Vele buitenlanders kopen een nieuwe auto aan op naam van hun echtgenote of een ander “betrouwbaar” persoon. Het nadeel hiervan is wel dat, in geval er wat misloopt, je als niet eigenaar van de wagen, er ook geen aanspraak op kan maken. De meesten doen dit op deze manier om verschillende redenen: gemakzucht, financiële reden in geval van financiering door de bank …. van niet beter wetende …

Dus we gaan zelf op pad en luisteren wat we zo allemaal nodig hebben en hoe het verder in zijn werk gaat. Eigenlijk eenvoudig.

De nodige documenten zullen overal wel hetzelfde zijn doch voor de betaling kan er verschil zijn van verkooppunt tot verkooppunt, van merk tot merk… want dit is Thailand en weinig zaken zijn hier overal hetzelfde. Dit is dus een leidraad steunend op eigen ervaring van schrijver.

De dealer verzamelt alle nodige documenten en doet alle verdere adminstratie: verzekering, inschrijving en wegentax bij Transport Office zelf. Dus ze leveren wel service.

Bij aankoop van een nieuwe wagen is een A verzekering voor 1 jaar , inschrijvings- en wegentax meestal in de aankoopprijs inbegrepen. Zo zijn ze tenminste zeker dat er een verzekering is en de taxen betaald werden, toch voor een jaar. Na een jaar is iedereen vrij een andere verzekering te nemen.

Nodige documenten: we spreken over een aankoop als buitenlander en op EIGEN naam!

  • Internationaal paspoort
  • Visum
  • Bewijs van woonst
  • Voldoende fondsen om de wagen in één keer te betalen

De wagen mag het verkooppunt niet verlaten voor de totale koopsom met cash geld of bankoverschrijving betaald werd. De wagen wordt zelfs, indien gewenst, thuis afgeleverd.

Bewijs van woonst: is nodig voor inschrijving van de nieuwe wagen

Een “origineel” document van woonst kan op de immigratie worden aangevraagd. Dit bewijs moet van een hoofbureau komen en niet van een onderbureau zoals in Chumphon het geval is. Hier, te Chumphon, werd een bewijs van het hoofdbureau te Ranong geeist door Transport Office. Het document in het paspoort, welke als driemaandelijkse adresbevestiging geldt en afgeleverd werd op de immigratie in Chumphon, is onvoldoende, het is een ander document. Na een zware discussie tussen de Immigratieofficier van Chumphon en de Transport Office officier van Chumphon werd het gevraagde document, afgeleverd in Chumphon, wel aanvaard. Het document, welke zou afgeleverd worden in Ranong, zou trouwens, betreffende inhoud, identiek geweest zijn aan dit afgeleverd in Chumphon. Alleen de ondertekenende officier zou een ander geweest zijn.

Men kan als “bewijs van woonst” ook de inschrijving op de Ampheu (tie baan) gebruiken. Het moet dan een afschrift ( geen gewone copy ), afgeleverd en gestempeld van de Ampheu zelf zijn. In feite is het identiek hetzelfde document als welke je nodig hebt om een Thais rijbewijs te bekomen (zie vorig artikel Lung addie) .

De wagen wordt met deze documenten door de dealer ingeschreven op het “ Transport Office” waar dan ook later de definitieve nummerplaat afgeleverd zal worden. In tussentijd krijg je van de dealer, mits betaling van een borgsom van 3000THB, een voorlopige rode nummerplaat waarmee je 3 maand de weg op mag. De rode nummerplaat stelt wel beperkingen aan het gebruik van de wagen. Zo mag men “officieel” na zonsondergang met rode nummerplaten niet de weg op. Who cares ?

De Thais rijden graag zo lang mogelijk met de rode nummerplaat zodat iedereen kan zien dat ze een “nieuwe” wagen hebben en geen tweedehandse.

Bij aankoop van de wagen worden alle documenten in drievoud opgemaakt ( voor: dealer – verzekering – inschrijving ). Elke copy moet eigenhandig door de koper getekend worden. De copies worden door de dealer zelf gemaakt.

Veel geluk met je nieuwe aanwinst.

Khap dee dee.

Over deze blogger

Lung Addie
Lung Addie
Geboren in 1955. Maakte kennis met Thailand meer dan 20 jaar geleden, toen ik regelmatig in BKK een tussenstop maakte na het beëindigen van werkopdrachten radiometingen op de toen nieuwe luchthaven van Hong Kong. Woon nu meer dan 10 jaar permanent in de provincie Chumphon. Ik ben de auteur van het TB-dossier 'Uitschrijven voor Belgen'.
Mijn beroep was Expert Senior Field Engineer radiometingen. Hobbies:
- het administratief bijstaan van Thaise weduwen van overleden Belgische mannen, met de Belgische overheidsdiensten: pensioenen-erfrechten-belastingen.
- Radio-zendamateurisme telegrafist met licentie in Thailand en Cambodja.

19 reacties op “Leven als Single Farang in de Jungle: Aankoop van een nieuwe wagen op “eigen naam”.”

  1. rentenier zegt op

    Mijn wagen was een mooi opgeknapte oudere wagen waarmee ik eerst naar de keuring moest.(in Pranburi) Mijn zoon was bij me en de wagen stond op naam van mijn dochter. ( Nadat de wagen was goedgekeurd vroeg men mij waarom de wagen op naam van mijn dochter stond. Het was gewoon omdat ik niet verder naar andere mogelijkheden had geinformeerd, In Thailand kan men op je 16de al een wagen op naam hebben zonder dat men een rijbewijs heeft. Ze boden mij aan om het even te veranderen zodat ik hem zelf op naam zou hebben. Het zou simpel en snel gedaan kunnen worden. Ik bedankte voor het aanbod en wou het er eerst even met mijn dochter over hebben.

    • Lung addie zegt op

      Je kan overal een wagen kopen zonder rijbewijs te bezitten. Het is niet omdat je wagen bezit dat je er ook zelf mee de weg gaat opgaan. En Rudy, mogen we dan ook weten wat je dochter gezegd heeft toen je voorstelde de wagen op jouw naam te zetten? Ze zal je dit waarschijnlijk wel afgeraden hebben want dan zou je opnieuw taksen moeten betalen, opnieuw laten inschrijven, opnieuw laten keuren ….

      • rentenier zegt op

        Het is moeilijk een antwoord op jou vraag te geven zonder de indruk te geven dat we chatten maar ik zal het proberen.
        Het vervolg is dat ik mijn dochter die in Bangkok was gaan leven en ik destijds in Hua-Hin, niet heb gevraagd omdat ik het nut er niet van inzag om van eigenaar te veranderen. Als ik iets op naam van de kinderen kan zetten, dan hoef ik eventueel niets op mijn eigen naam te hebben.
        Ik ben absoluut niet ‘bezitterig’. Ik ben inmiddels een paar jaartjes in Nederland en sta gepakt en gezakt klaar om voor altijd terug te keren naar mijn ’thuisland’Thailand. Van mijn spaarcentjes heb ik mijn dochter de body van de auto helemaal laten restaureren en de kleur van grijs naar metalic blauw laten veranderen (ook in de papieren) en de auto staat in nieuwstaat (ook technisch) op mij te wachten. Als mijn dochter graag van haar aansprakelijkheid af wil, dan wil ik best laten ‘overschrijven’ maar ik zie voor mijzelf geen reden.
        Destijds was ik op de keuring toen men mij voorstelde meteen even de naamsverandering te laten regelen want het was eenvoudig en snel. Dus eigenlijk tegelijk met de keuring en aanschaf van het nieuwe vignet. Ik ga er nu mee in de Isaan rondrijden en verwacht dat hij me de komende 15 jaar zal brengen waar ik heen wil.
        Gr. Rien

  2. stevenl zegt op

    In plaats van ‘bewijs van woonst’ kan ook een work permit of geel huisboek worden gebruikt.

  3. Nest zegt op

    Met een rode nummerplaat mag je eigenlijk alleen in de provincie rijden waar de nummerplaat gegeven werd,maar who cares.

  4. eugeen zegt op

    U schrijft: “Vele buitenlanders kopen een nieuwe auto aan op naam van hun echtgenote of een ander “betrouwbaar” persoon”.
    Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar ik ken er hier toch ook veel die hun auto op hun naam kopen. Waarom voor dat klein beetje moeite het risico lopen dat je hem anders in de toekomst misschien kwijt geraakt.
    Nog iets: als je een nieuwe auto koopt, krijg je meestal van de garage het 1ste jaar omnium. Na dat jaar kun je via de garage weer een nieuw jaar omnium betalen. Laat je daardoor niet vangen. Mijn ervaring was dat de polis die mij na 1 jaar werd aangeboden, zeer duur was. Ik heb dan bij verschillende maatschappijen navraag gedaan en kon een veel goedkopere polis kopen bij AXA Thailand, die daarenboven meer dekking gaf.

    • TheoB zegt op

      Hoewel mijn reactie niet direct over aankoop gaat hoop ik dat de redactie dit niet als chatten opvat:

      Voor de nederlanders: omnium(verzekering) wordt in Nederland casco(verzekering) genoemd, oftewel verzekering voor schade aan het eigen voertuig.

      Ik heb ook met de term “compulsory car insurance coverage thailand” gezocht naar de dekking van de verplichte basisverzekering (พ. ร. บ. – Phor Ror Bor) in TH.
      Het dekt enkel letselschade van de tegenpartij, niet de materiële schade van de tegenpartij. Voor de belachelijk lage uit te keren maximumbedragen zie bv.: http://www.thaivisa.com/forum/topic/292566-compulsory-motor-insurance
      Ik weet niet of bij de thaise omnium-/cascoverzekering de materiële schade van de tegenpartij gedekt is.

  5. rene23 zegt op

    Ik wil volgend jaar een nieuwe Honda click kopen.
    Is dat volgens dezelfde methode?
    Wie heeft info daarover ?
    Alvast bedankt

    • nico zegt op

      Ik heb ook een Honda Click gekocht, in mei 2014 en heb inmiddels ruim 25.000km gereden, deze bevalt mij uitstekend, is met 110cc behoorlijk krachtig en ook snel (automaat) met optrekken, dat heb je in Bangkok af en toe wel eens nodig.

      Ik heb hem gekocht met het gele boekje en mijn paspoort. De dealer regelde alles, zie ook mijn reactie hieronder.

      Groetjes Nico
      vanuit Lak-Si

  6. nico zegt op

    Tja, Thailand.

    Ik had een nieuwe scooter gekocht op mijn naam, met het “gele” boekje. Geen enkel probleem. de dealer regelde alles, ook het kenteken, de belasting en de verzekering. Denk achteraf, dat ik er wel flink voor moest betalen.

    Een jaar later ga ik weer terug naar de dealer voor een nieuw belasting kaartje, geen enkel probleem werd geregeld koste 600 Bhat.

    Nu heeft mijn dochter een handeltje onder de naam “dollymeischop” en verkoopt behoorlijk via Facebook.
    Deze ouwe sul, rijdt iedere dag (maar wat graag) naar het postkantoor om de dolly’s te verzenden en ziet dat men daar ook iets aan het overschrijven zijn, nieuwsgierig als hij is, gaat hij op een dag kijken en vragen wat ze hier “verkopen” Dat bleek naast Western Union geld, ook motorrijtuigen belasting te zijn en verzekeringen.

    Dus de volgende keer maar niet naar de dealer gegaan, maar naar het postkantoor en wat bleek; het koste geen 600 Bhat maar 100 Bhat!!!!!!!!!!!!! en de verzekering A geen 1220 Bhat maar 340 Bhat!!!!!!!!

    Nu begrijp ik waarom de dealer maar wat graag voor een ieder, de motorrijtuigenbelasting “regelde”
    Mijn familie kon het niet geloven, tot ik de bonnetjes toonde en later ook de papieren keurig thuis gestuurd kreeg. Het groene boekje wordt opgestuurd naar het Ministerie van Landtransport en deze stuurt het aangetekend weer terug naar je huis adres. Dat alles voor 100 Bhat!!!!!! Van de verzekering’s maatschappij krijg je later ook nog een soort kassabon in een hoesje.

    Is dit niet amazing Thailand.

    Groetjes Nico

    • HarryN zegt op

      Zeer apart Nico dat je daarvoor naar het postkantoor kunt gaan. Ik wil het zeker geloven maar zover ik weet moet je daarvoor al 2 jaar bij speciale keurings kantoren zijn. Voorheen ging ik naar de Honda dealer maar die mochten dat niet meer doen. Hier in Hua Hin zijn er verschillende stations voor. Kosten B.100 voor de sticker. Ongeveer B.400 voor de verzekering en ong B.100 voor de service( het kantoor gaat met groene boekje naar Pranburi) UIteindelijk B.590 betaald en geen risico want je kunt het boekje 3 dagen later bij die keuringstations ophalen.

      • nico zegt op

        Harry,
        Ze hebben hier in Lak-Si (Bangkok) aan de Chaeng Whattana Road, in Soi 10 ook een keuring’s station, maar dat is alleen voor auto’s, motoren en scooters van 5 jaar en ouder.

        Ik wilde voor een Honda Scoopy scooter, een motorrijtuigen belasting papiertje halen bij het postkantoor, maar deze scooter was 5 jaar oud en daarvoor moest ik eerst naar het keuring’s station. Met dat papiertje, weer terug naar het postkantoor en daar werd alles, incl de retour enveloppe (met mijn huis adres) in een grote envelop gestopt en 5 dagen later had ik het groene boekje en het belasting kaatje binnen.
        Het keuring’s station rekende volgens mij 60 Bhat (weet ik niet meer zeker)

      • Renévan zegt op

        Zelf even naar het land and transport office gaan. Bij een van de de kantoortjes aldaar de verzekering regelen, kosten hangt af van het aantal cc van de brommer. Alleen het groene boekje is nodig. Met het verzekeringsbewijs en het groene boekje naar het land and transport office om de belasting te betalen (one stop service) en om een nieuw vignet in ontvangst te nemen. Bij elkaar in 15 minuten geregeld. Mocht uw brommer 5 jaar oud zijn dan moet hij eerst gekeurd worden, en vervolgens ieder jaar. Zonder dit keuringsbewijs kan u de bromner niet verzekeren en dus ook geen belasting betalen. Dit hoeft u niet persoonpijk te doen er zijn genoeg mensen die dit voor een klein of groot bedrag voor u willen regelen. Ik persoonlijk regel alles zelf.

      • ergens in Thailand zegt op

        Nico heeft gelijk als je een nieuwe motorbike koopt dan hoef je 5 jaar niet na een keuring en dat geldt hetzelfde voor een auto. Na het 5de jr moet hij ieder jr gekeurd worden. Sticker kost 101 bath en tax 340 bath.
        Het kan durrder zijn als je motorbike meer vermogen heeft bv 150 cc of 200cc enz
        Er staan of er zijn wel kantoortjes waar je heen kunt gaan als je scooter en auto nog geen 5 jr oud zijn dan ben je sneller klaar als bv bij een keuringskantoor want daar staan veel gatsen te wachten.

        Pekasu

    • Ger zegt op

      Ja Nico, net als Harry ben ik ook met stomheid geslagen, ik betaalde bij de Yamaha dealer altijd 800 Bhat voor de sticker. Heel veel dank voor deze mededeling.
      Ger.

  7. rene zegt op

    Ik had een verklaring van de Nederlandse ambassade nodig(declaration of residence) om de nieuw gekochte scooter officieel op mijn naam te zetten.(groene boekje)
    om deze declaration of residence te verkrijgen, moet je natuurlijk weer aan allerlei eisen voldoen.Zie de site van de Nederlandse ambasade
    Er werd mij verteld dat dit een nieuwe regel is.
    Maar ja in Thailand heb je iedere week nieuwe regels…..
    plus de Nederlandse ambassade weer 1300 bath rijker gemaakt.
    groetjes René Chon buri

  8. Blottekop zegt op

    Heb hier ook een motorbike op mijn naam gekocht zonder al te veel problemen.
    Maar als ik hier dan lees een verzekering van 340 ,400,of 800bath dan stel ik my toch serieuse vragen,dan heb je de zogenaamde verplichte verzekering waarmee je bij een ongeval altijd de klos bent.
    Een goede verzekering first clas voor een honda clicks kost je tussen de 3000 en 4000 bath eigen schade inbegrepen met een vrijstelling van 2000 bath, kan je teminste gerust toch wel de onveilige baan op

  9. Lung addie zegt op

    Hoewel mijn topic over een ” nieuwe wagen” gaat en niet over tweedehandse wagens en brommers zie meer reacties over verzekeringen, brommers en tweedehandse wagens.
    Alles wat met rijtaks en inschrijving van een voertuig te maken heeft gebeurt bij TRANSPORT OFFICE en heeft niets te zien met LAND OFFICE. Op sommige plaatsen zitten beide diensten wel in hetzelfde gebouw, een administratief centrum, doch het zijn twee totaal afzonderlijke diensten.
    Als bewijs van woonst kan je idd ook het “gele boekje” gebruiken. Een workpermit mogelijk ook doch dan zal deze workpermit wel een vast adres bevatten, hetzij van de werkgever, hetzij van de firma. Met workpermits heeft ondergetekende geen ervaring. Dit gele boekje is wel op basis van een inschrijving in de Ampheu. Je kan je dan achteraf, bij Land Office, laten bijgeschrijven in dat gele boekje. Dat gele boekje zegt enkel dat je woont en eventueel gezin vormt met de eigena(a)r(es) van de woonst.
    Rijtaks betalen via de post is mogelijk. De post stuurt dan gewoon de betaling en de nodige documenten door naar Transport Office. Zelfde met het betalen/afsluiten van de verzekering. De post stuurt het gewoon door.
    Indien de wagen ouder is dan 5 jaar dient er ook een “keuringsbewijs” bijgevoegd worden bij betaling van de rijtaks. Dit KAN je laten doen door de keuringsinstelling. Ook zij sturen dan de nodige documenten door naar Transport Office. Vandaar dat je een paar dagen op je sticker moet wachten.

    In mijn topic schreef ik dat je na 1 jaar vrij bent zelf een verzekering af te sluiten of verder te gaan met deze welke de dealer voor je afsloot bij aankoop van de nieuwe wagen. Het is wel evident dat hoe meer tussenpersonen je gebruikt, het zij voor het betalen van de rijtaks, het zij voor de verzekering, je meer betaalt. Ik veronderstel dat iedereen begrijpt dat niemand GRATIS werkt. Dus zelf doen is meestal voordeliger.
    Die verzekeringen van een paar honderd THB zijn niets meer dan de verplichte basisverzekering. Je bent wettelijk met alles in orde doch de dekking is armtierig te noemen. Gezien het ongevallenrisico is het ergens logisch dat een jaarpremie van een paar 100THB geen grote sommen of riscos kan dekken. Alles is in verhouding prijs/kwaliteit.

    • Renévan zegt op

      De naam van het bureau is afgekort L.T. O. dit staat voor Land Transport(ation) Office, dus wel degelijk met het woord Land. Dit niet te verwarren met het Land Office.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website