Mijn ervaring met het openbaar vervoer in Thailand
Het is interessant, als je in Thailand woont, om soms het openbaar vervoer te gebruiken. Dit om de grote drukte en parkeerproblemen te omzeilen tussen kerst en nieuwjaar.
Na de auto op de bewaakte parkeerplaats bij het busstation in Pattaya Noord gestald te hebben, kon er vrij gemakkelijk een buskaartje voor halte Ekkamai in Bangkok gekocht worden. Geen rij mensen voor mij die datzelfde plan hadden. Het mooie van een bus ticket is, dat zowel het nummer van de bus als het nummer van de stoel vermeld staat. Geen overvolle bus met mensen, die moeten staan. Verder is de prijs een aangename verrassing, slechts 119 baht en dat voor een rit naar Bangkok, ongeveer 125 kilometer.
In Bangkok even naar de BTS Skytrain lopen met een handvol losse munten. Deze vooraf aanschaffen zodat er niet in de rij bij een loket aangeschoven moet worden om geld te wisselen in klein geld. Op het display kijken en aanklikken voor de bestemming Victory Monument, dit bedraagt slechts 44 baht. Na nog geen kwartier en tien haltes verder met de BTS Skytrain gereisd te hebben, is de eindhalte bereikt. Met de auto zou ik dit nooit in dat tijdsbestek voor elkaar gekregen hebben!
Interessant is het om de BTS Skytrain nog een keer rustig te bekijken. Op de stations staan duidelijk aanwijzingen op het perron voor uit- en instappende passagiers aangegeven. Het viel mij op dat de mensen keurig achter elkaar in een rij wachten totdat mensen uitgestapt waren voordat zij zelf instapten. Op sommige perrons zijn glazen wanden met schuifdeuren aangebracht zodat niemand op de rails kan vallen. Als de trein stil staat gaan de schuifpuien automatisch open voor de passagiers. Heel aardig zijn ook de afgebeelde gedragsregels die in de wagons te zien zijn. Als eerste mag een monnik gaan zitten, dan volgt een oudere, enzovoorts.
Aangezien alles op een bepaalde hoogte boven de straten afspeelt, is goed te zien hoe het overige autoverkeer zich een weg door Bangkok probeert te banen. Het laatste gedeelte wordt vanaf het Victory Monument naar het Riverside Bangkok Hotel per taxi afgelegd, een geschatte afstand van 7 kilometer. De Ratchawithi Road langs de Suan Dusit University was betrekkelijk rustig en duurde de rit niet lang! Zowel op de heen- als op de terugreis was de taximeter ingeschakeld met een startprijs van 35 baht en bedroeg de totale rit slechts 79 baht per rit!
De omgekeerde volgorde richting naar Pattaya verliep even vlot. Waarom dit hele verhaal? Er wordt nog wel eens afgegeven en geklaagd over Thailand. Er zijn echter genoeg dingen te benoemen die goed georganiseerd zijn en waar Nederland een voorbeeld aan kan nemen. In dit geval het openbaar vervoer en de prijs van het vervoer!
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Er s natuurlijk veel meer openbaar vervoer, zeker in Bangkok. Sinds mijn faculteit is verhuisd naar Bang Rak (het CAT-gebouw, recht tegenover IconSiam) kan ik niet meer met de fiest naar mijn werk maar ga ik met openbaar vervoer. In concreto betekent dat met de songteaw (een taxi-pick up) van mijn appartment naar Sirirat ziekenhuis. Kosten 8 Baht er afhankelijk van de drukte in de spits tussen de 20 en 30 minuten (voor denk ik 8-9 kilometer over de weg). Dan neem ik de snelboot over de rivier (voor 20 baht) die mij in 15 minuten afzet op Pier Si Phraya.(naast het Sheraton hotel). Vandaar ongeveer 200 meter lopen naar mijn kantoor. De totale reistijd schommelt in de ochtend en in de namiddag rond het uur.
De bussen in Bangkok rijden – in tegenstelling tot de interlokale busen – niet op tijd. Het kan dus gebeuren dat je 10 tot 15 minuten moeten eachten bij een halte en dat er dan 2 of 3 achter elkaar komen. Dat heeft ook zijn charme.
Een uitkomst is de app ViaBus die je real time informatie geeft over het openbaar vervoer en ook waar de bus of boot zich bevindt die je moet hebben. Een uitkomst bij files, onverwachte verkeersopstoppingen of wegafsluitingen. Een paar keer gebruikt in de afgelopen maanden toen Bangkok deels vast stond vanwege de repetities voor de Barge ceremonie.
Ik denk dat in Nederland het openbaar vervoer prima geregeld is, naar mijn mening beter dan in thailand. Slechts 1 pas voor al het openbaar vervoer en niet zoals in Thailand voor metro, bus en Skytrain aparte betalingen. Ik vind de lange wachtrijen bij de betaalautomaten van de Skytrain niet prettig. Ook de volgepropte treinstellen van de BTS zijn niet erg plezierig.
Wel is het openbaar vervoer in Thailand spotgoedkoop.
Spotgoedkoop: ja, als je er maar voldoende belastinggeld tegenaan gooit.
Volgens mij worden de songteaws, de tuk-tuks en de boot op de Chao Phraya rivier niet met belastinggeld gesteund. De pieren worden wel door de overheid aangelegd en onderhouden maar de verhuur van winkeltjes er net naast brengen vast en zeker geld op.
Spotgoedkoop, Peter? Ja, voor ons maar niet voor de Thais behalve dan de gratis roet spuwende bussen.
De tarieven voor de BTS en MRT lopen gemakkelijk op tot 100-150 baht, een half minimum dagloon. In die mooie, snelle, makkelijke elektrische treinen zul je heel weinig gewoon volk aantreffen.
Ik begrijp iets niet.
Ik lees “Ik vind de lange wachtrijen bij de betaalautomaten van de Skytrain niet prettig. Ook de volgepropte treinstellen van de BTS zijn niet erg plezierig”
en
“In die mooie, snelle, makkelijke elektrische treinen zul je heel weinig gewoon volk aantreffen.”
Wie zitten er dan allemaal in die treinen? Toeristen, die er niet zijn? , alleen rijke Thaise mensen?
Nu gebruiken de Thaise mensen volop de moterbike taxi, maar die kosten ook gauw 60 baht voor een enkele rit. Ik denk dat je “Tino”het wel erg zwart wit stelt.
Een DAGKAART voor de BTS kost 140 Baht, voor de MRT 120 Baht. Kun je een hele dag voor reizen. Op en neer naar een bepaalde bestemming kan niet meer kosten dan 2 * 44 Baht = 88 Baht.
In BTS en MRT zitten en staan vooral de Bangkokianen die tot de middenklasse behoren en naar en van hun werk reizen in de zakelijke en uitgaanscentra van de stad. Dat is volgens mij “gewoon volk”.
Veel van de Bangkok-armen verplaatsen zich per brommer, als zij al werk hebben. Volgens mij gevaarlijker, niet sneller en ik denk ook niet goedkoper als je alle kosten van de brommer rekent (en niet alleen benzine).
Gewoon een Rabbit kaart kopen en nooit meer in de rij om een kaartje te kopen.
De BTS is fantastisch. Maak er vaak gebruik van als ik in Bangkok ben. Zeer snel ben je overal waar je heen wilt. Ik maak ook vaak gebruik van de boot. Een hoop buitenlanders weten dat niet, maar als ik bijvoorbeeld van Soi Nana naar Khaosan Road wil. Neem ik de taxiboot die kost bijna niets 20 baht. Op het water heb je geen last van een file. En brengt me binnen 25 minuten op plaats van bestemming. Veel Thaise mensen maken hier gebruik van omdat het zo goedkoop is. En het is nog een leuke ervaring ook om Bangkok eens vanaf het water te zien.
Die taxiboten zijn heel leuk als je vooraan zit. Hoe meer achteraan hoe meer gas en roet je in je longen pompt, vooral bij het aanleggen.
Inderdaad heel aardig die afgebeelde gedragsregels die in de wagons van de BTS te zien zijn.
Reis al jaren met de BTS maar ik heb nog nooit een monnik gezien.
Misschien reizen deze mensen niet met de BTS (een monnik mag geen vrouw aanraken of daardoor aangeraakt worden) i.e. wat moeilijk om te voorkomen met iedereen boven op elkaar gepropt.
Weet iemand toevallig of er voldoende openbaar vervoer is rond Songkran van Bangkok naar Pattaya? Wij komen aan op zondag 12 april, en willen op maandag 13 april met de bus naar Pattaya gaan. Alvast bedankt voor uw reacties!
Er is een minibus vanaf het vliegveld die rechtstreeks naar Pattaya gaat. Op level 1 gate 8 kun je die boeken. Doe ik altijd. Kost ongeveer 130 baht per persoon. Spotgoedkoop. Ongeveer 2 uur. Maar als je nog in Bangkok 1 nacht blijft dan moet je eerst vanaf je locatie in Bangkok naar busterminal Mo Chit. Vandaar gaan er meerdere bussen naar Pattaya. Zal wel langer duren met Song Kran vanwege drukte op de weg, met name als je in de buurt van Pattaya komt vrees ik het ergste. Reken maar op 4 uur minimaal, mogelijk meer. De wegen daar zullen zeker verstopt zijn met Song Kran. Maar waarom ga je niet rechtstreeks de 12e vanaf het vliegveld naar Pattaya? Dat scheelt een hoop stress en drukte op de weg en geld. Kun je dat nog om boeken? groeten Hans
Busterminal Mochit of Ekkamai, hangt ervan af waar u in Bangkok overnacht.
Zorg voor een taxi in Pattaya en geen bahtbusje naar uw onderkomen.
Het is Songkran !
Het kan zijn dat u drijfnat gespoten worden en zo in uw hotel aankomt.
Of een taxi vanaf de airport naar Pattaya, ongeveer 1200 – 1500 baht tot het onderkomen.
Of busterminal Sai Tai, aan de westkant van Bangkok. Daar gaat een bus rechtstreeks naar Pattaya.
Alle lof voor de MRT, die 60+ vriendelijk zijn, iedere 60+ krijgt korting ongeacht, huidskleur of nationaliteit, wat niet het geval is bij de BTS.
Het personeel van de MRT is ook erg behulpzaam voor de mensen die minder goed ter been zijn.