Dagelijks leven in Thailand: Een Thais rijbewijs halen
Vaak hoor je klagen over de manier waarop in Thailand met de verkeersregels wordt omgegaan. En als niet heel veel mensen het leuk of opwindend zouden vinden om over de 100 km per uur te rijden, zou het hier nog veiliger zijn dan thuis. Maar daarover later meer. Nu het rijbewijs halen.
Omdat me werd verteld dat brommer rijden in Thailand onverantwoord is, daar je niet verzekerd bent, heb ik besloten een Thais rijbewijs te halen. Leuke ervaring, die ik iedereen kan aanraden.
Na wat speurwerk, bleek het grootste struikelblok het theorie examen te zijn. Vijftig vragen, waarvan je er 45 goed moet hebben. Daarnaast moet je een gezondheidsverklaring hebben en een verklaring dat je hier woont (mag een hotel zijn). Ter plekke wordt nog gekeken of je niet kleurenblind bent en wel afstanden kunt inschatten, maar dat stelt niets voor.
Voor de doktersverklaring ga je naar een kliniek of particulier gevestigde arts. Ik deed het bij het Islamitische ziekenhuis, stond binnen een uur weer buiten met de verklaring en dat alles voor 50฿. Voor dat geld komt er nog een echte arts aan te pas! Dat schijnt niet overal zo te zijn.
Voor de verklaring van de immigratiedienst moet je een kopie van het huisboekje van de eigenaar in het pand hebben waar je verblijft. Als die de eigenaar is, heb je geen probleem, anders moet de echte eigenaar bereid zijn. De immigratiedienst vroeg me ฿500 voor dit bewijsje. Een door de wol geverfde Nederlander wist me gelijk te vertellen dat dat smeergeld is, maar dan heb je al betaald.
Het theorie examen heb ik drie keer moeten doen. Na de tweede keer vonden ze het zo zielig voor me, dat een Engelsman mij mocht komen helpen, maar toen slaagde ik ook met 48 van de 50 punten. En dan mag je gelijk op voor het praktijkexamen. Even wachten en dan komt de dienstdoende ambtenaar voordoen hoe het parcours eruitziet, waarna je het zelf mag proberen. Ik had niet het idee dat hij ook daadwerkelijk keek naar wat ik deed, maar was wel gelijk geslaagd.
Dan ga je terug naar kantoor, waar vrijwel gelijk een foto wordt gemaakt en het plastic kaartje van je rijbewijs wordt geproduceerd. En dat alles voor nog geen 200 Baht.
Nu ik een paar maanden per brommer (125cc) rondtoer door Zuid Thailand, ben ik de Thaise manier van rijden wel gaan waarderen. Tegen de stroom in rijden, is helemaal geen slechte zaak, zolang iedereen er maar rekening mee wil houden. Dat geldt ook voor het links afslaan als het stoplicht op rood staat. Alleen doen als er niets aankomt, maar dan is het wel een stuk efficiënter dan wachten. Ook het invoegen gaat hier een stuk gemakkelijker, omdat je gewoon doordrukt tot de ander bereid is je voor te laten gaan. De andere weggebruikers kennen dit gedrag van binnenuit en gedragen zich hiernaar. Mijns inziens een stuk beter dan in ons land, waar iedereen op zijn strepen gaat staan en zijn voorrangsrecht met alle geweld wil krijgen.
Door bovengenoemde Thaise verkeersgewoontes ontstaan de ongelukken niet. Wel door absurd hard rijden en met een slok op achter het stuur zitten. Verder zouden er vast minder aanrijdingen zijn als de verkeerslichten tot middernacht zouden branden.
Ingezonden door Martin van Iersel
Mocht je jouw verhaal over Thailand kwijt willen, schrijf het op en wij posten het voor jou. Leuke ervaringen, slechte ervaringen, grappige anekdotes, vragen, ideeën, opmerkelijke zaken, nieuwtjes, verhalen uit de oude doos, het maakt ons niet uit. Deel ook jouw Thailand ervaringen met andere lezers van Thailandblog. Stuur jouw verhaal, bij voorkeur als Word-bijlage, naar: [email protected] Je hoeft geen schrijverstalent te hebben, Thailandblog is er namelijk voor iedereen en niet voor niets de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Met kopie van je westers rijbewijs en een international rijbewijs had je jezelf dat examen kunnen besparen (en de nodige kopies ), ik heb steeds 250 baht aangerekend gekregen voor het residence certificate , met soms een recuutje
Indien je na je eerste jaar hernieuwd ” kan ” je een 5 jaars krijgen , indien je over een jaarvisum beschikt (NON O, NON O-A of extension ervan .
voordeel van je rijbewijs isdat je het ook als vervanging van je id / paspoort kan gebruiken , in eerste instantie dan wel …tot indien nodig verder vertoon van voornoemden , postkantoor exchange boots / bank allen aanvaarden het omdat ze dan niet moeten liggen zoeken wat waar staat en in welke taal ….
Zoals u dat schrijft klopt niet helemaal.Er zijn verschillen tussen een Westers rijbewijs.Als je een Nederlands rijbewijs hebt en een internationaal rijbewijs krijg je een Thais rijbewijs voor een auto.Heb je geen brommerrijbewijs krijg je geen motorrijbewijs
Beste Antonet,
Ik heb in Nederland nooit een motor of brommer rijbewijs gehad. Ik kom hier aan het loket met mijn internationale en hollandse auto rijbewijs en vraag langs mijn neus weg of ik ook het motor rijbewijs kan krijgen. Geen probleem, wel even betalen en dan gewoon de deur uit met 2 rijbewijzen. Alles gebeurde in Surin.
Daar zijn wij Belgen bevoordeeld in , daar ons auto rijbewijs (B) automatisch telt als brommer tot zelfs motorrijbewijs , ik kan me niet uitspreken over andere Nationale rijbewijzen daa dit wel kan varieren , zo bvb ons Int rijbewijs moeten wij afhalen bij de autoriteiten op voorlegging nat. rijbewijs ,en de Britten kopen dit via posterijen zomaar ….zo zie je maar de verschillen !
Het kan wel zijn dat de nieuwe afgeleverde rijbewijzen een verschil kunnen maken , daar ik het mijne al van min legerdienst heb ,
en dat is een eeuwigheid geleden lijkt wel (en is ook zo )!
David dit is enkel geldig als je rijbewijs van voor 1989 is.
Als je nu een autorijbewijs haalt mag ja na 2 jaar met een 125cc rijden.
Deze motorpret is alleen geldig in Belgié en niet buiten de landsgrenzen !
Tja, ik mag er eigenlijk niet aan denken dat ik met zelfs die superzware motormonsters van XXX cc ook mag rijden ….(eigenlijk niet verantwoord ) , zou ik trouwens niet willen & durven een PCX automaat 150 is al voldoende . Toch makkelijk om beide Thaise 5 jaar licenses te hebben er mee …
Mil. rijbewis / examen was voldoende toen om bewust rijbewijs te krijgen (eigenlijk mocht ik ook een 3,5 ton laadvermogen rijbewijs hebben hebben er mede , maar had een hekel aan die “bakken “
Ik heb in Nederland rijbewijs A B en E. Kan ik, samen met een internationaal rijbewijs en ik het juiste visum zou hebben, een Thais rijbewijs krijgen voor auto met aanhanger en brommer/motor? Overigens huur en rijd ik nu negen jaar elk jaar een maand of langer in Thailand met een auto zonder een internationaal rijbewijs. Verhuurder noch politie heeft daarvan ooit een probleem gemaakt.
Dat is niet correct ik heb hier in de isaan met alleen mijn nederlands rijbewijs een thais rijbewijs gekregen heb alleen kleurentest en remtest moeten doen.
Het was zels zo dat ik niet eens hoefde ye halen want de politie hier acepteerde gewoon mijn nederlandse rijbewijs als ze me aanhielden
Verkeerslichten tot middernacht laten werken, laat me niet lachen. Ze rijden er overdag al gewoon doorheen, dus wat denk je wat middernacht oplevert. Trouwens ik hoorde van een farang het synoniem van thais rijbewijs. Dat is een “Licence to kill”. Kan ik me na 60.000 thaise auto kilometers wel wat bij voorstellen.
Wat betreft theorie examen: sinds dit jaar strenger en 70 vragen en max 5 fout als ik het me goed herinner 🙂
Leuk verhaal.
Groeten,
Jan
Ik heb net als David ook mijn thaise rijbewijs ” opgehaald” langs administratieve weg. Wel nog een medisch testje moeten doen. Opnoemen welke kleur het bovenste (verkeerslicht) op het bord was, het middelste en het moeilijkste, het onderste. Wel geslaagd.
Ik heb van de week mijn thais rijbewijs gehaald hier in de isaan gewoon met mijn nederlands rijbewijs.
Ik moest een remtest en kleurentest .doen brief van emigratie en arts klaar totaal 745 bath
Geen wonder dat zoveel mensen onzeker zijn in het verkeer. Het Thaise examen stelt niks voor, want een examen is lang niet het bewijs dat je rijden kunt. Eigenlijk moest er een verplicht aantal lessen aan verbonden zijn of het praktische examen moest strenger zijn. Net zoals in Nederland, dat je met de mensen de weg op gaat en ze opdrachten geeft.
De regeltjes die je (misschien) leert om het examen te doen, vergeet je snel weer en oude gewoontes worden na het examen weer opgepakt.
Ik rij vaak tussen Pranburi en Hua Hin. Daar is gelukkig niet veel vrachtverkeer. Maar ik vraag me telkens weer af waarom men met een slakkengang de weg op komt. Op dit stuk wordt nogal hard gereden. Minimaal 80 km per uur en vaak meer. Maar dan komt iemand met zijn Pick-up, begint in slow motion naar links te rijden en blijft een tijdje doorsukkelen op de linker vluchtstrook. Ik krijg steeds vaker de neiging te roepen dat ie eens gas moest geven. In korte tijd op snelheid komen! Zijn de auto’s hier in Thailand zo slecht dat je dat niet kunt? Hebben de motors zo weinig vermogen? Ik geloof dat niet. Ik denk dat de bestuurders zo eenmaal rijden.
Wat ook een vreemde stijl is, dat ze plotseling, zonder zichtbare reden met de linker wagenhelft op de linker vluchtstrook beginnen te rijden. En dat lange tijd, zonder dat iemand wil inhalen of zonder dat ze echt naar links willen.
Vorige week tankte ik bij het leger tankstation. Daar hebben ze een paar maanden geleden de weg verbreed. Er is nu een in-en uitrij strook en ook om op de andere kant van de weg richting Hua Hin kun je dan zo gemakkelijk op de invoegstrook de weg op. Toen ik dat deed, begon van ver iemand fantatiek te toeteren. Die man had niet in de gaten dat ik hem niet zou hinderen. Hij was en kon ook niet op dezelfde strook komen.
Maar wat zie ik dan vaak gebeuren? Bij het oprijden naar rechts, maakt niemand gebruik van die strook. In plaats daarvan wordt een grote bocht gemaakt en (weer met een slakkengang) op de tweede rijstrook gereden, met gevolg dat het achteraankomende verkeer moet afremmen.
Het is ongelofelijk hoe weinig besef men heeft van simpele gemakkelijke regels. Nee, ik zou nog niet eens regels willen noemen. Het is een heel gemakkelijke en praktische manier op de weg op te komen.
Het enige waarbij het Thaise rijbewijs nuttig is, is dat je geen boete krijgt, wanneer je het moet vertonen.. De mensen rijden er beslist niet beter door.
Ook mijn lieve vriendin, die al twee keer een boete kreeg, omdat ze zich niet aan simpele regeltjes hield (U-turn waar duidelijk stond dat het niet mocht), zei toen, dat het tijd was dat ze het rijbewijs halen moest. Nee, rijbewijs niet. Ze moet net zoals de meeste Thais, gewoon een flink aantal lessen halen, zodat ze het rijbewijs niet per ongeluk of door omkoperij halen, maar met kennis van zaken en met goede omgang van de auto/motor.
Ik zou echt niet de structuur van Nederland willen hebben, waar je al een boete kunt krijgen als je bij wijze van spreken in je neus zit te peuteren, omdat je dan niet beide handen aan het stuur hebt. In Nederland is de wetgeving onmogelijk streng. Ik vind het soepele hier in Thailand geweldig en ik voel me beter bij het rijden hier. Echter schort het aan praktische kennis bij de meeste Thaise bestuurders. Vele Thais zijn heel erg onzeker bij het rijden. Dat is mijn gevoel. Niet voorzichtig, gewoonweg onwetend in wat zij wel en niet kunnen doen, of de situaties verkeerd interpreteren.
Wat de stoplichten betreft, zo vind ik dat men zich hier in Pranburi en Hua Hin goed aan het licht houdt. Zelfs bij het linksaf slaan, waar een bordje staat dat je moet wachten totdat jij ook groen hebt, wordt veelal gerespecteerd. Ook bij de voetgangersoversteekplaats bij het Bangkok Hospital wordt gestopt en vaak alleen doorgereden, wanneer er niemand wil oversteken.
Wel Martin, je bent al aardig verThaisd. Tegen het verkeer inrijden; helemaal niet gevaarlijk, welnee! Inhalen is ‘doordrukken’ de sterkste wint wel! Ik neem aan dat je het links en rechts inhalen van motor- en brommerrijders ook prima vindt, ook al geven de auto’s en andere weggebruikers aan dat ze iets anders gaan doen? De meeste ongelukken ontstaan overigens hierdoor. Ik heb mezelf al vele malen een ongeluk bespaard door continu te spiegelen op dit soort idioten. En auto’s die inhalen via afgestreepte wegdelen waar niet gereden mag worden; ook prima? Ik zou zeggen, moedig het maar aan in Nederland, ze gaan vast van je houden.
Soms lijkt het wel alsof op het Thailandblog geen bewering te gek is. Beweren dat de verkeersgewoontes in Thailand beter zijn dan in Nederland is daar wel een extreem voorbeeld van. Het is een feit dat Thailand een van de gevaarlijkste landen ter wereld is qua verkeer en Nederland een van de veiligste. Wat je ook beweert en hoe objectief dat ook te verdedigen is, er zijn altijd mensen die het tegengestelde vinden.
De schrijver ergert zich dat men in Nederland zijn voorrang wil krijgen. Het is echter nog erger. In Nederland ben je zelfs verplicht voorrang te nemen als je dat hebt en is verkeer niet gebaseerd op (on)beleefdheid en humeur van de deelnemers.
Ik geloof niet dat alle verkeersgewoontes in Thailand beter zijn. Integendeel, ik geloof dat er heel wat te verbeteren valt. Maar zo extreem zoals het in Nederland is, hoeft voor mij ook niet.
Dat men op de “parkeerstroken” rijdt – meestal op de smallere wegen – is een stuk veiliger dan op de weg te rijden, waar je echt bijna doodgereden wordt als je op je scooter of motor onderweg bent. Hoe dan ook, je moet je ogen open houden en je aanpassen.
Ook ik maak er gebruik van. Wanneer ik naar rechts moet oversteken en een vijftig meter vóór de kruising achter en voor me geen verkeer heb, ga ik alvast met mijn scooter naar de rechterkant en rij tegen de stroom in. Dat weet men in Thailand en er is niks aan de hand, zolang je het voorzichtig doet en dáár niet op hoge snelheid rijdt.
Dit is een betere methode dan wat je in Nederland doet: voorsorteren. Voorsorteren is op sommige wegen in Thailand hetzelfde als zelfmoord willen plegen. Er wordt op de gekste plekken ingehaald.
Maar, ik herhaal me, omdat bijna niemand RIJLESSEN heeft gehad. Hoe kun je iets verwachten, wanneer je niks geleerd hebt? De mensen zijn heus niet dom. Ze weten het gewoonweg niet en het is toch altijd goed gegaan, niet soms? (de doden spreken niet meer)
Sorry bram,
wat jij daar zegt over verplicht voorrang nemen is absoluut niet waar; je bent altijd verplicht voorrang te geven, je bent nooit verplicht voorrang te nemen, ook al heb je voorrang, als jij ziet dat er iets te gebeuren staat waardoor een ongeval/gevaarlijke situatie kan ontstaan, dien je af te zien van het recht op voorrang, je bent namelijk wel altijd verplicht om alles te doen wat in je vermogen ligt om een ongeval te voorkomen, zoek de wetgeving er maar op naar er zijn gevallen bekend waar de verzekering niet uit hoefde te betalen om de gene die voorrang nam, terwijl hij gewoon voorrang had, doorduwde en daardoor aangemerkt werd als veroorzaker van het ongeval en verantwoordelijk was voor de ontstane schade.
Met vriendelijke groet,
Lex K.
Beste allemaal, we hebben het over de veiligheid in het verkeer toch ? Nou dat is hier een groot probleem wat wel uit de cijfers blijkt van het aantal verkeers doden. Men spreekt van 9000 en meer per jaar. Ik woon nu 2 jaar in Chiang Mai en ik moest mijn rijbewijs halen. Ik moest opnieuw examen doen omdat mijn internationale rijbewijs was verlopen. Naar mijn categorieen werd niet gekeken dus mijn oude rijbewijsis ook niet meer geldig. A tm E alles weg. Maar goed dus theorie gedaan en geslaagd dan naar je praktijk wst een lachertje is. Terug naar het bureau en fotootje en je hdbt je rijbewijs. Nu voor minn motor wederom hetzelfde dus ook weer theorie en 5 minuten praktijk en geslaagd. Toen heb ik me niet meet affevraagd waarom de meeste mensen niet kunnen rijden. Dan het recht van de sterkste ! De (meestal) mannen in toyota fortuner, mitsubishi, nisssn parttol etc dat zijn potentiele killers. Bumperkleven hoort bij het gedrag en inhalen waar het absoluut niet kan en je dan van de weg drukken. Buschauffeurs zijn van hetzelde kaliber. Dan nog even de motorbikers: verlichting is in 30 % van de motobikers niet in orde dus af geen achterlicht if geen voorverlichting of in het egste geval helemaal geen verlchting. Pa aan het stuur met helm, kind of kleuter voor op staand GEEN helm. Kind achterop GEEN helm en kan niet bij de voetsteunen. Maar Pa wel ! En dan 80 km per uur of sneller. Dan de pick-ups. Kinderen achterin onbeschermd en gewoon 80 tot 100 km per uur. Ik heb een paar dingen aangehaald waar ik mij aan erger en dan denk ik THAI weggebruikers hebben (in veel gevallen) geen verantwoordelijkheds gevoel in het verkeer en het zal tijd worden dat men van overheidswege een veiligverkeer campagne begint die men echt voelt (portemonaie dus ) en niet alleen Farang aanhouden beboeten. Dit was mij verhaal, mijn ondervinding en mijn mening.
Harry Kwant, San Kamphaeng
Bram, ik ben het wel met je eens. Maar ik heb wel een “niet onbelangrijke” opmerking. In Nederland is het niet verplicht voorrang te nemen als je dat hebt, net als het niet verplicht is zo hard te rijden als de maximaal aangegeven snelheid toelaat. Het nemen van voorrang hangt (ook) af van de verkeerssituatie ter plekke. Niemand kan je verplichten voorrang te nemen. Je bent alleen in de fout als je het overige verkeer onnodig ophoudt en/of in gevaar brengt. Ook ben je in de fout als je gelegenheidsvoorrang geeft (terwijl je zelf dus formeel voorrang hebt) en vervolgens toch voorrang neemt met een aanrijding als gevolg. Verkeersdeelneming is een (gedrags)spel met gedragingen binnen spelregels.
Als ik me in het Thaise verkeer meng, heb ik toch een beter gevoel dan wanneer ik in Nederland op de weg zit. Ik voel me in het Thaise verkeer minder gefrustreerd. In Nederland wordt er vaak op de automatische piloot gereden en dat merk je in alles. Ruimte op de Nederlandse wegen, moeten dicht gereden worden.
Het is daarom, dat ik in Thailand eerder een snelweg durf over te steken dan dat ik dat in Nederland zou doen.
Als ik op de weg begin voor te sorteren dan wordt daar op de Thaise wegen op geanticipeerd. In Nederland wordt je dat als het enigszins mogelijk is, onmogelijk gemaakt. Want de Nederlands automobilist is geprogrammeerd om gaten dicht te rijden, desnoods door het gebruik maken van zijn voorrangsrecht. Ook tegen het verkeer in rijden zou ik in Nederland niet eens durven, laat staan dat het je mogelijk wordt gemaakt.
Persoonlijk heb ik er niks op tegen om met 4 man op een brommer te rijden. Het vraagt alleen wat aanpassing van je rijvaardigheden.
Ja, misschien vind ik de regeltjes in Nederland wel onwerkbaar. Het zijn er zo veel.
Heb al genoeg in Thailand gereden, vooral Isaan en hou wel van de Thaise manier van rijden. Het is natuurlijk aanpassen en wanneer je de verkeersregels wil volgen ben je de klos maar er zit rechtvaardigheid in vind ik.
Waar ik al veel heb laten vallen blijft volgens mij een van de grootste struikelblokken: de wegmarkeringen!
Moest Thailand investeren om z’n wegmarkeringen te herschilderen en onderhouden zakken de ongevallen metteen met 50%. Vooral in het donker rijden is zeer gevaarlijk zonder duidelijke wegmarkeringen…
Ik heb dit jaar probleemloos mijn twee Thaise rijbewijzen voor auto en motorfiets behaald zonder noemenswaardige problemen.
Voorwaarden :
-beschikken over een Belgisch rijbewijs categorie B (=auto + motorfiets)
-beschikken over een internationaal rijbewijs voor auto en motorfiets
-een visum hebben “non immigrant O” (=gehuwd met een Thaise dame)
-een medische attest voorleggen, afgeleverd door een Thaise dokter (controle op diabetes, bloeddruk,
onderbenen vrij van Elephant feet…)
-praktische testen afleggen in het bureau voor transport bestaande uit : kleurenblindheid,
reactiesnelheid en afstand inschatten-dieptezicht (slechts één herkansing mogelijk blijkbaar)
-de nodige administratieve kosten betalen (géén steekpenningen !)
Geldig voor 1 jaar.
Blijkbaar wijzigt in de toekomst de geldigheidsduur en wordt dit 2 jaar (maar hiervan ik ben niet zeker)
Ik kreeg mijn Thaise rijbewijs in 1976, na het afleggen van theoretisch en praktisch examen. Kosten Baht 20- ja twintig. Ik heb nooit problemen gevoeld met het auto rijden in Thailand en voel mij in het Thaise verkeer als een vis in het water. Ik haalde mijn NL rijbewijs in 1963, in 1x, en in 1967 gooide ik het weg in de prullen bak omdat ik het niet meer zag zitten met het rij verkeer en de constante stroom van bekeuringen daar. Heb ook nooit meer auto gereden in NL en begin er ook niet meer aan. Ik voel mij prettig hier op de weg met al de vrijheid die ik daarop geniet. Ik ga geen discussie hierover voeren, dank U.