De helpdesk in Thailand

Door Dick Koger
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
23 juni 2011

Nadat Youp van ’t Hek in Nederland het disfunctioneren van helpdesks op boze, maar ludieke wijze aan de kaak gesteld heeft en nadat in België het probleem grandioos gehekeld werd door het plaatsen van een container voor de deur van een provider, voelde ik dat ik eindelijk mijn eigen slag kon slaan.

Maandagmiddag stopt mijn Internet. Merkwaardigerwijs blijft mijn huistelefoon functioneren, terwijl in mijn atechnische opvatting het internetverkeer en het telefoonverkeer via hetzelfde kabeltje bij mij binnenkomen. Met oosterse gelatenheid doe ik net alsof ik ook buiten Internet kan leven. De kinderen in huis, feitelijk oosterser dan ik, laten echter op luidruchtige wijze van hun ongenoegen blijken.

Dinsdagmorgen bel ik de TOT, mijn provider. Althans dit probeer ik, want kennelijk worden ze overspoeld met klachten en zijn hun lijnen hierdoor overbezet. Maar goed, na herhaalde pogingen krijg ik een juffrouw aan de lijn, die door mijn uitleg begrijpt wat het probleem is. Ze vraagt mijn paswoord. Ik heb geen idee wat ze bedoelt en kennelijk zijzelf ook niet, want ze gaat even met collega’s in beraad. Ze bedoelt mijn telefoonnummer. Nadat ze mijn nummer correct herhaald heeft, vraagt ze me even te wachten. Ze komt terug met de mededeling dat de storing in de loop van de middag verholpen is.

Aan het eind van de middag bel ik weer. Uiteraard krijg ik iemand anders aan de lijn. Na mijn telefoonnummer gevraagd te hebben krijg ik de mededeling dat ik morgenochtend Internet weer kan gebruiken. Ik heb er weinig vertrouwen in.

Woensdagmorgen uiteraard geen Internet. Na negen uur begin ik te bellen. Voortdurend in gesprek. Ik vraag een vriend mij even met zijn auto naar het kantoor van de TOT te brengen, aan Pattaya Klang. Wegens werkzaamheden is de vooringang gesloten en moeten we via een achterdeur naar binnen. Ik loop naar de brede desk achterin de zaal. Daar zitten vijf meisjes, die mij bij een eerder probleem geholpen hebben. Eén van de meisjes vraagt of ik kom betalen. In tegendeel, antwoord ik vriendelijk. Ik vertel dat mijn Internet niet werkt, terwijl mijn telefoon het wel doet.

Ze verwijst me naar een apart bureau even terug. Daar zit een oudere dame met een gezicht waarop te lezen is dat ze gebukt gaat onder het wereldleed. Ze wijst nors naar een stoel en pakt haar telefoon. Terwijl ze rap praat zit ze ook nog stempels op allerlei papieren te zetten. Ik word totaal genegeerd, maar blijf vrolijk voor me uit kijken. Mij krijgt ze niet klein. Na minuten is haar gesprek afgelopen en vraagt ze wat ik wil. Ik vertel mijn verhaal en ze wijst me door naar enkele meisjes aan een bureau weer wat verder.

Eén van de meisjes knikt me vriendelijk toe en ik leef in de veronderstelling dat ze me gaat helpen. Voor ik iets heb kunnen zeggen, staat ze echter op en loopt naar een telefoontoestel een eindje verder. Ze begint verwoed te bellen en ik weet niet anders te doen dan in een stoel te gaan zitten wachten op wat komen gaat. Minuten later krijgt het meisje iemand aan de lijn en praat daar kort mee. Dan roept ze mij en geeft me de telefoon in de hand. Ik zeg hallo, want je moet toch iets zeggen. Een man vraagt me wat mijn probleem is. Hij vraagt mij mijn telefoonnummer en na enig onderzoek zegt hij dat ik aan het eind van de middag weer op internet kan. Dat heb ik vaker gehoord. Ik zeg dat en hij verzekert me dat het vanmiddag in orde komt. Voor de zekerheid vraagt hij ook nog het nummer van mijn mobiele telefoon.

Nadat het gesprek beëindigd is, vertel ik het meisje vriendelijk dat ik wat verbaasd ben. Vanuit mijn huis heb ik tweemaal gebeld en nu moet ik hier weer iemand telefonisch mijn probleem melden. Dit is de derde keer dat reparatie beloofd wordt. De norse dame komt even langs en het vriendelijk meisje vertelt haar dat ik nu driemaal geklaagd heb. De norse dame geeft een order. Het meisje pakt een boek en schrijft daarin mijn telefoonnummers, zowel van de huistelefoon als van mijn mobiel. Nu ligt alles schriftelijk vast en ik weet niet wat ik nog meer kan doen. We vertrekken.

Omdat ik geen vertrouwen heb in de goede afloop, bel ik een vriend met de vraag of ik daar even mijn digitale post mag doornemen. Dat doe ik en daarna rijden we naar huis. Ik zie slechts één lichtpuntje. Ik kan in ieder geval in een vlammend betoog het begrip helpdesk in Thailand aan de kaak stellen. Half twaalf ben ik thuis. Om een uur of één begin ik met dit stukje in de wetenschap dat ik het dagenlang zal kunnen aanvullen. Ik kijk toevallig naar rechts. Daar staat mijn modem en ik zie het lichtje, dat ik zo smartelijk enkele dagen gemist heb, uitnodigend schitteren. Ik heb weer Internet. Geen kwaad woord dus over de helpdesk in Thailand. Een vriendelijke aanhouder wint altijd.

Over deze blogger

Dick Koger

15 reacties op “De helpdesk in Thailand”

  1. Chang Noi zegt op

    hahahahah als je maar lang genoeg aanhoud zal het uiteindelijk ooit wel gaan werken en dus heb je “gewonnen”.

    Nu maakt het voor prive gebruik niet zoveel uit, maar al die Thaise bedrijven doen zich zo proffesioneel voorkomen en gooien het liefst met Engelse termen om zichzelf nog intresanter te maken. Ondertussen is het Internet hier niet echt goedkoop en zeer zeker niet snel. En nu maakt het niet zoveel uit voor prive gebruik maar als je een bedrijf runt dat mede afhankelijk is van internet en zo een TOT miep zegt gewoon doodleuk “Ik zal uw probleem noteren, maar het is nu weekeind dus ik kan niemand bereiken. Maar maandag …..” dan wordt ik toch even niet goed!

    Chang Noi

    • Chang Noi zegt op

      Tsja hoe dat in NL nu is weet ik niet, maar ik heb geen positieve ervaringen met de TOT alhier. Ik woon zo een 15km buiten een stad met meer als 100k inwoners. Toen 6 jaar geleden kon ik niet eens een telefoonlijn krijgen. Velen malen vragen, niks krijgen. Lieve miepjes die gewoon alles in een boek noteren en dat boek nooit meer inkijken. Ruim 2 jaar later wil een lijn van de buren overnemen en zeggen ze “Maar waarom neemt u niet gewoon een nieuwe lijn? En ja hoor we hebben ook ADSL bij u in de straat”. Hadden ze niet even kunnen bellen?

      Gelukig heb ik het prive mobile nummer van de monteur die verantwoordelijk is voor mijn wijk en heeft mijn vrouw hem een tip gegeven. Ik bel dus nooit meer de help-desk, die doen naamlijk gewoon niks.

      Een half jaar geleden hadden we ineens geen telefoon meer maar wel ADSL. Dat heeft maanden geduurd, maar ik kreeg wel iedere maand een rekening van 100thb voor mijn telefoon die het niet deed.

      Chang Noi

      • Thailandganger zegt op

        Gewoon even een siemens ip telefoon inprikken op je modem even configureren op Voipbuster of ander (gratis) bel systeem et voila je kunt bellen.

        Ik heb die altijd als backup voor als de normale voiptelefoon die via het modem loopt bij de adsl provider weer eens uitvalt. En ik ben maar wat blij met die oplossing.

        Gelukkig was ik er vroeg bij dus heb ik ook nog een voip-in nummer dus ik kan ook gebeld worden op die telefoon.

  2. Johanna zegt op

    Thaise helpdesk en Ziggo = same same !

  3. Christiaan Hammer zegt op

    Toen ik de storingen zat was, heb ik een mailtje gestuurd naar de webmaster van TOT. Dat was ’s avonds om 22.30 u. De volgende ochtend al vroeg kreeg ik van een monteur in Cha-Am te horen, dat nu weer alles werkte. En ja hoor, het werkte. Wel kreeg ik het advies om in het vervolg toch maar het plaatselijke TOT kantoor te bellen. Ja hoor!

    Chang Noi, de snelheid van internet is net een golfbeweging. Dan snel en dan weer traag.

    • Dirk B zegt op

      Straf.
      Een e-mailtje sturen als je lijn er uit ligt.

  4. andrew zegt op

    TOT.In het begin was het vreselijk dat trage downloaden.Tot ik het zo zat was en de telefoniste vertelde dat volgens mijTOT een afgang was,evenzo de monteur die geweest was en de helpdesk
    De volgende morgen kwam er een andere monteur met op de auto een vreselijk grote haspel.Ik vertelde hem vriendelijk dat in deze tijd alles high speed behoort te zijn en geen low speed,waarna ik een nieuwe dikke kabel kreeg in de straat van 40mlang.Probleem opgelost doch alleen doordeweeks in ’t weekend als iedereen thuis is is het klote.
    Daar is volgens TOTniks aan te doen.Het is dan T.I.T,
    Men verdenkt de projectontwikkelaar ervan geld aangenomen te hebben van TOT zodat er geen andere(snellere)provider tussen kan komen.Die er wel zijn. Weer T.I.T.
    Zo’n modem op je pc met daarin een SIMcard is nog minder.Met een wolk voor de zon valt het signaal weg.Bovendien moet je dan constant opwaarderen.
    Je moet hier tjai jen hebben anders redt je het niet zeker voor wat betreft internet.Dag TOT.

  5. Lex zegt op

    Vorig jaar een paar keer contact gehad met help[desk van DTAC/ HAPPY, ik had de verkeerde sim kaart en nummer en eigenlijk wat ik wilde, maar ik had haast en had bij de 7-11 gewoon een sim kaartje gekocht, na 1 keer bellen met de klanten service van Dtac was alles in orde, ik had een goed nummer, een goed bel plan, een nummer wat niet verloopt, kortom niets dan lof voor de medewerkster van Dtac die het keurig voor mij in orde bracht, terwijl het mijn eigen stomme schuld was.

  6. peterphuket zegt op

    Hoewel ik ook wel kan klagen moet ik toch vermelden dat met 3BB het allemaal redelijk verloopt, voorheen was de ADSL verbinding samen met de telefoonlijn maar met veel storingen, na veel klagen is er een gescheiden kabel aan gelegd wat een redelijk goede verbinding oplevert. Maar wat ik eigenlijk een verademing mag noemen is de helpdesk, je wordt redelijk in het engels te woord gestaan, en zoals zoveel helpdesks in Thailand het is Gratis, en geen lange wacht tijden, kom daar eens om in Nederland wat dan zogenaamd geen 3e wereldland is. Moet toegeven dat de snelheid maar zozo is en de prijs 630 B, niet goedkoop is voor Thaise begrippen. Of het werkelijk zo is, weet ik niet maar ik heb het gevoel dat nu ik een betaalde proxyserver heb het nog beter gaat.

    • hans zegt op

      Bel de helpdesks maar is in nederland, het begint al met 0,10 per minuut na 15 minuten wachten word ineens de lijn verbroken, UPC maakt je helemaal knettergek, Daar hebben ze volgens mij het volgende spreukje op een tegeltje hangen.

      Veel beloven en weinig geven
      Doet de gek in vreugde leven.

      • Thailandganger zegt op

        Das is niet helemaal waar. je hebt ook providers zoals Ziggo die je op een gratis nummer (1200) kunt bellen. En ik moet zeggen een PRIMA service geven.

        • Johanna zegt op

          Klopt wel Thailandganger, maar dan moet je ook telefoon van Ziggo hebben, anders moet je een ander nummer bellen wat dan dus wel duurder dan normaal is.

  7. hans zegt op

    Deze reactie hoort hier eigenlijk niet maar gezien de vele opmerkingen over internet…

    Nederland heeft zo een beetje de snelste internetverbindingen ter wereld, dat heeft te maken met de bevolkingsdichtheid. Een kabeltje trekken van noord naar zuid gaat in nederland nu eenmaal gemakkelijkker. dan in thailand.

    Terwijl nederland zich nu op maakt voor glasvezel en het stadium van G4 al voorbij zijn.

    Gaat thailand vanaf begin 2012 licenties uitgeven voor de G3

  8. Johnny zegt op

    Als ik AIS bel, krijg ik altijd een keurig Engels sprekende persoon aan de lijn. Prima geregeld. Als ik 3BB bel gaat dat tegenwoordig ook goed.

  9. Freek zegt op

    Ik ben na een verhuizing noodgedwongen overgestapt van True naar TOT. Altijd hoorde ik slechte ervaringen over TOT. Maar ik heb in 6 maanden nog nooit een probleem gehad en de snelheid is heel behoorlijk. Het opzeggen van het internetabonnement bij True en het aanvragen van een schotel antenne bij True heeft me wel 2 jaar van mijn leven gekost. Ze beloven van alles, zelfs als je persoonlijk aan de balie zit, maar uiteindelijk gebeurd er weer niks! Je wilt niet weten hoe vaak ik persoonlijk aan de balie heb gezeten en hoeveel tijd ik daar verloren heb en hoe vaak en hoe lang ik voor niks op een monteur van True heb zitten wachten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website