de toeter gebruikt.
Omdat ik in zulk soort situaties altijd flink rechts aan houdt van de weg en de auto niet uit het gezicht verlies, hadden we geen botsing.
Ik heb mogen zien, dat tricycles 8-900 kg aan hout vervoeren. Ja, dat weet ik omdat ik dicht bij een losplaats zat met weegschaal. Was toch benieuwd hoeveel er werd vervoerd, dus heb een paar keer de in en uit klok waar genomen. “Pick ups” deden zo’n 13-1500 kg.
Het vreemde is dat de Thai dan wel wat aan hun tricycle doen en er dan zeker 2 extra schokdempers zijn aangebracht. Dan kan het wel, maar een lampje vervangen? No way , Jose.
Je hoeft natuurlijk niet te denken dat ze verzekerd zijn.
Het aanvallen van Hans Bos heeft geen enkele zin. Zelfs F1 coureurs maken fouten.
Een ongeluk(je) zit in een hoekje te wachten en kan altijd zo opduiken. Dan mag je hopen op een goede afloop. Ik kijk altijd naar “idioten op de weg”, als je ziet wat daarin gebeurd, dan krab je jezelf achter de oren en maak je bewust dat micro slaapjes en ander ongein niet geoorloofd zijn in verkeer.
Vooral toch in Thailand, rijd defensief, heel anticiperend, houd je hoofd erbij, behouden tocht.
Hans, kleine moeite om een kopie van verzekeringsspullen bij de autopapieren te bewaren; dan heb je altijd iets bij je.
Ik kreeg eens geen voorrang van een BMW-7 op mijn motorfiets. ‘Boem is ho’ en ik belde direct de hulplijn van de aanvullende polis die ik had bij de heren van AA. ‘Mijn’ agent was er snel, de zijne ook, en samen met een politieman werd de schuld bepaald. In het Thais maar ik kon gelukkig mijn woordje doen in het Thais. De dikke BMW gaf geen voorrang. Schade 1.500 baht, een paar krassen en zijn ego gedeukt.
Het duurde maanden voor dat enorme bedrag werd uitbetaald; de heren van AA gingen er achteraan en het kwam goed.
Waarom de dame op de brommer een boete kreeg, vraag je. Rijbewijs of verzekering misschien? Of te jong voor een brommertje?
Beschrijft Hans toch Erik K ze droeg geen helm dus een boete.
Als de impact van de brommer halverwege was geweest of de achterzijde had die het voordeel van de twijfel van mij kunnen hebben.
Als dit de echte foto is van het ongeluk zit die nog voor het voorwiel, de impact van de brommer.[Oeps motor en die mogen net zo hard rijden als een auto]
Hans B moet de brommer zonder meer gezien hebben en er vanuit gegaan zijn dat ze wel stopte of vaart zou minderen.
De jongedame idem dito, je rechten opeisen tot het gaatje doet men hier graag en dan gaat het wel eens fout.
100 % fout Hans B.
Hopende dat ze niet terugkomen op de afwikkeling tot nog toe, anders kan Hans wel eens financieel heel verdrietig worden.
Als ik in Thailand achter het stuur zit, dan rij ik zeer anticiperend. Bij mij heeft iedereen voorrang onafhankelijk waar zij vandaan komen. Van links, van rechts, van achteren, van voren, van beneden of van boven. Het maakt mij niet uit. Ook heb ik nooit haast, dus zit ik ontspannen achter het stuur. Houdt motorbikes extra in de gaten. Ik heb voor eventuele calamiteiten altijd kopieën van mijn verzekeringspolis bij me in de auto, met het telefoonnummer van de betreffende verzekering. Afkloppen, maar ik ben in Thailand nog nooit betrokken geraakt bij een verkeersongeval.
Het is nog goed afgelopen… als je ziet hoe sommigen rijden, is het niet verwonderlijk dat het vaker gebeurt. Gelukkig rijden de meesten toch vrij goed en voorzichtig. Alleen erger je je over die paar mensen die het niet doen.
Ik had eens een klein ongeluk met mijn “driewieler” op een weg buiten de stad. Ik reed veel te snel en er kwam een auto zonder te stoppen van links op de weg gereden. Ik reed met de zijkar tegen het blik van die auto en kwam zelf in een struik tot stilstand met een paar schrammen op mijn been.
De bestuurder stapte uit, bekeek zijn auto en kwam snel naar mij gelopen om te zien of ik in orde was. We waren allebei fout. Maar hij was blij dat het goed met mij ging en toen ik naar de deuk en krassen in zijn auto weeg, wuifde hij het weg met een mai pen rai en ieder ging zijn eigen weg.
17 jaar ervaring rijden SUV en motor in Thailand. Go with the flow.
Do as the Romans do; dus rij als een Thai. Protesteren, ergeren en opvoeden helpt niet.
Ik zie maar 1 oplossing; HANDHAVING, zonder corruptie en medelijden.
Maar ja, dan heb je wel de Thaise politie nodig en die….