Na mijn derde onvrijwillige val met mijn Honda PCX, zo’n kleine 4 maanden geleden, besloot mijn vrouw dat we toch maar een auto moesten aanschaffen. De Honda werd verkocht, mijn vrouw had een paar spaarcentjes en van dat geld kochten we leuke (oude) Toyota Corolla van haar zwager, die een autogarage in Bangkok heeft.
Ik moest nog wel even het Thaise rijbewijs halen (mijn Nederlandse was al drie jaar geleden afgelopen en ik ben het kwijtgeraakt). Dit Thaise haalde ik na drie keer (langs de stoeprand parkeren en op de gele lijn stoppen, was mijn struikelbeen). Maar in ieder geval ben ik sinds januari de trotse bezitter van een Thais rijbewijs.
Intussen heeft de auto al iets meer dan duizend kilometer met ons erin gereden. Als je de commentaren hier op Thailandblog mag geloven en ook op andere blogs, is het rijden hier in Thailand levensgevaarlijk. Maar mijn ervaring, na zo’n kleine twee maanden doet me toch anders denken. Ik vind het rijden hier zoveel relaxter dan in Nederland of Duitsland (waar ik minstens één keer per week 270 km over de snelweg naar Frankfurt moest rijden). Zeker vergeleken met Duitsland rijden de meesten hier al eigenlijk te voorzichtig.
Een van de meest opvallende dingen die me in Thailand opvallen, is de manier waarop een U-turn gemaakt wordt… In Hua Hin hebben de meeste plaatsen waar je een U-turn kunt maken een invoegstrook en is deze ook door paaltjes beschermd zodat niemand van het aankomend verkeer, strepen negerend op die strook denderen kan. En toch zie je ze staan: in plaats van op deze invoegstrook op snelheid te komen en in het verkeer te sluizen, staan ze ver over de streep heen te wachten op een gat. Of ze krijgen de bocht niet gehaald en maken een reuzenbocht.
Dus ik dacht dat de auto’s hier misschien anders gebouwd zijn en dat je geen nauwe bocht kunt maken met zowel de grote SUV’s als een kleine Corolla zoals de onze. Dat was één van de dingen die ik moest uitproberen. En zie daar: ze kunnen het wel! Het is heel gemakkelijk mogelijk om een scherpe U-Turn te maken, op de versnellingsstrook te komen, gas te geven en in te voegen.
Dan komt automatisch het invoegen vanaf een zijstraat. Ook hier weer zie je ze in super slow motion de weg op kruipen, een paar honderd meter over de vluchtstrook rijden en dan langzaam de weg op komend. Ook dit probeerde ik uit: even wachten totdat er voldoende ruimte is, naar links draaien, schakelen, goed gas geven, weer schakelen en binnen een paar seconden was ik op snelheid. Ja, deze auto’s hier kunnen dat ook.
En het derde ding dat me nu opviel is de manier waarop in een parkeergarage geparkeerd wordt. Ik wist het niet, maar een Duitse kennis zei tegen me dat je gemakkelijk kunt zien of een auto door een Thai of door een Farang geparkeerd wordt. Bijna alle Thais parkeren door naar achteren het parkeervak in te rijden. Vraag me niet waarom! Zelfs mijn vrouw begon mij te vertellen dat ik verkeerd parkeerde toen ik gewoon met de neus naar voren het parkeervak op reed. De meesten doen het perfect, maar toch denk ik bij mezelf: wat een geklungel om te parkeren. Maar waarschijnlijk ben ik degene die het verkeerd doet. Ik zie alleen dat het veel moeilijker is zo te parkeren en heb je ingekocht, moet je ook nog eens langs de auto heen om je spullen in de auto te leggen.
Ik rij gewoon met de neus naar voren de parkeerplaats op. Kom gemakkelijk aan de achterklep en kom er net zo gemakkelijk uit als in..
Het grootste verschil echter, vind ik de houding van andere automobilisten tegenover mij als mede-automobilist en mij als scooterrijder. Ik voel me nu stukken veiliger. Er wordt veel meer rekening met mij gehouden. Ik word gezien, er wordt afgeremd, er wordt niet geduwd, men is geduldiger en ik kom vaak, ondanks een kleine file, veel gemakkelijker aan mijn doel.
Ik kan naar muziek luisteren, met mijn vrouw praten, zonder knellende helm rijden, lekker droog in de regentijd en gekoeld in de warme tijd…. Het is een ongekende luxe na zes jaar alleen maar met een scooter gereden te hebben.
Dat wil niet zeggen dat we nooit op de scooter ergens heen gaan. Zo’n auto kost natuurlijk iets meer aan benzine. Maar eigenlijk doen we het wel als we samen ergens naar toe moeten. Ga ik alleen ergens heen, dan neem ik nog steeds mijn zijkar of de Click van mijn vrouw…
Thuis moet er nu ook het nodige aangepast worden. We kochten een cover voor de auto, omdat vogeltjes uit de buurt de auto als doelwit hebben en telkens hun spiegelbeeld aanvielen, daarbij snel hun scheetjes op de auto lieten vallen. Nu ben ik bezig met het maken van een kleine garage, zodat we niet telkens die hoes moeten gebruiken. We hebben een ongebruikt terras dat groot genoeg is, moet alleen nog aangepast worden, van een oprit voorzien en van muren… dus het volgende project is al aan de gang.
Ja, het is een hele omstelling weer met een auto bezig te zijn. Maar het is de moeite waard, vooral wanneer je, net als wij, op het platteland woont.
Lange afstanden zullen we ook nog steeds met openbaar vervoer afleggen. Ik ga heus geen 600 kilometer rijden. Maar zeg maar, binnen een cirkel van 250 km, kunnen we dat ook met de eigen auto doen. Temeer dat je dan ook vervoer op de plaats van bestemming hebt. Zo kun je nu ook naar hotels kijken die iets afgelegener liggen en waar je met gemak kunt parkeren. Je kunt iets meer spullen meenemen (ik heb onze snorkelspullen nu in de achterbak liggen)…
Ik dacht dat ik mijn PCX zou missen, maar om eerlijk te zijn… nee. Het was een leuke tijd daarmee, maar nu is het toch een stuk beter.
Ingezonden door Sjaak S
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
Ik kan het me zoals u het omschrijft helemaal voorstellen. ik rij al 28 jaar in Thailand en schadevrij. ik denk dat ik tot ‘de snellere jongens’ behoor omdat ik heel graag auto rijd en een beetje snel ook. Ik geef maar ook neem ruimte en tijd, anticiperen heet dat geloof ik. Het inparkeren doe ik zoals de Thai omdat achteruit inparkeren gewoon nauwkeuriger en scherper kan. Bij vele zaken zijn overdekte looppaden waar je de achterkant van de auto met je karretje kunt bereiken. Het wegrijden is daarna ook gemakkelijker. Als ik in m’n eentje een verre reis maak pak ik openbaar vervoer omdat dat veel goedkoper is. Maar ik heb wel eens gasten dus wordt de auto ook over lange afstanden gebruikt zoals ’n paar weken terug van Rayong, ’n bezoekje aan Khon Kaen, daarna via Phetchabun, Mae Sot de prachtige onherberzame bochtige route naar Mae Hong Son, naar Pai en via Chiangmai, Phae, Nakhon Sawan, Chonburi Rayong terug naar Ban Phe. Een heerlijke rit in 7 dagen waarvan 1 autoloze dag in Pai. Ik rij niet meer in Europa. Na mijn aangepaste gedrag in Thailand, kan ik niet meer in het gareel wat in Nederland noodzakelijk is om niet te veel bonnen thuis te krijgen. Of het hier in Thailand gevaarlijker of veiliger is? Ik heb op ’n roure van 2900 km ee klein ongelukje gezien. Ik ga er van uit dat niemand te vertrouwen is en hou de bewegingen van andere voertuigen in de gaten omdat men hier geen oogcontact met andere bestuurders kan hebben vanwege het donkere of zelfs spiegelend glas. Ik signaleer met mijn groot licht om gezien te worden. Veel rijplezier!
Dit stukje is uit mijn hart gegrepen. Ik woon nu 12 jaar in dit heerlijk land en heb nu mijn tweede Mazda 3.
Ik rij zo’n 6000 km p/jr. Steeds valt het me op dat als je voor een rood verkeerslicht wacht niemand loert of je misschien een sprintje wilt trekken. Iedereen heeft de tijd en geen gehaast. Erg relaxed!.
Als ik eens per jaar naar NL ga om de overgebleven familie en vrienden te zien huur ik een auto op Schiphol. Op weg naar mijn hotel in Haarlem valt het me al na enkele km al op hoe agressief iedereen rijdt.
Als ik van rijbaan verander wordt er meteen getoeterd en gaan de vingertjes omhoog. Dat heb je hier niet.
En hier heb je ook niet meteen een bon als je een paar km te “snel” rijd. Nee, geen mij Thailand maar.
Ze hoeven geen sprintje te trekken bij groen licht want ze rijden en masse gewoon door het rood
Leuk geschreven met een knipoog.
Maar met een auto is het relaxer rijden dan met een brommer. Dat is zeker.
Een brommer is goed voor korte afstanden en voor als je haast heb.
Altijd vooraan bij stoplicht,U turn en het rijd makelijker tegen het verkeer dan met een auto.
Rijden op een motor of motorbike vereist toch wel enige ervaring.
Als je teveel de achterrem gebruikt of andersom kan het zomaar ineens fout gaan.
Remmen op een te glad wegdek of markeringsstrepen kan al helemaal link zijn.
Ik wil niet beweren dat jij tot de categorie behoort die onderuit gaat door het verkeerde gebruik van de remmen, begrijp me niet verkeerd, maar veel ongevallen gebeuren o.a. ook door verkeerd gebruik van de remmen.
Tijdens het autorijden ben ik altijd alert, want uit de meest onverwachte hoek kan het fout gaan.
Rijdt U met een Automaat? Persoonlijk vind ik dat de wagen met U rijdt en niet u met de wagen.
Als fietser hoop ik dat u ook met ons rekening houd en niet zoals 3 weken geleden ik door een wagen van de weg gedrukt wordt en over de boordsteen geperst. Hier in CM staan borden van “geef malkaar de ruimte” maar de Thai kennen geen Engels. Verder kan ik U maar een ding zeggen. Tracht binnen vijf jaar het elfde te schijven. Veel geluk gewenst.
Nou, ik rijd met een schakel. Ik houd met zowat alles rekening: fietsers, voetgangers, honden, katten, links en rechts rijders en geef iedereen zoveel mogelijk ruimte. Onze auto is smal en neemt niet zoveel ruimte als een SUV. Ik rij liever wat langzamer dan te snel, al naar gelang de weg en verkeersdrukte.
Maar wat bedoel je met “tracht binnen vijf jaar het elfde te schijven”?…dat begrijp ik even niet..
Als expert wegvallen lettertjes of verkeerde toetsen aanslaan: “tracht het binnen 5 jaar nog eens het zelfde te schrijven”. Ofwel: laat ons dan nog eens weten of je er nog zo over denkt.
Ik had het aangepast moet zijn “het Zelfde”
Borden met “geef malkaar de ruimte” zullen de Thai, zelfs diegene die Engels verstaan, ook niet begrijpen denk ik 😉
net zoals ze ook ‘niet te hert rijden’ zullen begrijpen…..
Als ik mij goed herinner zat 80% van de in het verkeer overleden mensen op een motor. (niet in de laadbak van een pickup dus).
Ik heb het percentage pas nog ergens gelezen.
Of het 80% weet ik niet zeker meer, maar het was in ieder geval erg hoog.
Dan heb je nog de kamikaze minivans, op zoek naar een obstakel om tegenaan te knallen, met veel doden.
Gewoon autorijden is dus blijkbaar minder gevaarlijk dan het lijkt, ondanks het feit dat de eisen voor een rijbewijs in Thailand minimaal zijn.
Dat van die 80% klopt. Ik was in Januari ook 1 van die 80%, aangereden door een pick-up. In het Sirikit Hospital worden (Trauma Ward) de MC rijders die een ongeval hadden in een niet aflatende stroom aangevoerd. Men ziet daar ook velen op krukken lopen. Sorry, maar degenen die zeggen dat autorijden in Thailand niet gevaarlijk is weten niet waar zij over praten. Heb zelf 42 jr ervaring met auto rijden in Thailand waarvan 13 jr in Bangkok. De gulden regel is men heeft voorrang als de andere automobilist gewillig is die te geven.
Mijn enige verkeersregel is: Iedereen heeft voorrang. Dus bij ieder geval van twijfel wacht ik. Ik heb toch de tijd. Mi wela. Inmiddels in 2 jaar al 30000 km schadevrij afgelegd. De meeste ongevallen die ik gezien heb, gelukkig weinig, betreffen altijd scooters of motors die met auto’s in aanraking komen, of door hun eigen weggedrag, of door het niet opletten van (geparkeerde) auto’s. En, eerlijk gezegd, soms denk ik ook, die had ik niet zien aankomen, links, rechts van onder, van boven lijkt het soms wel.
Het rijden in Nederland kenmerkt zich door onverdraagzaamheid, het elkaar de ruimte niet gunnen. Toen ik voor het eerst in Thailand kwam, dacht ik, ik zal hier nooit zelf gaan autorijden, maar daar kwam ik snel overheen en vooral op plaatsen waar je de weg goed kent, valt het reuze mee. Maar opletten is geboden. Mocht er iets misgaan en je zit alleen in de auto, zul je logischerwijs toch snel het onderspit delven. Gebeurt overigens maar zelden, meestal zitten de vrouw of kinderen erbij en de communicatie verloopt dan vanzelfsprekend beter.
Van de een op de andere dag moest ik, mijn man lag in het ziekenhuis na een hersenbloeding, rijden. Een doodeng idee maar…. Het viel me ontzettend mee. Links verkeer was geen enkel probleem eigenlijk vind ik het prettiger. Nog nooit in een parkeergarage gereden, vond ik eng, maar ja bij het Ram zkhs Ching Mai kan het niet anders. Terug in NL had ik meer moeite.
ik geef de schrijver volledig gelijk! dat Thailand levensgevaarlijk zou zijn daar ben ik helemaal niet mee eens!
4/5 weken geleden nog vanuit Kanchanaburi naar Hua Hin op een “kleine” brommer van 125 cce die 225 km heen en na 3 dagen weer terug en ik heb niet het minste probleem met auto’s onderweg gehad. één ding moet ik wel toegeven, bij het invoegen vanuit een zijstraat naar de grote baan zijn de Thai niet zelfzeker en talmen ze nog al eens in plaats van direct gas te geven als de baan vrij is… da’s wel effe wennen.
maar de wet van Murphy heeft mij ook parten gespeeld! op 250 meter van mijn kamer in een haarspeldbocht toen ik omkeek de stoep geraakt en gevallen… alleen erge schaafwonden maar gelukkig niks gebroken.
eigen schuld dikke bult heet dat dan!
Dat talmen komt omdat men daar ervaring mee heeft. Bv motorrijders schijnen uit de lucht te komen vallen en je hebt een aanrijding voor je het weet. Ik reed begin January met de motorbike van Sattahip naar Jomtien en terug en werd meerdere malen gesneden door vooral pick-ups. Heb 3x moeten stoppen vanwege autos die een U-turn maakten en dan op mijn rijbaan terecht kwamen terwijl ik op de vluchtstrook reed. Door hetzelfde is mijn zoon 2x aangereden, gelukkig alleen wat schrammen.
rijden in thailand is relaxer omdat het meestal mooi weer ,is je niet constant op verkeersborden, snelheids controles met zeer hoge boetes en allerlei regeltjes moet letten.
De wegen op vele plaatsen fel verbeterd zijn .
De verkeerslichten voorzien zijn zijn van seconden teller (snap niet dat ze daar in Nederland of Belgie nog nooit van gehoord hebben.
Je overal kan pauzeren voor een hapje drankje of sanitaire stop.
Dat is het positieve
Het negative ,weinige thai en farang houden zich aan de regels of snelheidsbeperkingen,verder nog spookrijden plots afslaan uiters rechts blijven rijden overladen pick ups vrachtwagens etc.’
Hier vallen niet voor niets het meeste doden op de weg
Zet die rose bril af rij voorzichtig en kijk goed uit je doppen
Dat komt omdat in Nederland lussen in de weg zijn verserkt die de voertuigen detecteren.
In Thailand zijn ze zo ver nog niet en zijn de verkeerslichten op tijd afgesteld.
Ook in Nederland leer je om met de kont te parkeren. Dat is de juiste manier. De reden is simpel: dan zie je tenmimste wat als je weer weg wilt. Met de neus parkeren is een rare gewoonte die een CBR en een goede rijschool je nimmer aan zal leren. Die neus parkeerders zijn dus farang (en Thai) die hun rijlessen zijn vergeten. 🙂
De reden om achteruit in te parkeren, is het feit, dat je stuurt met je voorwielen.
Daardoor heb je minder ruimte nodig om in te parkeren.
Als je vooruit inparkeert, gaat eerst je neus naar de stoeprand, en moet je daarna nog een flink stuk rechtdoor rijden, om ook de achterkant tegen de stoeprand te krijgen.
Die achterkant kan namelijk niet sturen, alleen maar de voorwielen volgen.
Ik kan mij goed vinden in jouw woorden. Ik ben er 1,5 jaar geleden geweest samen met mijn vrouwtje uit omgeving BKK.
Haar vriendin had die 4 weken een auto voor ons te leen.
Ik verwachtte inderdaad dat het een drama zou worden maar niets is minder waar, het was inderdaad super relaxed rijden daar.
Heb 1 gevaarlijke situatie meegemaakt. Onderweg van Chon Buri naar Pathum Thani, kwamen wij, op de snelweg, oog in oog te staan met een overstekende fietser. Deze persoon had de ogen echt voor de sier of had andere intensies.
Iedereen vol op de rem, slippende bandjes over 3 banen breed maar gelukkig ging alles goed.
Dit heeft mij, in dat eerste uur rijden, wel direct wakker geschud.
Later, toen wij onderweg waten naar Silverlake winery, vlakbij Pattaya, toen moest ik even draaien op de weg om de ingang van de P-plaats te bereiken. Toen vergiste ik mij en stuurde de auto zo weer naar de rechterbaan waarop een tegemoetkomer direct begon te seinen met groot licht.. het lampje ging direct branden.
Verder heel relaxt 2000 mijlen afgelegd van Pattaya naar kanchanaburi en alle andere leuke plekjes in die omgeving.
Dat menig bestuurder daar de regels aan hun laars lapt, had ik totaal geen problemen mee. Ik had ook de indruk dat files zich daar sneller oplossen dan hier in ons kikkerlandje.
Maar net zoals de schrijver al zegt, ik heb geen ‘snel optrekkende’ wagens gezien in thailand.
Mijn thaise vriendin vind het hele autorijden in ieder geval niks voor haar. Gebrek aan inzicht en niet dapper genoeg.
Gr. Edwin
Als auto rijden in Thailand niet gevaarlijk zou zijn hoe komt het dan dat we zo hoog staan genoteerd zelfs nog op de tweede plaats in de top 100.
En dat geld niet alleen voor motorbike ongelukken.
Ga maar eens een avondje het nieuws volgen hier in Thailand op de TV of op facebook zie je leuke opnames hoe snel het verkeersbeeld hier kan veranderen.
Wat stelt een rood stoplicht alweer voor, eergisteren denderde een volle betonmixertruck er gewoon doorheen , ik stond netjes te wachten op mijn motorbike.
Verleden week een koeries pickup door het rode, moet hierbij wel eerlijk vermelden dat hij wel netjes zijn alarmlichten aanzette ter waarschuwing voor het overige verkeer dat door groen wou rijden.
Nieuwe verkeersregel in Thailand misschien waarvan ik nog niet op de hoogte ben.
Bumper kleven bij hoge snelheid, inhalen bij doorgetrokken gele middel lijn als is hij zelfs nog dubbel geverft.
Agressief worden als iemand hier iets van zegt of claxoneerd.
NO PROBLEM .
Nee de Thai rijden netjes en beschaafd dat mag gezegt worden.
Jan Beute.
Jan Beute.
Beste Sjaak S,
Geheel me oneens,555.
U kunt natuurlijk erg veilig en rustiger rijden maar u mede gebruikers kijken
daar niet naar.
Zij rijden waar zij willen en ook het wild wat zo maar de weg opschiet.
Het is natuurlijk anders dan een motor wat erg open is en toch wat ervaring eist.
Thailand is erg gevaarlijk in weg gebruik en dan hebben wij een gedegen rij opleiding
wat ons enigzins helpt.
Ik ben het dus geheel niet met deze stelling eens.
Ik zelf heb in de 18 jaar dat ik in Thailand kom heel wat km afgelegt met onze auto en
veel gevaar ontweken, gezien en ervaren.
Veel geluk en wees op u hoede.
Met vriendelijke groet,
Erwin
Ik moet eerlijk zijn…ik ben iemand die zich alleen maar aan de regels houdt wanneer het goed uitkomt. In Duitsland heb ik twee keer in 30 jaar rijden een boete gehad. De eerste keer stond ik fout geparkeerd en werd afgesleept en de tweede keer was een gecompliceerder verhaal… dat was een boete van 2000 Euro en een half jaar rijverbod in Duitsland, omdat ik na een ongeluk was doorgereden. Dat ongeluk had ikzelf veroorzaakt. Nou ja, ik zou nu hier niets schrijven, wanneer ik het niet gedaan had, want had ik het niet gedaan, had ik met de auto een betonblok moeten rammen. Een andere weggebruiker, die ik niet snel genoeg voorbij had laten gaan, omdat ik zelf aan het inhalen was, heeft me over een afstand van 30 km, daarna getreiterd, vervolgd, afgeremd, met voorwerpen bestookt en bij een verbouwing zodanig naast me gereden, dat ik bij een wegversmalling wegens bouwwerken, niet meer naar rechts kon invoegen. Hij bleef maar naast me met dezelfde snelheid rijden. Toen besloot ik hem te rammen. Heb het stuur naar rechts gedraaid en net als in de film tegen hem aangeknald. Hij ging toen eindelijk op de rem en wij reden verder, met de bedoeling de eerste beste parkeerplaats op te rijden en de politie te bellen. Een andere weggebruiker deed dat voor ons en probeerde ons te stoppen en intussen kwam de politie al aan. Moest een boete van 400 Euro betalen en mijn rijbewijs inleveren. Daarna mochten we weer op weg en mijn toenmalige vrouw moest dan rijden. Dit gebeurde op weg naar Frankfurt.
Later moest ik voor de rechtszaak naar Bonn. De advocaat die ik had, slaagde erin de boete naar 1200 te verlagen, nam er zelf 800 voor. Dus de prijs was dezelfde. Die andere gek moest ook voorkomen, want ik had hem aangeklaagd wegens poging tot moord. Wat hij kreeg, weet ik niet.
In Nederland had ik een keer een boete van 250 Euro omdat ik naar zeggen van de politie te lang op de linker weghelft had gereden en een andere keer 280 Euro, omdat ik op een brede, onbewoonde weg, maar binnen de bebouwde kom, 83 reed, waar je maar 50 mocht. En tal van kleinere boetes, die ik me niet kan herinneren.
Natuurlijk heb je hier mensen die als een gek rondrijden. Wat wil je? Het rijbewijs is een aanfluiting en verkeerscontrole nauwelijks aanwezig.
De reden dat ik hier tot nu toe lekker rij, is omdat ik naar andere weggebruikers kijk, daarop reageer en niet voortdurend verbods en gebodsborden en strepen en lijnen in de gaten moet houden. Je kunt hier fouten maken en wordt niet afgestraft. En omdat iedereen zo rijdt, maken zich ook niet veel mensen kwaad. Blind rijd ik niet. Maar die robotachtige manier van rijden zoals in Nederland van je verlangd wordt is hier gelukkig niet aanwezig.
Auto rijden op het platteland is okay. Maar in de grote steden zoals in Bangkok krijg je mij toch echt niet achter het stuur. Niet voor niets is Thailand het land met de meeste verkeersdoden per jaar. Als je zegt dat autorijden helemaal niet onveilig is in Thailan dan heb je een roze bril op.
In Bangkok vind ik, is de kans op een ongeval al klein door het overwegend trage tempo van het verkeer. Daar heb je meer kans op aanrakingen met motors/scooters die zich tussen de auto’s manoevreren. Parkeer de auto bij het hotel en doe de rest met openbaar of prive vervoer. Er zijn best veel afslagen van de autoweg waardoor je niet teveel in de stad hoeft te rijden. Schiet ook niet op.
Leuk zo’n persoonlijke ervaring op duizend kilometer maar het staat uiteraard los van de trieste realiteit. Ik plaats ‘m in de categorie ‘roken is niet slecht want opa van 80 heeft zijn hele leven gerookt en heeft nergens last van’.
Ik heb over de hele wereld auto gereden, van Nederland tot Afrika tot de VS tot Australie, en heb daarnaast in zo’n dikke tien jaar in Thailand tenminste 250.000 km in de op Buddha’s wegen gedaan (schadevrij, dat dan weer wel). Daarnaast in die tijd zo’n 25.000 km op de scooter en zo’n 35.000 km op de fiets. Ik kan iedereen verzekeren dat de Thaise wegen tot de gevaarlijkste ter wereld behoren. Statistieken bevestigen dat overigens; met gemiddeld 60 doden per dag is het gemiddelde oorlogsgebied nog een stuk veiliger. En die verkeersoorlog in Thailand, die gaat maar door zonder zicht op een einde of verbetering. Alle oorzaken en mogelijke oplossingen zijn op dit blog al meerdere malen tot in den treure besproken dus laten we niet weer in herhaling vallen; het heeft toch weinig zin. Het verbaast mij dan wel een verhaal met een dergelijke titel tegen te komen op dit blog.
PS mocht je zelf niet zo veel op de weg zitten en toch een idee willen krijgen, kijk dan eens naar de Thaise newsgroepen en Thai social media; je ziet daar de meest onvoorstelbare capriolen op de Thaise wegen via dashcams. Ook Thaivisa.com post regelmatig dit soort stuntwerk.
Zoals velen, ga ik uit van mijn persoonlijke ervaringen. U ook blijkbaar. In Nakhon Ratchasima, toch de 3e stad van Thailand en omgeving vind ik het meevallen, dat gevaarlijke verkeer. Ik vermijd wel het s’avonds rijden en rijd altijd anticiperend, maar ik zie ook weinig ongevallen. De infrastructuur verbetert wel degelijk. Er wordt enorm veel aan aanleg van wegen en onderhoud gedaan. Ook het spoor zit in de lift. Bij mij om de hoek is een nieuw station aangelegd, Ban Ko en de HSL zal er de komende jaren wel aanleggen. Daar verheug ik mij al op. Rijdt regelmatig naar Bangkok, in grote drukte, maar ook daar weinig ongelukken, al moet ik zeggen dat sommige U Turns uitnodigen tot crashes, maar er gelukkig nog geen gezien. De statistieken zijn veelzeggend, maar dat er niets zou verbeteren is in mijn omgeving zeker niet het geval. Sinds ik een SUV rijdt, is het ook veel comfortabeler om afstanden af te leggen en de goede acceleratie komt wel eens van pas, maar dat is overal zo.
Degenen die zeggen dat autorijden in Thailand niet gevaarlijk is zijn dezelfden die zeggen dat vliegen veilig is. An me hoela. Thailand staat op de eerste of tweede plaats met de meeste verkeersdoden en ongelukken in de wereld.
Oeps, daar moet ik toch even reageren. TheoS, ik heb dertig jaar als steward gewerkt bij een van de grootste maatschappijen in Europa. Ik ga niet zeggen dat autorijden in Thailand niet gevaarlijk is. Ik kan wel zeggen dat het mij veel minder gevaarlijk voorkomt dan ik dacht en dat ik mij op een scooter onveiliger voel.
Rijden wordt hier echt gevaarlijk als je op de Nederlandse manier gaat rijden (dus alle regels in acht houdend en verwachtend dat een ander dat ook doet). Hier: verwacht van alles en vaak het verkeerde. Maar zelfs in het chaos hier is een vorm van redenering en een gedragscode die je alleen maar leert kennen tijdens het rijden. En inderdaad, terecht… misschien praat ik over een jaar heel anders.
Echter wat vliegen betreft heb je het echt volledig mis. Vliegen is nog steeds de veiligste manier om van A naar B te komen. In mijn tijd als steward reed ik 270 km naar mijn werk en weer terug. Geloof me, dat waren de gevaarlijkste delen van de reis. En nee, niet de terugweg naar huis, maar de heenweg. Want ik stond heel vaak onder tijddruk. Ik probeerde altijd goed uitgeslapen op reis te gaan, maar door de vele regels is het verkeer in Europa erg vermoeiend. Ik moest vaak al na een half uur stoppen om een dutje te doen. Op de heenweg kon ik dat nauwelijks, omdat ik bang was daardoor te laat te komen. Naar huis was dat natuurlijk anders. Geen tijdsdruk en ik kwam wel vermoeid thuis, maar kon altijd stoppen.
Het aantal verkeersdoden (ik spreek van pakweg tien jaar geleden) op straat was vele malen hoger dan het aantal verkeersdoden in datzelfde jaar wereldwijd per vliegtuig. Dus het aantal in een “veilig” autoland tegenover alle vluchten op de wereld.
Vliegen is een gevaarlijke bezigheid, dat zonder meer. Maar het is veilig door de vele maatregelen die worden getroffen: geoefend personeel, regelmatige controles op de toestellen, communicatie onderweg met diverse punten. Het niet vliegen over gebieden met oorlog en nog vele andere dingen meer. Wanneer checkt de gemiddelde autorijder zijn banden, olie en remvloeistof? We gaan dronken in een auto zitten (nou ja, wij niet, de anderen wel), kijken vaak niet links of rechts en rijden vaak te snel. Wanneer een piloot zo zou handelen zoals de meeste automobilisten doen, was het een chaos in de lucht.
Dat er toch ongelukken gebeuren is niet te vermijden. Maar als ik het mag kiezen, zal ik altijd liever met een vliegtuig heen gaan dan met welk vervoermiddel dan ook.
Elke 22 minuten een dode op het asfalt. Voor elke dode statistisch 7 gewonden. Discussie gesloten denk ik maar zo…