Mai pen rai, tot de dood er op volgt…
Zoals elke welopgevoede Nederlander stopte ik in Thailand ooit voor elke zebra. Dat is afgelopen, want enkele overstekende voetgangers hebben het nauwelijks overleefd.
Ik stopte, maar de auto’s en motorfietsen achter me haalden me links in en reden doodgemoedereerd met grote snelheid door. Zebra’s zijn voor Thaise automobilisten tekens dat de voorganger snel kan worden ingehaald. Voetgangers accepteren dit gedrag als zijnde ‘normaal’. Mai pen rai, geen probleem.
De pickup voor me heeft in zijn laadbak een lange staaf, die op ooghoogte bijna twee meter naar achter uitsteekt, niet voorzien van de verplichte rode lap. Een motorrijder ziet het uitsteeksel te laat, dat zijn oog op een haar na mist. In plaats van de chauffeur van de pickup uit te maken voor alles wat mooi en lelijk is, kijkt de motorrijder verontschuldigend lachend om zich heen. Mai pen rai.
Een dag later haalt een pickup mij in, met een groot hek in de laadbak. Dat hek is ongeveer anderhalve meter breder dan de auto, waardoor deze bij stoplichten fungeert als een soort bezemwagen. Geen agent die er iets van zegt, want politiewagens zie je op straat niet of nauwelijks. Mai pen rai.
Oude autobussen, vrachtwagens en andere niet goed onderhouden voertuigen braken roetwolken uit waar zelfs een gecremeerde Thai nog longkanker van zou krijgen. Erachter rijden motorfietsen, gestoffeerd met een berijder (vaak met helm), een passagier (vrijwel altijd zonder) en de nodige kinderen er voor of er tussen (idem). Mai pen rai, tot de dood er op volgt. Wie als farang het ongeluk heeft om met ze in botsing te komen, is, ook buiten zijn schuld, altijd de klos.
De doorsnee Thaise automobilist stoort zich niet aan andere weggebruikers. Als hij al een rijbewijs heeft, is het vaak ‘gekocht’ . Zo hij al weet heeft van verkeersregels, trekt hij of zij er zich geen snars van aan. Zijn auto is zijn kasteel, waar hij heer en meester is. Zo vriendelijk en beleefd hij/zij is in de dagelijkse omgang, zo hufterig en horkerig is zijn gedrag op de weg.
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Grappig geschreven, maar is wel zo.
En ik reed zonder helm en kreeg een bekeuring., Na tonen betaalbewijs kreeg ik rijbewijs en motorbike terug. ( hihi)
Ja beste Mijnheer bos,
Ik denk dat elke farang die in Thailand leeft o.a. wel weet hoe de thai zich gedraagt in het verkeer.Zolang de overheid het laat afweten en het complete politiekorps een beetje rond hangt bij de bureaus en spelen met hun telefoon en er onvoldoende leiding en regels zijn dit altijd zo zal blijven.
Thailand staat niet voor niets op de wereld ranglijst als derde genoteerd als zijnde gevaarlijk.
Ik hoop alleen dat de vakantie gangers zo wijs zijn zich niet te vervoeren op een motorbike of auto.
Een taxi, tuk tuk of welk ander openbaar vervoor is dan net wat veiliger.
Maar Mr. Bos u heeft gelijk het is een grote ergenis, ik sluit mijn ogen voor dit gestuntel en probeer te genieten van mijn pensioen. En voor ik het vergeet, die glimlach ben ik ook vergeten.
Amaziing Thailand.
Dat is niet helemaal waar
Voor je rijbewijs moet je wel wat doen
Kijken naar een onzinnige dvd over het verkeer
Dan na 2.5 uur heb je pauze tot 1 uur in de middag
Dan ga je acht de computer zitten voor je theorie vragen dat zijn er 50 vragen
Daar moet je er 45 van goed hebben
Dan ga je naar een circuit voor je rijvaardigheid
Das dat goed is mag je de rijbewijs ophalen voor 150 bhat
Voor 2 jaar
Dan omwisselen voor een 5 jaar rijbewijs
Ik denk niet dat Hans B beweert dat alle rijbewijzen “gekocht” zijn, ik heb voor mijn scooter-rijbewijs ook de hierboven beschreven officiele weg gevolgd, al duurde het bij mij wel enkele dagen voor ik het vasthad. Wel heb ik 2X het voorstel gekregen om het rijbewijs gewoon te kopen, dit van een paar kerels die permanent rond de dienstgebouwen rondhangen … dus het bestaat wel! … Het tegendeel had me overigens verbaasd …
dit klopt 100 percent, in Bkk kreeg ik hetzelfde voorstel, 10000 baht en het was in orde, ik heb me officieel in orde gesteld, vertrouwde de zaak niet
Niet helemaal waar ik ben hier in de isaan naar het kantoor gegaan met mijn nederlands rijbewijs ,dat wel geacepteerd werd hier door de politie moest een kleurentest en remtest doen rijbewijs voor 1 jaar .
In maart moet ik terug krijg ik het voor 5 jaar
Als je geen geel boekje hebt is de verlenging maar 2 jaar. Wel heb ik dezelfde ervaring als riekie in de Isaan.
Tsja het is en blijft een loterij. Regels bestaan om ze te negeren lijkt het standaard devies. het recht van de sterkste geld gewoon altijd met de bijzondere bepaling dat de “rijke” farang de melkkoe is bij problemen.
Ik heb wel eens gedacht om een verhuurbedrijf voor oude Tanks en zware legerwagens te beginnen specifiek voor buitenlandse toeristen. Het blijft natuurlijk jouw schuld als er wat gebeurd maar de meeste losgeslagen Thai zullen wellicht niet een aanrijding met een Tank riskeren lol.
Het verkeersgedrag is altijd een gewild onderwerp. Vaak tonen de thai geen interesse om een lang leven te leiden. De dood komt als het de tijd er voor is, maar of je dit ook moet uitdagen, ik betwijfel dit ten zeerste. Van week nog een dodelijk ongeluk meegemaakt in Pattaya. Het haalde het nieuws en de dode vrouw op de grond, kinderen in coma, het went nooit en is allemaal zo zinloos. De thai is inventief in het verkeer en dat is terug te zien in het formeren van extra rijbanen, daar weg de weg er niet voor bestemd is. Van een driebaansweg opeens een vier of vijfsbaan weg maken, weg vluchtstrook en geen hulpdienst kan er meer door. Goed bezig mensen. Het is altijd weer een genot om mijn vrouw te horen klagen over haar landgenoten in het verkeer. Zij rijdt auto als de beste en heeft echt rijles gehad. Kan het vergelijk goed maken met het Nederlandse verkeer omdat ze daar 20 jaar van gebruik heeft gemaakt. Ze zijn er dus wel gelukkig, want anders zou je niet meer deel willen nemen aan het hectische gebeuren. Zal mij benieuwen of we dit jaar weer een record verbreken met verkeersslachtoffers . Het zou zo maar kunnen! want een verandering in het rijgedrag, ik neem het niet waar.
Klopt !
Ik durf haast niet meer te stoppen voor een zebrapad omdat ik telkens onthutst heb moeten toekijken hoe voetgangers moesten wegspringen voor slalommende scooters of auto’s waarvan de chauffeurs mijn gedrag niet konden appreciëren. …..
Ik kan niet verklaren waarom de meeste Thai ophouden met lief, attent en vriendelijk te zijn, wanneer ze als een bestuurder de baan op gaan. Ze veranderen in offensieve, zelfs aggressieve, roekeloze weggebruikers die alle verkeersregels aan hun laars lappen en er een genoegen in scheppen om als macho “the king of the road” te gaan uithangen.
Zelf beschik ik over een Thais rijbewijs voor auto en voor scooter, en heb ik 43 jaar rijervaring in Europa, maar ik verkies dat mijn echtgenote rijdt omdat een ongeval snel gebeurd is en omdat,met een 99 % waarschijnlijkheid, de falang steevast de klos wordt.
Ik denk niet dat je veel in een permanente toestand van geluk verkeert, maar dat geluk in het ervaren van kostbare momenten liggen.Daarnaast is er zoiets als innerlijke vrede met de thaise mensen en met jezelf en de dingen die je niet kunt veranderen. Daarmee is een wereld gewonnen.
Goede weergave van de werkelijkheid.
Dit aspect van gedrag toont de ware aard van de Thai.
En dit is slechts een aspect.
Maar wel met zo´n 30.000 doden per jaar als gevolg.
Wat is er mis in de bovenkamer van de individuele Thai
en van de de regerende verantwoordelijken?
Wie het weet mag het zeggen.
LOS lieve mensen, schijnheilige glimlach, apen op de weg, geen verstand van het verkeer, chauvinistische en egoistisch, politiekorps dat enkel uit is op teamoney, ik denk als een thai in Be of Nl een week met de auto rijdt dat hij de bak in vliegt, ik ben 6 jaar hier en erger me elke dag meer en meer om hun rijgedrag, mijn vrouw zegt dan steeds Mai pen rai, ok ermee leven dan
Heb 2 keer een behoorlijk ongeluk gehad met gewonden, geen van 2 mijn schuld, maar FARANG, dus fout,1 keer met de auto,1keer met de motor, maar gelukkig, ik heb altijd een dashcam lopen, na het zien van de beelden kon de politie er niet meer onderuit, advies: plaats voor een paar tientjes een camera, ben je van veel problemen af als er iets gebeurt.
Ben het er niet mee eens. Verleden week wou ik oversteken en een 10 wheeler stopte om mij de gelegenheid te geven om over te steken. Paar weken geleden op een 4 sprong kruising stopten autos
,komende van beide richtingen, om mij over te laten steken. Meerdere malen als ik op mijn ploffer (motorcycle) aan kom rijden krijg ik haast altijd voorrang. In Pattaya reed een baht bus mijn knipper licht er af en van een voor bij komende politie agent moest hij mij Baht 1000- betalen. In de parkeer garage van het toen malige Carrefour reed iemand achteruit een deuk in mijn deur en betaalde de schade. Beide laatste gevallen in Pattaya. Aanrijding op de bypass way Chonburi, buiten mijn schuld, en kreeg alle schade vergoed, handje kontantje. Zo zijn er veel meer gevallen en daarom word ik doodziek van al dat gezeik over Thais en het verkeer. Wat met Farangs die nog nooit op een motorcycle gereden of gezeten hebben en hier na aankomst gelijk een motor huren, kijk die zijn levensgevaarlijk. Rant over.
Ik ben het met je eens dat er ook veel Thais zijn die juist voorbeeldig rijden. Mij wordt vaak genoeg voorrang verleend.Ja, er zijn gekken, maar het overgrote deel rijdt voorbeeldig. Het valt nu eenmaal eerder op en blijft langer in het geheugen wanneer men fout rijdt.
Ze zouden iedere avond op tv kleine spotjes kunnen vertonen,met verkeersregels,en waarschuwingen, van wat er gebeuren kan ,als men deze regels niet volgt. Dat men op deze manier niet gelijk een resultaat verwachten kan,wat jarenlang verkeerd gelopen is in Thailand,zal iedereen duidelijk zijn. Maar de dagelijkse video’s moeten op den duur zelfs bij de hardnekkigste domkop een effect brengen,zelfs als men er vanuit moet gaan,dat het voor enigen,een paar jaar langer duren zal. Een regering zou de algemene veiligheid als hoogste prioriteit moeten stellen,en zich niet proberen te profileren,met het verbieden van strandstoel verhuur,en het vervolgen van oude mensen,die in hun vrije tijd genieten van een bridge clubje.
Leuk geschreven artikel.
Het verkeer in Thailand, de farangs raken er niet over uitgepraat. Alles is hier mai pen rai, ook het verkeer.
Dat wil zeggen zo lijkt het. Doch vanavond om ha mong komt er hier een Thai een pilsje drinken, die dat niet kent. Hij is bedrijfsleider bij een company die elektrisch te openen deuren verkoopt. Alles komt uit China en gaat er hier ( zonder enig mai pen rai) met een meer dan uitstekende marge uit. Echt gouwe handel. Company draait perfect, 2 directeuren een Thai en een Chinees.
In het verkeer is deze Thai een gentleman die zich schijnbaar goed aan de regels houdt, behalve wat de speedlimit betreft..Dit wordt aan de bekende laars gelapt.Als ik de vergelijking maak met Nederland en het bedrag noem van de boetes zegt de Thai dat het daar een stel dieven zijn, die nooit genoeg hebben.
De Thai vindt ook dat wij bang voor de dood zijn, zij zijn dat, naar eigen zeggen, niet. Als het je tijd is ga je, zeggen ze. Dat is voorbeschikt.
Doch om zich nu in het verkeer als een ideoot te gedragen en jezelf en medegebruikers in gevaar te brengen gsat me te ver, veel te ver. In het artikel staan voorbeelden te over en ik bljf erbij dat je je als buitenlander beter daar niet in kunt mengen. Het kan best zelfmoord zijn.
Nou, het bier is op en heb het even nagevraagd:
Alleen dingen die met geld te maken hebben is geen mai pen rai is me verzekerd.
Op mijn vraag hoe zit het dan met het verkeer wordt ten stelligste beweerd dat dat in Thailandt inderdaad TOTAAL MAI PEN RAI is.
Hans Bos schiet in de roos!
Je woont in een land vol onnozele mensen.
Biecht van een echte farang:
Ik rij regelmatig zonder helm op mijn motorsai. Als ik naar de dichtsbijzijnde 7-11 moet sla ik rechtsaf tegen het verkeer in en dat is 200 meter. Linksaf is het 3 kilometer met twee gevaarlijke U-Turns. Ik parkeer mijn oude Vios regematig op plaatsen waar dat eigenlijk niet mag. Komend uit een kleine soi duw ik mijn auto soms tegen alle regels in tussen de eindeloze file. Bij een zebrapad rij ik meestal door omdat iedereen dat doet, ik stop alleen als ik op een eenbaansweg rij. Voor de school van mijn zoon geldt een maximale snelheid van 30 km per uur. Het is een rondweg en iedereen blijft 100-120 rijden. Ik rem enigszins af tot 50-60 km. Ik zit op een terrasje in Chiang Mai en observeer het verkeer. Ik zie dat de helft van de buitenlanders geen helm op heeft en dat negentig procent van de Thais wel een helm op heeft. De laatste twee buitenlanders die ik hielp lagen in het ziekenhuis nadat ze zelf een ongeluk hadden veroorzaakt. En…
Dit is vele malen het bewijs dat een Thai geen echte Buddhist is.
In de geschriften staat NIET dat iedere dood een natuurlijke dood betekent.
Het staat dat als iemand zijn/haar tijd bereikt heeft om dood te gaan geldt dan pas een natuurlijke dood.
Bij alle overige doden (zelfmoord, verkeersongeval, vliegtuigcrash, en andere ongevallen) gaat de geest niet rusten. Deze geesten zullen op aarde “rondzwerven” totdat hun tijd van gaan (natuurlijke dood) aangekomen is.
Door onwetendheid pleegt een Thai zelfmoord in het verkeer. Misschien geloven ze daardoor heel sterk in geesten. Wie weet…