De grote beurt

Door François Nang Lae
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , ,
12 juli 2017

Het is het moment waar iedere autobezitter altijd weer tegenaan hikt: de grote beurt. Een forse aanslag op je portemonnee, en de nooit te beantwoorden vraag of alles wat de garage heeft gerepareerd en vervangen wel echt gerepareerd of vervangen moest worden. De eerste 10.000 kilometer met onze auto zaten erop en aangezien we hem bij 30.000 km gekocht hadden, gaf de teller 40.000 aan en voor de Vigo betekent dat een grote beurt.

In Nederland betekende dat dat we de garage belden om een datum af te spreken. Dat kon dan meestal pas na een week of drie. Als ik de auto dan had afgeleverd en op de leenfiets waarvan de remmen en het licht het niet deden (jaja, dit was echt nog in Nederland) door regen en duisternis naar huis was gefietst, begon het angstige wachten. Tegen een uur of 3 ging dan de telefoon. “Hij is klaar hoor.” “Was er nog wat bijzonders?” “Nee, alleen de achterbanden hadden wat weinig profiel, en de ruitenwisserbladen moesten vervangen worden, maar dat is eigenlijk altijd. En natuurlijk de remblokken. Maar verder alleen het standaardwerk.” Dankzij het feit dat we zo’n voordelig Matizje reden hoefden we dan slechts € 500 af te rekenen.

Nu moesten we dus uitvinden hoe dat hier in Thailand werkt. Er zit gelukkig een Toyota-dealer langs de highway naar Lampang, net buiten ons dorp. Bellen voor een afspraak leek ons niet zo’n goed idee, want voor gesprekken hebben we echt nog wel handen en voeten nodig. Dus reden we er op weg naar huis even langs om een datum te prikken. Bij de ingang van het terrein van de garage zit een man die ons welkom wait en ons met brede armgebaren naar een van de parkeervakken leidt. Een andere medewerker komt uit het pand en doet mijn deur open. Met het onderhoudsboekje en het kilometerkaartje dat aan het stuur hangt maak ik duidelijk dat we aan een beurt toe zijn.

De man zegt dat we even moeten wachten, gaat naar binnen, en komt weer terug met allerlei meetapparatuur waarmee hij van alles controleert. We vragen ons af of hij echt wel begrijpt wat we willen en of er ook iets aan de motor gedaan gaat worden. Als we worden uitgenodigd om naar binnen te gaan, concluderen we dat er inderdaad geen sprake lijkt van een onderhoudsbeurt. De, overigens reuze-aardige, man plakt intussen nog een paar stickers op mijn stoel en komt dan achter ons aan.

Binnen worden onze gegevens opgenomen. Ik probeer duidelijk te maken dat ik voor we vertrekken op zijn minst toch ook even de bandenspanning wil hebben gecontroleerd. Onze auto is inmiddels door een andere medewerker weggereden. Waarheen weten we niet.

Dan begint er een printer te ratelen. De reuze-aardige man scheurt de output los en legt deze voor ons neer. Overzichtelijk staat er een aantal regels onder elkaar, met een aantal bedragen erachter. Helaas in Thais, dus we begrijpen wel de bedragen, maar niet de regels. Gelukkig spreekt de reuze-aardige man een beetje Engels, en zo beginnen we langzaamaan te begrijpen dat er wel degelijk een complete grote beurt gegeven wordt, niet over drie weken, maar nu meteen. Het printje bevat alle werkzaamheden die verricht gaan worden, met de bijbehorende prijs. Als we daarmee akkoord zijn tekenen we de offerte en hoeven we niet angstig te wachten hoe groot de aanslag zal gaan worden.

We willen wel graag naar huis, want het gaat een uur of 2 duren. Als we geweten hadden dat we meteen aan de (grote) beurt waren, hadden we de buurman wel gevraagd om even mee te rijden. We vragen de reuze-aardige man of het mogelijk is om ons thuis te brengen en dat kan. Of we maar even plaats willen nemen in de lounge. Dat willen we en ook nu slaat na een tijdje de twijfel toe. Heeft ie ons wel begrepen?

We bedenken dat we dan maar even naar de dakbedekkingenwinkel verderop zullen lopen, maar dat gaat mooi niet door. De reuze-aardige man geeft ons te kennen dat we moeten wachten. Een paar minuten later sprint hij naar buiten en komt voorrijden met een auto. We worden keurig thuisgebracht. Onderweg vraagt hij waar we vandaan komen, of we een huis gekocht hebben en, nadat we verteld hebben dat we een huis huren, hoeveel huur we dan betalen. Zo’n vraag zouden we in Nederland niet durven stellen, maar hier wordt dat gewoon gevraagd. We hebben er niet zo’n moeite mee. Eigenlijk vinden we het heel ontwapenend dat iets wat iedereen (ook in Nederland) zich afvraagt hier gewoon ook hardop gevraagd wordt. Hij mag het weten.

Drie uur later gaat de telefoon en meldt de reuze-aardige man dat onze auto klaar is en dat hij ons komt ophalen. Ik betaal de afgespoken prijs, die ongeveer een kwart bedraagt van wat we aan de Matiz kwijt waren, en loop naar de auto die ook nog eens spic en span is omdat hij een wasbeurt gekregen heeft. Dan zie ik waar de stickers voor bedoeld waren: de reuze-aardige man heeft er mee gemarkeerd op welke positie de stoel stond en in welke stand de rugleuning. Hij schuift de stoel weer in “mijn” stand. Ik stap in, de waiende man bij de oprit gebaart me te stoppen bij het hek. Hij tuurt de vrijwel lege highway af, wenkt dan dat ik deze op kan rijden, maakt een draaibeweging om aan te geven dat ik moet sturen omdat ik anders dwars over de weg kom te staan. Dan geef ik gas, op weg naar huis. Wat een heerlijke service kennen ze toch in dit land.

Over deze blogger

François Nang Lae

24 reacties op “De grote beurt”

  1. Khun Peter zegt op

    Een positief verhaal en leuk te lezen dat je de service in Thailand zo waardeert. De vergelijking met Nederland is in mijn ogen niet helemaal objectief. Zelf ga ik met mijn auto naar een eenmansgarage in mijn oude dorp. Als ik vandaag bel kan ik morgen terecht. Kleine reparaties rekent hij meestal niet. Andere grotere reparaties doet hij niet met de originele onderdelen, maar hij besteld op internet altijd iets wat net zo goed is maar goedkoper. Alles in overleg zodat ik zelf kan kiezen wat ik wil, de prijzen noemt hij van te voren. De rekening valt mij daarom altijd mee. De auto wordt ook schoongemaakt, de man is super-aardig en zeer deskundig. En ik kan gewoon in mijn eigen taal met hem spreken 😉 Genieten van een heerlijke service kan dus ook in ons kikkerlandje…..

    • Francois Nang Lae zegt op

      Dank je. De bloglezers zouden haast bang worden van de vele vervelende ervaringen die ze hier lezen, dus ik hou het graag bij de positieve dingen.

      En zo erg was mijn dorpsgarage nou ook weer niet, maar zonder een klein beetje overdrijven wordt zo’n blog veel minder leuk 😉

  2. loe zegt op

    Ik heb dezelfde soort ervaringen met mijn Toyota dealer. Heel snel en correct.

    Ook heb ik om de haverklap een lekke band met mijn brommer.
    Zowat om de 500 meter wel een reparatie werkplaats (op Samui) .
    Hup, brommer op de standaard. Band eruit , band erin. Klaar terwijl u wacht.
    Plakken doen ze niet meer. Bovendien ligt bijna altijd de ventiel er uit, als je er
    even op hebt doorgereden. Kom daar eens om in Nederland.

    Ik geloof Peter graag, dat zijn ”mannetje” okay is en dat dat wel vaker nog voorkomt in NL.
    Maar als ik moet kiezen, ga ik toch voor Thailand 🙂

    • Pete de jong zegt op

      Tip loe
      Ook ik had vele lekke banden
      Er bestaan min twee soorten binnenbanden kwam ik later achter
      Ja en niet alle vriendelijke zaakjes hebben die op voorrraad
      Maar 1 is in thailand gemaakt .kost wat duurder dan de .chinese
      Maar een stuk beter van kwaliteit rubber
      Verder word vaak het ringentje bij het ventiel onder ook gemonteerd
      Na dit altijd verwijderd te laten hebben veel minder lekke banden
      Gr peter

      • loe zegt op

        Er is me al vaker op gewezen, dat er betere soorten binnenbanden zijn.
        Maar daar hebben de spijkers en glasscherven op de weg maling aan 🙂
        Maar evengoed bedankt voor de tip.

  3. dirk zegt op

    Nissan March eerste beurt 10.000km bij de dealer in het centrum van de stad. Binnen rijden zonder afspraak, worden gelijk geholpen. Duurt een poosje, bij terugkomst alle papieren ivm. garantie ook netjes ingevuld, rekening 1120 thb. Drie dagen later gebeld of alles in orde was met de auto.
    Ja, kom er maar eens om elders…..

  4. henry zegt op

    Ik heb verleden maand mijn wagen binnengebracht voor een grote beurt 160.000 Km ik rijd met een 4X4 ,3 . liter turbodiesel met autmatische versnelling , een Isuzu MU. Onderhoudsbeurt duurt een halve dag. motorolie, remolie, versnellingsbak olie, alle drijfriemen en luchtfilter worden vervangen. Om het wachren te veraangenamen is er gratis koffie uit een esspressomachine (4 soorten) gratis fruitsappen, gratis popcorn, en gratis koekjes.
    Als u voor 9 uur komt is er een gratis ontbijt (toastsandwich 2 stuks) ofwel kan u plaatsnemen aan tafels die allen voorzien zijn van muurstopcontacten voor laptop of Android. Uiteraard is er gratis High speed WiFi. of u kan naar de stille ruimte gaan waar u kan plaatsnemen in design relaxzetels van Noors fabricaat. of U kunt zich naarnde panoramazaal begeven van waaruit U de werkzaamheden in de garage kan volgen. Of u kunt naar de bioscoopruimte gaan om een film mee te pikken als ge uw gading niet vind op een van de 8 breedscherm televisiechermen van 56 inch. een speelhoek voor de kleintjes is ook voorzien Er is natuurlijk ook een bedrijfs foodcourt met 300 zitplaatsen waar men als klant toegang tot heeft, een gerecht kost daar 20 baht,

    Op electronische borden kan u volgen. in welke fase van onderhoud uw wagen zich bevind. Uiteraard word U gebeld wanneer uw wagen klaar is. natuurlijk word hij niet alleen binnen en buiten grondig schoongemaakt, maar word ook de motor gereinigd. De garage telt 4 verdiepingen, waarvan 1 verdieping het landelijk opleidingscenter is. deze garage heef een herstelcapaciteit van 300 voertuigen inclusief vrachtwagens en bussen. En hoeveel bedroeg de rekening……..wel 12 342.78 Thai Baht

    In Thailand word je als klant echt nog in de watten gelegd, wamt men bied u een service aan die men in Vlaanderen of Nederland gewoonweg niet kan voorstellen

    Moderator: URL verwijderd. Dergelijke lange urls moeten worden afgekort anders worden ze niet goed weergegeven op het blog. Gebruikt daarvoor: https://goo.gl/

    • Piet zegt op

      Hartstikke goed verhaal…alleen even bijzetten bij wie en waar ?

      • henry zegt op

        Tripetch,invoerder Isuzu in Thailand

        https://goo.gl/kWuK98

    • rori zegt op

      Oh ja de extras hier buiten mijn verhal vind je dus ook bij Toyota in Uttaradit. Kan me er helemaal bij aansluiten

    • Henk zegt op

      pst Henry ,wakker worden want we zijn er ,heb je lekker gedroomd over je nieuwe auto ?? dan gaan we nu even met onze oude Toyota naar de plaatselijke eenmanszaak .

      • henry zegt op

        mijn auto s nu 12 jaar oud en heeft nu 165 000 km op de teller staan

  5. hans zegt op

    Ik ga al jaren met mijn Isuzu MU-7 naar de plaatselijke dealer in Warin Chamrap en heb van nieuw af aan geen enkele beurt overgeslagen, ben zelf een goed monteur mag ik wel zeggen heb een eigen werkplaats met alle gereedschappen die je maar bedenken kunt, maar voor de prijs hier kan ik het zelf niet doen, ik betaalde 10 jaar geleden in Nederland voor mijn Mercedes 320 E diesel altijd tot over 800 euro per beurt, hier ben ik nog nooit boven de 6000 baht uitgekomen. Ik blijf er wel altijd bij en het verwondert me elke keer dat ze alle wiellagers er af nemen schoonmaken en opnieuw invetten iets wat totaal overbodig is met de huidige smeermiddelen, maar zo staat het in het onderhoudsboek zegt de chef werkplaats, als er iets vervangen moet worden word er eerst de prijs gezegd en gevraagd of het goed is of het vervangen word zelfs voor de ruiten wissers. Ook mijn vrouw haar Honda gaat naar de dealer en de zelfde goede service, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.

  6. rori zegt op

    Heel herkenbaar. Zelf meegemaakt in Uttaradit bij de Toyota dealer. De Yaris maakte wat knarsende geluiden als hij stationair liep. Volgens mijn zwager was het de VDT (versnellingsbak). Hij is automonteur dus de gehele familie volgde hem. Volgens mij (helaas ook techneut) klopte dat niet want het geluid kwam van links van de motor (motorkap open) en de VDT zit rechts.
    Ik dacht n dynamo of ergens een lagertje.

    Dus ik met de vriendin naar de dealer in Uttaradit (35 km van woonstee). Om 2 uur ‘smiddags.het terrein opgereden.
    Herhaling van zetten. Bewaking in uniform (met pet natuurlijk) ons naar een parkeerplaats gedirigeerd. Twee allerliefste dames welke de klacht aanhoorden. Mijn vriendin diende als tolk in deze.Ik had zo mijn vraagtekens bij dit want wat ik in tien woorden uitlegde duurde bij mijn vriendin een minuut of tien.

    We werden naar binnen geloodst. Onderwijl werd de auto naar binnen gereden voor een eerste check.
    Er werd ons medegedeeld wat de problemen waren. (Waterpomp). De kosten werden getoond en er werd ons geadviseerd wat meer zaaken te doen welke waren geconstateerd. (broer deed alle onderhoud).
    Remblokken voor en achter, Een pijpstuk van de uitlaat was wat dun. Oliefilter, Aircon schoonmaken en bijvullen, Interieurfilter, Luchtfilter, Bougies,en nog wat kleine zaken. Eh ze konden ons helaas Niet meteen helpen maar of we een tweetal uren konden wachten. De auto zouden zze over een halfuur aan kunnen beginnen.
    Wij besloten om te wachten. Naar huis en terug waren ook een kleine twee uur en dan nog. We werden de wachtruimte ingeleid. Waar op grote monitoren te zien was welke auto waar was en hoe lang het nogzou duren voor klaar.
    We werden getrakteerd op koffie, thee en frisdrank, Broodjes en koekjes erbij. Er waren een viertal computers met ZEER snel internet welke gebruikt konden worden. Dus hier ter plekke alle mails van een viertal weken eens doorgelopen.
    Omdat ik gevraagd had wanneer jullie aan de auto beginnen wil ik graag ook eens de onderkant zien om de auto te aanschouwen werd ik keurig na een halfuurtje benaderd van sir your car is on the bridge when like can have a look now and discuss with the mechanic on issues.
    Even zelf me onder de auto vergewist van enof gemelde zaken klopten en of ik zelf iets extras zag (gelukkig niet) Ik terug naar de wachtruimte.
    Exact twee uur later (konden we op beeldschremen volgen) was de auto klaar in de werkplaats. Helaas konden we hem niet meteen meenemen,want alhowel het al bijna 5 uur was en het werkplaatspersoneel al het bedrijf aan het verlaten was waren ze onze auto aan het opkuisen. (nee niet wassen en spoelen) maar zowel van binnen en buiten aan het cleanen.Heb nooit de echte kleur van de voorzitting gezien maar nadien wel.
    Kosten net geen 9000 bath.
    Kost alleen een waterpomp monteren in Nederland. de term klant is konng geldt zeker hier. Voor mij destijds als eerste ervaring in een dealer garaage in Thailand een verademing. ‘s-Avonds thuis mijn schatje met de broer afgesproken dat de Toyota alleen nog naar de dealer ging voor onderhoud.
    Oh zij heeft mij later gezegd dat de kosten bij broer veel hoger waren en dat broer geen koffie en thee serveerde. Oh en ze vond ook dat ik wel erg vriendelijk deed tegen de ontvangst cq receptie dames.

  7. lung addie zegt op

    Zelfde positieve ervaringen in de Toyota garage in Chumphon. Fantastische servive wordt er geboden. Ik ga het hier allemaal niet beschrijven want het komt gewoon overeen met wat ik hierboven kon lezen. Heb maar één probleempje gehad na een service beurt: vergeten de borns van de batterijaansluiting aan te spannen. Een kleine vergetelijkheid wat de beste kan overkomen en ik ga er dus niet over mekkeren.
    Ook een koetswerkherstelling: bumper werd perfect en zonder enig probleem uitgevoerd en de kosten waren NUL THB. Volledig door mijn All In verzekering, ook van Toyota, rechtstreeks met de garage geregeld. Van de prijs van een onderhoudsbeurt schrik ik steeds in positieve zin daar ze heel laag zijn en ze worden steeds vooraf meegedeeld.

  8. Toni zegt op

    Wij rijden met een Ford Ranger pick up. Het verhaal klopt precies met onze ervaringen. Correcte service. Eenmaal moest de batterij vervangen worden, maar die gaf de geest na zes maanden. We hebben een nieuwe gekregen zonder veel discussie.

  9. henry zegt op

    Ik heb mijn MU7 tweedehabds gekocht bij een tweedehands dealer, was bijna 3 jaar oud en had 2700km op de teller staan, was een directiewagen van Tripetch geweest. Dus moest nog zijn eerste gratis 5000 km onderhoudsbeurt krijgen. ik volgde toen en nu gettouw het onderhudschema bij Tripetcg na enkele maanden bleef er steeds een waarschuwingslampje branden, men kreeg dat maar niet hersteld en kon ook de oorzaak niet vinden.Wel men besloot om de volledige electrosche bekabeling te vervangen onder garantie, omdat er hoogstwaarschijnlijk ergen een valss contact was

    Toen mijn wagen 8 jaar oud was en er 75 000 km op de teller stond bleef het waarschuwinglampje van de motor branden, Bij nazicht bleek dat mijn motor vol met roet zat de oliecooler onder andere was volledig verstopt. Men begreep ook niet goed hoe dit mogelijk was. De enige oplossing een volledige revisie van de motor, kostprijs 75 000 Baht. Was wel even slikken en ik werd wel wat bleek. maar ja zeuren had geen zin dus ging ik akkoord. Herstelling zou een week duren.
    En dag later in de ochtend kreeg in een telefoonje van Tripetch men had het onderhoudschema van de auto geraadpleegd en ook mijn reputatie as klant nagegaan steeds goedlachs en vriendelijk. Daarom had de directie de beslissinge genomen om als commercieeele geste mij gratis en voor niks mij een nieuwe motor te geven. En het was inderdaad een nieuwe motor, want enige weken later kreeg ik een bundel documenten mee, waarmee ik naar het transportoffice moest gaan om mijn Blauwe Tabian Rod mij aan te passen. Later vernam ik via een kennis die wat mensen op directieniveau kendde dat mijn goedereputatie als klant erg had meegespeeld in de beslissing om mij een nieuwe motor te geven.
    Kan mij niet voorstellen dat een niet Japans merk in Nederland of belgie dezelfde commercieele geste zou gedaan hebben voor een tweedehandsauto van 8 jaar oud met 75000 km op de teller

  10. Joseph zegt op

    Beste mensen, jullie vergeten uit het oog dat het uurloon in Thailand een fractie is van dat in Europa en dat jullie een pensioen ontvangen waarvan een werkzame Thai slechts kan dromen. Als je in Thailand je kost had moeten verdienen zou je wel heel anders praten. Vraag me af of je dan een auto zou kunnen rijden.

    • rori zegt op

      Eh het uurloon bij mijn Volvo dealer in Nederland is 62,84 exclusief 21% BTW.

      Valt mee. Een zwitserse kennis betaald voor zijn mercedes in Zurich (Zwitserland) 328 Euro per uur aan loon in een garage.

      Hmm Okay de lonen zijn lager maar de onderdelen ook 30% van wat het hier in Nederland is. En dat is niet alleen BTW. want dat komt er nog boven op.

    • FrancoisNangLae zegt op

      Geen idee wat je nou eigenlijk wilt zeggen. Is er iets mis met de constatering dat de service hier goed, en de kosten laag zijn?

    • John zegt op

      Inderdaad, als het uurloon in TH omhoog gaat (en m.i.zal dat niet lang meer duren, ook de arbeider in TH ziet op internet wat er in de wereld te koop is en wil dit ook en terecht natuurlijk) zal de service ook minder worden. Niet alleen bij de garage, maar overal waar nu nog hele “kuddes” personeel rondlopen zal dat in de toekomst minder worden. Kijk maar eens goed om je heen en dan zie je dat ook in TH de automatisering langzaam op gang komt bij alle sectoren.

  11. Freddie zegt op

    Inderdaad, voor groot en klein onderhoud van de auto is Thailand the best of the best. Als ’t goed is mag en moet ’t ook gezegd worden. Ik betaal voor jaarlijks nazicht bij mijn Honda-garage in Udon Thani nog geen 3.000 bath, en ze zijn er plus minus 3 uur met man en macht aan bezig. De auto is kraaknet achteraf, alles wordt perfect uitgelegd aan mijn vrouw wat ze allemaal hebben gedaan. Ondertussen koffie gedronken in de lounge (customers- room) en de service is letterlijk AF. Bovendien regelen zij voor mijn Honda City 2015 ook de jaarlijkse verzekering all-in, t.b.v. 17.500 bath.

  12. Paul schiphol zegt op

    Fijn positief verhaal Francois. Vaak vergeten we de vele geneugten, door kleine irritaties, die dan vergroot worden doorgegeven. Veelal manco’s die met enige emphatie en vriendelijkheid zonder irritatie tot een oplossing hadden kunnen komen.

  13. Peter vd Stoel zegt op

    leuk verhaal ben samen met mijn Thaise vrouw 6 weken in Thailand geweest half maart t/m deel mei auto geleend van de zoon van mijn thaise vrouw izusu 3ltr turbo 65000 op de teller 10 jaar oud dus kan ook 165000 km zijn je weet het nooit .
    vreemd geluid vanuit de motor wat kan dat zijn naar de garage heeft u een afspraak nee die hebben we niet gaat u even zitten dan kijken we even.in een echte isuzu garage nabij ban bueng wegnr 331.
    en ja hoor problemen druk groep koppelling en remvoeringen achter ok doe maar ook een grote beurt kan dat jahoor geen probleem.
    3 en half uur later alles klaar 17000 thb verder en alles vernieuwd oftewel € 453.- buitengewoon goed geholpen oude onderdelen terug netjes gedaan, als je zelf juist opsteld cq netjes word je ook zodanig geholpen is mijn ervaring en is altijd al zo geweest na +/- 10 x thailand sept 2017 definitieve vestiging in Thailand en ook een nieuw huis en ook hier de goede afspraken met de aannemer het kan allemaal ben zelf een techneut misschien scheeld dat je opstelling vind ik het belangrijkste.
    gegroet Peter


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website