Postbezorging en conserverende aanslag, een hoofdstuk apart
In een reeds eerder verschenen posting heb ik de “postbezorging” in Thailand voor het voetlicht gebracht. Of er sindsdien iets veranderd is? Helaas niet!
Op 8 september ontving ik meerdere poststukken waaronder 3 brieven van de belastingdienst, die op 13, 19, en 21 augustus verzonden waren. De brief van 19 augustus was een aanmaning wegens te laat betalen van de belasting. Deze had 22 juli voldaan moeten zijn! Met dank aan de Thaise postbezorging voor de vertraging van bijna een maand! Aantoonbaar was dit reeds voldaan, maar interessanter was de belastingbrief van 21 augustus.
In de belastingbrief van 21 augustus was de conserverende aanslag 2012 bijgesteld. Ik had nog nooit een bevredigend antwoord op mijn vraag hierover gehad. Dankzij mijn belastingadviseur in Nederland kwam er nu een helder antwoord.
De belastingdienst had aangenomen dat met mijn definitieve vertrek naar Thailand ik mijn pensioen van het ABP had opgenomen. Zij hadden kunnen weten dat dit niet toegestaan is, misschien bij een privaat rechterlijke dienstbetrekking. Bovendien moet ik elk jaar mijn belastinginkomsten opgeven van het ABP. Als na 10 jaar zonder problemen mijn belasting betaald te hebben, zou deze conserverende aanslag tenietgedaan worden. Mogelijk dat dit nu al gebeurd is, maar dat zal ik op een later tijdstip controleren.
Zou men zelf niet zeer alert bepaalde zaken bijhouden, dan zou men door de slechte Thaise postbezorging onnodig in problemen kunnen komen!
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Lodewijk, een reden temeer om voor dit soort, aan termijnen gebonden, post een adres in NL te kiezen. Vooral nu je ervaring hebt met de Thaise post. Ik heb die ervaring overigens niet.
Mijn belasting- en SVB-post ging naar mijn broer in NL en die scande het in en dan kreeg ik het per e-mail. ‘Ging’, want daar stopte ik mee toen MijnOverheid lekker ging lopen en ik online kon kijken.
Vraagje: heb jij MijnOverheid, MijnSVB, MijnBelastingdienst dan niet? Het is een zegen hoor!
Beste Eric,
Ik heb een post adres in Nederland en een Digid.
Meerdere malen verzocht naar het postadres te sturen,
maar begin deze maand is het wonder geschied!
Weer een belastingbrief,maar nu via mijn postadres!
De aanhouder wint!
Groet,
Lodewijk
Bij het doorgeven van een adreswijziging aan de Belastingdienst, zoals bijv. een postadres in Nederland, worden veel fouten gemaakt. Dikwijls stuurt men dan een brief naar het eigen Belastingkantoor. Dikwijls is dat (bij wonen in het buitenland): Belastingdienst/kantoor Buitenland, postbus 2865, 6401 DJ te Heerlen. Dan loop je echter grote kans dat e.e.a. niet goed wordt verwerkt.
Geef je nieuwe adres/postadres dan ook door aan Belastingdienst/Klantenbeheer, postbus 2891 DJ te Heerlen (voor een Nederlands adres) of postbus 2892, 6401 DJ te Heerlen (voor een buitenlands adres) en dus niet aan je eigen Belastingkantoor. Deze laatste Dienst put zijn informatie uit het centrale punt, nl. Klantenbeheer
Zie voor een toelichting en de adressering:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/hoe-geef-ik-een-adreswijziging-door
respectievelijk:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/adreswijziging_doorgeven_buitenland
Ik heb precies dezelfde ervaring in Spanje.En het argument dat het ABP dat niet toestaan was niet overtuigend.Er moest een bevestiging zijn van het ABP.Dus daarvoor verzoek Ingediend ( bewijsstuk) en toen werd de giga aanslag geannuleerd…
Ook raken hier poststukken kwijt..en eenmaal zelfs een blauwe brief geopend. Maar goed…Spanje is ook meer Afrika dan Europa..
De belastingdienst wil ook niets per mail sturen..maar dat zal bekend zijn.evenals de reden….
Over het versturen van post gesproken:
Ik heb meerdere malen vanuit Thailand brieven verstuurd naar verschillende instanties.
Bijna nooit geen problemen.
Nu heb ik vorige week een brief verstuurd naar Amerika, aangetekend met EMS.
Kosten1350 baht.
Maar nu komt het: de enveloppe was dicht geplakt met tape en voor het geval dat de tape los zou kunnen laten, dicht geniet met 2 nietjes. De brief had een bijlage ook met 2 nietjes aan elkaar geniet.
De Thaise dame vertelde mij dat het goedkoper kon als ik de nietjes uit de enveloppe en de uit de brief verwijderde.
Ik vroeg de dame, hoeveel goedkoper? Ze zei dat ik dan de brief voor 800 baht kon versturen.
Ik was even sprakeloos.
Die 600 baht was snel verdiend en de brief kreeg er zelfs nog een speciale verpakking bij, gratis.
Wat een dag. 4 nietjes verwijderen en 550 baht goedkoper. TIT.
ik snap iets niet ik krijg van de belastingdienst en mijn overheid mail u heeft berichten in uw box en dan kan ik iedere brief en iedere aanslag bekijken we zitten in een digitaal tijdperk ben 82 maar krijg nauwelijks meer post. En trouwens waar ligt het aan, aan de post in thailand of onderweg? Advies geef je mailadres door aan de overheid het gemak dient de mens
Beste Jan,
Ik snap het ook niet.
Zowel digitaal als het postadres Nederland is bekend! Anderen instellingen werken prima met digid.
Mijn belastingadviseur liet weten dat de belastingopgave, die ik via hem laat lopen en niet
digitaal inlever bij de belastingdienst ook niet digitaal beantwoord wordt.
Sinds vorige week krijg ik via mijn postadres correspondentie binnen van de belastingdienst, hulde!
Mijn oprechte dank aan Lammert de Haan voor de uitgebreide informatie!
Toch nog 1 vraag. Op de toegestuurde acceptgiro kaarten wordt belastingdienst Apeldoorn vermeld om daar de overmakingen naar toe te sturen. Ik heb echter ook een 2e aangifte adres voor wonend in buitenland, die ik gebruik.
Mijn post is gemiddeld 8 dagen naar Nederland onderweg.(per express) daarbij wordt in het Thais duidelijk Nederland vermeld; omgekeerd ” Boeddha knows!”
Het knelpunt ligt in het postverdeelcentrum Bangkok!
Ook de postbedrijven in Laem Chabang, Maprachan en postkantoor Sukhumvit Rd, die voor verdere verzorging zorgen zijn daar terecht niet blij mee!
Dag heer Langemaat,
Geen dank. Daar is Thailand Blog immers voor bedoeld.
Ik vermoed dat de opmerking dat jouw belastingadviseur jouw aangifte niet digitaal (en dus op papier) indient op een misverstand berust. Dat zou nl. pure werkverschaffing zijn.
Mogelijk maakt hij gebruik van particuliere software i.p.v. het aangifteprogramma van de Belastingdienst, waardoor jij je aangifte niet digitaal (via “Mijn Belastingdienst”) kunt raadplegen.
Verder schrijf je:
“Op de toegestuurde acceptgiro kaarten wordt belastingdienst Apeldoorn vermeld om daar de overmakingen naar toe te sturen. Ik heb echter ook een 2e aangifte adres voor wonend in buitenland, die ik gebruik.”
Om een misverstand te voorkomen: kantoor Apeldoorn is niet jouw belastingkantoor/aangifte adres. Hoogstwaarschijnlijk is dat Belastingdienst/kantoor Buitenland te Heerlen. Daar dien jij je aangifte in en zij behandelen jouw aangifte, stellen de aanslag vast en doen een eventueel bezwaar af
Kantoor Apeldoorn is enkele jaren geleden grotendeels ontmanteld en is nu het landelijk administratief centrum voor de betalingen. Naast deze administratieve functie is daar ook het Centrum voor Applicatieontwikkeling en -Onderhoud ondergebracht. Vrijwel alle reguliere taken van een belastingkantoor zijn toen overgeheveld naar kantoor Arnhem, behoudens de terugbetaling van ten onrechte ingehouden inkomensafhankelijke bijdragen Zorgverzekeringswet. Die taak is overgeheveld van kantoor Apeldoorn naar kantoor Utrecht.
Kortom: voor het doen van aangifte enz. heb jij enkel te maken met jouw Belastingkantoor (hoogstwaarschijnlijk kantoor Buitenland).
Je betaalt of krijgt geld terug via de bankrekening van de Belastingdienst te Apeldoorn.
Dank voor de reactie!
Zowel mijn belastingadviseur als ondergetekende regelen alles digitaal.
Mijn belastingaangifte wordt niet digitaal of op andere wijze bij de bel.dienst door mij ingeleverd,maar bij mijn belastingadviseur.
Daardoor kan ik niet mijn aangifte ( mijn belastingdienst) digitaal raadplegen.
Groet,
Lodewijk