Toegegeven: sommigen farang maken er in het Thaise verkeer ook een potje van. Weg van het Europese thuisfront met soms verstikkende regels, gedragen ze zich in Thailand als cowboys op de weg. Ze doen alles wat in het vaderland verboden is, van snijden en te hoge snelheid tot rijden op motor of scooter met een fietshelm, bouwhelm of zelfs een oude helm van de Waffen-SS.
Maar de doorsnee Thai slaat op de weg werkelijk alles. Gewoon 120 rijden op een weg waar 60 is toegestaan. Slingeren van de ene naar de andere baan, uiteraard zonder knipperlicht. Idem bij het afslaan, bang om de richtingaanwijzer te slijten of gewoon gemakzucht?
Op de fiets hoor ik regelmatig een scheurende pick-up mij vanachter naderen. Ik rij dan zo links mogelijk, maar verwacht toch regelmatig dat ik het slachtoffer word van een op macht beluste jongeling die zich de koning van de weg waant. En uiteraard schijt heeft aan zo’n domme fietser die de zwarte dieselwolken in moet ademen omdat hij nu eenmaal zijn verdrongen minderwaardigheidscomplex wil compenseren.
De ene helft van de rijdende Thai heeft geen rijbewijs, de andere helft heeft het gekocht en geen flauw benul van verkeersregels. Een doorgetrokken witte streep in in hun ogen de schacht van een pijl die je ergens heen brengt. Een helm draag je om geen bekeuring te krijgen, niet voor je eigen veiligheid. En als je er als bestuurder dan een draagt, moeten vrouw en kinderen zichzelf maar redden als ze na een botsing door de lucht vliegen. Oor aan de smartphone gelijmd en de gesp los, waardoor bij een aanrijding je hoofd een andere kant op gaat dan je helm.
De heilige Hermandad laat zich op de weg nauwelijks zien, hooguit op een scooter en uiteraard zónder helm. Want wat is een agent nu zonder pet? Hooguit posten ze op vaste plekken, bij voorkeur beschaduwd. U draagt geen helm? 200 baht en daarna vrolijk doorrijden. Ooit zal iemand op het idee komen om de motoren en scooters vast te houden tot de bestuurders met een helm terugkomen.
Geen rijbewijs? Ook een bekeuring en doorrijden. De agent controleert hooguit of de verplichte basisverzekering is betaald, maar vaak dat niet eens. Het politiekorps is een soort piramidespel, waarbij de gewone agenten geld inzamelen voor hun superieuren.
Veel buitenlandse toeristen huren een scooter voor de tijd dat ze in Thailand zijn. Ze vergeten dat een motorrijbewijs vereist is en die basisverzekering maximaal 50.000 baht schade aan de tegenpartij dekt. Da’s niet veel (1250 euro)! De reisverzekering betaalt bij een ongeval vervolgens niets uit omdat de buitenlander in feite onverzekerd en vaak zonder rijbewijs rond rijdt.
Een huurscooter is nooit écht verzekerd. En dat in het idiote Thaise verkeer. Hoe dom kun je zijn!
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
En de wettelijk verplichte Thaise verzekering betaald alleen maar de schade uit aan de in/opzittenden van de tegenpartij. NIET de materiele schade aan het voertuig van de tegenpartij. En dan moet je, wil je aanspraak kuunnen maken op die verzekerung WEL een geldig internationaal motorrijbewijs laten zien….
Allen als een motor in eigendom is kan je een aanvullende verzekering kopen, maar ook dan moet je wel in het bezit zijn van een geldig Internationaal, of Thais motorrijbewijs.
Oud artikel, maar deze opmerking “En dan moet je, wil je aanspraak kuunnen maken op die verzekerung WEL een geldig internationaal motorrijbewijs laten zien….” is niet juist. Deze verzekering, Porobor, keert altijd uit, rijbewijs of geen rijbewijs.
En ook de Nederlandse ziektekostenverzekering dekt gewoon natuurlijk, tot maximaal Nederlands niveau.
Maar al hebben ze een rijbewijs, die je verdient door een 1/2 dag een video te bekijken, daarna in een computer vragen beantwoordt, tot je 45 punten van de 50 vragen hebt. Dan de volgende dag op een afgesloten circuit, ter grootte van een postzegel 1 rondje maken. Geslaagd, dan mag je in de grote wereld meedoen. Oja gezakt, dan rijd je met motor of auto naar huis en na 3 dagen terugkomen.
Verder zijn alle Salengs ( motor met zijspan) illegal en niet verzekerd. Als een auto 6 jaar of ouder is moet hij gekeurd worden (APK of TUV) maar waarop staat niet vast, er zijn pick-ups met hout of fruit, waarvan het chassis gebroken is maar wel rijden. Verplicht is voorverlichting, over achter wordt er niet gesproken. Op de motor is een helm verplicht, kan een bouwvakkershelm zijn of een fietshelm.
Michel, mag ik zeggen dat ik deze [parafrase een beetje goedkoop vind. Je maakt je ongetwijfeld druk over het grote aantal asielzoekers. Dat is je goed recht. Maar om daarvoor een verhaal over het verkeer in Thailand voor te gebruiken, lijkt mij op zijn zachtst gezegd ongepast.
Beste Michel,
Ik weet niet waar jij in Nederland gewoont hebt,maar alleen het feit, dat wij in Nederland duidelijk minder verkeersdoden te betreuren hebben,geeft aan dat Nederland het qua verkeers veiligheid duidelijk beter doet.Helaas krijgen we met een dergelijk Thema opnieuw te maken met 2 soorten reageerders,namelijk die met een eerlijke mening,en die farangs,die door hun Thailandkoorts,alle realiteit verloren hebben,en met de bekende rose bril alles proberen goed te praten.zodat ik met de zelfde 5woorden eindig,,HOE DOM KUN JE ZIJN?
Het auto rijden van een Thai heeft niets te maken met wel of geen rijbewijs.
Anticiperen is een woord waar ze nog nooit van gehoord hebben.
Ik zit naast de bestuurster en de weg is smal. Er komt een auto van de andere kant. Ze passeert een verbreding maar rijd gewoon door met het gevolg enorm moeilijk doen om elkaar te passeren. Dit is 1 voorbeeld en zo kan ik wel doorgaan. Als de mentaliteit van de Thai niet veranderd zal dit altijd zo blijven vrees ik en ik besluit dan om niet meer in te stappen en ga met mijn eigen auto.
Ruim 500 doden per jaar, alleen al op Koh Samui. Ik heb daar 4,5 jaar gewoond en de ambulance sirene hoorde je gewoon elke dag.
Ik zeg altijd : “Ze doen maar wat” En ook in het verkeer !
Nee, dit aantal is uit de lucht gegrepen, en kan ongeveer door 10 worden gedeeld.
Beste naamgenoot,
Ook al gebeuren er hier in Thailand veel ongelukken, o.a. omdat de wegen zowel veel scooters als auto’s moeten verwerken, je verhaal gaat niet op voor de Isan waar 80 km/h op de snelweg al heel wat is. En als ik met mijn fiets op een tweebaansweg rijd gaat het inhalend verkeer altijd op de rechterbaan rijden terwijl ik toch keurig de uiterste linkerkant aanhoud. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven.
Nee, ik heb geen roze bril, ik woon alleen op de goede plek in Thailand. En ook daar wonen natuurlijk dwazen, net zo als in Nederland.
De reactie van Michel heb ik (helaas?) gemist.
Een illustratief (?) voorbeeld uit de Isan:
Wij (mijn vrouw dus) runnen een bescheiden visvijver die redelijk wat hengelaars trekt. Op onze parkeerplaats komt dus helaas nu en dan een verkeersongelukje voor. In de afgelopen vier jaar gelukkig maar drie:
1. Er reed iemand tegen een geparkeerde auto aan.
2. Een auto kwam met behoorlijk wat vaart tegen een schuifdeur die daardoor in de kreukels lag.
3. Een auto reed tegen een rotsblok op dat een parkeerplek markeerde.
In alle drie de gevallen ging het om dezelfde man, een farang (een Zweed van 74 jaar). En dat terwijl 99% van onze bezoekers Thai zijn. Kansberekening lijkt mij niet nodig.
Diezelfde Zweed claimt bijvoorbeeld ook dat hij in het donker zonder bril beter ziet dan met en die bril gebruikt hij dan ook niet (een beetje eigenwijs?). Hij is ook al 2-3* in z’n auto achtervolgd door een Thai terwijl dat hier eigenlijk ondenkbaar is. Verder heeft hij al diverse vrij ernstige ongelukken gehad (veroorzaakt) en ook scooterrijders het ziekenhuis in gewerkt. Ik heb hem uitgelegd dat voor hem (met nog maar een paar jaar te leven) het goedkoper is om de auto te verkopen en maar een taxi te nemen. Hij vindt echter een taxi te onhandig en risico’s horen bij het leven. En dat terwijl hij in een zware pick-up rijdt en de Thai op een scootertje (welk risico bedoelt hij dan, vraag ik mij af).
Na de derde keer aandringen dat hij toch een taxi moest nemen begreep hij dat hij hier niet meer gewenst was in z’n auto. Hij komt dus niet meer.
Ik kom nu al 16 jaar in Thailand, maar heb nog nooit een opgestoken middelvinger of opgewonden Thai in het verkeer gezien. Het is hier voorrang nemen en voorrang verlenen. Hier kunnen wij als Nederlanders nog een puntje aan zuigen. Als je je hier iets vergist of niet goed in de ogen van andere weggebruikers doet, dan krijg je meteen allerlei verwensingen naar je geslingerd
Filmpje van een drukke avond in Soi Buakhao. Zoals u ziet en hoort slaat men elkaar de hersens is, roept men elkaar verwensingen toe, wordt er uitbundig getoeterd, wijst men elkaar telkens terecht, probeert men degenen die zich niet aan de regels houden zoveel mogelijk te hinderen en de stuipen op het lijf te jagen, staat iedereen op zijn recht, wordt er veel te hard gereden, is het levensgevaarlijk en is de sfeer zonder meer bedreigend en intimiderend. 🙂
.
https://youtu.be/B1Ocyl-NXUU
Beste Frans ,moet je eens op de Thaise TV kijken bijna elke avond zie je wel opgewonden Thaise verkeers deelnemers .
Of zie video opnames genomen met een dashcam op thaivisa .com met regelmaat te bekijken Het zij met grote messen of zelfs met vuurwapens elkaar te lijf gaan .
De agresiviteit in het verkeer neemt hier langzamerhand gestaag toe .
Heb zelf hier ook al persoonlijke ervaring mee opgedaan .
Jan Beute .
Na 14 j Pattayaverblijf moet ik zeggen…ik had al 5 keer dood kunnen zijn.
Ik steek altijd over waar er verkeerstlichten zijn..als je hier oversteekt moet je goed uitkijken want de meeste thais rijden door rood.
Zelf de farangs doen hetzelfde…ben bijna omvergereden door een farang…hij zei..ik had u niet gezien en het rood licht ook niet!
Deze week nog gebeurt in Pattaya .
Een Rus op een gehuurde Kawasaki 900 met Thaise vriendin achter op de piljoin .
Bij een oversteekplaats een Koreaanse tourist doodgereden , waarbij hij zelf en zijn vriendin ook om het leven kwamen .
Kwam nog bij dat de gehuurde bike ook nog niet eens verzekerd was .
Jan Beute .
Wij komen nooit in Zandvoort op het circuit.maar wonen op de tapraya Road.drinken savonds
Graag een heerlijke espresso.wat je dan voorbij ziet komen(vliegen) verbleekt iedereen uit
Zandvoort.wie dit nog niet begrijpt kom eens een keertje kijkenen entree gratis.
Groeten theo
De jongeren worden al van kinds af aan voor op de motorbike gezet. Geen helm, geen bescherming en gaan met die banaan. Als je zo opgroeit weet je hoe het verloop zal zijn. Er is geen land meer mee te bezeilen. Op zeer jeugdige leeftijd al zelfstandig op de motorbike de stad door, aangemoedigd door pa en ma want die weten niet beter of willen niet beter weten. Maak eigenlijk ook niet zo veel uit. Rijbewijs wie heeft dat nou nodig. Het voertuig rijdt echt wel zonder zo’n papiertje op zak. Verzekering wie heeft dat nou nodig. De keer dat je gepakt wordt gewoon de bon betalen en dan is het weer vrij om dit opnieuw te doen. Men doet maar wat en natuurlijk niet allemaal, want ik generaliseer nooit en als ik dat wel doe dan treedt de eerste regel weer in werking. Niets menselijk is mij vreemd. Iedere dag met mijn vrouw door het verkeer en de situaties zijn niet meer te tellen dat er ongelukken en zeker bijna ongelukken te zien zijn. Agressief gedrag te over. Ook doorrijden na een aanrijding is schering en inslag. Mijn eerst auto had ik tussentijds vijf keer in vijf jaar tijd laten spuiten en soms uitdeuken vanwege allemaal schade toegebracht door de grote onbekende. Mijn nieuwe truck gisteren weer aan de voorzijde voorzien van krasschade door een of andere onverlaat aangebracht. De dader ligt op het kerkhof. Ben nu al weer aan het sparen voor een spuitbeurt want de auto is nog te nieuw om zo te laten. Het is een gebed zonder end.
Beste is het om in een oude , maar wel in technisch goede staat verkerende pickuptruck of auto te rijden .
Geloof me ik rijd meer ontspannen in het verkeer hier , dan met een spinkel gloed nieuwe auto .
Krasje of deukje no problem .
En wil je ergens tussen drukken in een file , laat ze maar komen .
Ook de Thais zijn namelijk bang voor krasjes en deukjes aan hun top gefinancieerde nieuwe Fortuners en Pajeroos .
Daarom rij ik doorde weeks meer in mijn 16 jaar oude Mitsch Strada , dan in mijn nieuwe Ford Focus .
Jan Beute .
Vorige week stopt er op het rechtse rijvak een wagen voor een zebrapad gevolg de motorrijder die er kort achter reed is er op geknald. De jonge man heb ik zien vliegen gelukkig zonder veel erg hij is wel me de ambulance voor onderzoek meegenomen. zoals gewoonlijk de helm los op het hoofd. Veel schade aan de scooter. (kunststof).
Deze morgen met de fiets ik moet rechts af. Steek mijn arm zo ver mogelijk uit als richtingaanwijzer, heb geluk dat ik mijn arm nu nog heb. niemand doet enige moeite om te vertragen in tegendeel men geeft gas bij om nog over het kruispunt te geraken voor het weer rood is. Ben dan maar zelf tot aan he kruispunt gereden en gewacht tot het weer groen was.
Je mag ook niet wijzen (arm uitstrekken) in Thailand, behalve om een aangehouden dader bij de politie aan te wijzen. Dus volgende keer stap af en wacht tot de weg vrij is.
En de motorrijder mag de sutobestuurder aanklagen want …in Thailand mag je niet onverhoeds afremmen of stoppen. Want dan breng je achterop komend verkeer in gevaar. Dat is een verkeersregel.
Hoe kom je aan die wijsheid? En hoe geeft een bestuurder dan aan dat hij bijvoorbeeld gaat inhalen, remmen, stoppen, afslaan etc als hij op een voertuig zonder lichtsignalen zit? Hard schreeuwen of een wai maken en op hoop van zegen maar wat doen? 5555
—
Thai land traffic act 1979:
Section 36 (500B)
[When a driver is to turn the vehicle, let another vehicle to overtake, change traffic lane, reduce speed or stop the vehicle, he shall display hand signal (Section 37) or light signal (Section 38). When the condition doesn’t permit the visibility of hand signals (like at night), he must use the light signal.
The driver must display the hand signal or light signal not less distance than 60m before turning the vehicle, changing traffic lane, or stopping the vehicle.
The hand signal or light signal must be visible to other drivers at not less distance than 60m.]
Section 37 (500B)
[How to make hand signals:
a. to reduce speed, …
b. to stop a vehicle, …
c. to let another vehicle pass, …
d. to turn the vehicle right, …
e. to turn the vehicle left, …]
In case that the automobile has its steering wheel at the left-hand side, the driver shall use light signals instead of hand signals.
—
Bron:
http://driving-in-thailand.com/land-traffic-act/#03.3
En ook in Nederland mag je niet het overige verkeer in gevaar brengen door bijvoorbeeld plots vol op de rem te trappen zonder gegronde reden:
“artikel 5 Wegenverkeerswet:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
Zie: https://ak-advocaten.eu/een-kop-staartbotsing-wie-aansprakelijk/
Sectie 37. Handsignalen.
1. Als een bestuurder wil remmen moet hij/zij de rechter arm uitstekken op schouderniveau en herhaaldelijk op en neer bewegen.
2. Als de bestuurder wil stoppen dan moet hij/zij de rechter arm uitsteken op schouderhoogte en de onderarm haaks naar boven laten wijzen met gestrekte palm.
3. Als de bestuurder wil inhalen dan moet hij/zij de rechter arm uitsteken op schouderhoogte en herhaaldelijk zij hand naar voren bewegen.
4. Als de bestuurder rechts af wil slaan of een rijstrook naar rechts wil opschuiven dan moet hij/zij de rechter arm op schouderhoogte uitsteken.
5. Als de bestuurder links af wil slaan of een rijstrook naar links wil opschuiven dan moet hij/zij de rechter arm op schouderhoogte uitsteken, een vuist omhoog maken en herhaaldelijk naar links bewegen.
Bron: asean-law.senate.go.th
Ik liet me in Thailand altijd heerlijk rijden door mijn lief. Ik als passagier achterop de motor of op de bijrijdersstoel. Een ware dame in het verkeer, geen getrut maar ook geen gehaast. Een van de eerste keren samen vroeg ik haar naar een aantal verkeersregels: wat betekent die geel/witte stoeprand (niet parkeren, eventjes laden/lossen mag), wat betekent die rood/witte stoeprand (niet parkeren, ook niet voor een paar tellen), wie heeft er voorrang? Ze dreunde de antwoorden veilloos op alsof het gisteren was dat ze haar rijbewijzen had gehaald. Nooit geen vreemde manouvres gemaakt. Prima anticipatie op het andere verkeer dat regelmatig in overtreding was. Nooit geen samengenkepen billen gehad of peentjes gezweet. Samen op pad met die lieve schat was een genot.
Ik tracht hier altijd zoveel mogelijk een heer in het verkeer te zijn, maar dat is niet altijd mogelijk.
En waarom is het niet altijd mogelijk, omdat de thai verkeers overtredingen maken waar men moet
op reageren en zo ook een verkeers overtreding moet maken.
Hoeveel maal ik al geen overtreding heb moeten maken en daarbij mijn Eigen in gevaar moet brengen
kan ik niet tellen en dit zowel met fiets of auto.
Vb ik kom buiten mijn poort met fiets of auto, wat doe ik, kijk naar rechts wand zij komen van rechts Sommige idiote thaien komen gewoon van links gereden, resultaat zeer gevaarlijke toestand voor
mij.
Ik ben nog niet op de openbare weg en heb al prijs.
Wat doet een thai, die idioot lacht even.
Men kan hier een telefoon boek vol schrijven over hun idiote gedrag of niet soms.
Heb nog nooit een Thai in het verkeer een arm uit zien steken om richting aan te geven. Zelfs in Nederland is het een zeldzaamheid aan het worden.
Daarnaast is in de Nederland de eis om voldoende afstand te bewaren zodat je tijdig kunt stoppen. Dus de auto achter je is bij voorbaat de oorzaak van een ongeluk, tenzij je het tegendeel kunt aantonen. In Thailand zal de voorste bestuurder het hard moeten maken dat er een goede reden was om te stoppen. Eigenlijk een betere regeling dan in Nederland.
Het vervelende is dat je als goed bestuurder bijna gedwongen wordt je rijstijl ook aan te passen…doe je dat niet en hou je je aan de regels, dan kan dat makkelijk ongelukken veroorzaken.
Een goed voorbeeld daarvan zijn de zebrapaden…ik kan daar heel eigenwijs voor stoppen om mensen over te laten steken, maar omdat ik weet dat ik dan links en rechts door idioten in pick up trucks etc. voorbij gezeild ga worden (als ze al niet achterop knallen) lijkt het me veiliger gewoon door te rijden. Als ik stop voor Thais is de kans groot dat ze gewoon oversteken zonder dat ze (hard rijdend) verkeer in die baan naast me verwachten…ik wil dat niet op mijn geweten hebben, ook al bedoel ik het goed en hou ik me officieel dan wel aan de regels.
Waarom wordt hier gezeurd over geen helm dragen, gesp los, eigen veiligheid. KIJK EERST EENS NAAR DE MEESTE POLITIEAGENTEN die geven toch het voorbeeld om geheel zonder helm te rijden.
Die staan namelijk boven de wet en hebben dat niet nodig, en hoe hoger de functie hoe meer arrogant ze zijn hoe hoger de pet hoe minder dat ze het nodig hebben om het voorbeeld te geven.
Ik kan voor dat soort mensen beslist geen respect opbrengen ik vind het maar een stelletje arrogante personen.