‘Dat had ik dus niet moeten doen…’
Dat had ik dus niet moeten doen; met de vlakke hand een klapje op het spatbord geven van die oude Honda.
Terwijl er alle reden toe was, want de bestuurder had mij eerst met grote snelheid rechts ingehaald en bedacht zich vervolgens dat hij linksaf moest. Hij drukte mij en mijn vriendin op de scooter zo ver de berm in dat ik een aanrijding ternauwernood kon ontwijken. In pure boosheid gaf ik dat klapje op het spatbord en reed door.
Dat deed de bestuurder van de Honda dus ook. Hij zette de achtervolging in. Ik stopte bij het wegrestaurantje waar we wel vaker een kippensoepje nuttigen. De bestuurder stopte met piepende remmen en kwam schreeuwend en zwaaiend met een machete uit zijn auto. Foute boel, dacht ik meteen, maar wat kun je als ongewapende buitenlander beginnen tegen een van woede kokende Thai, ook nog eens voorzien van een groot mes.
Gelukkig zag hij de nutteloosheid van zijn aanval in. Onder het schreeuwen van ‘Hia, Hia” stapte hij in en reed weg. Genoemd woord is zo’n beetje het ergste wat je elkaar in Thailand kunt toevoegen. Het is in feite de naam van de fraaie en alom aanwezige monitor lizard (varaan), maar is de praktijk betekent het zoiets als ‘klootzak’.
Al die tijd stond een eveneens oude auto achter mijn belager. Ik nam aan dat het een vriendje van hem was. Dat zou heel best zo geweest kunnen zijn, al zag ik bij het wegrijden dat het hier ging om een politieman in uniform. Die zich dus tijdens de hele compensatie van Thais gezichtsverlies niet had laten zien. Ook de eters op het terras van het kiprestaurantje bemoeiden zich wijselijk niet met de gang van zaken.
De moraal: beter luisteren naar de waarschuwende woorden van mijn vriendin. Zij adviseert niet te toeteren of anderszins blijk te geven van afkeuring van Thais verkeersgedrag. En zeker geen klap(je) te geven op andermans auto, ook al heeft deze de uiterste houdbaarheidsdatum ver overschreden. Dat is blijkbaar het grootste gezichtsverlies dat een Thai kan overkomen.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Mooi toch Hans, die ‘kreng jai’ houding van sommige Thais. Ze laten zich door niets of niemand van de wijs brengen. Prachtig. Ontroerend gewoon..
Misschien moet Lonely Planet de waarschuwing om nooit het hoofd van een Thai aan te raken veranderen in het advies never nooit niet aan zijn auto te komen
Quote…”De moraal: beter luisteren naar de waarschuwende woorden van mijn vriendin. Zij adviseert niet te toeteren of anderszins blijk te geven van afkeuring van Thais verkeersgedrag. ”
Hm, ok. Maar ook niet toeteren als je van de weg gedrukt wordt?! Gelukkig is het goed afgelopen.
Ik heb vorige week net hetzelfde meegemaakt , het is beschamend hoe die thai’s reageren ook al weet ik dat ik in hun land ben ik heb zelfs niets aangeraakt enkel gedimd met mijn lichten omdat hij me zonder reden van de baan afreed met zijn grote pick up , zelfs mijn vrouw was beschaamd thai te zijn.
Inderdaad, de thais kunnen in het verkeer vreselijk aggresief zijn. Het beste is nooit je claxon of je grote lichten te gebruiken als je van mening bent, dat een weggebruiker zich stom gedraagd. Dit is niet Nederland en je zou niet de eerste zijn die door een verkeersdispuut om het leven komt. Thais hebben altijd gelijk in het verkeer en als je daarmee niet kunt/wil leven neem dan niet aan het verkeer hier deel. Het is levensgevaarlijk.
Moderator: uw reactie is tegen onze huisregels.
Moderator: wanneer u onze huisregels niet naleeft, wordt uw reactie inderdaad niet geplaatst.
Heb ik een paar maanden geleden ook meegemaakt. Een vrachtrijder had niet alleen 2 rijstroken nodig, maar gebruikte ook de vluchtstrook. Levensgevaarlijk gedrag om 7.00 uur in de morgen. Ik moest er langs met mijn motortje en nam de 3e rijbaan. Toen ik passeerde vroeg ik de chauffeur of hij dronken was. Hij ging direct in de achtervolging en sneed mij, maar ik kon nog net rechts opnieuw passeren en reed een zijweg in. Gelukkig moest hij rechtdoor.
Ik zeg nu maar niets meer. Heb mijn lesje geleerd, thai zijn vriendelijke mensen totdat ze in een auto stappen.
Sorry, maar beetje apart dat er van opgekeken word dat die Thai boos word? Een machette is weer wat overdreven maar ik kan het me goed voorstellen.
Een auto is voor een Thai een ontzettend duur/waardevol object en de gemiddelde thai is er ook erg zuinig en trots op. Vrijwel elke nieuwe auto zie je hier glimmend rondrijden, keurig elke week gewassen.
Hij maakt een fout en daardoor zit je bijna in de berm, maar door op zijn voertuig te slaan ga je zelf te ver. Keer toeteren of wat ook zonder fysiek contact had waarschijnlijk genoeg geweest.
Je weet dat als je hier aan het verkeer deelneemt, het geen keurig geregiseerd gebeuren is zoals in Nederland. Geen fietspaden en dergelijke, je rijd altijd dicht op elkaar en het kan voorkomen dat je elkaar een keer bijna raakt. Wat je zelf in alinea 1 omschrijft doe ik zelf ook wel eens, rechts inhalen om voor een motorsai langs af te slaan. Dan maak je een inschatting maar het kan gebeuren dat je er wel erg dicht op zat en achteraf denk je was niet zo netjes. Zo zie je zelf ook dingen waarvan je denkt hoe krijgen ze het voor elkaar.
Als je het in Nederland waagde om vanaf je scooter een trap of klap op mijn auto te geven dan kwam ik je ook even achterna. En ik ben daarin waarschijnlijk ook niet de enige.
Alweer een gemeen soldaat ik het legen van rozebrildragers. Het zijn deze onderdanige SM-slaven die maar blijven volhouden dat de korporaal altijd gelijk heeft, ook al heeft hij volgens buitenstaanders ongelijk. De pas afsnijden op de weg> Ach, dat kan gebeuren, inhalen vóór een bocht of kruispunt? Geef ze eens ongelijk. Zonder helm en/of rijbewijs als 13-jarige met drie man op een motorfiets/scooter? Heer, vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen.
Alles in Thailand met de mantel der liefde bedekken, zorgt eronder voor een hoop stof en vuiligheid. Als niemand iemand anders meer op zijn fouten wijst, wordt het van kwaad tot erger. Maar let op: als ASEAN (de organisatie van Aziatische landen) eenmaal van start gaat, ontkomt Thailand niet aan het roken van een zware pijp. Tot die tijd hoop ik dat rozebrildragers goed uit hun doppen kijken als ze worden geschoren…
Wat het van start gaan van ASEAN hier mee te maken heeft, ontgaat me volkomen. ASEAN werd al in 1967 opgericht.
Opgericht is iets anders dan in werking getreden. Dan moet Thailand op allerlei gebied gaan concurreren met omliggende Aziatische landen. Dan past geen arrogante houding meer dan in dit Beloofde Land alles beter is/gaat. Met alle kritiek van andere landen die daarbij hoort.
Op het gevaar af dat de moderator dit als chatten beschouwd, moet ik toch nog iets zeggen over de aperte onjuistheid die je verkondigt. ASEAN – ik heb voor die organisatie gewerkt -werkt al tientallen jaren, namelijk. Ik denk dat wat jij bedoelt de AEC is, de ASEAN Economic Community die – zoals het er nu uitziet – op de laatste dag van december 2015 in werking treedt, en die als verdere verdieping/versterking van het ASEAN-verband is bedoeld maar die minder ver gaat dan velen veronderstellen.
Mocht ik de lezers op het verkeerde been hebben gezet, dan bij deze mijn verontschuldigingen. Cornelis heeft het ongetwijfeld bij het rechte eind.
Heeft niks met een roze bril van doen.
Keer toeteren of schelden ala. Klap of schop tegen mijn auto daar ben ik net als een Thai ook niet van gediend en dan zou ik je ook even achterna komen voor een stevig gesprek.
Heeft ook niks met een roze bril in Thailand van doen. Als je in Nederland bij iemand tegen zijn auto schopt of er een klap op geeft word er net zo gereageerd.
Jij verteld het verhaal alsof dit alleen in Thailand voor komt maar doe je zoiets in Nederland dan is de kans heel groot dat je dezelfde reactie krijgt, waarschijnlijk alleen zonder machette.
Een ding leer ik zo langzamerhand in Thailand. Als ik verkeerd – naar onze normen – rijd, zou hoogstens mijn vriendin mij er op wijzen. Is het dan niemand onder de lezers opgevallen hoe vaak je in de fout kunt gaan, zonder dat er ook maar iemand wat van zegt? Dat doe je hier niet.
Maar mij is het ook zo’n 20 jaar geleden in Brazilië gebeurd, toen ik een klap op een auto gaf, omdat mij met mijn dochter van amper twee bijna van de weg reed.
De bestuurder stapte daarop uit, een reus van een man en wilde mij een klap verkopen. Alleen omdat mijn toenmalige Braziliaanse vrouw zich ermee bemoeide, zag hij ervan af…
Ja een afwijzend gebaar tegen een Thai die als een dronken aap door het verkeer rijdt is een gevaarlijke aangelegenheid. Ik ben zelf soms zo dom om groot licht te geven of te toeteren en mijn vrouw kijkt me aan of ik levensmoe ben. Groot licht/toeteren is voor sommige Thaien al genoeg om even een paar gerichte schoten richting iemand af te vuren.
als commentaar op de laatste zin van het artikel.
Gezichtsverlies; het is een nationale ziekte die van generatie op generatie overgaat en waar wij als buitenlanders bijna altijd immuun voor zijn. Thaien worden met deze ziekte besmet op zeer jonge leeftjd (waarschijnlijk door de ouders) en naarrmate de leeftijd vordert worden de symptomen erger. 1 van de symptomen is extreem aggressief reageren als men geconfronteerd wordt met de eigen leugens, onkunde of stuitende dommigheid.
Het zijn een stel ongeciviliseerde dwazen in het verkeer zonder moraal en regels, en het is inderdaad levensgevaarlijk rijden in Thailand en heb ook al honderden bijna ongelukken meegemaakt. Maar omdat ik snel kon reageren en eieren voor mijn geld koos heb ik nog steeds geluk gehad. Een keer claxoneren nadat ik van de weg werd afgedrukt,kwam mij ook bijna duur te staan en die idioot waarschijnlijk onder invloed van alcohol of drugs, kwam mij ook achterna met een groot mes. Een fantastisch land,maar ik haat autorijden in Thailand,waar nagenoeg niemand zich aan de regels houdt, inclusief vele farangs die zich helaas ook hebben aangepast aan deze schandelijke wegpiraterij.
Ik ben er zeker van dat meer dan 70 % van de Thai automobilisten in een westers land hun rijbewijs niet zouden halen (of binnen no time weer zouden verliezen: gevaarlijk rijden, rijden onder invloed). Verbetering van het rijgedrag zou dan ook moeten beginnen bij strengere eisen om een rijbewijs te krijgen en strengere straffen bij verkeersovertredingen. (tot inbeslagname van de auto aan toe).
Een ander punt is dat Thailand eigenlijk elke vorm van ruimtelijke planning mist. Daarom zijn er niet alleen infrastructurele gedrochten (zoals U-turns) maar psychologisch is de openbare ruimte van niemand (OOK niet van de overheid zoals in Nederland) en dus van iedereen en dus een chaos of jungle. Sommige wegen zijn aangelegd met geld van de koning zoals bijvoorbeeld Rachaprasong. Het is dus niet mogelijk mensen of verkoopstalletjes vandaar te verwijderen zonder toestemming van de eigenaar.
chris
Naast verbetering van het rijgedrag ook zorgen voor scheiding (waar mogelijk) van verkeersdeelnemers. Zware trucks die niet harder rijden dan 40 km/h, scooters, fietsers, wandelaars op autowegen. Stilstaande voertuigen op autosnelwegen…. N
Ja, ga allemaal opzij voor die gekken. Ik ga het niet opzoeken,maar ik laat mijzelf ook niet in de maling nemen. Toen ik twee jaar geleden naar het Oostenrijks consulaat ging voor mijn jaar inkomsten bewijs (in Pattaya) moest ik een smalle straat inrijden.
Ik ree eigenlijk nog minder dan stapvoets,maar raakte een Thaise man ligt met mijn buiten spiegel. Mijn vrouw opende het raam en verontschulde haar. Een glimlach was het antwoord. Ik gaf een beetje gas en hij vond het nodig om een schop tegen de achterkant van mijn auto te geven. Op de hoek van de straat stonden twee politie figuren.
Die hadden dat ook gezien. Op de hoek van de straat stonden ook veel Thaien.
De figuur was samen met nog een vriend. Ik ben meteen gestopt en voor dat hij het kon verwachten heb ik hem een paar schoppen op zijn onderbenen gegeven.
Hij lag hulpeloos op straat, maar de politie hielt mij tegen anders had het nog slechter en ook met mij kunnen aflopen. De politie vroeg of ik verder ging rijden en alle Thai die daar stonden hadden een glimlach op hun gezicht (naar mij toe).
Je hebt toch ook zoiets als eigenwaarde.
Als jezelf niet meer in de spiegel kan kijken en dan denkt wat was ik een lafaard.
Heb je geen eigenwaarde meer in het leven.
Cor van Kampen.
Net heb ik het weer gedaan. Een klap gegeven op de 2e deur van een pickup en vervolgens met een klap op de laadbak om een ongeluk te voorkomen.
Rijd op mijn fiets naar huis wordt er naast mij getoeterd door een auto die ook meteen linksaf slaat. De schoft, ik denk dat ik maar van hem moest stoppen zodat hij door kon rijden. Maaar stop eens direct als je zelf met 25+ km op de fiets rijd, onmogelijk! Dus moest ik bovenstaande reddingsactie gebruiken om niet onder zijn wielen te geraken.
Daarna heb ik de chauffeur ook nog eens een paar grove nederlandse scheldwoorden proberen te leren.
Raar,
Mij overkwam hetzelfde. Alleen ik was op de fiets en werd door een pick-up gesneden. Verloor mijn evenwichtig en zette mij met een harde trap af van de pick-up.
De mensen achterin lachtte en ze reden gewoon weg.
Henk