(Praweena Kunjaetong / Shutterstock.com)

De wegen van Thailand, zo wordt vaak gezegd, bieden de ultieme rijervaring voor wie zijn leven een beetje op spanning wil zetten. Ze hebben alles: snelheid, chaos, en het altijd aanwezige gevoel dat elke rit je laatste kan zijn. In Thailand geldt de verkeerswet voornamelijk als een soort vrijblijvend advies, net als de waarschuwing “de soep is heet” in een restaurant – je kunt het negeren, maar de gevolgen zijn voor eigen risico.

Het begint al bij het snelheidsgevoel. Hier lijkt snelheid niet een kwestie van kilometers per uur, maar eerder van een filosofie: hoe sneller, hoe beter. De gemiddelde chauffeur in Thailand rijdt alsof hij wordt achtervolgd door een roedel hongerige honden, en dat geldt niet alleen voor auto’s. Ook op motorbikes wordt er gerust met tachtig kilometer per uur door smalle straatjes gescheurd, vaak zonder helm, want die verpest alleen maar je kapsel. Helmloze bestuurders hebben trouwens vaak een goed excuus: “het is te warm,” zeggen ze dan. Blijkbaar is het idee om je hersenen te koken onder een helm erger dan ze te verspreiden over het asfalt.

Dan is er nog het drankrijden, een nationale sport op zichzelf. De Thais houden van een feestje, en waarom zou je je laten beperken door iets triviaals als een rijverbod wanneer je net een fles whisky achter de kiezen hebt? Op zaterdagavond veranderen sommige wegen in een soort spelshow waarin bestuurders moeten slalommen tussen obstakels – de obstakels in kwestie zijn andere auto’s, voetgangers, en af en toe een willekeurige kip. De enige bescherming die je hebt, is de hoop dat de boeddhistische amulet aan je spiegel sterker is dan je gemiddelde airbagsysteem.

Wat voetgangers betreft, moet je jezelf beschouwen als een soort potentieel doelwit. Er is een theorie dat zebrapaden in Thailand eerder decoratief zijn – ze sieren de straten, maar hebben verder weinig functionele waarde. Ze zijn net als verkeersborden: er voor de sier, niet om je aan te houden. Oversteken doe je hier in een soort zen-toestand, waarbij je jezelf ervan overtuigt dat het universum voor je zal zorgen terwijl je langs ronkende auto’s en razende motorbikes laveert.

En dan is er de politie. Nu wil ik niet al te cynisch klinken, maar de gemiddelde Thaise agent lijkt een voorkeur te hebben voor het oplossen van zijn eigen financiële problemen boven het handhaven van de verkeersregels. Ik herinner me een keer dat ik aan de kant werd gezet voor een zogenaamde “snelheidscontrole.” Mijn snelheid was inderdaad een beetje hoog, maar ik reed op dat moment achter een vrachtwagen die met exact dezelfde snelheid voortploegde. De agent glimlachte vriendelijk en legde me uit dat ik een boete kon betalen. “Maar,” zei hij, “als u nu direct betaalt, krijgen we het snel afgehandeld.” Hij maakte geen geheim van de mogelijkheid om de ‘officiële’ procedure te omzeilen door hem een paar bankbiljetten toe te schuiven. Uiteindelijk betaalde ik mijn ‘boete’ in contanten – een ervaring die ik zou omschrijven als een cultureel uitwisselingsprogramma met een duidelijke financiële component.

En toch, ondanks de chaos, de waanzin en het tastbare gevaar, zit er een soort perverse charme in het Thaise verkeer. Het is alsof je meedoet aan een live-action versie van Mario Kart, maar dan zonder schildpadden of bananen. Je moet voortdurend alert zijn, elke minuut improviseren en hopen dat de wetten van de fysica vandaag even een oogje dichtknijpen. En als je dan eenmaal veilig je bestemming hebt bereikt, besef je dat je iets hebt overleefd wat in een ander land een attractieparkrit zou heten.

Dus, mocht je ooit besluiten om de wegen van Thailand te trotseren, doe jezelf een plezier en koop een amulet bij de lokale tempel, draag een helm – ook al is het heet – en maak vrienden met je lokale agent. Je zult ze nodig hebben.

Over deze blogger

De Expat
De Expat
De Expat (66) woont al 17 jaar in Pattaya en geniet van elke dag in het land van melk en honing! Vroeger werkzaam in de wegen en waterbouw, maar het grillige weer in Nederland ontvlucht. Woont hier met zijn Thaise vriendin en twee honden net buiten Pattaya, op 3 minuten loopafstand van het strand. Hobby's: genieten, uitgaan, sporten en met vrienden filosoferen over voetbal, Formule 1 en politiek.

7 reacties op “Cursus overleven op de chaotische wegen van Thailand”

  1. Sjaak S zegt op

    Het verkeer in Thailand is een eeuwig actueel thema. Blijkbaar kunnen we er niet genoeg over praten. Ik moet vaak lachen als ik zie dat vooral Nederlanders hier veel over te zeggen hebben.

    Ik heb 30 jaar lang meer met de auto dan met de trein, vier keer per maand, van Kerkrade naar Frankfurt Luchthaven gereden, en daardoor kan ik hierover wel wat zeggen. Nederlanders waren voor mij op de Duitse wegen vaak een rood doek. Ze reden niet alleen vaak in groepjes bij elkaar, maar vielen ook op door hun rijstijl, die bepaald niet voorbeeldig was.

    Dan het “chaotische” verkeer in Thailand. Ja, klopt, er zijn hier heel wat chaoten. Maar ik heb ook, veel vaker dan in Duitsland of Nederland, voorrang gekregen. Mensen waren hier vriendelijk en voorkomend in het verkeer.

    Het verkeer in een stad als Bangkok is naar mijn mening onmogelijk zonder GPS. Google Maps is hier je beste co-piloot. En in tegenstelling tot wat je in Europa meemaakt, kun je hier vrij gemakkelijk van de ene kant van de weg naar de andere komen door rustig aan te doen en niet te haasten.

    Blijf je kalm, dan valt het allemaal wel mee. En om ongelukken in de avond te vermijden, blijf ik liever na zonsondergang van de weg. Zo kan ik niets verkeerd doen, en anderen kunnen mij ook niet in de problemen brengen.

    • Fred den Broeder zegt op

      Nederlanders op Duitse wegen. De NL sticker achterop heeft bij de Duitsers een andere betekenis dan Nederland, namelijk Nur Links. Ik reed vroeger wekelijks op en neer naar Italië voor mijn bedrijven.

      • Sjaak S zegt op

        Klopt, dat was ik alweer vergeten!

  2. TonJ zegt op

    Motorbike rijders. Soms, heel soms, hebben pa en ma dan nog een helm op. Maar de kleuter voorop heeft geen helm. De reden is volgens hen: “het hoofdje is nog niet volgroeid, helm is te groot, dus we wachten nog maar even een jaartje”.

  3. Frans T zegt op

    Ik vind het altijd weer leuk om stukjes over verkeer in Thailand te lezen. Ook dit is geeft een goede weergave hoe we het verkeer in Thailand beleven. Dat dit voor iedereen een andere beleving is, is duidelijk.

    Toch denk ik dat hetzelfde stukje geschreven kan worden door een gemiddelde weggebruiker uit Twente, die in de randstad, Amsterdam, of Rotterdam gaat rijden, waar de snelwegen elkaar met redelijke snelheid elkaar afwisselen. Er door de ene nog geen 80 gereden wordt en door de ander liefst 120.

    Ik kom zelf uit de randstad en raas al decennia door de grote steden. Fietsers ontwijkend die overal rijden en oversteken. Stoppen voor talloze zebrapaden en altijd te pas en te onpas overstekende voetgangers. Jippie, de tram die zijn bel laat rammelen, omdat ik nog even snel de trambaan oversteek. Oeps een fatbike die dat ook doet en mij weer hindert. Gisteren miste ik ternauwernood nood een bromfietser zonder licht met 50km in de regen. De snelweg op achter iemand die met 50km invoegd. Dit is Nederland elke dag en ik vind het prachtig. Geniet van deze bende mafkezen op de weg en pas mij in alle redelijkheid maar aan.

    In Thailand is het verkeer wat anders, maar wezelijk zie ik niet veel verschil, met Amsterdam, de randstad. Inderdaad opletten, alert zijn, vooral altijd afstand houden, soms het gas er op,,,of er snel weer af. Zeker is alcohol wel een dingetje in Thailand.

    Voor mij persoonlijk is het verschil niet zo groot en heeft de beleving in het verkeer denk te maken met wat je gewend bent.

    Respect en sympathie voor iedereen die deelneemt in het Thaise verkeer en zich daaraan maar aanpast. Ik zou zeggen. Enjoy, relax and enjoy the ride.

    Groetjes Frans

  4. Roelof zegt op

    Ik vind het ook wel meevallen met het verkeer in Thailand, er zijn in Amsterdam kruispunten bekend, waar je echt ogen in je achterhoofd moet hebben, en er is weinig respect onder elkaar.
    Hier in de stad Trang waar ik woon, is meer respect voor elkaar.

  5. Mister BP zegt op

    Ik heb in de afgelopen 25 jaar toch zeker 10x een auto gehuurd tijdens de vakanties en mijn ervaringen zijn niet negatief. Ik heb wel een paar veiligheidskleding ingebouwd. In principe niet rijden als het donker is. Omdat de voorrangsregels onduidelijk zijn, laat ik in doorsnee iedereen voor en eik rijd nooit hard. Alleen bij het stoplicht trekken de Thai zo langzaam op, dat ik altijd wel de snelste ben. Met deze regels in mijn achterhoofd heb ik me nooit onveilig gevoeld. De autobanden sowieso niet. Oh ja en in Bangkok rijd ik ook niet. Haal we de huurauto op bij het vliegveld en rijd dan de vrijheid tegemoet op naar een eiland of andere plek. Pataya vvond ik ook goed te doen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website