Je maakt van alles mee in Thailand (169)
Alhoewel de Thai niet echt veel verschilt van de gemiddelde Belg of Nederlander maak je in Thailand toch soms iets mee wat je in Belgie of Nederland niet zo gauw zal meemaken. Daar gaat deze reeks verhalen over. Vandaag een nieuw verhaal van Pim over garantie in Thailand.
Garantie kwesties in Thailand
Regelmatig komt er wel een opmerking op dit Thailandblog voorbij over garantie op aangekochte spullen. Ik wilde daarom graag mijn ervaring met jullie delen.
Ik heb zo’n anderhalf jaar geleden bij Lazada een printer gekocht. Ik had er al één, een bakbeest van een ding, meegenomen uit Nederland omdat ik de eerste jaren van mijn verblijf hier nog mijn bedrijfsadministratie deed en het ding veel werk te doen had. Toen ik van het bedrijf af was gebruikte ik hem nauwelijks nog, hooguit om af en toe scans te printen voor de immigration.
Na verloop van tijd raakte toch ook de toner van die laserprinter op en de aanschaf van een nieuwe set toners koste een vermogen. En eigenlijk was ik wel blij want ik had alle reden om een klein compact laserprintertje te kopen voor minder dan de helft van de prijs die ik moest betalen voor een nieuwe set toners voor de oude, veel te grote printer.
Het werd een Samsung c480FW, scannen, kopiëren en printen in één apparaat en je kon er ook nog mee faxen maar wie doet dat nog vandaag de dag? Zoals gezegd besteld bij Lazada en een leverancier ergens in Bangkok verzorgde de levering binnen een dag of drie, op zich redelijk snel want we wonen nogal achteraf. Eenmaal uitgepakt werkte het ding prima, zij het dat de software die je moet downloaden van HP afkomstig was. Ik was dik tevreden.
Omdat je met fotopapier ook nog wel redelijke foto afdrukken kon maken ben ik daar ook wel eens mee aan de slag gegaan en de meegeleverde en geïnstalleerde toner was dan ook snel op.Niet getreurd, met enig zoeken kon ik onlangs voor dit apparaat vrij goedkoop een nieuwe toner set online kopen en ook dat werkte perfect.
Omdat de belastingaangifte in maart moest worden gedaan moest ik de scanner weer even gebruiken. Leg alle te scannen A-viertjes in de scaninvoer er even daarna heb je alles netjes gescand op je computer staan om door te sturen naar de belastingman. Nou, die scans kwamen wel maar alle papieren waren maar voor de helft gescand, en wat ik ook probeerde, ik kreeg niet de hele pagina in gescand. Het ding was kapot. Ja, hallo, anderhalf jaar oud, weinig gebruikt, Kapot? Stuk? Dit is ook meteen de laatste keer dat ik hier iets koop, altijd hetzelfde! Ik begon me erop voor te bereiden om een nieuwe aan te schaffen
Een paar dagen later kwamen er toevallig twee monteurs van 3BB internet over de vloer om een modem om te ruilen en die hoorde en passant het verhaal aan en adviseerde om even met HP service in Ubon Ratchathani te bellen want daar zouden ze het makkelijk kunnen repareren. Mijn vrouw bellen: Ja hoor, geen probleem, wat is het serienummer? Foto van het serie nummer door gestuurd en de man van HP belde direct terug en vertelde met opgewekte stem dat het apparaat nog in de garantie zat en dat we het langs konden brengen of bellen met het hoofdkantoor die dan vervolgens een monteur zouden langs sturen. Na dat het gesprek van ruim 3 kwartier (waar hebben ze het dan toch al die tijd over?) besloten we om het apparaat maar te brengen, we moesten toch boodschappen doen.
Na een rit van ruim een uur en ontzettend zoeken kwamen we aan bij het HP Service Center. Tja, zei de man achter de balie, kijk, weet u wat het is? Er zijn hier geen monteurs en als u het apparaat hier achterlaat dan duurt het ongeveer een maand of twee, misschien langer, voordat het gerepareerd is. Maar als u nou het hoofdkantoor belt in Bangkok dan komen ze meestal binnen een week bij u thuis langs voor reparatie! Het was niet in de man opgekomen om dit in het ellenlange telefonisch gesprek even te melden. Mijn bloeddruk steeg tot gevaarlijke hoogte en ik verliet woedend het HP-winkeltje. Mijn vrouw, die gewend is kolen en geiten te sparen, kwam 10 minuten later naar buiten.
Eenmaal thuis belde mijn vrouw het servicehoofdkantoor in Bangkok, verteld wat de klachten waren en het serienummer doorgegeven. Na tien minuten een ticket in de mail dat alles was genoteerd. Ik was al op internet aan het kijken naar een nieuwe printer.
Drie dagen later belt er iemand van HP: ja ik ben over 15 minuten bij u voor de reparatie van uw printer. Ik heb vervolgens 3 keer aan mijn vrouw gevraagd wie dat dan was, waar die was en of het echt waar was? Ja, het was echt waar want een halfuur later was er een monteur met een grote doos. Ik heb hem begeleid naar de kamer waar de printer stond en de man legt de doos op de grond, en pakt zonder omhaal een (te) grote schroevendraaier en begint de printer met voortvarendheid te mishandelen. Oei, wat deed dat zeer, het was duidelijk dat de man dit type printer niet kende, het ding werd volledig uit elkaar gesloopt. Er werd hard aan lintkabels en kwetsbare interne verbinding getrokken, en het kon niet anders of het moest kapot.
Ik ben een beetje technisch en ik weet heus wel dat je niet een bodemplaat hoeft te verwijderen om een scanner aan de bovenzijde te vervangen. Hij zag mijn bezorgde gezicht en zei, huh, als tie kapot gaat krijgt u nieuwe hoor…. Voor de zekerheid toch maar achter de computer gekropen en nog maar eens gezocht naar een voordelige nieuwe printer.
Na een uur leek het hem gelukt om de oude scanner-unit van het apparaat te verwijderen en nog een half uur later leek de nieuwe er weer op te zitten. En een kwartier later kwamen de achterkant, de zijkanten en de bodemplaat ook weer op de plaats. En, eerlijk is eerlijk, de printer kreeg langzaam maar zeker zijn oorspronkelijke uiterlijk weer terug. Nog even later werd het ding aangesloten op de computer en de stekker ging in het stopcontact en begon als vanouds te zoemen en te ratelen. En waarachtig, hij werkte en hij werkte goed.
Er werden papieren ingevuld en nee, het was garantie en of ik zo tevreden was? En de man vertrok. Hij komt nog een keertje terug, hij belde net, was de doos met de defecte scanner-unit vergeten, of we die wel voor hem wilde bewaren.
Het kan dus wel he?
Beste Pim,
Je weet wél de spanning op te voeren, want lezenderwijze verwacht je het slechtste scenario!!
Zeker bij iets duurdere apparaten is de service en garantie in TH goed geregeld. In ieder geval bij de grotere bedrijven. Heb dit hier wel eens vermeld, onlangs is bij ons een steelstofzuiger van Bosch kapot gegaan en vrouwlief zette hem gelijk aan de weg. Ik als zuinige Hollander toch ff mijn archief in gedoken en de bon te voorschijn getoverd en ja hoor 2 jaar garantie. Dus een 3 maanden voordat de garantie afgelopen was gaf ie de geest. Nou dan moest ik het maar regelen.
Mailtje gestuurd naar HomePro met het verhaal (in het Engels) en kreeg netjes bericht terug of ze mijn telefoonnummer mochten hebben. Dus ook dat doorgemaild en wederom binnen 1 dag antwoord dat dat nummer onbekend was bij hun. (veel klantkaarten in TH zijn gekoppeld aan het telefoonnummer van de klant) en na enig gekraak in mijn bovenkamer dacht ik al snel dat kan kloppen, want wij gebruiken altijd het telefoonnummer van onze dochter. Dat nummer doorgemaild en wederom binnen een dag antwoord dat we het apparaat terug konden brengen bij HomePro omdat er nog garantie opzat.
Netjes in d e doos teruggebracht en 4 weken later telefoon dat ie klaar was.
Alles vervangen, behalve de buitenkant. |En dat geheel gratis.
Dus nogmaals, ook in TH is de garantie goed geregeld, als je er maar om vraagt. Maar dat is in Europa of waar dan ook niet anders.
in juli 2019 2 televisie’s(TCL) via Lazada aangeschaft,binnen 7 weken allebei kapot
30k thb kosten en de garantie die was echt tot de deur.
Verkoper hier geweest,was water ingekomen,etc..moest in beide een nieuwe print in.
Nergens was er iets te zien van waterschade, etc..
Dit was de 1e miskoop,door de jaren heen, al heel veel aangeschaft via Lazada,en geen enkel probleem.
officieele garantie van TCL was 2 jaar,maar dat was niet te merken.
Uiteindelijk was de verkoper ook niet meer te bereiken, en het geld weg.
Ik heb hier in Thailand voor zover ik me herinner twee keer een apparaat gehad dat binnen de garantieperiode stuk ging en werd beide keren naar tevredenheid geholpen: een keer deed mijn Samsung Tablet het niet meer. Ik had het destijds in Blúport Hua Hin gekocht. De verkopers daar verwezen mij naar het Samsung Servicebureau in Hua Hin. Gelukkig gebruik ik altijd een MicroSD kaart om gegevens op te slaan en deze haalde ik er uit. Het duurde nog geen week voordat ik mijn tablet terug kreeg. Het moederbord was vervangen en sindsdien werkte het apparaat nog vele jaren prima.
Een ander geval was een grasmaaimachine. Ik had een kleine gekocht, maar al gauw sprong hij niet meer aan. Wat ik ook probeerde. Ik ben toen met het hele geval terug naar HomePro in Hua Hin en bij de infobalie riep men een verkoper van de betreffende afdeling. Deze bekeek het apparaat en bood me aan om tegen een kleine meerprijs de wat betere en duurdere uitvoering te kopen. Dat heb ik gedaan en het oude werd gehouden. Vond ik prima.
1. Positief ervaring Home pro
Ik heb eens een grote BBQ op gas gekocht in Home pro. Bij de eerste keer dat ik die wilde gebruiken bleek dat de elektrische ingebouwde aansteker niet werkte. Hij “klikte” wel , maar verder geen reaktie. Gebeld naar Home pro. Deze gingen contact opnemen met de leverancier en mij terugbellen. Inderdaad , de dag erna telefoon van Home pro of er iemand langs mocht komen . Dezelfde dagen kwamen er 3 ( ja drie )mensen van Home pro langs om te constateren dat de aansteker inderdaad niet werkte. Ik zou een nieuwe krijgen . Een week daarna kwamen dezelfde 3 mensen opnieuw langs om de aansteker te vervangen .
2. Negatieve ervaring Home pro
Voor mijn nieuw huis kocht ik 4 nieuwe toiletten tijdens de bouwfase van mijn huis. Enkele weken na aankoop werden deze geinstalleerd door de loodgieter . Na installatie bleek dat geen enkele van de 4 toiletten goed doorspoelde . Allee , eigenlijk gewoon zeer slecht functioneerde . Terug naar home pro : Ja meneer , we hebben nog al reclamaties gehad over dit type . Morgen komt er iemand langs bij u . De dag erna kwam er iemand van Home pro langs . Hmmmm , inderdaad ze werken niet goed . Ze gingen contact opnemen met leverancier en mij iets laten weten. Een week later bericht dat de leverancier de toestellen niet wenste om te ruilen of terug te nemen omdat ze reeds gebruikt waren . Tja , hoe kan je anders te weten komen dat ze niet goed functioneren ? Eens goed kwaad gemaakt bij Home pro maar het heeft niets geholpen . Als het aan mij lag had ik de 4 toiletten voor hun balie in de winkel gaan uitkappen , maar mijn vrouw heeft het met de Thaise mantel der liefde bedekt en mij lief gevraagd om het toch zo maar te laten .
Nu heb ik toch een iets frustrerende ervaring opgedaan. Ik kocht vorige week een smartwatch van Huawei. Bij gebruik merkte ik echter dat de sensor om de hartslag te meten niet goed werkte wanneer je een sportprogramma aanzette. Wel bij normaal gebruik en af en toe deed ie het wel weer.
Dus ben ik gisteren terug naar de winkel gegaan en ondanks dat ik aantonen kon dat de metingen verkeerd waren, geloofde men mij niet. Ik had een ander horloge van Huawei, waarvan het glas gebarsten was, maar verder nog goed functioneerde.
We moesten toch iets langer blijven omdat mijn vrouw op iets wachtte, dus had ik ook tijd om een vergelijk te maken. Ik bond beide horloges om, zette het binnen-lopen programma aan en liep een kwartier lang of langer door de shopping mall, naar mogelijkheid ook veel trappen klimmend.
Na een kwartier kon je zien dat het nieuwe horloge niets geregistreerd had en het andere horloge zoals altijd de goede gegevens zag. Hierop ben ik meteen naar de winkel en kon aan de hand daarvan laten zien dat er iets mis was met het nieuwe klokje.
Uiteindelijk besloten ze dan het een week oude horloge op te sturen naar Bangkok, waar het ook nog eens getest zou worden en ik moest nog eens twee tot drie weken wachten!
Bij vraag naar een reparatiebriefje zei de jongedame dat het wel goed was. Ik dacht, ik ga hier niet weg zonder bewijs dat ik mijn horloge daar had afgegeven.
Ik vond eigenlijk dat men mij gewoon een ander horloge had moeten geven, maar dat deden ze niet. Ik ben daar niet erg blij over en ik zal ook nooit meer daar wat kopen.