Garantie tot aan de deur (Mai mi prakan?)
Hier in Europa zijn we gewend dat op alles garantie zit en dat je bent beschermd door de wet voor alles en nog wat dat je aankoopt. Maar hoe zit dat in Thailand?
Een voorbeeld: Ik koop een paar schoenen in de winkel en ga naar huis. Thuis aangekomen laat na drie meter lopen een van de gestikte naden los van de schoen. Als een nuchtere Nederlander denk ik: “Inpakken en terug naar de winkel”. Maar niks. Iedereen in rep en roer dat ik terug wil gaan en mijn verhaal wil gaan halen. Ik heb toch garantie?
Nee, de Thai doet dat blijkbaar niet, althans niet in Thailand voor de normale goedkope dingen. Kapot is kapot. Jammer dan. Blijkbaar is het gezichtsverlies te groot als je met goedkope dingen terug gaat naar de winkel en durft te vragen om een vervangend product.
Maar hoe anders is dit in Nederland. Dezelfde situatie ontstaat hier in Nederland en warempel mijn vriendin die mij in Thailand ervan weerhield om terug gaan naar de schoenenwinkel stapt nu al op de fiets voordat ik met de ogen heb geknipperd om haar verhaal te halen van het zojuist gekochte defecte product. Meten ze nu me twee maten?
Ik hoor ook van andere Farang dat garantie in Thailand ver te zoeken is. Bijna altijd is er wel een zogenaamde omstandigheid waardoor de garantie vervallen is.
Hoe zijn jullie ervaringen met garantie in Thailand? Ik hoor en lees het graag.
Op sommige producten zit garantie. Dat hoort op het betaalbewijs te staan. Dat is hier zo en in Nederland precies hetzelfde. Op schoenen en zo zit nergens nooit garantie. Als je je geld terug krijgt is dat een aardigheidje van de winkelier.
Dat er op schoenen nooit garantie zou zitten is onzin. Volgens de Nederlandse wet heb je garantie gedurende de tijd dat je mag verwachten dat het artikel meegast. En van schoenen mag je verwachten dat ze langer dan 3 meter meegaan. Ik heb in Thailand nooit problemen gehad met gratis omruilen van artikelen die onredelijk snel kapot gingen. Zo is het in Nederland en zo is het in Thailand. Iets anders is als de verkoper zegt dat hij voor die (lage) prijs geen garantie kan geven. Maar een schoen die na drie stappen kapot is wordt gemaakt of vervangen.
Heb enkele keren een slechte ervaring met sportschoenen, de laatste keer stond er een plakaatje bij niet omruilen.Was in de royal garden pattaya een klein sportwikeltje. Alles aan de onderkant dat kon los komen loste. Je moet kijken naar de zolen. Soms veel kleine stukjes geplakt. Ik ben geleerd koop zolen uit 1 of 2 stukken. Maar koop meestal sporschoen in belgie Decathlon en ben nu tevreden ,zelfde met shorten en ander kledij. En ook goedkoop. Nu is er ook in north Pattaya Decathlon ingang Tesco Lotus. Ga eens kijken je kan er altijd een koopje doen.
Bij veel zaken heeft u een 7 dagen omruilen garantie, zoals bij Big C, Tesco, Homepro en Powerbuy om naar wat te noemen. Het is dus wel zaak om een aankoop direct te gebruiken en niet te wachten tot de 7 dagen voorbij zijn. De volgende producten gingen bij ons stuk of toonden kuren in de garantie tijd en zijn zonder één probleem zonder kosten gerepareerd. Philips broodbakmachine, Sony Xperia Z smartphone, Casio G-Shock horloge en een Samsung S7 edge smartphone. Het ligt er maar net aan waar je wat koopt. Langs de weg een blauwe Bosch boorhamer kopen, en dan denken dat je daar garantie op hebt.
Die 7 dgn is alleen maar in de grote shopping centers en ook alleen maar als je de kassabon kunt laten zien en het artikel in de originele verpakking zit.
Als het product dat u koopt binnen 7 dagen stuk gaat kan u het omruilen voor een nieuwe. Dit wordt u doorgaans bij aankoop verteld. Geld retour als het product nog in de originele verpakking zit gaat niet overal op, wel bijvoorbeeld bij de Homepro maar bij Banana It een tegoed bon. Vooraf vragen naar de voorwaarden.
Dat is hier in Belgie ook zo en meestal 2 jaar garantie.
Voor zover ik het begrijp, kun je dingen binnen 7 dagen probleemloos terugbrengen als er wat mee is, en kom je daarna in een garantieprocedure terecht.
Ja in ken dat ik had ook zoiets met een trimmer van black en dekker bij de home pro in hua hin gekocht , ik praat wel over een paar jaar terug , bij de receptie aangekomen met thaise hulp dienst Fr din een en ander uitgelegd en je kent het wel sorry maar garantie is voorbij maar ik ben van de oude stempel van mijn vader geleerd garantie bewijs tevoorschijn gehaald no no one year garantie ondanks dat er 2 jaar oftewel 24 maanden garantie staat nou dat was net tegen de verkeerde gezegd heb toen na 10 minuten me ingehouden te hebben brak de PP uit en ja hoor heel home pro in de stress en de fan club van thaien was ook verdwenen stond alleen toen nog even de klep open getrokken en de chef kwam aan draven kon ook geen woord lezen en ja hoor daar kwam de redende engel aan en heeft het even haarfijn vertaald en werd het keurig voor garantie gerepareerd , vanaf die tijd waaierde iedereen daar dus zo kan het ook , maar de cloe is dat er geen een thai is die de ander afvalt en daarom was ik woest.
Black & Decker of nog beter Stanley Black & Decker heeft in Thailand hun eigen garantie/reparatie service. Mijn accu trimmer is daar al 2x gratis gerepareerd en de laatste keer met een extra advies “hoe beter te gebruiken”…
Wij hebben een steelstofzuiger van Bosch van rond de thb 20k.gekocht bij Homepro
24 maanden garantie en na 22 maanden stuk.
Mailtje naar de klantenservice en het enige dat gevraagd werd was het telefoon/lidmaatschapnummer.
Mailtje terug, is nog garantie breng maar en 6 weken later compleet gereviseerd met een nieuwe accu terug.
Volgens mij is alleen de buitenkant nog origineel, de rest alles vervangen.
Kosten thb 0.
Prima service.
Ook een keer een pomp gekocht, die bij thuiskomst bleek te lekken.
Teruggegaan en meteen een nieuwe mee.
Dat is voor mij een reden om alleen bij grote concerns te kopen en niet bij een handelaartje op straat, hoezeer ik het hun ook gun.
Makro, Tesco, Big-C enz.
Gewoon garantie hoor!
M.vr.gr.
Nooit enig probleem gehad. Maar ik kijk dan ook uit waar en bij wie ik koop.. zelfs op markten geen probleem, en mijn echtgenote en familie vind omruil of geld terugvragen geen enkel probleem.
Dames die dat niet durven, ziin meestal van het platteland en ongeschool en lijden daarom aan een minderwaardigheidscomplex, volkomen onterecht trouwens
Dus dames van het platteland zijn minderwaardig ? Ik vind jou uitspraak toch wel een beetje te ver gaan …
Minderwaardigheidscomplex is NIET hetzelfde als minderwaardig.
Zelfs in de 20 baht shops werden zaken die ik er kocht en niet functioneerden zoals ervan verlangd mocht worden zonder enig probleem omgeruild. Het ligt er maar aan hoe je het brengt. Geen stampij maar met een glimlach. Jai yen!
Ik heb ooit led lampen gekocht en daar zat een jaar garantie op
Binnen daat jaar gingen er van de 6 twee kapot ik terug naar de winkel en zoals vele hier zeggen mijn vrouw was daar niet blij mee
Maar ik kreeg 2 nieuwe, Na drie maande gingen er weer 2 kapot dus ik weer teru de vrouw van de shop kon mij wel schieten maar weer 2 nieuwe
Ik blijf gewoon stug volhouden als ik een jaar garantie krijg dan wil ik die ook hebben ook
De Thaise truc is dat de aankoop bonnen na 2 weken niet meer te lezen is.
Daarom gaan de aankoopbonnen bij mij direct de scanner en de computer in!
Deze bonnen zijn gedrukt op thermisch papier zoals overal en moogt ge niet in het daglicht bewaren.
Tja,
Ik koop bij de BATA in Bangkok de duurste heren schoenen die er waren, kosten wel 990 Bhat, trek ze aan naar het vliegveld, voor een reis naar Nederland en kom er achter dat de zolen los laten. Omdat de Bata in Nederland geen winkels meer heeft, ben ik naar de BATA in Best gegaan, daar kreeg ik te horen dat de schoenen niet van Nederland kwamen en dus kon men mij niet helpen. Waarop ik tegen spurtende, dat de BATA in Nederland ook geen schoenen maakt en als ik een Ford koopt, ook in het buitenland, men wel helpt.
Maar nee, geen enkele garantie dus.
Dus koop nooit schoenen van de BATA, want garantie is NUL.
Groetjes Nico
Beste Nico,
Om paar goedkope schoenen ( plm € 25=) te vergelijken met ‘n auto??
Je kunt voor de prijs van ‘n Ford ongeveer 1500 paar schoenen kopen.
Als je die in één koop afneemt, nou geloof mij maar, dat je dan gegarandeerd “garantie” krijgt.
En de loper wordt voor je uitgelegd.
Ook This is Thailand
Een paar maanden geleden had ik douchegel (mannengeurtje) gekocht in een behoorlijk grote drogisterij in Buriram.
Ik dacht nl. dat ik mijn douchegel in mijn hotel in BKK had achtergelaten.
Maar nee hoor, ik vond hem later toch nog terug in mijn rugzak.
Ik vroeg aan mijn vriendin of ik de douchegel kon terugbrengen of kon ruilen (bijv. tegen iets wat zij wilde hebben).
Nooo, cannòòòòt, cannòòòòt !!!
Ze keek me aan of ze het in Surin hoorde donderen.
Ik heb haar uitgelegd dat je in Nederland bijna alles kunt ruilen als je nog een bonnetje hebt.
Haha, Thailand ≠ Nederland.
In Thailand bestaan dezelfde garantie rechten als overal in de wereld.
Wil je nu echt beweren dat de grote bedrijven als Samsung, LG, Sony, Apple, specifiek voor Thailand ineens alle garantie laten vallen?
Zelfs bij Tesco, je krijgt een datumsticker op je kassaticket dewelke aangeeft hoe lang je recht hebt op garantie.
Praktisch, voor tv, ik heb een decoder van True, bij problemen, bezoek van de specialisten is gratis en omwisseling van toestellen is volledig inbegrepen in het contract.
Het is moreel niet eerlijk om garantie op herstelling in te roepen als ze gratis je toestellen vervangen. Maar je hebt in principe wel gelijk, er is geen garantie op herstelling, in praktijk vervangen ze het gratis, en vervanging is geen herstelling, en dat is de grijze zone van garantie.
Moet je herstellen of mag je ook vervangen met een hetzelfde/beter/nieuw model?
Decoder is ook van True en blijft ook van hun. Zal nooit je eigendom worden. Je betaalt alleen 1000 baht borg.
Je mag je sataliet schotel houden na een jaar.
@ Eddy, het is algemeen bekend dat deze bedrijven altijd iets vinden dat er geen garantie hoeft gegeven te worden. Samsung is daar notorious in. Wat Tesco geeft is geen garantie maar gelegenheid om te ruilen indien artikel defect. Veel meegemaakt over garantie hier, ook persoonlijk. Garantie hier is een giller.
De Samsung smartphone S7 Edge (23000 thb)van mijn vrouw gaf na een aantal maanden grijze strepen. Onder garantie zonder problemen zonder kosten gerepareerd. Daar Samsung op Samui waar we wonen een service centre heeft na 3 dagen al gerepareerd terug. Met nog geen enkel product dat stuk ging in de garantie tijd problemen gehad met reparatie.
Ja Samsung geeft Nul Garantie op hun dure Gear 3 horloge van 13.000baht, in een jaar 3 keer de achterkant gebroken geen garantie zeiden ze, 3 x +/- 450 baht betaald. op internet zag ik op heel de wereld dat probleem.Na een stalen band gemonteerd te hebben was het probleem opgelost de krak kwam door dat de siliconen band aanspande op mijn knobbel van mijn pols (Ulna)die dan de achterkant brak.
Heeft hier iemand anders ervaring mee?
Er is een Consumer Protection Act: binnen 7 dagen mag je een product terug brengen en krijg je je geld terug (zie de link en een deel van de wet hieronder).
Heb zelf zoiets bij de hand gehad: ik wilde een tv ruilen voor een duurdere (binnen 2 dagen, alles keurig in orde, met verpakking in perfecte staat). Tot mijn stomme verbazing werd dat geweigerd, ook door de manager. Na bestudering van de wet heb ik die uitgeprint, de volgende dag onder de neus van de manager geduwd en gezegd: nu wil ik niet meer ruilen, maar mijn volledige bedrag terug en zo niet: dan bel ik uw hoofdkantoor en eventueel ook nog de Consumer Protection Board in Bangkok (ik liet haar de telefoonnummers zien).
Ze (het was een vrouw) zei niets, maar ging wel aan de slag en 10 minuten later liep ik de winkel uit met het volledige bedrag in mijn portemonnee en heb elders de duurdere tv gekocht!
http://www.thailawforum.com/database1/direct-sales-act-4.html
Section 33 In purchasing goods or services via direct sales or direct marketing, the consumer is entitled to terminate the contract upon expressing its intention in writing to the direct sales operator or the direct marketing operator within seven days from the day it receives the goods or services. In case of direct sales, the consumer may notify the same to the relevant independent distributor or the direct sales representative
Section 36 Upon the consumer’s exercise of its right to terminate the contract under Section 33, the independent distributor, the direct sales representative, the direct sales operator or the direct marketing operator shall refund to the consumer full amount of the purchase price of the goods or services within fifteen days from the day it receives the notice to terminate the contract.
Heel fijn dat u uw geld teruggekregen heeft, maar dat was op grond van de door u geciteerde Consumer Protection Act niet afdwingbaar, aangezien deze uitsluitend betrekking heeft op direct sales en direct marketing, dus beslist níet op iets dat u in een ‘gewone’ winkel koopt. Zie Section 3.
Section 3 la mis Act,
“Direct sales” refers to the marketing of goods or services made directly to the consumer at his/her home or workplace or the home or workplace of others or any other place which is not an ordinary place of business, through me direct sales representative or uni-level or multi-level independent distributors but not including transactions specified in the Ministerial Regulations!.
“Direct marketing” refers to the marketing of goods or services in a manner of communicating information for the sales of goods or services directly to the consumer at a distance and expecting such consumer to respond and purchase the goods or services from the direct marketing: operator.
Iets terug brengen of ruilen Is voor de Thai gewoon gezichtsverlies en niet anders want dat doe je niet in thailand omdat het allemaal zo goedkoop is hoor ik altijd van de dames en die hebben er een handje van want als het niet goed is geven ze het gewoon weg aan de buurvrouw of een nichtje zo werkt dat .
Terugbrengen of ruilen van een ik de winkel gekocht product is GEEN recht.
De wet zegt koop is koop. Dat C&A en andere grote bedrijven de spullen wel terugnemen is hun coulance.
Garantie is heel iets anders, daarin heeft ReneH gelijk.
Ik heb een LG telefoon gekocht tijdens mijn stage in Thailand. Dezelfde prijs als in Nederland. Binnen twee jaar is de telefoon kapot, green error scherm. Lg Benelux zegt dat ik terug moet naar Thaise LG. Thaise Servicecenter zei dat ik twee jaar garantie had maar nu ik de telefoon gestuurd heb blijkt het maar1 jaar te zijn. In de Benelux is het wel 2 jaar. Er is dus wel verschil in garantietijd.
Lang geleden werkte ik in Nederland bij een importeur van Japanse elektronica consumenten goed.
In die tijd kocht de importeur bij de fabrikant, in dit geval Japan, garantie.
Die werd verstrekt in de vorm van 1,5% korting op de inkoop.
Ondanks dat er een garantiebewijs van de fabrikant bij het product zat, bepaalde de importeur de garantie,
dus was het de coulance van de importeur hoe de garantie werd gegeven, in die tijd minimum 1 jaar.
Ik denk dat het bij veel fabrikanten nog steeds hetzelfde is, ook in Thailand, wat inhoud dat van een bepaald merk, in Thailand gekocht, maar wellicht gefabriceerd in een ander land, niet automatisch garantie verstrekt wordt in een ander land.
Ik heb op de Night Market op Phuket een aantal jaren terug een net U-Boat horloge gekocht. Na een paar maanden ging het horloge kapot. Toevallig ging ik weer naar Phuket dus ik met het horloge weer naar de markt en gevraagd aan de verkoper of hij het wellicht kon maken. Het was 1 knopje wat het niet deed, maar daardoor was de tijd niet meer in te stellen. De verkoper vroeg mij later terug te komen en hij zou ernaar kijken. Uurtje later bood hij zijn excuses aan want hij kon het niet maken. Kon een nieuwe krijgen, terwijl ik niet eens een bon had. Maar hij herkende me nog zei hij. Een nieuw veel duurder horloge gekocht dat ik 3 jaar lang elke dag omgehad heb en nu helaas kapot is. Maar elke keer als ik op Phuket ben en we zijn op de markt zeggen we nog even gedag of we kopen wat. Hij is het waard om aan te bevelen, het is de enige marktkraam met alleen maar horloges aan de buitenste ring. Een heel klein zaakje met mooie klokkies verpakt in houten kistjes.
Wat een onzin.
Overal kan je wat terugbrengen of ruilen hier.
Nooit een probleem mee gehad.
Vorig jaar november op de markt in Phuket draadloze earplugs gekocht. In het hotel merkte ik dat 1 van de 2 niet wilde verbinden met mijn. telefoon. Hmmm ach we gaan toch maar even terug de dag erop. De verkoper stond er weer, keek er zelf even naar en gaf een ander setje nieuw in de verpakking mee. Dus ook daar ‘het kan wel’ maar een glimlach en een beetje tact kan veel doen. Wij hebben even gewacht tot er geen andere klanten bij stonden en het toen rustig uitgelegd. Zodoende geen gezicht verlies voor de verkoper. Hij blij en wij blij.
Vriendelijke groet.
Chris
Jaren terug een rabot gekocht om de vloer te reinigen na 16 maand werkte deze niet meer terug naar Numchai pattaya daar verklaarde ze dat de garantie vervalen was en ik kon 450 bath betalen om te kijken wat er kapot was.
Persoonlijk naar samsung gereden waar deze verklaarde dat ik 2 jaar garantie had.
Na 2 weken hebben deze ons opgebeld met de verklaring dat deze niet meer kon hersteld worden en hebben 24.000 bath terug gestord .
Ik spreek niet van schoenen want voor 900 bath keer ik niet terug hebben allemaal een merknaam maar iedereen weet dat het fake is, moet ook zeggen ik draag scholl schoenen in thailand gekocht willen niet kapot gaan en betaal ook maar 1000 bath , dit gezegd zijnde
Voor electronische artikelen geven de Tesco, bigC enz garantie. Echter dit is de fabrieksgarantie.
Samsung, acer, oppo, Asus enz hebben servicecenter waar je heen kunt.
Garantie is meestal 1 jaar. Uitzonderingen daargelaten soms 2 jaar na registratie.
Ook op de markt kun je gewoon vragen of er garantie op zit. En omruilen indien het niet werkt is geen probleem.
Let wel op. Als je in mbk bv een Samsung koopt heb je vaak een garantie van 3 mnd. Ook iPhone, ze vertellen niet dat het refurbished toestellen zijn.
Ook de Samsung copy is garantie loos echter staat er bij veel shops no chance and no refund.
Hier dus niet kopen.
Verder wil een special shop die fans verkoopt ook zowel het certificaat als de aankoopbon zien. Anders geen garantie. Alleen de bon is volgens hun niet voldoende.
Garantie is dus veelal aanwezig en zonodig op de bon laten aantekenen. Dat de bonnen niet langdurig hun tekst zichtbaar houden is niet alleen in Thailand zo. Gewoon even met je mobiele telefoon een foto maken van shop en bon. Opslaan in de cloud en ten allen tijd terug te vinden.
Dit jaar bij Big C, Rama2, Bangkok, een haartrimmer gekocht voor THB 279,–. Thuis gekomen bleek deze mijn weinige haren uit mijn hoofd te trekken, in plaats van te knippen/scheren omdat de messen bot waren. Binnen 7 dagen terug naar de klantenservice van Big C, met mijn Thaise vrouw, die eerst e.e.a. uitlegde. Oh, dat was een bekend euvel, maar geen probleem, ga maar naar een kapper, die slijpt hem wel…….. ja, ja.
Ofschoon we dus praten over een klein bedrag, was dit voor mij een niet te verteren antwoord en begon toen op een nogal on-Thaise luide wijze mijn ongenoegen kenbaar te maken, hetgeen ook de aandacht kreeg van de talloze winkelende Thai. Dat bleek iets teveel van het goede voor Big C en ik kreeg ook direct geld terug.
Nog weken later bleken dezelfde botte haartrimmers nog bij Big C in de verkoop te liggen.
Ruilen in NL is GEEN recht! maar coulance van de verkopende partij .Dat is de wet, koop is koop.
Garantie is heel iets anders, niet met elkaar verwisselen.
30 maanden geleden Honda Accord Hybrid gekocht. Wagen in ontvangst genomen op weg naar huis al geconstateerd dat Garmin GPS totaal waardeloos is. 5 jaar oude hoofdwegen worden niet herkend en geeft met grote regelmaat totaal verkeerde commando’s. Totaal veroudert systeem wat volgens de dealer niet te updaten is. De dealer uitgelegd dat dit zeer gevaarlijk is en meerder malen een oplossing geëist zonder succes. Een ander systeem ernaast gebruiken was onze oplossing. Verder werd de wagen geleverd met Yokohama banden en een uitstekend rijcomfort. Later bleek dat met deze banden iets niet juist was. Aan de ene kant waren er banden met verschillende productie datums gemonteerd en een veel groter probleem was na 25000 km was het loopvlak nog in perfecte staat echter aan de zijkanten van 2 banden ontstonden tientallen gaten die zienderogen groter werden. Mijn waardeloze Honda dealer hierop aangesproken dat dit overduidelijk wijst op een fabricagefout en dat 60 tot 80000km normaal is voor deze kwaliteitsband. Niemand was bereid hier op te reageren. De enige reactie was, deze banden zijn te gevaarlijk om nog mee te rijden en voor ca. 30.000.00 wilde ze nieuwe banden monteren (wat uiteraard de normale verkoopprijs was). Verder konden ze niets voor mij betekenen. Hierna heb ik de fabrikant Yokohama rechtstreeks benadert, mijn verhaal verteld en hierop werd buitengewoon positief gereageerd. Telefonisch werd heel vriendelijk gereageerd en aandachtig naar mijn bandenprobleem geluisterd. De Yokohama manager vroeg mij een aantal foto’s te sturen en korte tijd erna kwam de bevestiging dat ik 4 nieuwe banden geheel gratis ontving. Yokohama maakte een afspraak met een garage bij mij in de buurt waar 4 nieuwe banden compleet op mijn wagen gemonteerd werden en waarbij ze de oude banden meenamen voor verder onderzoek. ik wil mijn verhaal verder afronden met de opmerking dat serviceverlening en garantie in Thailand bijzonder slecht kan verlopen en van de andere kant ook buitengewoon positief.