Kabeltelevisie
Zolang als ik me kan herinneren ben ik abonnee van Sophon, een plaatselijk kabelbedrijf. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik een tevreden klant ben. Zeker toen BVN in het programma werd opgenomen.
Altijd een perfecte kwaliteit van het beeld. Tot drie weken geleden. Van het ene op het andere moment werd het prachtige grootbeeld een sneeuwlandschap. Bovendien veranderde het bij voortduring van grootbeeld tot een vierde daarvan en weer terug. Om volstrekt neurotisch van te worden. Ik koos qua instelling voor het kleine beeld, zodat ik mijn zenuwen weer in bedwang kreeg. De sneeuw bleef en ik wachtte rustig af. Het was vanzelf gekomen, dus zou het ook wel weer van zelf overgaan.
Deze gemakzuchtige houding is ongetwijfeld het gevolg van twintig jaar in Thailand wonen. Je neemt de dingen zoals ze zijn. Ik weet niet waarom, maar afgelopen maandagmorgen, na weken ellende, besloot ik in een vlaag van terugkerend Nederlands gevoel, dat het genoeg was. Ik vroeg een vriend me naar het kantoor van Sophon te rijden. Ik stapte naar binnen en zag links drie meisjes aan hun bureau zitten. Ondanks het feit dat ik mijn problemen in het Thais kon uitleggen, vroeg ik met mijn meest vriendelijke stem of iemand Engels sprak. Het middelste meisje beaamde dit. Ik lachte haar vriendelijk toe en besloot erbij te gaan zitten. Ik vertelde dat ik, zolang Sophon bestond, een tevreden klant was, maar dat er drie weken geleden iets in deze toestand veranderde, omdat het verkregen beeld zo slecht was geworden dat ik tijdens een voetbalwedstrijd de voetbal niet kon zien.
Onmiddellijk gaf het redelijk Engels sprekende meisje te kennen dat er problemen met de satelliet waren en dat die binnen een week verholpen zouden zijn. Ik complimenteerde het meisje met haar uitstekende Engels en ik zag dat ze glunderde. Nu bracht ik het volgende in stelling: het is zo vreemd, zei ik, dat de eerste dertig kanalen gewoon goed zijn, maar hoe hoger het kanaal des te uitbundiger de sneeuw. Ten overvloede vertelde ik dat ik eigenlijk alleen maar naar kanaal 46 keek, omdat daar BVN op te zien was. Terloops vroeg ik of dit kanaal wel zou blijven en dit werd bevestigd, maar dat zegt niets in Thailand, want je krijgt altijd een antwoord dat je even blij maakt.
Ik lachte nog maar eens en kennelijk ging me dit zo overtuigend af, dat het meisje spontaan beloofde dat ze dezelfde middag nog een technicus zou sturen. Ik bedankte haar hartelijk, maar vroeg toch maar een telefoonnummer voor het geval er niemand zou komen. Dit kreeg ik en nogmaals gaf ze me de verzekering dat ze echt iemand zou sturen. Op hartelijke wijze en met veel dank nam ik afscheid.
Vervolgens moest ik even naar Lotus. Een half uur later was ik thuis en weer een kwartier later stond er een auto van Sophon voor de deur. Twee jongens keken even naar het beeld en beklommen buiten een bamboe ladder. Er veranderde niets aan mijn beeld. Even later waren de twee jongens en de auto verdwenen, zonder dat ik dit gemerkt had. Vervolgens viel de kabel helemaal uit. Ze waren kennelijk ergens anders bezig. Na vijf minuten kreeg ik weer beeld en tot mijn grote vreugde was het weer als van ouds. Scherp en op het volle formaat. Even later kwam één van de jongens nog even informeren of alles nu in orde was en dit kon ik gelukkig bevestigen.
Wat is de les van dit verhaal? Wacht niet te lang bij ongemak. Blijf vriendelijk lachen en maak veel complimenten. Thailand is een heerlijk land, waar je op deze wijze alles zonder problemen gedaan krijgt.
3 weken geleden hetzelfde probleem gehad, heb alleen geen kabel, maar een grote schotel. 200 gratis kanalen en kan alleen BVN volgend en RT Russia today. Afgelopen week is er een man gekomen en nu heb ik BVN weer zo scherp als iets. Alleen….. alle andere 199 kanalen zijn verdwenen en dat had ik niet gezien. Focus op BVN natuurlijk. Ik heb nu geen probleem, maar mijn vrouw wel. Moeten dan maar een binnenlandse schotel erbij gaan zetten. Wat een toestanden!
Gerrie,
199 kanalen verdwijnen niet zomaar van de satelliet. Ze zijn er echt nog wel maar je moet je TV opnieuw instellen. Ze hebben deze waarschijnlijk niet meer goed ingesteld.
Met mijn 2 linkerhanden op dit gebied zal ik het moeten laten doen. Probleem is dat ik echt in de middle of nowhere zit en de meesten willen gewoon niet komen. De laatste heb ik binnengehaald met 1500 baht. Je moet toch iets, maar ik zal het nog wel eens vragen. Misschien kan mijn vrouw het betalen, want het gaat tenslotte om haar zenders 😉
Maar in elk geval bedankt voor de tip.
Het zijn wel allemaal verschillende kastjes en afstandsbedieningen maar meestal is het principe wel hetzelfde dus probeer het volgende eens zou ik zeggen –
Neem de afstandsbediening en druk op Menu. Ga dan naar search channels en druk op Ok…. (Soms staat er ook een search knop op je afstandsbediening dan kan je die ook gebruiken maar dat is afhankelijk van het model)
Hij gaat dan de het volledige frekwentiebereik scannen naar zenders. Dit gaat enkele tijd duren dus niet zenuwachtig worden als het een tijdje duurt. Normaal gaat hij op het einde naar kanaal 1 springen en zou je al je kanalen opnieuw moeten hebben. Druk terug op Menu of Exit en hij staat terug op zijn beginpositie. Mogelijk staat BVN op een ander kanaal maar dat is niet erg.
Ik heb dit ook onlangs ook gedaan op aanraden van een Thaise installateur hier en er waren zelf enkele nieuwe kanalen bij. (Niet dat ik er wat met opschoot want het was in het Russich.)
Proberen waard zou ik zeggen en succes.
Het zit zeker in de lucht, want ik had de laatste tijd ook problemen.
Ik kijk eigenlijk alleen naar BVN.s’avonds. Overdag staat de radio
aan. Via het PSI kastje en satelliet ontvang ik Belgie VRT radio 1. Leuke
muziek, wat nieuws en af en toe een verstaanbaar interview.
De laatste tijd steeds lawaai, grote klappen en soms helemaal geen geluid.
Ik dacht dat het wel atmosferische storingen zouden zijn.
(zoals Dick al zegt: van zelf gekomen, zal wel van zelf over gaan)
Maar het werd steeds erger. Ook bij de tv steeds blokvorming en
soms helemaal geen beeld.
Ik besloot, dat het PSI ontvangstkastje wel kapot zou zijn. Het was al
5 1/2 jaar oud en mijn ervaring is, dat in de tropen, en zeker aan zee,
alles vrij snel verroest en kapot gaat.
Nieuw kastje gekocht (1500 baht) maar nog steeds problemen.
Winkel gaf me een nieuw kastje, wat het even goed deed, maar
geen Belgische radio meer, maar daar kon ik wel mee leven.
Plotseling ook geen connectie meer met de satelliet.Terug naar de winkel, dus.
Twee vlotte jongens van de winkel het dak op. De kop van de antenne
schotel was naar de bliksem. Dat hadden ze al eerder tegen me gezegd,
maar ik geloofde hen niet en dacht, dat het aan het kastje lag.
Vandaag toch maar een nieuwe ”kop” laten plaatsen (800 baht en 200
baht werkloon). Problemen opgelost.
Nu bleek het oude, oorspronkelijke kastje ook weer te werken. Opnieuw
ingesteld en ook weer mijn vertrouwde radio 1 (meteen mee)
Weer geleerd: Niet te lang wachten met klachten en niet te eigenwijs zijn 🙂
Ik heb nu wel een extra (reserve) kastje. Flinke fooi voor de jongens.
ja inderdaad Dick want boos worden werkt hier averechts,zo is ook mijn ervaring. Die Thais vinden ons ook maar rare mensen en denken vaak waar maken ze zich toch zo druk over. Een Thai zal het echt niet in zijn hoofd halen om de kabel tv te bellen als ze slecht beeld hebben. Keep on smiling
Overal ter wereld werkt boos worden averechts, niet alleen in Thailand. En waarom zou je eigenlijk boos worden als er eens iets mis gaat? Ik kan zeggen dat, die 4-5 keren dat er iets mis ging met de satellietverbinding of het internet, ik snel en adequaat werd geholpen. En dat een Thai het niet in zijn hoofd zal halen om de kabel tv te bellen bij een storing is echt onzin. Als als een Thai denkt ‘Waar maak je je zo druk over’ dan betekent dat waarschijnlijk dat hij ziet dat je je er ook werkelijk druk over maakt, terecht of ten onrechte. Daar is ook niks mis mee. Waarom is het raar als die Thai dat dan opmerkt?
Kom op, natuurlijk bellen de meeste Thai wel als het probleem voort duurt. Ze zijn minder assertief dan Westerlingen, maar niet achterlijk. Bovendien, wat moet een Thai zonder soap?
Een Thai zal het niet in zijn hoofd halen om de kabel tv te bellen ?
Wel dan heb ik wel een uitzondering als familie.
Van zodra er wat mis is met de TV, kabel, satelliet, internet, mobiel of wat ook duurt het niet lang of ze nemen contact met de leverancier , verkoper of wat ook om dit te laten herstellen of het probleem te melden en dit werkt vrij goed.
Meestal sturen ze snel iemand of laten weten via een telefoontje wanneer de storing verholpen is.
Ik herken dus het beeld “Keep on smiling en het komt wel goed ” helemaal niet.