Een lekke band? Niets aan de hand in Thailand!
Wat ik enorm waardeer aan de Thai is dat ze het leven niet nodeloos ingewikkeld maken.
Dat werd nog eens bevestigd toen ik een lekke band kreeg met mijn motorbike. Het is mij nu een paar keer overkomen en ik blijf me verbazen, hoe simpel en doeltreffend zij dit soort problemen oplossen.
Band plat, dan heb je het aardig gehad
Wanneer je in Nederland een lekke band krijgt met je motorfiets of brommer heb je stinkende pech. Vooral als het buiten de winkeltijden is. Je zult iemand moeten regelen die je op komt halen. Vervolgens moet jouw bromfiets of motor naar een dealer. Daar moet je dan eerst een afspraak voor maken. Als je geluk hebt kan je het vervoermiddel een paar dagen later ophalen. Over de kosten zullen we het maar helemaal niet hebben. Ga maar vast sparen. In Thailand gaat het anders.
Thaise bandenplakker
De eerste keer dat mijn voorband levenloos leek, reed ik in de Soi waar onze Moo Baan aan ligt. Even wat vragen en wijzen en slechts driehonderd meter verderop bij de locale internetshop/kopieershop inclusief aanpalende diensten, bleek ook de bandenplakker gehuisvest te zijn.
Zonder veel woorden te verspillen ging hij aan de slag. De motorbike ging op een soort munitiekistje die precies past. In mum van tijd, ik kon er op wachten, was de band geplakt en opgepompt. Kosten? 30 baht (€ 0,80)!
Achterband dood
De tweede keer was ongeveer ter hoogte van Bangkok Hospital in Hua Hin. Dit keer was het de achterband. Het was al wat later in de avond, ongeveer 21.00 uur. In geen velden of wegen maar iets te bekennen wat op een bandenplakmannetje leek. Wat nu? Voorzichtig maar iets doorgereden, mijn vriendin was gaan lopen om veiligheidsredenen. Even verder bij wat motorbike taxi’s eens vragen of zij iets wisten. De eerste de beste motortaxichauffeur begon enthousiast te wijzen en te zwaaien met zijn armen. Slechts een paar honderd meter verderop moesten we wezen.
Zo gezegd zo gedaan. En ja hoor. Op een luttele afstand was een mobiele bandenplakpost. Mobiel? Ja, en een deel van de familie was er ook om de bandenplakker gezelschap te houden. Het was immers al laat. Een handkarretje met wat essentiële motorbike benodigdheden maakt de setting compleet. Zelf een compressor ontbrak niet.
Deze bandengoochelaar was ook in staat om in een recordtijd de achterband er af te wippen en de binnenband te vervangen voor een kersvers en degelijk nieuw exemplaar. Voor een nieuwe binnenband en deze supersnelle service moest ik slechts 130 baht aftikken. In westerse valuta praten we dan over 3,5 euro. Ga daar zelf maar eens voor aan de slag, beste lezer.
We namen weer plaats op onze motorbike en verdwenen tevreden in de zwoele Thaise nacht.
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid15 december 2024Krachttraining houdt je lichaam jonger op celniveau
- Gezondheid6 december 2024‘In zes weken je oude bloedvaten 20 jaar jonger met Q10’
- Gezondheid4 december 2024Blijf gezond en vitaal na je 60e met de juiste supplementen
- Gezondheid2 december 2024De verborgen risico’s van MSG in Thaise gerechten
Hier mee is maar weer eens bewezen dat de Thais ontzettend creatief zijn. Alle eerder
verschenen berichten die het tegen-overgestelde beweerden enkele weken geleden zijn
hier mee-gologenstraft….lijkt me.
Wij hadden laatst een kapotte achterband, de bewaker van het gebouw waar we verblijven, wees ons hierop. Nadat we gecontroleerd hadden of de band werkelijk kapot was, heeft hij de binnenband laten vernieuwen en op ons verzoek ook meteen een nieuwe buitenband er op laten leggen, ook heeft hij meteen de motorbike gepoetst, kosten? Omgerekend nog geen euro 5,00, incl. de fooi die de bewaker wel verdient had. Dit allemaal terwijl wij aan het zwembad lagen te genieten.
Binnen en buiten band voor nog geen 5 euro, dat is wel heel weinig, ik heb ook al paar keer binnen laten doen, is ca 100 en buitenband gewoonlijk rond de 500 bahtjes.
Nieuw binnenbandje kost weinig,maar de kwaliteit is daar ook naar.
Heb nu in 3 maanden tijd 2 keer een nieuwe binnenband erin laten zetten,was gewoon rondom het ventiel op de las gescheurd.
Heb nu een zaak gevonden waar ze een betere kwaliteit verkopen,300 bath voor een binnenbandje.
Heb een keer op een zondag met een platte achterband gestaan,dan heb je wel pech,zijn de bandenplakkers in Pattaya gesloten.
Voor het eerst dat ik hoor dat de bandenplakkers in Pattaya op zondag gesloten zijn.
Waar ik voorheen logeerde, South Pattaya nabij Tucom, was een motorbike reparatieplaats 7 dagen per week tot na middennacht geopend. Heb op diverse plaatsen een lekke band gehad; belde de verhuurder op, ook ‘s-avonds, legde uit waar ik stond en binnen een kwartiertje kwam er iemand op een motorbike om ter plaatse de band te repareren. Super service! Overigens kan je sinds kort in Nederland ook de ANWB bellen wanneer je pech met je scooter hebt. Wel even lid worden.
Beste Henk, zou je het adres van de zaak kunnen geven waar ze de betere kwalitiets-
binnenbanden verkopen.
Ik heb in de afgelopen 3 jaar ong 20 lekke banden gehad, elke keer was volgens de fietsenmakers iets fout. Het achterwiel is volledig vernieuwd. Toch nog steeds lekke banden
Ben ten einde raad.
Bedank alvast.
charlie.
Die zaak zit op Soi Buo-khow en heet Mai Thai.
De eigenaar is een Israelier die goed Thais spreekt en Engels,mooie zaak en 7 dagen per week open.
Heeft alles wat je maar kunt verzinnen om je brommer te verfraaien op voorraad.
Pas geleden andere achtervering laten moteren,geweldig,had ik veel eerder moeten doen.
Honda click heeft achter een steekas,daarom is het mogenlijk om snel een bandje te verwisselen omdat het wiel er niet uit hoeft.
Heeft wel het nadeel, dat bij een Honda click er alleen aan de linkerkant een vering zit,de wat zwaardere brommers zoals de Yamaha Niveu is aan bijde kanten geveerd,dus moet het hele achterwiel eruit voor een nieuw bandje.
http://www.maithai-motorbikes.com
Bedankt Henk, ben er erg mee geholpen. Zal er binnenkort langs gaan.
Tot wederdienst bereid,
Charlie.
Zelfde probleem gehad, steeds werd er als vanzelfsprekend naar goedkope, slechte kwaliteit gegrepen met als gevolg bijna elke maand een lekke band. Na klagen hierover kreeg ik voor ietsje meer geld een betere kwaliteit… vrijwel geen lekke banden meer.
Beste Henk, deze link van de website kan ik niet openen. (http)? Heb je soms het adres, aub.
Beste Charlie Ik had ook dat probleem ,ik weeg namelijk 140 kilo maar nu laat ik elke maand mijn banden terug op druk zetten door de banden maker elfkes aan de compresor 4 bath betalen en geen probleem meer
Hopelijk helpt deze info u
Groeten
Hier bij mij in de buurt op Pattaya darkside zijn verschillende zaken waar je terecht kan voor herstelling van en vernieuwen van banden. Meestal vragen ze of je een originele of een kopie wil.De originele kosten wat meer maar gaan inderdaad veel langer mee dan een kopie.
Steeds slappe band . .?
Heb je een vijand? Of jalours iemand in de buurt ?
Ligt er op jouw inrit iets scherps ?
Zalig kerstmis en gelukkig Nieuwjaar
Denk dt je spaakwielen hebt, gegoten wielen erin zetten
Wij hebben in Pattaya een keertje op zondagmorgen een autoband laten wisselen. Is jaren geleden, wij waren op doorreis. Weet niet meer hoe duur het was, maar vergelijkbaar met Belgie was het een schijntje. en snel
Haha Jogchum je draaft door en je bent net als ik erg koppig. Dit is routine werk en daar zijn ze wat mij betreft beter in dan wij. Maar nog steeds niet creatief of minder in het algemeen.
Zelfs met de fietsband doen ze niks meer in NL 5 jaar geleden. Plakken? vroeg de fiets man.. nieuwe binnenband voor 17,50 euro of zelf plakken.
Hier met de fiets was het 20 Baht en wel plakken. Met de motor gelukkig nog geen lekke band gehad klop klop klop… 🙂
M.C. Veen.
Mobiele bandenplakpost.
Een hand karretje met essentiele moterbike benodigheden + een compressor bestempel ik
als creatief, Alleen het idee al.
werd met lekke band en al in de een thaitruck gehesen en bij een uitstekende motorbikeshop afgeleverd. Al paar jaar slaat het ding steeds af of houdt er mee op. Na het plakken zei de knaap dat er een raar geluid in mijn motorbike zat. Motor werd gesloopt en het vliegwiel bleek kapot. Ter plekke werd een nieuw vliegwiel millimeter voor millimeter afgeslepen om op maat voor mijn motorbike te maken. Na 3 uur werk en 1200 bht, incl. alle nieuwe materialen, (vliegwiel, band en nieuwe starter en nog een koplamp) verder loopt het ding als nooit te voren. Nooit meer afslaan, rijdt zuiniger en als een zonnetje.
En inderdaad, gewoon na 20.00 ’s avonds.
Leve de 24/7 handel in Thailand.
Ik heb hetzelfde,afslaan en slecht starten en dank zij jou weet ik nu wat het is.
Maar gauw naar de bike shop brengen en bedankt voor de inlichting.
Zoek het ding op op Google maak een printje en laat het zien in de motorbikeshop en vraag of dat het probleem kan zijn, tenzij je vloeiend in thai bent. Afgelopen jaren hebben ze steeds nieue accu’s geplaatst omdat hij niet startte, allemaal onzin dus, achteraf. Alles wat ik nodig heb, maak ik foto van en laat het zien. Van kraanrubbertje tot planten in de tuin. Succes
Beste Jgchum,
Creatief komt van creeren. Dat is iets scheppen dat er nog niet was. Ik heb niet de indruk dat dit een sterk punt is in de thaise persoonlijkhied, integendeel. Wel copy cop, dat is een enorm sterk punt. Ik denk dus dat je conclusie ietsje te snel is.
Niets met creativiteit te maken maar met de betutteling van de Nederlandse (r)overheid. DIt mag allemaal niet in Nederland! Hoe haalt iemand het in zijn/haar hoofd om zomaar banden te plakken zonder vergunning en zonder belasting te betalen (een doodzonde). Als er niet zo’n enorm grote bemoeizuchtige overheid in Nederland is dan zou dit even soepel kunnen gaan, maar helaas.
Wij hebben gewoon 24 uur x 7 anwb die je dag en nacht helpt of thuisbrengt erg cretief volgens enkel van jullie
Ok de prijzen zijn hier anders maar dat geld voor alles hier dat mag en kun je niet vergelijken de salarissen en prijzen liggen hier anders
Gr Wim
Juist , en daarom geniet ik meer, als ik buiten Nederland ben.
Precies, de ANWB heeft een speciaal lidmaatschap voor fietshulp. Niet alleen voor elektrische fietsen die het onderweg laten afweten, maar ook lekke banden repareren ze.
Heb ik zelf ook al enkele keren meegemaakt. Net toen we voor het eerst in Thailand kwamen kregen we een lekke band ongeveer tegenover soi 112. We wisten toen nog niets maar iemand aan de overkant van de weg begon te zwaaien. Wij er naar toe, een brommer taxie en ook hij wees heel enthousiast in Soi 112 en wilde onze brommer pakken. Nee dus, wat weet je dan. Toen begon hij ons vooruit te lopen, nou ja, dan maar volgen. We waren bijna radeloos tot we net over het spoor aan de rechtse kant een houten geval zagen met enkele brommers. En ja hoor, daar zat de hele familie te eten, hangen, slapen. Wij bedankten de taxi man en ons werden stoelen aangeboden. Opeens komt er een brommer met zijspan bestuurd door een meisje van ca. 12, achter het kot vandaan richting Petchakasemrd. Het wiel was al uit de brommer en geen activiteit hetgeen wij verontrustend vonden. Komt na 5 minuten het meisje weer aangetoerd met een nieuwe binnenband. Het was zo gefixed, 3 minuten later, 120 baht armer (en nog eens 40 baht fooi gegeven) waren we weer onderweg.
Twee weken geleden weer een lekke achterband, nu op Palm Hills. Een bewaker ziet dit en begint te wijzen. Nu wist ik wel beter en ik wist ook waar hij naar toe wees. Een bromfietsen maker die je via de achteruitgang van Palm Hills kunt bereiken en dat is een heeeeeel eind lopen met een kapotte brommer. Hij vertelde mij 130 baht zijn de kosten. Maar hoe kom ik daar, was mijn vraag. Geen probleem, dat deed hij wel. Dus nu liet ik een vreemde er wel met mijn brommer vandoor gaan. Hij zou in een half uur terugzijn dus ben ik van arre moede maar een biertje gaan drinken. Precies een half uur later bracht hij mij de sleutel en keek heel trots dat hij het geflikt had. Ik had hem 200 baht meegegeven, dus de rest is voor jou. Heeeeeel blij was hij.
Autobanden repareren was voor mij een nieuwe ervaring town ik mijn eerste platte band had, gelukking centrum Vientiane.
Band ging langzaam leeg, werd aangeduid toen ik benzine ging halen. Zelfde pomstation werd het gefixed.
Band rondgedraaid tot hij de spijker vond, spijker eruit, een priem met een rubberplugje het gat in, priem eruit, rubberplugje bijgesneden to aan het band oppervlak, oppompen, klaar. Weet niet meer wat het kostte, maar het was een krats. Had ik nog nooit gezien. Ik vond het een beetje verdacht, misscien is die zo weer leeg, maar nooit een probleem mee gehad.
Wel kost Laos veel niewe banden, slechte wegen. Een klap band kan niet gefixed, moet vernieuwd. En dan maar hopen dat ze de juiste maat hebben.
Dat repareren met een rubber plug gebeurd in Nederland ook al heel lang. Nu is dat meestal een vettig koord dat er met speciale naald wordt in gehaakt zodat er een lus aan de binnenkant zit. De buitenkant wordt dan afgesneden. En inderdaad luchtdicht. Kost enkele Euro’s bij mijn vaste bandenshop in Nederland. Is dus niets nieuws…
Haha, dat wist ik natuurlijk niet, alweer zoveel jaren niet meer geweest, niet meer gereden sinds 2000 denk ik. Geen lekke band gehad in Europa sinds 1992…..
Heb zelf compleet nieuwe wielen laten monteren (zonder spaken) om van de lekke banden af te zijn. Tot nu toe werkt het! De thai kunnen geen goede wielen maken dat is het euvel.
Heb ook Dunlop banden besteld maar nadat ze voor de 4e keer niet werden geleverd toch maar thaise banden genomen.
130 baht is de prijs maar ik vind het zeer vervelend om een lekke band te krijgen, vandaar mijn drastische oplossingen.
Helemaal eens met de Thaische wegenwacht, perfect. Gelukkig in 24 jaar nog maar 3x bandenpech. Zelfde verhaal: Sir Can I help you? Voor weinig bathjes gehaald en gebracht.
Er is ook een ander verhaal: Op elke hoek vd straat staan brommer taxi’s. Op bepaalde
punten in Pattaya sta je te wachten op een stoplicht of om andere reden. Wordt er ineens naar je geroepen: Sir ! Not good !…. met veel dramatiek wordt naar mijn achterwiel gewezen en verschrikt stap ik af. Er storten zich 2-3 werkloze taxi-drivers op mijn Yamaha. band plakken, achterwiel stellen en 120 Bath betalen.
Daar lig ik niet wakker van maar later hoorde ik dat 1 op de 3 farangs daar zo wordt benaderd en geflest.
Nu wil ik niet negatief zijn hoor, in tegendeel maar dit gebeurd dus ook…..:)
Frank
Dit is voor degene die constant lekke banden hebben.
Voor er een binnenband om het wiel gelegd wordt hoort er een soort lint rond de hele velg gelegd te worden,omdat de koppen van de spaken door de velg heensteken,en daarna de binnenband.
Als dat niet gedaan wordt,wat mij is overkomen,dan hou je constant lekke banden maar dat lint kan ook verschoven zijn of niet goed gemonteerd tijdens het vernieuwen van de binnenband.
Ik blijf er nu ook bijstaan en volg de procedure met argus ogen.
Inderdaad vindt je een motor cycle shop overal en sta je met je bike midden in de rimboe dan de volgende boom vindt men een banden plakker.
Als lint wordt vaak de oude, te vervangen, binnenband gebruikt.
Bij het ventiel wordt de band doormidden geknipt, ventiel wordt eruit geknipt, daarna wordt de band in de lengterichting doorgesneden, zodat er een breed lint ontstaat.
Dat brede lint weer in de lengterichting doorknippen, zodat je een smaller lint overhoudt.
Het helpt inderdaad. Daarnaast de onderstaande tips van WIm om het gevaar van een lekke band te verminderen (montage ventielmoer, juiste bandenspanning).
Er is bijna op elk uur van de dag wel iemand te vinden, die het euvel kan oplossen. Daarnaast kan het geen kwaad zelf een setje plakmateriaal mee te nemen.
Daarom mpoet je gegoten wielen nemen
ik heb proefondervindelijk vastgesteld waarom ik zo vaak een lekke band had.
Hier in Thailand wordt er een moer op het ventiel geschroefd voordat de binnenband erop gelegd wordt. Dan wordt de binnenband gemonteerd en wordt er aan de buitenkant nogmaals een moer goed vast aangedraaid. Al mijn banden waren kapot bij het ventiel, nooit ergens anders. Omdat het aan beide kanten vast zit kan en de band zelf uiteraard beweegd tijdens het rijden komen hier de krachten op het ventiel te staan die het langzaam los werken.
Dan, vanwege de hitte hier in de tropen, verdwijnt er gewoon langzaam meer lucht uit de band dan in de niet-tropen. Dus de band loopt langzaam leeg. Door dit leeglopen gaat de binnenband tijdens het rijden meer bewegen, dus meer krachten bij het ventiel, dus op een gegeven moment kapot.
Nu heb ik tijdens de vervanging van de band de moer aan de binnenkant niet laten monteren, ik zorg ervoor dat de banden altijd de goede spanning hebben, geen lekke banden meer!!
Jou verhaal snap ik totaal niet Wim .
Er is maar een moer bij een binnenband en die is buiten aan de velg zijde gemonteerd .
Deze moet wel goed aan gedraaid zijn anders gaat bij de aandrijving van het ketting wiel , ofter wijl sprocket genoemt en de tegen werkende kracht van de rolweerstand van de band op het wegdek .
Je hele ventiel scheef en kan zelfs binnen in scheuren .
Chopper jantje .
Als ik zo de diverse reacties lees, mankeert er niets aan de creativitei van onszelf.
Heel wat praktische oplossingen van probleempjes gezien. Bedankt, wie weet wanneer ik mijn voordeel er nog eens mee kan doen.
Daar kunnen wij nog wat van leren ik had lekke band in Pattaya naar de motorbike shop 10 minuten was alles weer ok super , ik had een jaar geleden in nederland een lekke band met de scooter kon drie dagen wachten.
Mijn vriend en ik waren 5 jaar geleden in Thailand, en hadden in Krabi een scooter gehuurd. Toen we onderweg naar de Hot Springs waren, kregen we op de snelweg een lekke band. Gelukkig was dit ter hoogte van een afrit waar ook een soort politiekantoortje gevestigd was. Omdat we geen andere opties zagen, hebben we daar maar aangeklopt. Binnen no-time had de agent een vriend / collega gebeld met een pick-up truck, hup de scooter achterop, wij er bij en we werden naar het volgende dorp gebracht en afgezet bij een shop waar de band gemaakt kon worden. Wij zaten onderhand al te bedenken hoeveel geld we ook alweer bij hadden, er van uit gaande dat we een flinke fooi moesten gaan betalen, maar de vriendelijke meneer wilde niets hebben en wenste ons met een grote glimlach nog heel veel succes en een fijne dag.
Bij de scootershop waren we ook bang voor een “westerse prijs”, maar niets was minder waar, voor 120 baht werd onze band vervangen en niet veel later konden we weer op weg naar de Hot Springs!
Ik had vorige week in Hua Hin een lekke band, net toe ik Market Village binnen reed. Nou reed ik met mijn Yamaha met zij-karretje. Heb eerst geparkeerd en na het winkelen met de lege achterband door Soi 84 gereden. Schuin rechts aan de overkant van de weg die parallel met de spoorweg ligt, is een klein winkeltje waar motoren gerepareerd worden. Tegenover is een koffiezaak, waar ik kon wachten en een kopje koffie drinken. Na 20 minuten en 130 baht was ie klaar.
Van nu af aan let ik ook meer op de bandendruk. Ik denk dat een te zachte band oorzaak van mijn schade was…
Ik plak de lekke banden van mijn fiets zelf. heb ook alle bandenplakspullen uit Nederland meegenomen. Thai staan meestal te kijken alsof ze water zien branden. Zal wel komen omdat het een ‘farang’ is die werkt. Dat moet je Thai laten doen. Of ze denken wellicht dat ik te gierig ben om een Thai ervoor te betalen. Niets is minder waar. Ik heb geleerd voor mezelf te zorgen en dat kan ik er maar moeilijk uit krijgen.
in Thailand is het verboden voor Farang om werk te doen wat Thai ook kunnen. Prima dat je goed voor jezelf kunt zorgen, ik ben ook zo iemand. Maar zelfs je eigen huis schilderen of je banden plakken mag je officieel niet zonder werkvergunning.
Een waar gebeurd voorval. Een Farang was een cateringbedrijfje begonnen. Sandwiches maakte hij, die hij verkocht aan restaurants, stalletjes en wie maar wil. Hij draaide goed. Had een werkvergunning om deze thuis te maken. Rondbrengen liet hij doen door een Thai. deze melde zich op een dag ziek. De Farang dacht, dan breng ik ze vandaag wel zelf rond. Hij werd gesnapt, want rondbrengen was niet opgenomen in zijn werkvergunning. Dikke boete, een aantekening in zijn paspoort en werkvergunning kwijt. Het vermoeden bestaat dat hij er in geluisd is, daar kan ik geen oordeel ver vellen. Wel begon zijn courier niet veel later een dergelijk bedrijfje en bediende daarbij zijn klanten.
Dus pas op met voor je zelf te zorgen, zo lang niemand het ziet of weet is er niets aan de hand.
De banden van mijn fiets doe ik ook zelf. Heb hier in Pranburi bij de fietsenmaker een leuk serie kunnen krijgen. Ik zit tussen de ananas velden en dan raakt een band wel eens lek door een doorntje. Daarmee ga ik niet naar de fietsenmaker. Maar een moter is toch een zwaarder kaliber. En de banden zijn niet vaak lek…
Een ander vervelend probleem is een lege benzinetank. Dat is me nu een keer of vier overkomen. In alle gevallen stopten er mensen om hulp aan te bieden. Een paar keer hoefde dat niet omdat het benzinestation op een tien minuten lopen afstand lag, de andere keren haalden ze een jerrycan benzine. Dat is wel op het platteland.
Gewoon een fles benzine bij je hebben. Er zijn speciale flessen daarvoor te koop. Ik heb met mijn 1 liter reserve niet alleen mijzelf uit de problemen weten te houden maar ook diverse keren een Thai die langs de weg liep. Ze staan uiterst verbaasd maar danken je zeer uitbundig!
Gewoon op tijd tanken help ook en niet als de meeste Thai 50 baht maar gewoon vol. nooit met een lege tank gestaan, niet in europa of waar ook ter wereld, zeker niet hier in Thailand met de goedkope brandstof prijzen.
Ja, Tino, had ik ook. Tank leeg in Baan Achtergat. Stopt een tuktukmeneer en die wil wel een fles benzine gaan halen. Ik betaal de goeie man en gooi de benzine in de tank. Geen meter! Enfin, de vriendelijke man is er nog en brommer en ik in de tuktuk en naar de dealer. Krijg ik ze op mijn donder: ‘op diesel loopt ie niet, meneer Farang…’
Dat is ook zoiets…behalve een lekke band kun je wel eens met een lege tank zitten. Geen nood, voor 44 baht kun je bijna overal een fles benzine kopen en je kunt weer verder….
Dit is nou waarom ik zo van thailand hou
Hier word nog iets gedaan voor je
En nou hoor ik weer van ja dat doen ze voor het geld ja idd ook voor een thai kom aleen de zon voor niks op net als voor ons
Maar in thailand hoef je idd niet 3 dagen te wachten op de reparatie van je band dat word meteen gedaan en met een glimlach
En ja ik weet ook dat we waarschijnlijke meer betalen dat een thai zelf maar zitten we ook niet beter bij kas dan zij ?
Ik okm nu zo,n 6 jaar in thailand en kan er aleenmaar positief over zijn
En laat die vooroordelen die ik overal te horen krijg me ene oor ingaan en het andere weer uit vliegen
Waar ik me wel,aan erger zijn die lui die denken dat de thai zich maar naar hun moeten schikken maar ja die heb je er altijd wel bij zitten
Verder hoop ik dat een ieder zich kan vinden in de thaise cultuur en een hele fijne oude dag zal beleven
Mvg Geert van der Louw
100% akkoord Geert. Zo denk ik er ook over en op mijn 71ste kom ik er al meer dan 30 jaar op vakantie en houd ook enorm van die mensen met hun tekortkomingen en pluspunten maar dat is toch ook bij ons zo?!
Ik ben altijd maar dat gemekker beu dat dit en dat niet is zoals bij ons maar dat maakt dit land voor mij zo extra aangenaam omdat het ANDERS is en er nog avonturen te beleven zijn…
Een paar jaar geleden met de motorbike een prachtige tocht gemaakt in de buurt van Chiang Mai. Op 20-25 Km afstand van CNX kregen we een lekke band op een heel stille weg. Ja, wat te doen? We vonden een huisje in de buurt en met handen en voeten ons probleem uitgelegd. De vriendelijke Thai begreep het en ging bellen. Wij gerustgesteld dat er iemand zou komen. Na 10 minuten komt er in de verte een ambulance aan met zwaailicht en die stopt bij ons! Dacht nog dat er een misverstand in het spel was, maar nee, de ambulance was onderdeel van de multi-service van deze meneer. Met moeite kon er een brancard ingeschoven worden als de gereedschapskisten aan de kant stonden.
Maar de band werd professioneel geplakt in 10 minuten, de kosten 50 of 60 Baht: iedereen tevreden, ook de Thai die gebeld had voor ons, want die kreeg ook een fooitje! Wat een heerlijk land toch, dat Thailand!
Ik vind dit vanavond een voor mij mooi artikel om op te reageren .
Na langer dan 8 jaar in Thailand te wonen .
En ik rij echt veel motorfiets .
Heb zelf diverse motoren van brommers tot een Chopper .
En het lekke banden probleem heb ik nog maar weinig gehad .
Als je pech hebt en je rijdt door een gebroken bier fles die een zatnek in een dronken bui langs de weg s nachts heeft weg gegooit dan heb je zeker pech .
Maar wat ik hier dagelijks zie aan motorfietsen is dat het wederom met het onderhoud slecht gesteld is .
Banden rij ze niet op tot het sliks zijn .
Nadert het 2 mm profiel direkt vernieuwen .
Banden spanning wekelijks kontroleren , 2,2 tot 2.5 atm .
Bij een lekke band beter de hele binnenband vernieuwen .
Koop een goede binnen band en geen Chinese kopie troep .
Plakkers laten los verschuiven en voor je het weet hoor je bang en de hele binnenband is gescheurt over een lengte van10 cm .
Praat uit een ervaring met een achterwiel op mijn Yamaha X1R .
Ik weeg 103 kg en als ik naar een rit van 120 km thuis kom ,en ik leg mijn hand op de velg dan is die zeer heet .
Wat denk je van het rubber .
Veel nieuwere lichtere motoren zijn nu voorzien van Tubeless banden .
Zwaardere bikes en choppers hebben dat al voor langere tijd .
Heb met mijn Chopper nog nooit een lekke band gehad .
Onderhoud en nog eens onderhoud daar begint het mee .
Groetjes van Chopper jantje .
Inderdaad dit is gewoon fantastisch. Je ziet hoever het in ons Europa gekomen is. Service
s’avond kan je vergeten. Over de kostprijs voor herstelling of vervanging zullen het best maar niet hebben. Bovendien gebeurd dit alles met de glimlach, ze kunnen er bij ons maar eens een lesje uit trekken.
Niet zo lang terug sta ik bij de Makro in Roi-et en zie dat mijn achterband van de ISUZU plat is. We vroegen naar een garage die kon komen plakken een van de Makro mensen zei bel Bridgstone het merk van je banden ze hadden een telefoonnummer en binnen 10 minuten reed er een grote truc van Bridgestone de parkeerplaats op. Er zat een komplete werkplaats voor banden in, binnen een korte tijd was er een plug in geschoten en de band opgepompt voo 200 Baht
Wat een hoop mensen niet weten dat de moderne tweewielers o.a racefietsen /atb scooters
En waarschijnlijk ook de moderne motoren
Uitgerust zijn met tubeless ready velgen
( TLR ) dat staat meestal op de velgen
Met dit systeem rij je nooit lek !!!
Google even of you tube daar wordt alles uitgelegd
Hoe dit werkt of kijk op Wwwtopbikes.nl
Ook met tubeless banden kun je lekrijden hoor….,.
Nee Cornelis dit zijn niet de ouderwetse tubeless daar zit
Een binnenband in genaaid
TLR is een ander systeem wat vooral bij prof race fietsen
Of toerfietsen gebruikt wordt
Het enige nadeel van dit systeem dat de rolweerstand
Afneemt
Maar TLR is een mooi systeem
Dus niet verwarren met de oude tubes van de jaren 60/70
Kijk op you tube bij byvoorbeeld Swalbe banden
Zoek op TLR banden vittoria of Clement
Of ga naar Topbikes.nl deze kunnen alles tot in detail uitleggen
Veel rijplezier verder
Ik weet heel goed wat een tubeless band is, Tommie, en ik weet uit ervaring dat je die ook kunt lekrijden.
Je vindt het afnemen van de rolweerstand een nadeel – daar begrijp ik niets van.
Nee u weet niet wat een tubeless ready band is
Daar wordt een substantie ingespoten die als u lek rijdt zich zelf dicht
Je moet wel TLR velgen hebben
En wat de rolweerstand betreft die neemt af omdat de banden etc zwaarder zijn
Uiterst belangrijk voor wielrenners en mountainbikes
Dit systeem wordt erg veel gebruikt in de atb sport
Omdat lek rijden de overwinning kan kosten
De oude systeem tubes zitten in de buitenbanden een binnenband genaaid
Als je die lek reed was het lastig om te reparen
Dit systeem wordt ook nog sporadisch gebruikt
Vooral Clement of vittoria banden zijn nog in de handel
Dus zoals ik al eerder melde tubes zijn geen tubeless ready
Banden Google even dan heeft u weer wat geleerd
Groetjes Tommie
Als je met tubeless banden lek rijdt dan ga je enkel lucht verliezen waar bvb de nagel erin gegaan is en niet langs de velg of ventiel omdat je velgen tubeless velgen zijn en het ventiel luchtdicht op de velg aangebracht is vermits je geen binnenband hebt. Dus een tubeless band gaat heel traag leeg lopen bij een probleem en is dus stukken veiliger. Bij een niet tubeless band en velg, dus met binnenband, gaat de lucht ontsnappen langs de velgranden en het ventielgat dat vastzit aan de binnenband, dus de band gaat onmiddellijk plat staan of het moet een minuscuul gaatje zijn. Zo simpel is het.
Groetjes Rudy.
Wij reden op oudejaarsavond van Bosang naar huis, Mae Tjong, en ja lekke band. Zachtjes verder gereden en de moterbike voor de fietsenshop, op slot,neergezet. Zouden we morgen wel regelen. Volgende morgen, om 6 uur, kwam er een pick up voor rijden met de mototbike erop. Geplakt en wel. Volgende keer niet meer op slot zetten was de boodschap. 30 bth. Kom daar in Nederland eens om!
Lekke band met de mountainbike, enkele maanden geleden. Toevallig in de buurt van een autobandenhandel. Daar kon men de fietsband niet plakken, maar een monteur stapte op zijn scooter, maakte me duidelijk dat ik achterop moest klimmen en het fietsstuur met één hand moest vasthouden, bracht me op die manier naar een dorpje een paar km verderop en leverde me bij een reparateur af. Wilde niets weten van enige beloning. Mijn band werd vervolgens voor 20 baht geplakt…………..
Nu altijd een tasje met reservebinnenband en bandenlichters onder het zadel!
Je krijgt beduidend minder lekke banden als je geen spaakwielen hebt……..had er ook veel met spaakwilen en liet er andere wielen in zetten en probleem was over……en idd. die binnenbanden van een paar bath, scheuren bij de ventielen………iets duurdere nemen en het lekke banden probleem is opgelost.
Is mij ooit eens overkomen op KohPhangan.
Lege achterband. Proberen op te pompen. Lukte niet.
Oorzaak, het gedeelte bij het ventiel aan gort.
Dan gaan er wat dingen door je hoofd.
Nederlandse prijzen voor een (simpele) – fiets – band.
Bedragen als je de wegenwacht moet bellen zonder lid te zijn.
Waar vind ik zo’n winkel om een band te plakken? De verhalen over schade aan een Thaise gehuurde motorbike. De kosten bijna net zo hoog als voor een nieuwe motorbike. Motorbike rent maffia. Etc…..
Heel vriendelijk aan een mevrouw van de laudry service, ik was er toch, gevraagd wat te doen.
En iedereen in Thailand kent het antwoord…. No Poblem!
Telefoontje en na 10 minuten komt er een motorbike met zijspan. Een garage op wielen. In no time lag het achterwiel er af, was de band verwisseld, werd alles weer netjes aangesloten. Af en toe wat wrikken met ander en voeten. Maar de klus was geklaard.
En toen de prijs….. 150 baht. Inclusief band en voorrijkosten. Ik heb het netjes naar boven afgerond.
Dolblij kon ik me weg weer vervolgen.
Ik durf in Nederland voor een lekke band nog steeds niet een winkel op te zoeken.
Niet alleen de bandjes van mijn ATB plak ik zelf maar ook die van mijn Honda Wave 125 cc en/of zet er een nieuwe binnenband in die ik altijd bij me heb. Eerst goed kijken hoe een Thaise profi het doet en daarna zelf aan de slag. Thuis een beetje oefenen. Behalve met een reserve binnenband maak ik mijn lange tochten door Thailand met drie grote bandenlichters, plakkers en solutie. Een voorband gaat redelijk eenvoudig, het vervangen van de binnenband van het achterwiel is iets gecompliceerder maar iedereen kan dat, zeker in een noodgeval zoals toentertijd op weg naar Um Pang. Zo ben je altijd verzekerd van de thuisreis of vervolg en ben je dus niet afhankelijk van hulp van een ander.Tref ik onderweg een reparateur, dan laat ik het natuurlijk met plezier voor rond de 120 baht door hem doen. Een fooi wordt dan uiterst gewaardeerd!
Bescheidenheid siert de mens
Frank is wereldreiziger .
O.a.met fiets door indonesie en Thailand.
Met renault4 van noord naar zuid afrika.
Zo leer je wel je eigen bandjes te plakken.
Hans,zegt.
Zelf rij ik al jaren met Michelin M45 zowel voor als achter kost wel watat ,500 en 600 Th b ,en goede binnen band 200 Th.b.
Houd de banden spanning goed in de gaten.
In 19 jaar dat ik hier bent,2x lekke band.
Voordeel van Michelin, bij regen,. geen last van aqua planning.
Hans
O, Peter voorheen Khun, in NL doet de ANWB Wegenwacht ook brommers en motors. Maar dan moet je wel lid zijn.
Dit verhaal gaat dan wel over de motorbikes.Maar wij fietsen iedere dag in changmai als we daar op vakantie zijn.En dan heb je oom wel eens de pech met een lekke band.Maar okk dan word je super vriendelijk geholpen.Soms willen ze zelfs niks maar dat wil ik niet dus geef ze gewoon een tip voor hun hulp.We zijn super blij dat ze ons helpen.
Beste,
Dit is zeker waar, appel en een ei.
Ik zelf heb dit ook mee gemaakt(maar dan anders) toen ik op de moter naar Nongkhai
reed. Niet mijn band maar mijn ketting was te slap.
Na vragen kwam ik bij een kleine shop.
De man was heel vriendelijk en het was nog geen twee minuten werk.
Ik hoefde deze man niks te betalen en hij stond daar op.
Toch heb ik deze man 20 Bath gegeven en erg bedankt.
Deze service is hier in Nederland niet meer en betaal je met geluk 20€.
Het zijn deze kleine dingen wat Thailand goed maakt.
Met vriendelijke groet,
Erwin
Op mijn N-Maxx zitten tubeless dus daar kan ik niet aan plakken, maar heb ze laatst vervangen en moest daar toen 3400 baht voor neer leggen, kwam er een week later achter dat de voorband verkeerd om gemonteerd was doordat het tijdens het rijden niet goed voelde.
Michelin banden en bij een stond de pijl dus verkeerd erop ???