Handel in bekeuringen
Met name in Pattaya bestaat een levendige handel in bekeuringen die grif door de politie worden uitgedeeld. Wandel op een namiddag maar eens op Beach Road het politiebureau binnen dan kun je constateren dat oom agent aardig zijn best doet om de politiekas te spekken.
De boosdoeners staan letterlijk in de rij om de overtredingen te betalen. Je krijgt de indruk dat het uitdelen daarvan de voornaamste taak van de Thaise Hermandad is. Sporadisch zie je de heren een hand uitsteken om het verkeer in goede banen te leiden, dat brengt immers geen geld in het laatje.
In de fout
Deze boosdoener ging ook even in de fout en sloeg met zijn motorfietsje de eenrichtingsstraat van de niet toegestane kant in. Eerlijk is eerlijk het gebeurde bewust om via de kortste weg naar mijn hotel te rijden. En dan komt boontje om zijn loontje. Oom agent had mij meteen te pakken. Bonboekje te voorschijn en rijbewijs tonen. “Not international” was zijn simpele opmerking.
Trukendoos
“I will show you my international drivers license” was mijn opmerking en toonde mijn NS-spoorkaart met foto. “Not international” opteerde de agent ogenblikkelijk. Natuurlijk oom agent is dit een internationaal rijbewijs uitgegeven door het Kingdom of Holland door King Willem Alexander persoonlijk stelde ik met een stalen gezicht, alvast een voorschot nemend op de komende troonswisseling. Als je in Thailand het woord King laat vallen maakt dat meteen indruk.
Mijn internationaal rijbewijs c.q. spoorkaart werd ingenomen en met een kopie van de bekeuring op zak mocht ik me op het politiekantoor melden om de boete te gaan betalen waarna ik mijn kaart zou terug krijgen. Drukke zaak daar. Het is een komen en gaan van wetsovertreders. Geef mijn bonnetje maar vlug af bij een van de loketten. De agent kijkt mij vanaf zijn loket indringend aan en schrijft op een briefje een getal dat ik ontwaar als 6o. Leg maar vlug dat aantal baht op tafel. Maar niets daarvan. Of mijnheer maar 600 baht wil fourneren.
Korting voor AOW-ers
Kijk de man bedroefd en vol schuldgevoel met bijna vochtige ogen aan en stel dat ik niet meer werk en vertel hem mijn leeftijd met de vermelding dat ik als oudere niet zoveel geld kan missen. Mijn toneelspel levert toch iets op en de bekeuring wordt gewijzigd in een boete van 400 baht. Achteraf hoor ik dat dit het standaardbedrag voor een dergelijke overtreding is en Joseph toch een oor is aangenaaid.
Diep droevig
Je kunt er om lachen maar het is toch diep droevig dat dit in een land als Thailand allemaal mogelijk is. Maar wat wil je als de overheid zelf het slechte voorbeeld geeft. Het is een algemeen bekend feit dat bij overheidsopdrachten 25 procent van het aanbestedingsbedrag als meergeld wordt ingecalculeerd. Dat bepaalde bars in Pattaya door de politie worden geëxploiteerd is daarmee vergeleken slechts kruimelwerk.
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
- Bangkok17 september 2024Wandelen door Chinatown
Wij verbleven regelmatig in Pattya in Sunshine Garden de straat tegen over Big C ik weet niet meer precies ik dacht soi 3. Dat is ook eenrichtingsverkeer en daar zat oom agent iedere dag verdekt opgesteld en ja hoor verscheidene malen per dag een toerist te pakken. Die waarschijnlijk net als de vorige schrijver snel bij zijn doel wou zijn. Zo te zien deed hij goede zaken(zwart waarschijnlijk) want hij zag er supergoed uit. Ik denk dat zijn pak speciaal voor hem gemaakt is want de Thaise politie heeft die maat denk ik niet je begrijpt wel goed doorvoed. We spraken er wel eens met iemand over die daar woonde dat die agent goede zaken deed op die plek.De Thai moest alleen maar lachen maar begreep wat we bedoelden.
In Hua Hin staan ze dit jaar erg veel te controleren op helmen en rijbewijzen.
Ook op plaatsen waar ik ze de voorgaande jaren nooit zag staan. Ruim buiten de stad.
Kosten voor een bekeuring 200 bath…meteen betalen. Geen bonnetje.
Dat gaat natuurlijk in de zak van oom agent.
Ach…ook maar blijven lachen hè.
groet Cora
Als ik met de brommer op pad ga heb ik altijd een helm op (eigen veiligheid) en mijn brommerrijbewijs bij me. Laat ze maar controleren, mij pakken ze niet;)
Het is allemaal een kwestie van je aan de regeltjes houden, doe je dat niet, dan moet je ook niet zeuren, ook als ze op meer en andere plekken in de stad (dorp) staan.
Dat het allemaal een kwestie is van je aan de regeltjes houden gaat helaas niet altijd op. Die regeltjes zijn namelijk erg rekbaar en Thaise agenten zijn enorm creatief in het bedenken van nieuwe regels. Als de opbrengsten tegen gaan vallen omdat steeds meer mensen (gelukkig) een helm dragen, zou het me niets verbazen dat je straks beboet wordt omdat er geen vizier op de helm aanwezig is dan wel dat het vizier niet schoon genoeg is. Aan de kentekenplaten van auto’s kan je in Thailand zien uit welke plaats de auto komt. De kans om aangehouden te worden en beboet te worden is groter als je met je auto buiten je regio rijdt. Er wordt door de agenten vanuit gegaan dat je dan sneller je portemonnee trekt om een boete onderhands te voldoen. Ineens deugt de kleur van je verlichting niet meer, de wielmaat, het geluid van de knalpijp, claxon of zou je onnodig op de rechterrijstrook hebben gereden (waar de lokale auto’s niet voor worden aangehouden) etc, etc. Regels worden ter plaatse bedacht en aangepast om de zakken van de dienders te vullen. Overigens veronderstel ik dat zij daarvan een gedeelte moeten afstaan aan hun leidinggevenden, misschien worden zij wel verplicht om dagelijks een bepaald bedrag aan hun superieuren af te geven.
Volgens mij zijn de boosdoeners ook veelal de verhuurders van brommers in Thailand want zij verhuren die aan toeristen zonder verzekering en niet in het bezit van een rijbewijs dus is dit een kliekje die elkaar onderhouden huurgeld voor de verhuurder en drinkgeld voor de politie.
Wat betreft een international drivers license heb ik ook en werd vorig jaar tegengehouden met de auto aan een politie checkpoint in Buriram en de agent in kwestie wist niet eens wat dit document was toen ik het hem toonde.
Gisteren 2 agenten op de pattaya thai road die in de avond brommertjes stonden op te wachten, ter hoogte van de kruising bij Tony’s Gym.
Deze heb ik een dik uur staan observeren.
Natuurlijk controle op het dragen van een helm en het hebben van het juiste rijbewijs voor een motor, want brommers kun je het niet noemen, dat zijn het ook niet..
Daar is natuurlijk niks mis mee, als je niet het juiste rijbewijs hebt en er toch op wil rijden, dan moet dat risico voor lief worden genomen. Die 400 bath stelt ook niet zoveel voor, gelukkig.
Het is meer het gevoel dat je niet weet waar je aan toe bent, aangezien de politie hier er nogal corrupte activiteiten op nahoud. Sowieso is het niet prettig om te worden aangehouden, ook al heb je alle papieren op orde, je weet immers niet wat ze van je willen.
Dat bleek ook uit hetgeen wat ik vervolgens zag gebeuren. Oom agent houd tussendoor namelijk ook burgers van het Thaise volk aan, ofwel hun eigen volk, ook al hebben ze een helm op en blijkt alle papieren in orde te zijn.
Maar wat blijkt, verderop zit een 7/11 winkel en om onder een verzonnen boete uit te komen, mag men daar even gaan shoppen voor deze agenten. Je ziet de ene Thai terugkomen met een zakje aan eten.. Een andere Thai met flesjes erin.
Bij navraag, toen een derde Thaise dame werdt aangehouden en zij haar scooter achter moest laten, dan ze 2 kleine flesjes met Whisky voor ze moest kopen.
Ik vond dit wel zo teleurstellend, dat Thaise agenten hun eigen volk gewoon afpersen om zo aan hun eigen gerief te komen.
Bij navraag in het hotel, bleek dat dit regelmatig gebeurt, uiteraard aan elk einde van de maand.
Zeer, zeer triest…
Betaalde 5 jaar terug 500THB Soi 9 Beach RD voor niet hebben van Thai driver license op bromfiets.
Als standaard nu 400 THB is en er moet 600THB worden betaald kan je zeker zijn dat 400THB wordt
geboekt en alles hierboven in de personeelskas voor de kerstgratificatie gaat. Deze kas worden extra gespekt met jaarlijkse drie daagse controles op rijden zonder helm, geen Thai rijbewijs, overload met meer dan 2 personen, rijden door rood stoplicht enz. een week voor de kerst. Ook worden december houders van bars/restaurant herinnerd aan de “vrijwillige” donaties voor de kerstgratificatie van politiemensen. Dat politieagent een lucratief en goed verdienend beroep in Pattaya is moge duidelijk zijn.
Goed Nieuws voor Pattaya,
Ik irriteer mij elke dag weer aan de auto’s en scooters die door rood rijden, maar vandaag werd er actief gecontroleerd op deze overtreding en een goede Thaise vriend is met 3 andere overtreders (Thaien) aangehouden en schriftelijk beboet.
Ze zouden alleen de boete-bedragen gelijk moeten stellen aan de farang. 200 of 500 baht doet bij velen geen pijn en de serieuze controles zijn er te weinig, maar ze staan absoluut wel op het hoogste aantal verkeersdoden per land in de wereld.,….en dat zal voorlopig (helaas) wel niet wijzigen.
Ben ook een keer aangehouden op weg naar Bamnet-Narong, Oom agent wilde mijn rijbewijs zien, nee riep een andere agent (met 3 sterren op zijn schouders) ik moet zijn paspoort zien. Waarna ik hem mijn internationaal rijbewijs liet zien. Na 5 seconden zei hij O.K.
Beste,
Woon hier in Pattaya 3,5 jaar en heb een auto,2 brommers en een zware moto.
Betaal mijn taks en verzekering op tijd en stond, draag steeds mijn helm en hou mij aan de verkeersregels en heb een Thais rijbewijs.
Heb nog nooit problemen gehad en indien de politie mij controleert heb ik binnenpretjes dat ze mij voor niks kunnen bekeuren.
Niks is leuker.
Groetjes.
Gino.
ik erger me kapot aan figuren die zich niet aan de normale verkeersregels houden en dan klagen over oom agent die hen daarvoor willen corrigeren met de doodnormale bon. In Nederland is het echt niet anders, daar wordt zelfs overdag je fietsverlichting gecontroleerd. Deze agenten doen gewoon hun plicht en mensen di een bon krijgen hebben gweoon een overtrading began, niets politiekas spekken.
En ze doen het terecht. Ik heb de afgelopen jaren meer dan genoeg ongelukken gezien veroorzaakt door onverantwoorde bestuurders van motorbike of auto´s, dronken (doe ik anders nooit hoor), te hard rijden (ja, ik dacht niet dat het zo snel ging), onverantwoorde manouvres (mijn stuur gleed uit mijn handen), waarbij doden zijn gevallen. Daders meestal een farang.
Iedereen lent de regels, kent de gevolgen van overtreding daarvan en schuif dat niet af op oom agent.
Als zij dit werk niet zouden doen zou Thailandblog vol staan van verhalen van onverantwoord verkeergedrag en de gevolgen ervan.
En beterschap Paul. Paul woont al jaren in Thailand, reed op zijn motorbake zonder helm op met het gas iets te ver open en enkele biertjes te veel op. Daardoor overzag hij een oneffenheid in de weg. Hij werd twee maanden later wakker in het ziekenhuis, gebroken schedel, kaak, ribben en ledematen. En natuurlijk niet verzekerd. Dat zijn nog eens flinke jongens, want het was niet zijn schuld maar de schuld van de overheid, die oneffenheid in de weg natuurlijk. Hem trof geen blaam, hij had zijn rijbewijs bij zich.
Ik heb een tip gekregen om bekeuring van de corrupte Thaise politie te ontlopen. Of het werkt weet ik niet maar het is te proberen.
Wanneer je in Thailand bent zoek een adres en telefoonnummer van een Thaise advocaat op, noteer dat op een een papier wat er een beetje officieel uit ziet.
Wanneer je wordt aangehouden laat je het papier met adres en telefoonnummer aan de agent zien en je zegt “ik begrijp niet wat u bedoeld bel mijn advocaat maar”. Het schijnt dat in de meeste gevallen de agent afhaakt omdat hij of door de mand valt wegens corruptie of om dat het teveel “gedoe” is. De politie wil natuurlijk wel makkelijk geld verdienen.
Een ander voordeel schijnt te zijn (volgens Thai) als je een beetje grote/dure auto huurt met een kenteken uit Bangkok wordt je niet snel aangehouden om dat je een “hoge” gast uit het buitenland kan zijn met alle gevolgen van dien. Nogmaals of het werkt weet ik niet omdat ik het nooit bij de hand heb gehad. maar dat adres en telefoonnummer heb ik altijd wel bij me.
En als die grote/dure auto dan nog donker getinte ruiten heeft dan ben je wel helemaal gerust.
Geen enkele zal het dan in zijn hoofd halen om je te stoppen want ze weten niet wie er dan in zou kunnen zitten.
Op Beach Road in Pattaya werd ik halt gehouden door een agent, net voor het politiekantoor. Ik kreeg meteen een bekeuring voor de vervallen tax van mijn gehuurde scooter.
Ik maakte bezwaar, gezien het mij geen schuld trof maar wel de verhuurder. In het politiekantoor verloor ik veel tijd, en werd mij uitgelegd dat ik het geld kon terugvorderen van de verhuurder.
Bij het vertonen van de boete aan de verhuurder, kreeg ik prompt mijn geld terug.
In Jomtien ben ik ook al twee keer bekeurd geweest omwille van ontbrekende Intl. License. Beide keren teveel betaald, maar ja, ik wou mijn vakantietijd niet verspillen op een ver politiekantoor. De tweede keer, was de jonge agent duidelijk niet op zijn gemak bij het aftroggelen van mijn Bahtjes. Sindsdien heb ik wel gezorgd voor een internationaal rijbewijs.
Een dokters sticker of een militaire sticker op de voorruit helpt ook. Persoonlijk gehad na aankoop van een 2e hands auto met de nog aanwezige stickers, ik werd nooit aangehouden. Dan is het ook zo dat bekeuringen uitschrijven en innen een onderdeel van het salaris van de politie is, altijd zo geweest.
Toen ik pas in Bangkok was in de vroege jaren ’70 en over wou steken op de Phaholyothin RD. bij de kruising met Lad Phrao, kwam er met een noodgang een politie busje aanrijden, stopte en er kwamen 2 agenten uit. 1 zette een tafeltje op en de ander rende links en rechts en verzamelde jay walkers op, ook ik en de vrouw. Kreeg een bekeuring van Bht 400- en ontvangst bewijs voor Bht 200-,Tweemaal voor ons, ik en vrouw, direct te betalen aan het tafeltje opgezet op zo’n verkeers eiland. Na ong. een uurtje was het inpakken en wegwezen voor hun, genoeg gevangen. Dit was in midden 1970, niks nieuws onder de zon.
Jaywalking is natuurlijk ook een overtreding.
Ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat het hier vooral de bedoeling is om snel hun quotum van de dag te halen en het ze niet om de verkeersveiligheid te doen is. Anders zouden ze daar gans de dag staan.
Trouwens bestaat vandaag de dag nog. Prijs is nog hetzelfde.