Abnormaal verkeersgedrag in Thailand
Iedereen heeft wel zijn of haar ervaringen met het verkeer in Thailand, daar is al genoeg over geschreven. Maar hoe men zich moet gedragen als een ambulance of politieauto met geluids- en lichtsignalen aan het inhalen is, heeft men kennelijk niet geleerd. In Nederland, Duitsland en overige landen gelden duidelijke richtlijnen waaraan men zich moet houden.
Deze week was op de televisie te zien hoe een Thaise man opzettelijk een ambulance hinderde. Zelfs liet hij deze ziekenauto stoppen en wilde “verhaal” gaan halen! Na een heftige woordenwisseling liet de vrouwelijke arts zien, waarom grote haast geboden was. Zij was echter zo kwaad wat er gebeurd was, dat zij de politie belde, die vrij snel ter plaatse was. De politie, die de man ook nog “aangeschoten” aantrof in een geleende auto, werd verder stevig aangepakt en kreeg volgens de televisie reporter een stevige boete.
Een van mijn persoonlijke ergernissen zijn de songtaews (bathbusjes)! Probeer niet links op een motorbike te passeren want de chauffeurs rijden zonder meer naar de kant als zij denken een klant te zien en de berijder van een motorbike moet zich maar zien te redden!
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Kijken andere chauffeurs dan wel voor ze van richting veranderen? Volgens mij denken ze toch echt dat iedereen anders wel op ze wacht.
Lodewijk , gebruik aub je ” gezond verstand ” en haal NOOIT RECHTS in!
In Thailand heb ik geleerd dat een voertuig vóór mij , maar ook NAAST mij , altijd voorrang neemt indien hij / zij LINKS uitwijkt.
Dus ivm jouw Songtaew … blijf voortaan ACHTER het voertuig en haal steeds RECHTS in … dat doe ik zelfs met mijn fiets … de Thai kijken enkel in hun RECHTER zijspiegel en houden dan wel met jou rekening.
Beste Patrick,
Helaas begrijp ik de reactie niet.
In het stukje adviseer ik nooit links in te halen bij een Songtauw.
Zin 1 Haal nooit rechts in!
Zin 4 blijf voortaan achter het voertuig en haal steeds rechts in.
De Songtaew rijdt vaak dusdanig langzaam op zoek naar klanten, dat dat mij teveel tijd kost!
Dus voorzichtig rechts passeren.
Haal nooit rechts in….wat een larie. Er word in Thailand links gereden dus er wordt rechts gepasseerd.
OK, veel Thais en farang blijven op de rechter (inhaal) baan rijden omdat vaak op de linkerbaan dubbel geparkeerd word. Maar je moet in principe RECHTS inhalen
Sorry …schrijffout .., haal nooit LINKS in !
Dat staat ook in het stukje!
Er is erg veel stress in de samenleving en er zijn nog veel meer drugs.
Daar komen tegenwoordig ook de oververmoeide mensen nog bij, die de hele nacht met hun mobiel hebben gespeeld, in plaats van te gaan slapen.
Dat merk je ook op de weg.
Ruud , dat is nu 100% de nagel op de kop , maar vergeet vooral de alcohol niet !!!!!!
… en vergeet niet dat menig Thais weggebruiker stik kappot oververmoeid half ingedommeld achter het stuur zit. Hij of zij werkt minstens 6 op 7 en 18 op 24 om de touwtjes financieel aan elkaar te knopen.
Voor ons farrang is Thailand duur(der) geworden, maar voor de gewone Thai met een dagloon van 500 thb of minder is het … de hel … maar ze blijven lachen.
Ik kan beamen dat je een songtaew NOOIT links moet inhalen. Zonder richting aan te geven gaan deze plotseling naar links.
De ergernis over het niet verlenen van vrije doorgang aan hulpdiensten die met toeters en bellen rijden is ook onder de Thai groot. Althans zover ik verneem als ik met mijn Thaise vrienden en vriendinnen er over praat als een of andere *bliep* een ambulance niet heeft doorgelaten. Of zie de reacties in de Thaise media bij dergelijke incidenten. Recentelijk zelfs nog omtrent een ambulance die moest wachten vanwege een koninklijke stoet, op twitter ging toen een hashtag hierove viral.
En ja ook de Thai weten dat emergency vehicles vrije doorgang moet worden verleend. Het is denk ik dus niet een kwestie van niet hebben geleerd (ik heb nog geen Thai gesproken die niet weet dat een ambulance met sirene voor moet gaan), maar dat sommige desondanks een ‘ik eerst’ instelling hebben. In de verkeerswet staat o.a.:
“CHAPTER VII
EMERGENCY VEHICLE
Section 75.
While driving an emergency vehicle to perform the
duties, the driver has the following rights:
(1) to use blinking traffic light signal, siren sound signal, or other sound
signal determined by the Commissioner-General;
(2) to stop or park the vehicle at a no-parking area;
(3) to drive faster than the determined speed limit;
(4) to drive passing any stopping traffic signal or traffic sign; provided
that the vehicle must be slowed down as appropriate;
(5) to refrain from compliance with the provisions of this Act or the
traffic regulation concerning driving lane, direction or turning conveyance determined.
In the operation under paragraph one, the driver must be careful as
appropriate for the case
Section 76.
When a pedestrian, driver, rider or controller of animal
sees an emergency vehicle using blinking traffic light signal, siren sound signal, or
other sound signal determined by the Commissioner-General in the performance of
duties, the pedestrian, driver, rider or controller of animal must allow the emergency
vehicle pass first, by following the instructions as follows:
(1) the pedestrian must stop and keep away to the edge of road or up
to the safety zone or the nearest road shoulder;
(2) the driver must stop or park conveyance at the left edge of the
road, or in case there is a bus lane at the extreme left side of the road, he or she
must stop or park conveyance at the lane next to the bus lane, but it is prohibited
to stop or park conveyance at the junction; (…) ”
Bron: http://web.krisdika.go.th/data/outsitedata/outsite21/file/Road_Traffic_Act_BE_2522_(1979).pdf
Ik dacht dat er ook vrij dramatische spotjes waren over het belang van het voor laten gaan van een ambulance. Zou het helpen om enige tijd politiewagens mee te sturen ter begeleiding van andere hulpdiensten en overtreders van de wet aan te pakken en dit duidelijk in het nieuws te laten melden?
Wat ik nogal eens meegemaakt heb is dat motorcycles in een bocht of hoek naar links binnendoor, dus links, passeren terwijl ik de hoek om ga met mijn auto. Maar o weh als je zelf iets niet goed doet of niet gezien hebt, dan is Thailand te klein.
”In Nederland, Duitsland en overige landen gelden duidelijke richtlijnen waaraan men zich moet houden.”
Er gelden in Nederland inderdaad duidelijke richtlijnen, maar deze zijn helaas vrijwel onbekend bij vele bestuurders. Dit blijkt telkens weer wanneer bestuurders door rood rijden om een ambulance, de politie en/of brandweer doorgang te verlenen bij een verkeerslicht dat op rood staat. Indien geflitst kost dit de bestuurder gewoon een bekeuring (!). Je mag nooit door rood rijden, ook niet als het zwaailicht en/of de sirene van ambulance, politiewagen en/of brandweer aanstaat. Simpel. Maar helaas zie je nog steeds veel bestuurders wél door rood rijden, waardoor ze gevaarlijke situaties veroorzaken. Het is de taak van de ambulance, politiewagen en/of brandweer om ZELF een doorgang te zoeken.
Dat wetende is de oplossing toch heel simpel, songtaew gewoon niet links inhalen en probleem is opgelost en ergernis verdwenen. Je verhaal klopt, ze zien een (potentiele) klant langs de weg staan en gaan zo snel mogelijk naar links om hem/haar op te pikken, dat is nu eenmaal hun brood.
Ik rij gemiddelt 60 kilometer per dag op mijn motor ( 155 cc) in Bangkok en zie hier gergeld taxi`s maar ook bussen van de middelste of zelfs meest rechtse baan naar links schieten om klanten op te pikken of uit te laten stappen.
Als de bus het niet haalt blijft hij zelfs tot 3 meter van de stoep stilstaan om mensen in en uit te laten stappen, waar zouden al die file`s toch door komen ? Op een recht doorgaande weg geen afslag te bekennen toch van baan wisselen en dan na 100 meter erachter komen dat je eerdere baan sneller gaat dus maar weer terug met natuurlijk weer al het achterop komend verkkeer op de rem.
En dan zijn er nog die chauffeurs die in the midle of no where zomaar op de rem trappen en dan weer door rijden zonder dar er ook maar een auto of scooter voor hun te bekennen valt.
Zonder licht rijden kan hier ook en zo donker mogelijk gekleed de straat over steken waar in de verste verte geen lantaarnpaal staat, ik had haast een hartaanval gehad en een Thai onder mijn voorwiel.
Politie ? te druk met ? TIT
“En dan zijn er nog die chauffeurs die in the midle of no where zomaar op de rem trappen en dan weer door rijden zonder dar er ook maar een auto of scooter voor hun te bekennen valt.”
Klopt inderdaad. Komt vooral in het begin voor bij bestuurders die van een handgeschakelde naar een automatisch versnellingsbak overstappen. Gewoonten krijg je er niet zo snel uit en onbewust wil je toch schakelen. Daarbij wil je dan ook het niet bestaande koppelingspedaal indrukken bij een wagen met automatische versnellingsbak. Dat is er niet en dan zit je met die linkervoet al snel op de rem… (eigen ervaring) Is schrikken hoor, ook voor jezelf, als je zo onbedoeld volop in de rem gaat.