Lung addie: naar de technische mobiel keuring
Elk jaar opnieuw moet mijn goede ‘Old Lady Steed’ voor een technische check-up naar het keuringscenter. Mijn Old Lady Steed is een Honda 600cc VLX-shopper welke Lung addie reeds jaren een zeer trouwe dienst bewezen heeft en dat nog steeds doet.
Vorige jaren ging mijn buurman, Professor Gobelijn, steeds met mijn motor naar de controle. Nu hij er zelf ook een heeft moet ik wel zelf gaan. Hij moet in oktober gaan en ik in de maand december maar, zoals een goede rasechte Thai is hij het vergeten. Ik vroeg hem vorige week wanneer het hem zou uitkomen om met mijn motor naar de technische controle te gaan toen hij er plots aan dacht dat hij reeds moest geweest zijn. Dus zouden we samen gaan, elk met zijn eigen motor. Zo zou Lung addie ook eens kunnen meemaken hoe dat precies in zijn werk gaat.
Voor het vertrek eerst zelf opnieuw gecheckt, want ik doe dat regelmatig: voor- en achterlicht, richtingsaanwijzers, stoplicht…. De banden moest ik niet checken want het zijn twee nieuwe banden die er pas 6 maand op liggen. Groene boekje en we konden vertrekken…. Professor Gobelijn, hij checkte NIETS.
Het kleine keuringsstation is op ongeveer 10km van mijn woonplaats. Het grote keuringsstation van Chumphon op 45km. Hier, bij het keuringsstation te Saphli, heb ik nog nooit aanschuivende voertuigen gezien…. Waarom? Te streng of wat? We zullen het wel zien.
Bij aankomst: netjes de richtingsaanwijzers gebruikt, en we konden onmiddellijk binnenrijden, geen enkele wachtende voor ons. Ons groene boekje ingeleverd …. de man in het bureeltje aan het werk op de computer en ja, deze van mij kwam als eerste aan de beurt. De motor werd door een ‘controleur’ netjes op een metalen plaat geduwd. Er werd een toestelletje net achter de dubbele uitlaat geplaatst en een tweede toestelletje op meter afstand ervan. Dit tweede toestelletje bleek een fotoapparaat te zijn. Wat getokkel op een computer en de keuring was voorbij. De uitlaat werd dus gemeten met een stilliggende motor en voor de rest werd naar niets, maar dan ook naar niets gekeken. Hetzelfde gebeurde met de motor van Professor Gobelijn…. Dus alles nam 5 minuten in beslag.
Na betaling van 905THB, Professor Gobelijn moest meer betalen wegens te laat met de keuring, konden we vertrekken met de melding dat we de dag nadien het groene boekje konden ophalen daar dit eerst naar het hoofdkantoor in Chumphon moest. In die 905THB zijn de wegentaks, de keuring en een kleine verzekering inbegrepen.
Hoe keurt men dan? Eenvoudig:
- bij het binnenrijden stonden de richtingsaanwijzers aan: dus die werken
- het voorlicht stond aan: dus werkt
- bij de aankomst konden we stoppen: dus de remmen werken ook
- we verspreidden geen zwarte rook: verbranding is dus ok
- de banden: ja er lagen banden op de velgen: dus ok
- de vering: aangezien we door de putten, voor het gebouw, geraakt zijn zonder vallen : ok
- het achterlicht: hoeft niet te werken want daarmee ziet de bestuurder toch niets meer
Je ziet, al dat technisch gedoe is gewoon overbodig, de controleur moet enkel zijn ogen openhouden en, wegens zijn grote technische kennis, ziet hij in een oogopslag dat alles in orde is. In Belgenland en Nederland is het wel iets helemaal anders.
Over deze blogger
-
Geboren in 1955. Maakte kennis met Thailand meer dan 20 jaar geleden, toen ik regelmatig in BKK een tussenstop maakte na het beëindigen van werkopdrachten radiometingen op de toen nieuwe luchthaven van Hong Kong. Woon nu meer dan 10 jaar permanent in de provincie Chumphon. Ik ben de auteur van het TB-dossier 'Uitschrijven voor Belgen'.
Mijn beroep was Expert Senior Field Engineer radiometingen. Hobbies:
- het administratief bijstaan van Thaise weduwen van overleden Belgische mannen, met de Belgische overheidsdiensten: pensioenen-erfrechten-belastingen.
- Radio-zendamateurisme telegrafist met licentie in Thailand en Cambodja.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen16 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand: een schot in de roos (nieuw)
- Eten en drinken8 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (3 slot)
- Eten en drinken7 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (2): dag 4 tot 12
- Eten en drinken6 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (1): dag 1 tot 3
Begin dit jaar had ik bij de technische controle in Tron een gelijkaardige ervaring. De technische keuring gebeurt daar in een gebouw op het terrein van de Land Transport Office (kon song).
Vooraf ontkoppel ik de sidecar (een ijzeren bak met een achterwiel en vering van een oude Honda eraan gemonteerd) van mijn 10 jaar oude Yamaha X1. Ik vijs de zijpikkel er terug aan. Aan de “saleng” met sidecar hangt die in de weg en is overbodig.
Niettegenstaande aan die motorfiets duidelijk te zien is dat hij omgebouwd werd om een sidecare te voeren passeer ik al jaren de keuring. Geen vragen, noch opmerkingen.
De motorfiets omgebouwd voor sidecar is ook in Thailand een niet gehomologeerd voertuig. Reglementair zou die ingevolge technische controle afgekeurd moeten worden. De ambtenaar die de inspectie doet interpreteert de regelgeving blijkbaar anders … Hij heeft daar trouwens even reglementair het recht toe …
Ook ik vind die soms eigenwijze Thaise ambtenaren vervelend. Maar in dit geval … heerlijk toch TiT
Enigszins te vergelijken met de ‘technische’ keuring van de berijder, wanneer hij voor het rijbewijs een medisch certificaat moet hebben. Gaat ook niet veel verder dan de vraag ‘bent u gezond’………..
Zo is het bij mij ook gegaan. Thuis zijkar – oftewel zijspan – eraf gehaald en in Pranburi laten keuren. Het thuis weer aanmonteren van de zijkar duurde langer dan de rit naar de keuringsdienst en de keuring samen!
Misschien een beetje buiten het onderwerp maar er word een link gelegd naar de medische keuring van het Thaise rijbewijs.Ik hoorde gisteren van mijn buurman,een ex politieofficier,dat als je ouder bent dan 70 jaar geen rijbewijs in Thailand meer kan bekomen in Thailand . Is dat zo?
NEEN, dat is niet zo.
Ik heb op mijn 75e een Thais rijbewijs “gekregen” dat geldig is tot ik 80 ben.
En dan ga ik weer terug.
Ondertussen rijd ik dagelijks op Boeddha’s wegen hier.
mijn rijbewijs werd 4 jaar geleden afgegeven. Ik was boven de 70. Zou me ook erg verbazen als je na je 70e geen rijbewijs meer krijgt
Ik ben ruim 75 jaar en heb in augustus jl hier in Mahasarakham Thailand mijn rijbewijs gehaald. Motor en auto. Geen enkel probleem.
Gr. LaMa.
Beste Lung het hangt af van het keuringsstation en de keurmeesters net als bij de IMI ambtenaars voor je jaarlijkse visa extension.
Bij ons in de buurt is een nieuw tweede keuringstation gekomen en de keurmeester doet serieus zijn werk.
Niet alleen de verlichting en banden kontrole en koplampafstelling en de roet en geluidsmeting vinden plaats.
Ook kontrole van het VIN nummer en zelfs het motorblok nummer.
Dit alles wordt sinds een paar jaar vastgelegt met een camera staande op een statief.
Ik betaal alleen voor de keuring en koop bij deze vriendelijke mensen ook mijn consulpary verzekering.
De jaarlijkse wegenbelasting na goedkeuring van de motor met sticker ad 100 Bathjes voor een motorbike is hetzelfde als je met een Honda dream komt of een zware Harley deze haal ik zelf op bij de RDW office in de stad Lamphun.
Ik ga hier mede als oud APK keurmeester liever heen dan die zogenaamde voor de show keuringen.
Bij mijn 16 jaar oude Mits strada moest ik zelfs met hulp van de keurmeester enkele verstraler en berm lampen verwijderen aan de voorzijde verboden verlichting.
Thuis uiteraard weer snel terug gemonteerd.
Remmen worden niet gecontroleerd bij bikes, alleen bij auto en pickup.
Hoe je het ook bekijkt de hele keuring hier stelt niks voor daar op vele andere belangrijke technische delen van een voertuig die ook de verkeers veiligheid in gevaar kunnen brengen geen kontrole plaats vind.
Mooie motor Lung had zelf wat grotere zadeltassen gemonteerd en de richting aanwijzers wat meer naar achteren geplaatst om hiervoor ruimte te creeren.
Jan Beute.
Vorige week toevallig ook zo onze auto laten keuren ,bij binnenkomst werden de koplamphoogte gemeten en waren (waarschijnlijk ) goed .Toen de auto een stukje naar voren en ook een roetmeting waarbij tot mijn verbazing wel een flinke roetpluim uitkwam maar (waarschijnlijk ) toch in orde .Als laatste de auto op de remmenbank ,eerst voor en toen achter .de eigenaar en tevens controleur kwam naar binnen en ging achter de pc zitten .Vervolgens weer opnieuw op de remmenbank en opnieuw weer achter de pc .Voor de 3e keer de remmenbank dus ,opnieuw voor en een stukje terug van de bank af ,naar binnen naar de pc en weer terug naar de auto om vervolgens opnieuw de voorremmen te testen .Toen dit gebeurd was reed hij de auto rond om te vertellen dat we morgen na 5 uur het blauwe boekje van de auto op konden halen Op mijn aandringen vroeg mijn vrouw waarom het zo moeizaam ging en 3 keer opnieuw moest .Het antwoord was duidelijk ,de voorremmen waren in orde maar achter remde de auto onvoldoende maar omdat hij het keuringsbewijs in orde moest maken heeft hij gewoon 2 keer de voorremmen gecontroleerd en op de pc als voor en achter ingevoerd .Ben voorzichtigheidshalve maar direct naar de garage doorgereden waar bleek dat op een van de achterwielen de remcilinder uit elkaar geknald was en het dus 1 grote oliemassa was in het wiel en de remtrommel ,nog geluk gehad dat er nog een paar druppels remolie in het reservoir zat anders had hij een keer helemaal niet meer geremd ..Alles weer opgelost maar als we niks hadden gevraagd hadden we er nu (waarschijnlijk ) nog mee rondgereden ..
“De banden moest ik niet checken want het zijn twee nieuwe banden die er pas 6 maand op liggen.”
Fout! Best de spanning regelmatig controleren. In mijn optiek zou iedere motorrijder in het bezit moeten zijn van een kleine analoge of digitale bandenspanningsmeter. Met een dergelijk apparaat kun je de spanning van je banden meten door je ventiel los te draaien en het uiteinde van de meter op je ventiel te plaatsen. Een moto heeft slechts 2 banden en zij zijn primordiaal voor uw veiligheid. Te lage of hoge spanning beïnvloeden uw sturing, wegligging (oa bochten), remafstand, …
Bij de motorkeuring hier dient er voor de foto ook een ketingkast/beschermer op de motor te zitten.
Velen rijden zonder, voor het station geen probleem want die heeft een paar kettingkasten die eropgezet worden voor de foto.
Mijn Yamaha Dragstar heeft cardan aandrijving, bij de keuring leverde dat wel wat onbegrip op. Tot ik uitgelegd had hoe de aandrijving werkte en dus geen “leen”kettingkast nodig had.
Dus ik begrijp hieruit dat alle motoren in Thailand ieder jaar gekeurd moeten worden ? Zijn we in Nederland toch (nog..) beter af. Maar als de eu. gekte doorgaat zullen wij er ook aan moeten geloven.
De eerste 5 jaar na nieuwkoop moeten auto’s en motorfietsen niet naar de technische keuring in Thailand.
Vanaf het 6de jaar is dit wel een jaarlijkse verplichting.
Zonder technische keuringsattest en wettelijk verplichte verzekering (met beperkte dekking voor enkel fysieke schade berokkend aan derden) (porrobo) kan je geen wegentaks betalen en krijg je ook geen taksvignet.
Dat taksvignet moet zichtbaar op elk voertuig aangebracht worden.
Politie kan uiterst makkelijk visueel controleren of een auto of motorfiets technisch gekeurd is, verzekerd is en wegentaks betaald heeft.
Hoe het met zo’n performant systeem toch mogelijk is dat er massa’s wrakken zonder verzekering en zonder taksvignet rondbollen is één van de grote Thaise mysteries
Beste Mark het is helemaal geen mysterie, daar de Thaise politie weinig of helemaal nooit iets controleert,
De kans dat je door de bliksem getroffen wordt in Thailand is aanzienlijk groter dan dat een agent je motor of ander voertuig controleert.
Meestal gaat het een enkele keer alleen maar om of je een helm op hebt en een geldig rijbewijs.
En op het platteland zie je al helemaal geen controles op wat dan ook.
Het is niet voor niks dat er op dit moment een giga JABA probleem woedt in gans Thailand.
Jan Beute.
@ Jan Beute
De vieze paterkes leerden me vroeger op school dat je een reductio ad absurdum maakt. Hoe bewijs je niets … geen controles?
Alzo blijft het een groot mysterie in Thailand.
En farrang zoals jij en ik kunnen dat per definitie niet begrijpen.