Vorig jaar maart hebben we in Phayao onze eerste tweedehandse auto gekocht. We woonden toen nog in Chiang Mai. Het is een Honda Accord 2.2 VTEC uit 1997 met ruim 400.000 km op de teller.

We wilden niet te veel betalen, het is uiteindelijk na onderhandelen toch 60.000 baht (ruim 1.600 euro) geworden, iets wat je in Nederland voor 500-1.000 euro kunt krijgen. Ach ja, de airco doet het vrij goed en we dachten we kunnen zo rondreizend ons nieuwe thuis in Thailand vinden. Uiteindelijk hebben we ons nieuwe thuis na 2 weken rondreizen op Koh Chang gevonden.

Hier een terugblik van pech en onderhoud/reparaties die we met de auto hebben meegemaakt.

Terugkijkend vallen de kosten mee, en kan ik achteraf zeggen dat je een oude bak (zolang het een Honda of Toyota is) in Thailand kunt rijden voor 5.000 baht per jaar aan WA+ verzekering/belasting en 8-9.000 baht aan onderhoud en dat die Honda nog makkelijk de 1.000.000 km kan halen. We hebben wel geluk gehad dat we Thaise engelen om ons heen hebben gehad, die ons hebben geholpen op die momenten dat het nodig was.

Historie van gebreken en kostenoverzicht reparaties:

  1. Na een week in bezit wilde de auto midden op een rustige weg in Chiang Mai geen draai maken, en moesten we de auto duwen en aan de kant zetten. Gelukkig na een uur wachten stopte toevallig iemand [die een garagebedrijf heeft] die als diagnose stelde dat de stuurbekrachtiging rack stuk is en lekte en dat hij dit de volgende dag kon repareren. De volgende dag is de auto weggesleept naar de garage van de monteur en na een paar dagen van een grotere reparatie [ik heb de onderdelen met eigen ogen gezien] is de auto klaar. Er is o.a. vervangen: distributieketting, waterpomp, oliepan pakking en een 2de handse stuurbekrachtigingsrack. Totaal 9000 baht (240 euro0.
  2. Na deze grote reparatie konden we met een geruster hart onze rondreis starten. Een rondreis van 1400km van Chiang Mai met vele tussenstops naar Koh Chang leverde geen noemenswaardige incidenten op.
  3. Een maand nadat we in Koh Chang gevestigd zijn, gaat de portier rechtsachter niet meer open. Aangezien het niet kritisch is, niets aan gedaan.
  4. Op een dag wilde de auto niet starten. Met hulp van de buurman geprobeerd de auto met zijn auto’s accu te laten starten. Ging niet. Op advies van de buurman een monteur gevraagd om hulp. De auto is weggesleept naar de garage. Na 4 dagen kwam een pittige rekening: 2.500 baht, zonder een logische verklaring wat er precies gerepareerd is. Hmm gevoel hier dat ik genept werd. Ja wegslepen kan in de regel 1000-1500 baht kosten.
  5. Direct daarna een lange rit gemaakt om onze kersverse straathond puppy uit een asiel in Bangkok op te halen. Na getankt te hebben even uitrusten op een parkeerplaats. We werden direct aangesproken door de medewerkers van het tankstation om ons erop te wijzen dat de auto flink lekte met brandstof. Meteen werden we geholpen met een emmer om de lekkende brandstof op te vangen en de lekkende brandstofslang provisorisch te vervangen. Ik vroeg of ze voor 1.000 baht een rubberen slang kunnen kopen en deze willen monteren. Zogezegd en gedaan en sindsdien geen probleem meer van de lek gehad. Wat een geluk dat Thaise mensen zo behulpzaam kunnen zijn.
  6. Na 6 maanden in bezit van de auto op een hete broeierige dag tijdens een rit van Bangkok naar Koh Chang gaat op het dashboard een licht [D4 van Drive stand 4] knipperen en de snelheidsmeter geeft op een gegeven moment ook niet de snelheid aan. Hmm, er is blijkbaar iets met de snelheidsensor aan de hand. Na stoppen en opnieuw starten doet het probleem zich niet meer voor.
  7. Op diezelfde dag begon de airco ook wat kuren te vertonen, waarna het na 2 weken zich definitief begaf. Aangezien we in Koh Chang voornamelijk de motorfiets gebruiken en de auto alleen voor grote boodschappen, geen prioriteit gegeven om de airco te laten repareren.
  8. Een maand geleden ging de centrale deurvergrendeling niet op slot, je kon het alleen openen maar niet op slot zetten. Aangezien het risico van diefstal van een oude auto niet zo groot is, geen prioriteit gegeven om dit te repareren.
  9. Op een dag tijdens boodschappen bij Makro gezien dat de autoband lek was. Weer hier meteen hulp van medewerkers van Makro om de reserveband op te pompen [had helaas geen air compressor in de auto]. Natuurlijk fooi gegeven voor de hulp. Bij thuiskomst bleek de band van het Thaise merk Deestone niet te herstellen is. Op Lazada een nieuwe band gevonden voor 1.400 baht.
  10. We willen een lange rondreis te maken naar Isaan. Aangezien de auto wat achterstallig onderhoud heeft, besloten deze eerst onderhanden te nemen:
    1. de airco is gechecked en gerepareerd (relais vervangen). Kosten: 600 baht
    2. bij Tyreplus de nieuwe band laten monteren/balanceren, alsmede een oliefilter en olie laten verversen. Totaalkosten: 650 baht, apart voor 4L synthetische olie: 850 baht. Na inspectie van het onderstel van de auto (zag er keurig uit) zag ik een flinke scheur in de rubberen “cv-boot” bij het rechter voorwiel.
    3. naar een andere monteur gegaan, want Tyreplus kan alleen basale reparaties doen en gevraagd om te kijken naar de zaken die openstonden: 1) scheur cv-boot rechtsvoor, 2) elektrische contacten snelheidssensor (probleem 6) en andere belangrijke onderdelen schoonmaken 3) deursloten. Totaalkosten: 1.700 baht. Er werd mij gewezen op een andere scheur in de rubber van de powersteering rack. Beide kanten werden vervangen voor 1.400 baht.

Ingezonden door Eddy

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

12 reacties op “Lezersinzending: Ervaring met 20+ jaar jonge auto met meer dan 400.000 km op de teller”

  1. Co zegt op

    Wat een verhaal Eddy. Je moet je zeker aardig vervelen in deze Corona tijd om een tweedehands auto aan te schaffen. Gezien de leeftijd en de kilometer stand is dit al vragen om moeilijkheden want als een Thai al deze auto van de hand doet mankeert er wel een 1 en ander aan. Het positieve is dat jullie een huis gevonden hebben.

  2. John Chiang rai zegt op

    Een 2e hands auto,die reeds zoveel kilometer gereden heeft,is overal maar zeker in o.a Thailand vragen om problemen.
    Vaak heeft de slechte rijstijl, en het sparen op controle en verder noodzakelijk onderhoud,reeds zoveel sporen achtergelaten,dat je de koop vergelijken kunt met een soort loterij waar de jackpot, zover überhaupt nog voorhanden,ver te zoeken is.
    Het enigste kleine lichtpuntje is,dat de loonkosten voor een haast zeker achterstallig onderhoud,goedkoper is dan in Europa.

  3. Sjaak S zegt op

    Wij hadden eind 2018 een gebruikte Toyota Corolla gekocht voor 80.000 Baht. De auto was al 12 jaar oud. De verkoper was de zwager van mijn vrouw die in Bangkok een eigen garage heeft. Dus, dachten wij, dat is wel te vertrouwen. Het scheelt niet veel of ik kon hetzelfde verhaal als Eddy vertellen… eerst deed de ventilator van de airco het niet meer, later de airco zelf, de remmen bleken niet in orde te zijn, ophangingen waren gebarsten, de koppakking van de auto kostte me aardig wat, bougies, accu, bekabeling, benzine pomp, waterpomp en nog andere dingen.
    De garage waar wij nu altijd heen gaan is van een jongeman van 28 die al sinds zijn 14de auto’s bij zijn oom repareerde en nu al een jaar of twee hier in de buurt een kleine, maar goede garage heeft. Hij zei tegen ons dat we veel te veel voor de auto hadden betaald. In Bangkok zou deze slechts 50.000 baht kosten.
    Mijn vrouw liet haar zus weten wat er mis was met de auto en sindsdien is er oorlog. De zus kwaad, haar man was de beste monteur in Bangkok (als je zijn garage zag, betwijfelde je dat)…
    Zij (mijn vrouw) wil de auto nu kwijt. Door de ruzie. Ze voelt zich bedrogen. Ik denk ook eerder dat die zwager ons gewoon bezeikt had. Dus… van je familie moet je het niet hebben.
    De volgende auto kopen we via deze garage, want we hebben echt het gevoel dat we hier niet bedrogen worden. De dingen die hij tegen mijn vrouw zei, heb ik iedere keer weer op internet opgezocht en kon alleen maar vaststellen dat hij de waarheid vertelde.
    Toch denk ik bij mezelf dat het de moeite waard is, omdat er nu eenmaal dingen verslijten bij een auto en omdat de arbeidskosten hier zo laag zijn, is het niet al te duur om de auto te onderhouden. Een nieuwe auto zou wel leuk zijn, maar kost dan ook minimaal vier tot tien keer zo veel.
    We hebben hem wel in de verkoop staan, dus mochten we nog een leuke prijs krijgen, want zoals hij nu is, kan hij ook tegen een betere prijs verkocht worden… dan kijken we ook naar een andere uit.

    • Eddy zegt op

      Hallo Sjaak, zullen we ruilen? Mijn auto heeft de meeste reparaties al voor een prikkie gehad. Haha, alle gekheid op een stokje, ik snap dat jullie de auto krijgt willen. Ik ben zelf geen held wat auto klussen betreft, maar gezien de lage reparatiekosten hier in Thailand en dat de auto in 1.5 jaar maar 5 keer de garage heeft gezien, durf ik mijn auto nog naar der 500.000km te rijden. Alleen moeder de vrouw is status gevoeliger een wilt graag een pickup. Maar zelfs in corona crisistijd willen de prijzen van jonge tweedehandse auto’s maar niet zakken

  4. Marcows zegt op

    Ik lees dit verhaal compleet anders dan de twee berichten hierboven. De onkosten in Thailand vergeleken met Nederland zijn peanuts zegt dit verhaal mij …. en dat klopt helemaal 🙂

  5. Jos M zegt op

    Ik vind het geweldig dat je voor relatief weinig geld toch zo kan rijden.
    Er rijden in Thailand veel meer oude auto’s dan in NL .
    Ik zag van de week nog een Datsun rijden in Khon Kaen, dat merk heet al 30 jaar Nissan …

  6. Jasper zegt op

    Jammer dat je niet aangeeft over welke tijdspanne deze reperaties zijn verricht. In mijn ogen valt het wel mee, als je uitgaat van een oude auto heb je (ook in Nederland) zo’n 1000 euro onderhoudskosten jaarlijks.

    Wat het de moeite waard maakt zijn de peanuts die je voor het werk betaalt. Hier is dat evenredig andersom.

    • Eddy zegt op

      Jasper, ik heb de auto maart 2019 gekocht en de laatste reparatie was afgelopen zaterdag. Dus totaal 1.5 jaar, 5 keer de garage gezien, 3 keer pech onderweg. Niet slecht toch. Ik verwacht dit jaar geen onderhoud meer. Versnellingsbak was nog gecheckt. Ja de rubberen ringen bij de veringen zijn uitgedroogd.

  7. Antonius zegt op

    Ja Eddy prachtig verhaal. De auto is nu weer nieuw dus nooit meer weg doen. Bij de volgende smart car begint het zelfde weer..
    Veel plezier met de car
    Groet Antonius

  8. Ben zegt op

    Ik heb in juni een madza tribute v6 op gas gekocht 140000 op de teller voor 75000 bht.
    Was 15 jaar oud.
    Je weet dat er wel wat aan mankeert

    Heb hoezen van voor as en kardan laten vervangen.
    De gasinstal weer in orde laten maken

    4 nieuwe banden en olie verversen van motor,versnellings bak,remmen ,stuurbekrachting,hoofdremcil. vervangen en 2rem slangen.
    Ca27500 bht

    • Eddy zegt op

      Wow, een V6 zal wel lekker rijden! We wilden eerst ook op gas maar na bestuderen toch niet genomen, want de verplichte gas inspecties zijn zoals ik heb begrepen jaarlijks, en de inspecteurs niet overal te vinden. Bijv. niet op dit eiland waar ik zit.

  9. janbeute zegt op

    Eddy, Deestone is geen Thais bandenmerk maar komt uit Indonesie.

    Jan Beute.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website