Decathlon in Pattaya en privacy

Door Gringo
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , ,
6 april 2017

De Decathlon Group is een Frans sportwinkelketen, waar artikelen te koop zijn voor meer dan 20 verschillende sporten, maar ook spullen voor kamperen en trektochten. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 1100 Decathlon (= tienkamp) winkels, waarvan er alleen al in Frankrijk meer dan 300 zijn. Het zijn in feite grote supermarkten met meer dan 5000 verschillende producten van eenvoudige tennisrackets tot hoogwaardige spullen voor de duiksport.

België herbergt bijna 30 Decathlon winkels en Nederland inmiddels 11. In beide landen kan men de artikelen ook online kopen Voor meer bijzonderheden over producten, locaties en het online kopen klikt u op de afzonderlijke websites.

Thailand

Ook in Zuidoost-Azië is Decathlon aanwezig met een winkel in Maleisië en in Singapore, maar Thailand spant de kroon in de regio met 7 winkels in Bangkok, 1 in Chiang Mai en 1 in Pattaya. Ook Decathlon Thailand heeft een informatieve website. Ik maakte kennis met de vestiging in Pattaya, dat gehuisvest is op de tweede verdieping van Tesco Lotus aan Pattaya North Road.

Poncho

Een poosje geleden vroeg ik de bloglezers om advies voor de aankoop van goede regenkleding, dat ik wilde hebben met de regentijd en vooral het Songkran Festival in zicht. Verschillende adressen bezocht, maar ik slaagde niet. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Decathlon, merkwaardig genoeg kende ik het niet, terwijl ik er pakweg 500 meter vandaan woon. In die immense zaak, die nogal rommelig aandeed vond ik een regenponcho. Ik had liever iets van een broek en jack gehad, maar ik vond, dat ik het met deze poncho wel zou redden om redelijk droog te blijven. Op dus naar de kassa!

Kassa

De kassière deed de nodige handelingen, nam het geld van mij aan en toen gebeurde er iets merkwaardigs. Zij draaide het computerscherm naar mij toe en vroeg om mijn naam, adres, telefoonnummer en Email-adres in te tikken. Ik weigerde, omdat ik niet geregistreerd wilde worden. De jongedame trachtte mij uit te leggen, dat het niet was om reclameboodschappen te sturen, maar voor een soort van garantie. Ik bleef weigeren en zei, dat ik er geen behoefte aan had voor de aankoop van een eenvoudige poncho, maar zij was vasthoudend. Erger nog, zonder het verstrekken van die persoonlijke gegevens ging de koop niet door. Hè, wat is dat voor gekkigheid, dacht ik. Maar ook de er bijgehaalde dienstdoende manager bevestigde, dat ik verplicht was die gegevens te verstrekken, anders geen poncho! Ik kreeg het geld terug en verliet de winkel met lege handen.

Facebook

Ik meldde dit voorval als recensie op hun Facebook pagina en vrij snel daarna kwam er een reactie van de Store Manager, Khun Tao, met een uitleg. Hij legde mij uit, dat die gegevens absoluut veilig waren en slechts werden gebruikt in geval een producent een fabrieksfout zou ontdekken, zodat daarna de klanten benaderd konden worden voor herstel van die fout(en). Je zou het een “after sales service” kunnen noemen. Hij noemde als voorbeeld een mogelijke fabricagefout in een gemotoriseerd apparaat of een probleem met een digitale besturing. In principe dus geen slechte zaak, maar het is vreemd, dat die politiek voor alle artikelen wordt doorgevoerd.

Khun Tao

Ik maakte contact met de Store Manager en bezocht hem in de winkel om deze kwestie te bespreken, want hier was toch een bescherming van persoonlijke gegevens in het geding. Khun Tao is een jonge manager, juridisch geschoold, die mij nogmaals de politiek van Decathlon uitlegde. Ik vertelde hem, dat ik het wel begrepen had, maar niet begreep, dat het ook geldt als je bijvoorbeeld een paar slippers of sportsokken koopt. Ik zou er begrip voor hebben als de regel werd toegepast voor een selecte groep producten, waarvan men kan vermoeden, dat er ooit een probleem mee zou kunnen ontstaan. En dan nog kan een klant niet verplicht worden om die gegevens vrij te geven, het zou op vrijwillige basis moeten gebeuren.

Khun Tao was het daar wel mee eens, maar, zoals hij zei, het is een bedrijfspolitiek van Decathlon Thailand (of toch vanuit Frankrijk?) dat hij niet kon veranderen. Zonder afgifte van die personalia kan een koop bij Decathlon niet plaatsvinden.

Tenslotte

Decathlon is best een goede zaak om allerlei sportspullen te kopen, maar uit principe zal ik er niet meer komen vanwege die vreemde registratiepolitiek. Khun Tao bood mij nog wel aan om voor mij voor die poncho een uitzondering te maken, maar dat heb ik geweigerd. Moet dus nu verder zoeken om een regenpak of poncho op de kop te tikken.

Hieronder nog een promofilmpje:

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=F-9yO5fcczg[/embedyt]

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

27 reacties op “Decathlon in Pattaya en privacy”

  1. Khun Peter zegt op

    In Apeldoorn zit er ook eentje. Ik kom er met regelmaat en koop er vrijwel altijd wat. Ik heb nog nooit mijn gegevens hoeven geven, dus het is geen wereldwijde policy.

  2. PaulV zegt op

    In Chiang Mai had ik dezelfde ervaring toen ik twee T-shirts wilde afrekenen.
    Ik heb uitgelegd dat ik mijn gegevens niet wilde afstaan, daarna gewoon betaald.

    • Ed zegt op

      Giga zaak in Alkmaar. Alleen betalen. Zou ook nooit verdere gegevens verstrekken!

  3. Michel zegt op

    Bedankt voor de waarschuwing.
    Bij zo’n winkel wil ik niets kopen en zal dat ook nooit doen.
    Als er een productiefout in een product zit komt de fabrikant wel met een melding. Daar heb je geen registratie bij een winkelketen voor nodig.
    Je privacy wordt al steeds minder, overal ter wereld, daar hoeft een winkelketen niet nog een schep bovenop te doen.
    Ze zeggen dat je gegevens veilig zijn, tot hackers ontdekken dat er bij die winkelketen gegevens te stelen zijn.

    • Gringo zegt op

      Op de websites van Decathlon Nederland, Duitsland en Belgie kun je een pagina met teruggeroepen artikelen vinden. Electrische fietsen, kindersteps en terreinfietsen worden genoemd.
      Decathlon Frankrijk heeft dat ook, maar daar kun je gerust van een waslijst spreken.
      Zegt wellicht toch iets over de kwaliteit van de aangeboden artikelen.

  4. Fred R. zegt op

    Dan vul je toch de naam van je buurman in Nederland in en het email adres van zijn schoonmoeder.
    Heel af en toe in het leven moet je je principes laten varen, zeker voor een Poncho.

    Kom op zeg.

    • Koos zegt op

      Waarom om zou ik overal valse gegevens moeten invullen? Nog strafbaar ook
      Je wilt gewoon iets kopen toch! En zeker voor kleine dingen is het belachelijk.
      Waarom is een klant geen koning meer?
      Ik zal nooit naar zulke aan maffia ruikende winkels gaan.

      • Fred R. zegt op

        Zoals ik mij had voorgenomen ben ik vandaag naar de Decathlon gegaan.

        Ik wil Thailandblog.nl nog bedanken dat er hier aandacht besteed wordt aan verschillende shopping patronen.
        De één voelt zich door de KGB in de kaart gekeken als je om je email adres gevraagd wordt
        ( zeker een slecht geweten ) de ander winkelt gewoon lekker door en zal het allemaal een worst zijn wat er gebeurd met zijn of haar email adres ( je kunt in de computer een afzender automatisch naar de prullenbak verwijzen ).

        Genoeg hier over.

        Voor 1700 Baht een kar vol met die dingen die ik nergens kon vinden en juist hier in alle kleuren en maten aantrof.
        Eenmaal bij de kassa vroeg de lieftallige dame naar mijn telefoonnummer waarop ik antwoord dat ik in het bijzijn van mij vrouw dit nooit aan andere dames gaf. Goed mijn mailadres. Ik was er al op voorbereid.
        Met wat haperingen en spelfouten stond het dan uiteindelijk goed op het scherm.
        Creditcard er doorheen en voilà iedereen happy ( zeker ik )

        Graag wil ik nog even vermelden dat ik de kortzichtigheid van onze lezers niet begrijp. Je weg laten jagen om zo iets onbenulligs. Het is een prachtige winkel en een aanwinst voor Pattaya.

        Mvg.

        Fred R.

  5. Peter zegt op

    Simpel .. gewoon ter plaatse een naam en adres verzinnen !!!

    Peter

    • Pieter zegt op

      Wel, dat gaat niet altijd op, mijn ervaring is bij de Makro in Huahin, en Watsadu in Chaam vragen ze t.b.v. registratie ook naar een legitimatie.
      Geen legitimatie? Geen klant.

  6. Siam zegt op

    Laat ik voorop stellen dat ik het ook vreemd vind dat je voor een simpele poncho (maar eigenlijk geldt het voor elk product) je privé gegevens zou moeten geven. Alleen een email adres had al voldoende geweest voor het doel wat ze zeggen. Ik zou gewoon ter plekke een adres, telefoonnummer en email hebben bedacht.

    Het bevreemd me wel vaak dat er veel mensen moord en brand schreeuwen als het om privacy gaat.,maar vervolgens wel hun hele leven op Facebook gooien. Als je op internet zit, zonder enige privacy bevorderende maatregelen, en rondloopt met een (smart) phone en overal met pin betaald dan heb je al weinig tot geen privacy meer.

  7. Ben Janssens zegt op

    Ik heb alleen maar goede ervaringen met de door mij gekochte artikelen bij Decathlon in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Het enige wat ze van je vragen of je een klantenpas hebt en of je er anders een wilt hebben. Materiaal pech of zo heb ik nog nooit gehad. En ze hebben prima kleding die ook voor gebruik in de tropen uitstekend geschikt is.

  8. psm zegt op

    Hier in Antwerpen ook nooit gegevens moeten geven in de winkel.

    Goed te weten dat je dat in Pattaya wel moet doen. Zullen daar dan ook nooit iets kopen ondanks regelmatig bezoek aan de Tesco.

  9. Sander zegt op

    Ik vrees echter dat je beter je bij Decathlon Th had kunnen registreren dan bij Facebook, voor wat de privacy aangaat. Bij die Amerikanen weet je één ding zeker: de voorwaarden verzameling en opslag van persoonsgegevens kunnen en zullen steeds verder ten nadele van de gebruiker opgerekt worden. Je bent aan de goden overgeleverd van wat wel en niet met welke instanties gedeeld wordt en ja, inderdaad, ook voor niet-promotionele doeleinden! (Voldoen aan wettelijke voorschriften, veiligheid, enz..) Gelukkig altijd wel met de geruststellende mededeling ‘om de gebruiker nog beter van dienst te zijn’.

  10. John Pirovano zegt op

    Ik ben ook in de winkel geweest en niets in te vullen gewoon wat gekocht en afgerekend. een mooie en goede winkel een aan winst voor thailand

  11. Mark zegt op

    Onze jarenlange ervaring met Decathlon in België (Antwerpen, Gent, Zaventem) is prijs kwaliteit uitstekend.

    Het omgaan en bewustzijn met persoonlijke levenssfeer (privacy) in Thailand lijkt ons heel anders dan in Europa.

    Dat zie je meteen in de Thaise media waar bijvoorbeeld verdachten van misdrijven en slachtoffers van ongevallen herkenbaar op foto getoond worden en met naam en toenaam genoemd.

    Er slechts enkele mogelijkheden: of de (privacy)cultuur in Thailand wijzigt of de farrang past zich aan of de farrang kan oprotten. Ik vrees dat het eerste nog een poosje zal duren 🙂

  12. Paul zegt op

    Heel gek.
    Men strooit met zijn/haar gegevens op het internet, opent overal een account maar dezelfde gegevens aan een winkel verstrekken werpt zoveel tegenstand op. Wanneer dringt het tot de meesten door dat je gegevens reeds lang bijna overal bekend zijn en privacy niet meer bestaat. Je gegevens worden dagelijks verhandeld.
    Je hebt alleen maar jezelf ermee, want uiteindelijk ben jij degene zonder product.

    • peter zegt op

      Er zijn gelukkig nog voldoende andere zaken waar je terecht kunt zonder registratie
      dus je hoeft er geen nadeel van te hebben als je niet bij dit bedrijf wilt kopen.

      Als er veel meer klanten weigeren de persoonsgegevens prijs te geven zullen ze vanzelf het roer omgooien lijkt me
      Mij zien ze daar alvast niet

  13. Nayampur zegt op

    Koop al jaren mijn wandelschoenen bij Decathlon in Best. Bijzonder tevreden hierover en nog nooit naar gegevens gevraagd. Tegenwoordig kun je zelfs betalen aan een selfservice kassa.

  14. Jacques zegt op

    Bij Amway in Pattaya moet je voor aanschaf van goederen ook geregistreerd zijn. Er wordt verplicht een foto van je genomen die op de Amway card wordt getoond. Allemaal op vrijwillige basis natuurlijk maar niet heus. Mijn vrouw maalde er niet om en sprak de niet aan duidelijkheid aflatende woorden: wat maakt het uit en aldus geschiedde.

  15. zwier zegt op

    Bij Lotus in Jomtien heeft men stevige poncho
    Voor nog geen 200 bhat
    even zoeken

  16. peter zegt op

    Ik heb ook een paar keer bij een Decathlon in Europa gekocht en mij is nog nooit om mijn persoonlijke gegevens gevraagd. Ik wist ook niet dat er een vestiging in Pattaya was.
    Het is bijna niet te geloven dat je pas MAG kopen wanneer je je registreert. Wat een arrogantie.
    Ik hoef dus ook absoluut niet te weten waar het bedrijf precies gevestigd is want ik zal er zeker nooit iets aanshaffen. Ben benieuwd hoe lang ze het volhouden.

  17. bona zegt op

    Hier kan ik even niet volgen ? In het algemeen kan ik mij best vinden en volledig akkoord gaan met Gringo’s plaatsingen, doch dit vind ik eigenaardig !
    Zowat iedereen zit op Facebook en/of aanverwante, doch als een winkelketen je gegevens wenst, is plots de privacy in het gedrang ?
    Voor mij geen enkel probleem ! Ik heb eerstens absoluut niets te verbergen, en anderzijds kunnen zij mij op de hoogte houden van eventuele promoties of kortingen.
    Ik zie echt niet waar het probleem zich zou kunnen bevinden ?
    P.s. Gringo, ik verblijf ook in de omgeving van deze winkel. Is er misschien een plaats waar wij zouden kunnen kennismaken ?

  18. Peter zegt op

    Ik heb deze ervaring bij andere zaken oid ooj wel gehad, vul altyd een naam en adres en telefoonnummer en ook email in.
    Of die ook van iemand zijn??? Geen idee maar zeker niet van mij
    Ps is toch geen controlle op.

  19. Rudy zegt op

    Er is/was een Belgische Store Manager in Chiang Mai die daar de opstart gedaan heeft en ben er eens geweest en niets moeten geven van info.

  20. Kees zegt op

    Toch mooi, de store manager van Decathlon die uitlegt dat je gegevens daar absoluut veilig zijn. En dat terwijl banken, credit card bedrijven en overheden regelmatig gehacked worden 😉 Maar blijkbaar kan zoiets dus nooit gebeuren bij Decathlon.

  21. BertH zegt op

    ik heb dezelfde ervaring in CM. De bedrijfsleider was een jonge Belg. Hij zei ook dat ik nooit reclame van hen zou ontvangen. Op mijn opmerking dat ze mijn gegeven aan ander en zouden kunnen verkopen en ik daar dan reclame van zou krijgen vie hij still. Dus….
    En Facebook kies ik zelf voor en bepaald zelf wat ik daar op zet. Ik ben ook zonder T shirt en sokken vertrokken


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website