Groot onderhoud auto
Het leven van Charly zit gelukkig vol prettige verrassingen (helaas soms ook minder prettige). Tot een aantal jaren geleden had hij nooit durven voorspellen dat hij de rest van zijn leven in Thailand zou gaan doorbrengen. Inmiddels woont hij echter al een tijdje in Thailand en de laatste jaren dichtbij Udonthani. Deze aflevering: Een grote onderhoudsbeurt van de auto, uniek voor Thai.
Groot onderhoud auto
Het is alweer ruim vier jaar geleden dat we een Toyota Corolla Altis hebben gekocht. Ik was bewust op zoek naar een Toyota omdat dit een merk is dat veruit het meest in Thailand wordt gereden, waardoor ieder garagebedrijf wel vertrouwd is met een Toyota, wat een prettige gedachte is voor het geval je een keer pech mocht hebben of gewoon voor je normale onderhoudsbeurten.
Gekozen voor een tweedehandsauto in de middenklasse. Tweedehands omdat ik het wel fijn vind als de kop van de nieuwprijs van een auto er behoorlijk vanaf is en een middenklasse auto omdat ik niet verwacht dat we veel kilometers zullen maken. Daarom geen behoefte aan een Toyota Fortuner, om maar eens wat te noemen. En gelukkig heb ik een Thaise vrouw die niet uit is op “ogen uitstekerij” bij haar familie, vrienden en vriendinnen. Ze is zo trots als een pauw op onze Toyota Corolla.
De auto was anderhalf jaar oud en zag er strak uit, met slechts 37.000 km op de teller. De aanschaf van deze auto hebben we nooit betreurd. Hij rijdt als een zonnetje en heeft ons nog nooit in de steek gelaten, op een keer na dan. Dat gebeurde toen Teoy terugkwam van haar dagelijkse fitnesstraining in Udon en even ging tanken. Dat ging allemaal gladjes maar ………… na het tanken wilde de auto niet meer starten. Voor zover ik weet bestaat er in Thailand niet zoiets als een ANWB-wegenwacht. Gelukkig had Teoy het telefoonnummer van onze overbuurman en die heeft ze dan ook ter plekke gelijk gebeld. De overbuurman heeft een klein garage-onderhoudsbedrijf, niet ver van ons resort.
Hij kwam vrij snel per auto naar het betreffende tankstation. Even later gevolgd door twee werknemers op de motorbike. Na een half uur van alles te hebben uitgeprobeerd was de diagnose duidelijk: er moet een nieuwe accu in. Dat leek mij, gezien de leeftijd van de auto, geen verrassing. Sterker nog, toen Teoy mij belde dat de auto ineens niet meer wilde starten, was dat de eerste gedachte die bij mij opkwam. Wij rijden niet veel kilometers, vaak korte afstanden, waardoor de accu niet veel kan opladen. Dat die accu het dan na vijfeneenhalf jaar eindelijk begeeft, is niet zo vreemd.
Het incident heeft mij wel tot nadenken gestemd over het onderhoudsgehalte van auto’ s in Thailand en in het bijzonder van onze auto. Me daarbij tevens gerealiseerd dat onderhoud een woord is dat de meeste Thai niet kennen. Ik ben een volslagen leek als het om het onderhoud van auto’ s gaat maar ik weet wel de onderdelen waarop gelet moet worden een grote onderhoudsbeurt. Zeg maar een overgebleven kennis van toen ik nog in Nederland met mijn auto rondtoerde en natuurlijk ook regelmatig, minimaal 1 x per jaar, een onderhoudsbeurt moest plannen.
Ik herinner mij dat ik de afgelopen jaren voor de onderhoudsbeurt van onze Toyota jaarlijks ongeveer 1.500 baht betaalde. Dat is tegen de huidige wisselkoers ongeveer 40 euro. Peanuts natuurlijk, als je de onderhoudskosten in Nederland gewend bent.
Tja, wat deden ze dan bij die onderhoudsbeurten? Olie verversen, dat wel natuurlijk, water en andere vloeistof peilen controleren, airco en aircovloeistof, banden en bandenspanning controleren en dat was het dan wel zo’n beetje.
Na de ervaring met de accu, die er plotseling maar geheel volgens de wetten der logica mee ophield, besloot ik een grote onderhoudsbeurt in te lassen. Met Google translate alle auto gerelateerde onderdelen opgeschreven in het Thai. Vervolgens een lijstje gemaakt met aanbevelingen per onderdeel zoals bijvoorbeeld: profiel banden controleren, indien profiel onder de 2,5 mm, de banden vervangen. Teoy met dat lijstje op pad gestuurd.
Teoy gaat naar het garagebedrijf waar ze de afgelopen jaren ook naar toe ging, maar helaas – of misschien juist niet helaas – is dit bedrijf gesloten. Ze besluit daarop naar de Makro te rijden. Daar is een vrij groot garage-onderhoudsbedrijf gevestigd, genaamd A.C.T. oftewel AutoCare & Tire. Ze brengt de auto omstreeks 13.00 uur, geeft mijn instructielijstje en haar telefoonnummer af, en gaat vervolgens naar haar dagelijkse fitness, niet ver van de garage vandaan. De garage geeft Teoy een leen-motorbike zodat ze eenvoudig naar haar gym kan rijden. Mooie service.
Omstreeks 15.30 uur belt de monteur haar op met het verzoek naar de garage te komen. Veel werkzaamheden zijn al verricht, maar nu wordt er toestemming gevraagd om de banden te verwisselen voor nieuwe banden. Het profiel zit namelijk net boven de 2,5 mm en de monteur wist niet goed wat nu te doen. Vervangen of niet vervangen. Vervangen dus. De nieuwe banden worden gemonteerd, uitgelijnd en gebalanceerd.
Om 17.10 uur is de auto geheel gereed en hebben we, volgens de monteur, weer een geheel nieuwe auto. De kilometerteller staat op 74.700. Dat betekent dat we in ruim 4 jaar tijd nog geen 40.000 kilometer hebben gereden. De komende jaren zal dat alleen maar minder zijn, hooguit 8 – 9.000 km per jaar omdat Teoy vanaf half mei dagelijks met haar motorbike naar haar fitness in Udon gaat. Nu is dat lastig omdat dochterlief veelal beslag legt op de motorbike. Maar vanaf half mei loopt dochterlief stage bij de Canon fabrieken in Chonburi.
Een stage die vanuit haar school geregeld is. Dat doen ze toch wel goed in Thailand.
Teoy is enthousiast over de geupdate auto. Volgens haar rijdt de auto een stuk prettiger. Dat wil ik wel geloven. Nieuwe schokbrekers links voor en rechts voor, nieuwe remblokjes, een airco die het weer op vol vermogen doet en nieuwe banden. Daar gaat je auto van dansen.
Het onderhoudsgebeuren zal ik in een spreadsheet weergeven. De vorige keer is mijn overzicht met betrekking tot de renovatie in mijn huis volledig de mist in gegaan, omdat het in Word was opgesteld. Dat gaan we deze keer proberen te voorkomen.
In totaal betaalt Teoy bijna 16.000 baht, inclusief de vier nieuwe banden. Grappig is dat ze een korting krijgt van 244 baht omdat ze contant betaalt.
Charly (www.thailandblog.nl/tag/charly/)
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- In memoriam10 november 2024In memoriam: Charly (Leo) – Een bevlogen schrijver voor Thailandblog
- Leven in Thailand16 november 2020Toelichting op een Health Check Up – Deel 1
- Leven in Thailand9 november 2020Aanvraag vrijstelling loonbelasting en sociale premies 2020
- Leven in Thailand1 november 2020Sport kijken in Thailand
‘Onderhoud’ in het Thais is การซ่อมบำรุง kaan som bamrung Eigenlijk repareren (som) en zorgen voor (bamrung). kaan maakt van het werkwoord een zelfstandig naamwoord.
Het voorbeeldzinnetje in mijn woordenboek zegt dit:
เขาไม่มีเงินที่จะบำรุงรักษารถยนต์ให้อยู่ในสภาพเดิม Khao mai mie ngeun thie tja bamrung rotjon hai nai saphaap deum vertaling: Hij heeft geen geld voor het onderhoud van zijn auto
Het probleem is niet dat de Thais geen onderhoud kennen of willen (laten) doen. Thais en farangs met geld en vrije tijd doen voldoende aan onderhoud, Nederlanders zonder geld laten dat ook vaak na.
Ik ben tijdens mijn vakantie nog meegevraagd door een vriendin/kennis naar een onderhoudsbeurt. Die stopte met haar 1 jaar oude auto, vroeg me of ik mee ging naar Khonkaen in. Stop gemaakt bij de dealer en een uurtje later wat gaan eten (zij trakteerde), en over de markt gewandeld. Winkelen is mij ding niet maar het was gezellig.
Nederlanders zonder geld zullen dan ook vaak geen auto hebben.
16000THB dat ben je in europa alleen al aan de banden kwijt.
Al lang niet meer in Europa (NL) geweest denk ik,
Banden zijn helemaal niet zo duur meer. 80 euro per band voor een middenklasse auto dan heb je het al redelijk gehad. Kan nog goedkoper. M.a.w ongeveer 12000 baht
Beste Hans,
Dit is inderdaad de gemiddelde prijs voor vier nieuwe banden.
5000 Bath is wel heel goedkoop en zeker niet betrouwbaar(Thailand).
Ik zou het adres wel willen weten of een link voor internet.
Ik weet wat onze banden kosten dus dat zijn fietsbanden.
Neemt niet weg dat je erg gelukkig mee bent maar veiligheid is een goede zaak.
Met vriendelijke groet,
Erwin
Bij de Toyota dealer betaal je de hoofdprijs voor banden.
Alle Toyota s rijden op Dunlop Encasave.
Hiervoor betaal je bij de Toyotadealer baht 3500-baht 4000-.
Voor exact dezelfde soort banden b.v. Dunlop Encasave betaal je bij B Quick slechts 2500 baht.
Scheelt toch weer 6000 baht die je in je eigen zak kan steken.
Beste Pete,
De garage waar ik groot onderhoud heb laten plegen is geen Toyota dealer.
De banden zijn van het merk Dayton, afkomstig uit de Bridgestone fabriek.
Kosten voor 4 nieuwe banden 5.775 baht
Groeten,
Charly
Hallo Charly
Ik woont in Nongkhai en ik ben toe aan 2 nieuwe achterbanden
Voor Toyota Yaris G.
Waar kan ik deze Dayton banden kopen en om laten leggen
Alvast bedankt
Peter..
Beste Peter,
Het garage-onderhoudsbedrijf is een grote zaak en staat op het terrein waar ook de Makro is gevestigd. Naam van de garage: ACT (AutoCare & Tire).
Ik weet niet of je de weg een beetje kent in Udon, maar ik probeer je uit te leggen hoe je daar komt.
Je rijdt UD Town aan je linkerzijde voorbij en aan het eind van de straat staan stoplichten bij een T-splitsing. Hier ga je linksaf en rij je alsmaar rechtdoor, Nong Bua market (aan je rechterzijde) voorbij. Na denk ik zo’n 2-3 kilometer ligt Makro en dus ook SCT aan je rechter kant.
Even rechtdoor blijven rijden, dan zie je ook BIG C aan de rechter kant. Vlak voor een groot kruispunt met snelwegen naar Nakhon Sakon en Kohn Kaen, de U turn nemen en dus op de andere weghelft terugrijden, totdat je bij het Makro terrein arriveert.
Hun telefoonnummer is 0890180789. Misschien handig om ze van te voren te bellen met de vraag of ze de banden die je nodig hebt, op voorraad hebben.
Groeten,
Charly
Je kan banden verkopers overall vinden in Thailand. Hebben een massa nieuwe autobanden uitgestald voor de shop. Probeer eens Deestone, zeer goede band en niet duur.
Zelfde euvel gehad met Toyota Vios Charly!! ik stond bij de makro in KK niet starten er is daar een garage vlakbij mannetje kwam de auto met startkabels en op gestart hij zei is de accu OK hem 100 baht gegeven voor de moeite en verder op naar de toyota garage gegaan.
Ga om de 10000 km beurt geven daar en banden gekocht Michelin bij B Quick per stuk 3000 baht, rij alleen wat boodschappen doen woon 35 km van de stad KK als we naar Phuket of Pattaya of Hua Hin strand vakantie gaan altijd met het vliegtuig nooit auto.
Lijkt me ook de veiligste manier in Thailand voor te reizen.
Een tip van een oude ervaren monteur en Apk keurmeester , de beste monteurs als wel auto of motorbike in Thailand vind je niet bij de officieele merk dealers.
Daar ze als zelfstandige meer kunnen verdienen dan bij een dealer organisatie.
Jan Beute.
Ervaring met 5 auto’s (1 occasie en 4 nieuwe) …de accu gaat in Thailand normaal niet meer dan 3 jaar mee…
probeer hoe dan ook het onderhoud van een relatief “nieuwe” auto te laten uitvoeren bij de officiële dealer…
Er zijn verhalen bekend van “monteurs” die jouw auto een onderhoudsbeurt geven maar waarbij originele stukken worden weggehaald en vervangen door oude rommel…
Ha,Ha,Ha, klopt helemaal. Bij mij werd de battery van mijn nieuwe Toyota Hi-Lux verwisseld door een oude na een reparatie (aanrijding). Kwam daar pas achter bij een service beurt bij de dealer die dat mij zei. Heb een dame meegemaakt die haar pick-up in Chiang Mai naar een shop bracht en thuisgekomen de auto naar de dealer bracht voor een service beurt (want hij deed zo raar) en wat bleek? Meeste onderdelen vervangen door 2e hands rommel.
Vergeet niet dat er banden van dit merk uit china komen, dus immitatie. Zal dan ook steeds adviseren om bij de dealer banden te kopen…duurder,maar rijdt een stuk veiliger.Je ziet de flarden wel eens langs de weg liggen, die zijn opgesneden of immitatie, die de rolweerstand niet kunnen verdragen en klappen.
Merk Dayton, welke Charly heeft gekocht, is van ooorsprong Amerikaans en deze werd door het Japanse Bridgestone overgenomen. Bridgestone heeft bandenfabrieken in Thailand want hier word latex/rubber geproduceerd. Hiervoor heb je rubberbomen nodig waarvan er veel zijn in Thailand. Dus waar haal je China in dit verhaal vandaan?
Eduard, waar denk je dat ze met die banden gaan rijden op een race circuit? Als je hier nieuwe banden op je auto laat leggen krijg je echt geen problemen, de gemiddelde band hier in Thailand is veel harder dan de banden in Europa en gaan ook veel langer mee, ik heb met mijn Isuzu MU7 meer dam 80.000km gereden en ik rijd echt niet langzaam, in Belgie reed ik gemiddeld 40.000km met mijn Mercedes, maar je voelt het verschil in wegligging wel met die hardere banden compount. De LEAO LIONSPORT 245/70R16 van 2500baht per stuk gaan nu alweer 45.000km mee en zijn nog steeds 80%.
Hans
Ik vond het ook interessant dat U 244 Bath korting kreeg.Hier in Belgie gaat ge de garage niet uit zonder te betalen.We werken ook met nederlandse leveranciers voor inkoop van kassasystemen.Bij sommige krijgen we 1 of 2% korting bij betaling binnen de 8 dagen.Dat doen we natuurlijk altijd.
gewoon mooi verhaal. Laag bij de grond dus goed om over na te denken. Dank Charley
Ik ga met mijn Toyota, voor onderhoud, steevast naar de hoofdgarage in Chumphon en maak vooraf een afspraak. Het eerste wat ze doen bij aankomst is de batterij uitmeten. Dan gaat de wagen de garage in en ze gebruiken een checklist van alle punten die gecontroleerd moeten worden. In tussen kan ik wachten in een zeer comfortabele wachtruimte met airco en goede zetels, er zijn zelfs ‘massagezetels’. Gratis koffie met een koekje of water. Binnen kan je op een scherm de activiteiten om en rond de wagen opvolgen. Na een uurtje staat de wagen netjes, van binnen en buiten gekuist, voor de deur, krijg ik de sleutels en kan ik vertrekken. Zo een service heb ik nooit ergens in Belgie ervaren, van de prijs nog niet eens gesproken want het is een vaste prijs die je bij aankomst reeds betaalt.
Kan ik volledig beamen. De officiële Toyota garages streven een uniforme kwaliteisstandaard en service level na. Daarbij wordt door Toyota landelijk sterk op ingezet door intensieve opleiding en (na)vorming, niet enkel qua techniek en uitrusting, maar ook inzake attitude.
Voorheen reden wij Isuzu. Ik was toen al aangenaam verrast door de kwaliteit en service van de dealergarage. Bij Toyota is dit zelfs nog een trapje hoger.
Ik sta erop mee te rijden als garagepersoneel proefritten maakt na onderhoud of herstelling. Eens uit zicht van de garage durft bij sommigen de door Toyota aangeleerde attitude plots te verdwijnen. In elke officiële Toyota garage dat deze klant de proefrit wil meebeleven. Staat zo landelijk digitaal geregistreed.
mijn ervaring betreft een Honda Jazz
Fijn autotje. Ook hier telkens om de 2 jaar accu vervangen. Bij nameten laadstroom bleek deze 14. 3 volt te zijn . Kan de stroomregelaar zelf niet vinden . Dus nooit vervangen… Ik zelf den dat dit te maken heeft met groot verbruik van electra in de auto. Wie weer er een oplossing. Kan het in de garage moeilijk uitleggen . In de hilux is de accu 7 jaar meegegaan ….laadstroom 13.2 volt.
14,3 volt is uitstekend, lager betekent minder snel opladen.
Beste Joost, men spreekt niet over laadstroom in Volts maar in Amperes .
De afgeregelde spanning bij een auto is rond de 14,4 volt.
Bij een volle gezonde accu 100% geladen is de klemspanning onbelast 12,4 Volt.
De laadstroom naar de accu kan men meten met een draaiende motor en een ampere meter aangesloten in serie met de laadkabel of accu kabel.
Ook met een via inductie werkende ampere meter met een soort van wasknijper om de accu kabel heen gemonteerd kan men de laadstroom opmeten.
De laadstroom varieerd na gelang de totale stroom afname van het voertuig en het toerental van de motor.
Meestal bij normaal gebruik gaat een natte lood accu in Thailand 3 a 4 jaar mee.
Accus met een droge cel oftewel Gel AGM battery , meestal bij big motorbikes gaan 2 jaar mee.
De plaats van de spanningsregelaar bij autoos is meestal achter op de dynamo gemonteerd en is tevens verbonden met de koolborstelplaat.
En bedenk vele goedkope batterijen die men hier kan kopen zijn van slechte kwaliteit.
Een zeer goede merk batterij zijn van oa Panasonic en Yuasa .
Jan Beute.
Beste Lung Theo, persoonlijk waardeer ik de verhalen van Charly. Gedetailleerd en onderbouwde verhalen uit het dagelijks leven in Thailand en een aanwinst voor dit blog. Bangkok ken ik als mijn broekzak en Pattaya mijd ik als de pest en waarom zou in Bangkok iets anders plaatsvinden als in Udon?
Moderator: Lung Theo is wegens het meerdere keren overtreden van de huisregels van Thailandblog, geblokkeerd. Hij kan niet meer deelnemen aan de discussies op dit forum
Versnellingsbakolie,bijna net zo duur als twee voorschokbrekers ? Que ? Ik neem voor het gemak aan dat een automaat is ,dus plus filter,maar dan ben je nog getilt,maar farang is onnozel en betaalt want is andere prijzen gewend,en voelt zich handig.
Beste Kuhn Kampaen,
Wat een hoop conclusies in een zin. Knap hoor.
Groeten,
Charly
Beste Khun Kampaen, kort samengevat “kwai fallang kaan som bamrung”.
Zonder onderhoud kan ook. Dat is pas lekker zuinig … een tijdje toch 🙂