De Thaise motorbike taxidriver en Pythagoras
Op het eerste gezicht hebben ze niets met elkaar te maken: de Thaise motorbike taxidriver en de Griekse wiskundige Pythagoras, die leefde van 570 tot 500 voor Christus. Maar schijn bedriegt. Op de route tussen de T-splitsing Soi Watboon – Sukhumvit en huizenpark EakMongkhon links van Khao Talo (Pattaya) komt alles op een ongedachte manier samen.
Altijd weer spannend
Dit behoeft natuurlijk enige uitleg. Zo’n twee keer per week ga ik met een motorbike taxi van mijn condo aan Soi Watboon naar mijn huis aan Khao Talo. En terug. De Soi Watboon is een recht stuk weg, het wordt pas spannend bij de genoemde T-splitsing, want wat gaat de chauffeur doen? Er zijn ongeveer tien manieren om van de splitsing (A) naar mijn huis (B) te gaan. En geloof het of niet, ik heb ze alle tien, gezeten op het gemotoriseerde vehikel, mogen meerijden. Dus heb ik iedere keer iets van: wat gaan we vandaag weer doen. Altijd een verrassing, mogelijk ook voor de bestuurder zelf.
Wat is de beste route?
Zie de figuur met vier op het eerste gezicht mogelijke routes. Nr. 1 (zie het groene cijfer) ligt eigenlijk best voor de hand. Je rijdt de Sukhumvit Road af tot de T-splitsing met Khao Talo, ruim twee kilometer verderop. Dan rijd je deze Khao Talo eveneens ruim twee kilometer in tot je bij het huizenpark arriveert.
Maar is dit de snelste weg? Nee, en dat wist Pythagoras ons 2500 jaar geleden al te vertellen. A2+B2=C2, weten we het nog? De rechte doorsteek, zie figuur 2, van A naar B is veel korter.
Er is echter een probleem met de route van figuur 2. Hij bestaat niet. Er is domweg geen rechte weg van de T-splitsing naar het huis.
Lekker doorsteken?
Geen probleem, denkt de driver. Dan steken we toch gewoon lekker door volgens het idee van figuur 3 (met meerdere varianten). Maar… dat zijn allemaal rechte stukjes, niets is schuin en qua afstand maakt dat dus, vergeleken met figuur 1, helemaal niet uit. Zijn 1 en 3 dus gelijkwaardige oplossingen? Nou nee, want nu kijken we even naar de praktische kant. Bij 3 moet de chauffeur door al die bochten voortdurend remmen en weer optrekken en dat is natuurlijk niet handig.
Bovendien is 3 ook minder veilig met al die kleine weggetjes. Er kwam eens een kleine vrachtwagen net uit een soi vlak na een bocht. Deze meende alle ruimte van de weg nodig te hebben met zijn aanwezigheid. Keihard remmen natuurlijk en het scheelde een centimeter of we waren tegen de auto aangereden. Een andere keer dreigde er ongeveer hetzelfde, maar toen kon de chauffeur nog bijtijds een greppel in rijden.
Maar de werkelijkheid is nog weerbarstiger, aangezien route 3 eigenlijk route 4 is. Al die landweggetjes zijn niet recht maar bochtig en die mini-omweggetjes komen er dus ook nog bij.
Men kiest steevast de slechtste route
Route 4 is dus de slechtst denkbare oplossing om van A naar B te komen. Hij is langer, je kunt er minder snel rijden, hij is gevaarlijker, kost meer brandstof en is minder gunstig voor milieu en klimaat. En toch kiest de taxidriver in plusminus negentig procent van de ritten voor een variant van route 4 en maar tien procent voor route 1.
Maar hoe moet ik de chauffeur duidelijk maken dat het ‘lekker handig’ doorsteken een veel slechtere optie is dan gewoon de route Sukhumvit-Khao Talo? Dan moet ik hem eerst de Stelling van Pythagoras uitleggen en vervolgens waarom die hier helemaal niet werkt.
De oplossing?
Voor mij is het wellicht een betere optie om de Bolt-taxi te bellen. Veilige auto en de beste route verschijnt dan automatisch op de meter: route A.
Over deze blogger
- Eric van Dusseldorp (1960) woont in Jomtien en werkt als online daytrader. Daarnaast is hij sinds 1983 dammedewerker bij de Telegraaf Media Groep (vijf dagbladen). Hij vindt het leuk om interessante feiten uit de geschiedenis op te diepen, te onderzoeken en uiteindelijk uit te werken tot prettig leesbare verhalen op bijvoorbeeld de toonaangevende geschiedenissite Historiek. Overige hobby’s: dammen, (kinder)liedjes en limericks maken, genealogie en schrijven op JOOP (opiniesite), Thailandblog en enkele Facebookgroepen.
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand5 november 2024Godfried, het beschuitje en het mobieltje
- Leven in Thailand30 oktober 2024Sneeuwballen in Thailand, een verdienmodel
- Leven in Thailand6 oktober 2024De avonturen van kleine Emmy
- Leven in Thailand9 juli 2024Thaise limericks
Ze omzeilen de plaatsen waar oom agent een bijdrage vraagt voor sponsoring.
Groet,
Jos K.
Tja, logica en Thailand zijn geen vrienden en Pythagoras is ver weg. Ik verbaas me ook vaak over gekozen rouyes van taxi’s. Met mijn vriendin ga ik de strijd sowieso niet aan op dit vlak. Als je toch ruzie wilt krijgen kun je dat beter over andere zaken doen.
Goed gefundeerd, je stelling. Doch er ontbreekt een belangrijk element : reistijd. De motor taxi driver DENKT dat route 4 de kortste rit oplevert. Volgens mij kan de driver er wel eens naast zitten. Soms zal dit de snelste route zijn, maar vaak zal het langer duren.
Waarom dan de keuze voor route 4 ? Die is minder eentonig. De meesten onder ons willen variatie in het leven en willen creatief bezig zijn. Kijk eens naar route 4 . Die is veel uitdagender is dan 1.
Laat die ouwe Griek maar bij zijn saaie stelling. Route 4 is Thais, vermakelijk en zelfs wat exotisch.
Komt bekend voor.
Telkens als ik in het land ben, moet ik de eerste dagen het mij afleren om te denken dat een Thaise taxichauffeur de weg wel zal weten in zijn/haar stad.
Da’s zelden het geval. En dus hang ik half voorover met mijn smartphone in de hand en kijkt de bestuurder naar mijn Google Maps aanwijzingen.
Bolt is inderdaad een uitkomst. Vaak niet eens zoveel duurder dan een motobike, alleen laat ik de chauffeur vaak het wisselgeld houden.
Zeker als wel lang in de Pattayaanse file hebben gestaan.
Ik begrijp iets niet. Als je de weg niet kent kun je het overlaten aan de chauffeur of Google Maps gebruiiken. Maar als je de omgeving goed kent dan kun je toch de motorbike taxichauffeur vertellen welke route je wilt volgen van A naar B? De klant is toch de baas?
Beste Eric … je toepassing van Pythagoras is best een leuke … maar ipv driehoeksmeetkunde is een stelling vanuit de meetkunde al méér dan voldoende om het ” Thais rijgedrag ” te begrijpen … nl. : ” De kortste weg tussen twee punten is een rechte ”
Daarom dat ze ‘spookrijden’ ook de meest logische oplossing vinden als dat de kortste weg is tussen twee dicht bij elkaar liggende punten.
Je vermeldt trouwens aan een [motorbike] taxi waar je heen wil en niet via welke route de goedkoopste route is, altijd mijn redenatie zo niet is het een ’toeristische rondrit’.
Leuk en leerzaam artikel!
Er klopt een ding niet aan je verhaal.
De T-spliting met de T-splitsing Soi Watboon – Sukhumvit wil ik nog goed rekenen, omdat ik uit mijn hoofd niet goed de situatie daar te plaatsen ken.
Maar een T-spliting Khao Talo bestaat zeker niet als je over de Sukhumvit Road rijdt. Waarschijnlijk de einigste ligt in Bangkok en de ander in Rayong.
Omdat je de Grieken erbij haalt. Een T-spliting is een weg die haaks op een splitsing eindig waar je twee kanten op kan.
Al de anderen zijn een spliting naar RECHTS of een spliting naar LINKS
Afslagen van (grote) wegen zijn per definitie T-splitsingen OF kruispunten. Andere smaken hebben we niet. Hier kan geen sprake zijn van een kruispunt want de weg (Khao Talo) gaat niet door aan de andere kant van de Sukhumvit. Ook niet met een andere naam o.i.d. Wel heb je 50-100 meter ervoor de T-splitsing met de bekende Threppasit Road. Maar je kunt onmogelijk stellen dat de Khao Talo de verlengde is van de Threppasit Road.