Blinde vlekken in Thailand
Op een muur van een meter of vijfhonderd meter staat zeker vijftig keer het verzoek van het gemeentebestuur in Hua Hin geschilderd om de apen niet te voederen. Bijna elke dag komen Thai met grote zakken en gooien bananen en ananas op de stoep vóór de muur. Wat de apen niet opeten, valt ten prooi aan duiven en ander ongedierte. De apen zijn net zo onbestuurbaar als de voederende Thai. Ze (de apen) hangen aan kabels voor elektriciteit, internet en telefoon. Bijna dagelijks komen monteurs de kapotte kabels repareren, een baan met toekomst…
Wie zich in het donker op Thaise wegen waagt, schrikt zich regelmatig rot door opduikende motorfietsen (scooters) zonder achterlicht. De bestuurder/ster heeft vaak donkere kleding aan en valt daardoor nauwelijks op. Om zelf te kunnen zien, brandt wel de koplamp. Maar of andere weggebruikers het voertuig kunnen zien, interesseert de bestuurder niets. Een lampje kost nog geen halve euro, verwaarloosbaar in vergelijking met je leven.
En dan gaat het regenen, bij voorkeur tegen de schemering. Denk niet dat alle Thaise automobilisten, ook nog in een grijze of zwarte wagen, hun lichten ontsteken om zich beter zichtbaar te maken. Je hoort ze denken: ik zie toch nog voldoende? Helaas horen ze mij niet mopperen dat het probleem is dat ik ze nauwelijks zie. Wellicht heeft zuinigheid er iets mee te maken, want op deze manier gaan de lampen langer mee.
Strepen op de weg? Die dienen als versiering, niet om weghelften af te schermen. En die domme helmen zijn er alleen maar om politiemensen geld te laten verdienen als je ze niet op hebt. Deze week werd een agent op een motor ingehaald door een helmloze man op een scooter. De twee deden net alsof ze lucht voor elkaar waren. De agent had een helm op. Hij is daarmee een uitzondering, want een politieman staat boven de wet en hoeft dus geen helm op. Zo is de echtgenoot van een vriendin aan zijn einde gekomen. Een agent hoeft immers geen gordel om. Maar hij knalde wel met zijn kop door de voorruit en bloedde dood.
Thai weten best dat een lijn de kortste weg is tussen twee punten. Dus wordt de binnenbocht veel te ruim genomen en de buitenbocht veel te krap. Zo had ik afgelopen week bijna een scooter op de motorkap. De man in kwestie heeft er overigens niets van geleerd, want een dag later gebeurde op hetzelfde punt met dezelfde man vrijwel hetzelfde. Dat mensen zelfmoord willen plegen, acht ik aanvaardbaar. Maar hou mij er in hemelsnaam buiten.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Dat van die apen gaat een niet meer te beheersen probleem geven, tot een aap met rabiës een kind van een bestuurder bijt.
Is het aan te raden ons te vaccineren tegen rabies? We gaan naar BK, Ayuthaya, Katchanaburi, Hua hin, Koh Tao.
Is dat in Hua Hin ook al een probleem? Waar is dat dan? In Kao Thakiab? Dat is de enige plaats die ik ken waar apen in veelvoud voorkomen. En misschien noch Ao Noi, op weg daarheen.
Ik was vorige week zondag met mijn vrouw in Petchaburi. We zijn toen met de trein erheen gereden en liepen naar het park. Toen ik daar in de buurt een mooi gebouw zag, was ik verbaasd over het aantal apen dat op dat gebouw klom. Griezelig gewoon. Die hoek stikte van de apen en ze waren tamelijk brutaal. Misschien omdat het zondag was en weinig winkels open waren, dus ook minder mensen, durfden ze meer.
Wat het verkeer betreft… ja, ik ken het, erger me er ook aan, vooral als je de meest onlogische manieren van rijden ziet. Het is te veel om op te noemen. Ik wens niet dat gladde, machinale rijden zoals in Nederland (waar je juist dan betrapt wordt als je één keer een fout maakt), maar het zou echt wenselijk zijn, wanneer men hier niet zijn rijbewijs zo maar kon kopen, maar er echt les voor moest volgen.
Als je Chomsin Road bergopwaarts volgt richting het uitzichtpunt Hin Lek Fai, zie je aan je linkerhand een lange muur. Dat is de achterkant van Royal Golf. Daar leven ontelbaar veel apen.
Ik doe zo’n dikke 30,000 km per jaar op des Buddha’s wegen. Ik haat echt hoe ze hier rijden…zoveel ongelukken, zoveel onnodig leed. Defensief rijden is een must, en ik ken de meeste gevaren hier ook wel maar wordt toch nog regelmatig verrast door onmogelijke situaties. Het interesseert ze allemaal geen ruk.
Beste Hans,
ik ken die plek maar al te goed edoch, ga deze steeds vaker mijden.
Fiets er regelmatig langs op mijn race fiets om de aangrenzende heuvel met een stijgingspercentage van bijna 20% te bedwingen en te eindigen op een prachtig uitzichtpunt, Hua Hin viewpoint geheten.
Maar………vorige week noch had ik een aap op mijn rug en een op mijn stuur,gelukkig was het maar even en geen beten maar ik schrok me rot….Dat was langs de muur, maar nu vertonen de apen zich ook op de steile klim heuvel en het worden er steeds meer.
O ja Hans , heb je al kennis gemaakt met de groeiende honden populatie na de 500 meter muur ? Ze zijn nog rustig, hoe lang nog…..
Iedere buitenlander met een gezond stel hersens die in Thailand woont staat verbaasd over de vele stommiteiten die de gemiddelde Thai dagelijks begaan. Totaal geen respect voor de wet en houden zich aan geen enkele regel. Als het dan een keertje fout gaat dan leren ze er ook niet van en gaan gewoon op de oude manier door. Zoals die vrouw die boven op mijn auto knalde op de weg van Pai naar Chiang Mai. Ze zat te telefoneren achter het stuurde en lette niet op. Politie wilde dat ik de schuld op me nam omdat mijn huur auto goed verzekerd was maar dat heb ik uiteraard niet gedaan. Bij het verlaten van het politiebureau reed ze weer achter me. Haar motor kap was redelijk omhoog gedrukt door de klap maar ik kon nog net zien dat ze weer aan de telefoon zat tijdens het rijden. Super hardleers.
Nu ben ik met de situatie in Hua Hin onbekend maar overal in Thailand waar apen in de nabijheid van mensen leven heb ik stalletjes gezien die voedsel voor de apen verkopen. Thaise en buitenlandse toeristen voeren graag apen/dieren, ook in dierentuinen waar toch overal via borden gevraagd wordt om dat i.v.m. het welzijn van het dier na te laten. Hoewel niet helemaal vergelijkbaar worden in Nederland in een aantal steden met name in de binnenstad duiven gevoerd. Duiven zullen geen mensen aanvallen maar kunnen wel een gevaar voor de volksgezondheid opleveren, niet enkel via hun ontlasting maar ook omdat achtergebleven voedsel, net als bij het simpele eenden voeren, ongedierte aantrekt. Daarom zijn er in sommige gemeenten in Nederland boetes gesteld op het voeren van duiven en eenden, zouden ze ook in Hua Hin moeten doen m.b.t. de mensen die daar, wellicht goed bedoeld, zakken met voedsel voor de apen legen. Je ergenis over het niet hebben van een deugdelijke verlichting van motorrijtuigen kan ik met je delen. Behalve motors hebben ook relatief veel vrachtwagens ondeugdelijke of zelfs in het geheel geen achterverlichting en sommigen bestuurders schijnen niet te beseffen dat zij bij schemering en/of regenachtig weer zonder verlichting zeer slecht zichtbaar zijn voor de andere weggebruikers. Overigens laat de verkeersmentaliteit in Nederland steeds meer te wensen over. Horden voetgangers, die denken alleen op de wereld te zijn en lukraak oversteken zonder naar links of rechts te kijken en massaal rode verkeerslichten negeren. Dat laatste geldt ook voor fietsers en scooters, waarvan ik van velen vermoed dat zij op vakantie in Thailand zijn geweest gezien het feit dat zij vaak de stoep als rijbaan gebruiken en als ‘spookrijders’ tegen de richting inrijden. Zelf woon ik in Nederland recht tegenover een kruising met verkeerslichten en constateer ik dat steeds meer automobilisten, waaronder ook veel taxichauffeurs, door het rode licht rijden en met name in de nacht ver boven de toegelaten snelheid de kruising passeren. Hans, ik wens je uiteraard veel veilige kilometers op de weg in Thailand toe en hopelijk zal de motorrijder, die jij bijna op de motorkap had, snel inzien dat hij zijn rijgedrag moet aanpassen om ongelukken te voorkomen, al heb ik daar een hard hoofd in.
Brandend Water,
Over de Thaise burgelijke ongehoorzaamheid is veel geschreven, maar wij kunnen er ook wat van. Ik ben fervent Thailand-fietser. En dos me uit in de meest lelijke, maar wél fluorcerende, fietskleding met nog wat flapperende vlaggetjes. Niet voor de show maar veilig opvallen is ‘n must!
Op m’n fietstour in Nrd Thailand fietste ik paar cyclisten voorbij en maakte hun complimenten over hun mooie anthraciet-kleurige fietsen en de daarbij passende snelle, ook, anthracietkleurige fietskleren. Ik kon het niet nalaten om ze te wijzen op hun “ onzichtbaarheid” in het gevaarlijke Thaise verkeer.
Keken me aan of ze water zagen branden.
Maar ik kom óók verstandige wereldfietsers tegen!!