Geen reclame voor bier? Dan doen we net of het water is…
De Engelse Premier League is weer begonnen. Bekeek ik die tot vorig jaar via de satelliet van CTH, sinds deze club roemloos ten onder is gegaan (ik krijg nog 700 baht van ze) is True Visions de beste optie. Voor nog geen 400 baht per maand ontvang ik via de schotel vier voetbal/sportkanalen.
De Thaise overheid verbiedt het maken van reclame voor alcoholhoudende dranken. Dat gaat zelfs zo ver dat zelfs op social media geen afbeeldingen van flessen drank mogen voorkomen, op straffe van geldboete en/of gevangenisstraf. Pas dus op als u zich op het strand (of waar dan ook) laat fotograferen met een goudgele rakker in de hand. De vakantie kon wel eens een onverwachte wending nemen.
Niet dat iedereen zich aan dit verbod houdt… Meisjes met Chang-jurkjes vallen nog op tal van festiviteiten te aanschouwen. Het is zoals vaak in Thailand: het mag niet, maar wordt oogluikend toegelaten. Af en toe wordt een overtreder publiekelijk aan de schandpaal genageld, maar dat is dan ook alles. De macht van de bedrijven in alcoholica is groot en boven- en onderwereld zijn vaak verweven.
Alcohol op de tv is in ieder geval uit den boze. Probleem met buitenlandse voetbalwedstrijden is dat reclames nauwelijks zijn te weren. Omdat True Visions een Thais bedrijf is, heeft de overheid daar iets meer greep op. Geen reclame dus voor alcoholica.
Thaise bedrijven zijn echter ook niet op hun achterhoofd gevallen. Geen promotie voor Leo bier, dan maken we reclame voor Leo water. Laat dit nu hetzelfde logo hebben als het alcoholhoudende bier-zusje. Maar niet te vaak, anders gaat het de overheid opvallen en grijpt deze in. Andere biermerken hebben ook water in de aanbieding en het is een kwestie van tijd voordat zij Leo gaan volgen. De vraag is water er gebeurt als Heineken reclame wil maken voor alcoholvrij bier…
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
De Thaise overheid verbiedt het maken van reclame voor alcoholhoudende dranken.
Is dat werkelijk zo? Ging het niet meer om bekende personen, o.a. uit de TV-wereld of de film, die met een glas of fles in de hand op het scherm verschenen? De extra misschien (extra) gegenereerde inkomsten, daar sprak men over.
Reclame voor alcohol op social media is inderdaad verboden. Het gaat daarbij om het aanzetten tot drinken. Er zijn inderdaad barmedewerkers aangeklaagd voor dat vergrijp. Maar om nu te schrijven ” Pas dus op als u zich op het strand (of waar dan ook) laat fotograferen met een goudgele rakker in de hand” is iets wat lichtelijk dan wel niet zwaar overdreven.
Ook geen alcohol verkoop rondom scholen, Geen verkoop in de supermarkt buiten bepaalde tijden, Geen alcohol op sommige feestdagen. Maar wel de accijns verhogen om meer inkomsten te hebben. Hypocriet.
“No person may conduct an advertisement of an alcoholic beverage or express the name or sign of such beverage in a manner directly or indirectly claiming the existence of certain properties of or encouraging another to consume an alcoholic beverage.
A manufacturer of an alcoholic beverage, irrespective of its kind, may conduct an advertisement or act of public relations only in a manner providing information and knowledge beneficial to the society, without any picture of an alcoholic beverage product or its package, save a picture of its sign or sign of the manufacturer. This shall be subject to a ministerial regulation.
The provisions of paragraphs 1 and 2 shall not apply to an advertisement of foreign origin.”
Aldus paragraaf 32 van de Alcoholic Beverage Control Act.
En dat is dan dus nog verder uitgewerkt in een Ministeriële Regeling.
Voer voor juristen. Je mag dus niet adverteren op een manier die bepaalde eigenschappen van de drank claimt of aanmoedigt tot het drinken van het product, maar uitsluitend op een manier waarbij informatie en kennis ter heilzaamheid aan de maatschappij wordt overgedragen. Proost!
.
https://en.m.wikisource.org/wiki/Alcoholic_Beverage_Control_Act,_BE_2551_(2008)
Mag ik ook wel gaan oppassen met mijn naam. En mijn Singa, Chang en Tiger shirtjes, natuurlijk allemaal mouwloos, kan ik zo aan de lorrenboer meegeven. In een plastic tas uiteraard, daarvan zijn er genoeg om Thailand.
En de armen, waar deze regering zo ontroerend mee begaan zegt te zijn, mogen natuurlijk ook niet meer onder hun gratis Beer Chang dekens slapen wanneer het weer eens fris wordt in de Isaan!
Als je de reclame borden bekijkt (al dan niet met verlichting) zal je zien dat je niet het woord beer, rum of wat dan ook tegenkomt. Alleen een merknaam en het logo. Zo zie je bij de oudere Chang reclame displays dat over het woord beer een groene stikker is geplakt of is overgeschilderd. Er wordt dus geen reclame voor alcoholhoudende drank gemaakt. De bekende personen op de tv met een bierfles kregen een boete omdat dat aanzetten tot het drinken van alcohol zou zijn.
Ach….Overheden en hun plannetjes. Kleine kinderen hebben vaak meer realiteits zin. Vooral de huidige regering die enigzins voortvarend van start ging begint wel heel erg veel proefballonnetjes op te laten en komt met erg veel zeer amateuristische waanideetjes.
Als iedereen met mate aan Bacchus offert dan was dit nooit zo ver gekomen. Het zijn de uitwassen van overmatig alcohol inname en de vervolgschade die de maatschappij aantast en anderen en vaak ook de persoon in kwestie leed berokkent.
In Amerika zijn er gebieden waar je papieren zakken krijgt om alcoholische dranken in te vervoeren op de openbare weg. Alcoholische versnaperingen mogen niet zichtbaar worden getoond. Het is maar waar je prioriteit aan geeft en de regering heeft natuurlijk een zorgtaak voor zijn onderdanen. Maar inderdaad geld regeert en de dubbele moraal zal waarschijnlijk wel aanwezig blijven.
Hoewel ik ook af en toe alcoholische dranken tot mij neem, heb er geen probleem mee dat reclame daarvoor verdwijnt. Als dan die idiote foto’s op facebook niet meer te zien zijn, des te beter. Moet je kunnen pronken dat je op een avond tien, twintig bier kunt drinken? Kun je net zo goed roepen. Kijk, mijn lichaam is al zo door alcohol aangetast dat ik al tien bier nodig heb om het te voelen.
Ik begreep begin deze week niet waarom er zoveel ophef was over electronische sigaretten. Blijkt dat deze net zoveel andere giftige stoffen bevatten.
Alles wat ongezond voor jou en je omgeving is, moet beperkt worden en niet door mooie reclames tot gezonde levensstijl gepromoveerd worden.
Een prachtig land maar dit soort regels ???? Moet niet gekker worden , wij overwegen om te vertrekken !