In grote delen van Thailand voltrekt zich een ramp, dat is inmiddels wel duidelijk. Gezien de slechte omstandigheden en de te verwachte problemen voor de hoofdstad Bangkok, besloot het ministerie van Buitenlandse Zaken in al haar wijsheid, om het reisadvies aan te scherpen.

Tot woede en frustratie van toeristen, zegt het calamiteitenfonds vervolgens: “Overstromingen? Die horen bij Thailand. Wij gaan geen uitkering doen. En verder nog een prettige vakantie gewenst”

Gedekt

Wanneer je een pakketreis boekt bij een touroperator, die aangesloten is bij de ANVR, ben je verplicht te betalen voor twee fondsen: de SGR en het Calamiteitenfonds. Dit kun je vergelijken met een soort verzekering. De SGR keert uit bij financieel onvermogen (faillissement) van een touroperator en het calamiteitenfonds keert uit bij een ramp of onrust op de vakantiebestemming. Hiermee hebben we in Nederland de zaken goed voor elkaar (denken we). Want zorg je ook nog eens voor een reis– en annuleringsverzekering, dan ben je van voor tot achter gedekt (excuses voor de woordkeuze). Tot zover geen vuiltje aan de lucht.

Toerist

De toerist die het hele jaar hard heeft gewerkt voor een drieweekse rondreis door het vakantieparadijs Thailand, denkt ook zijn zaakjes goed voor elkaar te hebben. Er is immers al vijf keer betaald: de reis, aan de SGR, het calamiteitenfonds, de reisverzekering en een annuleringsverzekering. De toerist kan rustig slapen. Totdat zijn voorpret wreed wordt verstoord door verontruste beelden op de TV van de overstromingen in Thailand. Na het lezen van de postings op Thailandblog zakt hem de moed helemaal in de schoenen.

Water

Hij ziet de beelden al voor zich. Een Boeing 747 wordt ingeruild voor een watervliegtuig. Na geland te zijn op een grote waterplas wat vroeger een luchthaven was, moet hij overstappen in een traditionele longtailboat. Klagen helpt niet want hij had ook een excursie naar de floating markt en een rondvaart op de khlongs geboekt. Jij wilde toch een floating markt? Jij krijgt een floating markt! De grootste van heel Azië, dus verder niet zeuren.

Omdat dit beeld niet overeenstemt met zijn dromen van een heerlijke vakantie in Thailand, pakt hij verontrust de envelop er bij die hij van het reisbureau heeft gekregen. Hij belt snel naar zijn reisverzekeraar voor informatie: “wij kunnen u niet helpen u moet bij uw reisorganisatie zijn”, krijgt hij te horen. Vervolgens belt hij zijn reisbureau. “Wij kunnen u niet helpen u moet bij het calamiteitenfonds zijn”. Uiteindelijk bezoekt hij de website van het calamiteitenfonds, en daarop staat te lezen (vrij vertaald):

“Een beetje water? Nou en? Je hebt je zwembroek toch bij je? Het overstroomt wel vaker in Thailand, dus wat zeur je nou? Thailand is een groot land. Ga je toch niet naar Bangkok en Ayutthaya. Wat dacht je van het zuiden? Ook leuk.

Regels zijn regels

Wie duikt in de kleine lettertjes van het calamiteitenfonds kan alleen maar concluderen dat ze handelen conform de reglementen, het bericht op de website:

‘Het Calamiteitenfonds kan alleen maar een dekkingsbeperking instellen als er ergens een natuurramp of een molestsituatie dreigt. In Thailand dreigt geen natuurramp. Die ramp voltrekt zich op dit moment al.’

Ongeveer hetzelfde als uw brandverzekeraar zou zeggen: “we betalen alleen uit als uw huis een beetje in de brand staat, als deze helemaal affikt krijgt u niets”.

Hoewel het allemaal juridisch dichtgetimmerd zal zijn, kun je er toch wel vraagtekens bij zetten. Niemand heeft een ramp van deze omvang kunnen zien aankomen. Het is de ergste van de afgelopen 50 jaar. En zelfs voor Thaise begrippen buitenproportioneel.

De feiten

Ook de ANVR roept dat er niets aan het handje is in ‘Amazing Thailand’. “Uitgezonderd van wat wateroverlast her een der kunnen wij onze reizigers met een gerust hart naar Thailand sturen”, zegt de grote ANVR baas. Om er nog even fijntjes bij te vermelden dat er (nog) geen Nederlandse toeristen in de problemen zijn gekomen.

Kijk je uitsluitend naar de feiten, dan klopt het als een zwerende vinger. Er zijn geen toeristen verdronken of weggespoeld. Alleen onder de Thaise bevolking, een kleine 400 doden is de trieste balans.

Natuurlijk zou je kunnen stellen dat je van een commerciële organisatie niet kunt verwachten dat zij op basis van ‘unheimische gevoelens’ bij toeristen, reizen gaan schrappen. Aan de andere kant hebben ze wel een commercieel belang bij tevreden reizigers. Je coulant opstellen wekt veel vertrouwen voor de toekomst.

Omboekverzekering

Sinds een aantal jaren voeren de reisverzekeraars Unigarant en Europeesche een omboekverzekering. Met deze verzekering kunnen reizigers zonder extra kosten hun reis omboeken, mocht er voor vertrek op de plaats van bestemming iets gebeuren dat het vakantieplezier bederft. Denk hierbij aan zaken als een terroristische aanslag, natuurramp of epidemie. In dat geval willen veel vakantiegangers uitwijken naar een andere locatie. De omboekverzekering zorgt ervoor dat dit zonder extra kosten kan.

In dit geval had een omboekverzekering de nodige problemen kunnen voorkomen. Echter veel vakantiegangers weten niet van het bestaan van deze verzekering af. Ze denken dat met een bijdrage aan de SGR, Calamiteitenfonds, een reisverzekering en een annuleringsverzekering al voldoende beschermd te zijn. Helaas klopt dat niet.

Vakantie

Het blijft natuurlijk een vreemde zaak dat je bij je pakketreis ook nog eens vijf verzekeringen moet afsluiten om met een gerust hart op vakantie te kunnen gaan. Als je daarnaast nog eens bedenkt dat de miljoenen die de SGR en het Calamiteitenfonds op de bank heeft staan, worden beheerd door mensen die nauw bij de reisindustrie betrokken zijn, dan schept het een nogal incestueus beeld. Tevens kun je jezelf dan afvragen hoe onafhankelijk en objectief de calamiteitencommissie is.

Ondertussen zitten de meeste vakantiegangers, die nog richting Thailand moeten vertrekken, in de stress. Terecht of onterecht, dat doet in mijn ogen niet ter zake. Een vakantie hoor je ontspannen te beginnen. Dat moet het calamiteitenfonds en de ANVR toch ook snappen?

Over deze blogger

Peter (redactie)
Peter (redactie)
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".

27 reacties op “Over reisadviezen naar Thailand en teleurgestelde toeristen”

  1. Erik zegt op

    Thailand kan nu goed de inkomsten van de toeristen gebruiken, en er zijn zat plaatsen in Thailand die droog zijn. Je kunt nog steeds een hele fijne vakantie hebben. Alleen… de vraag is of je de vrolijke toerist wilt uithangen in een land waar honderdduizenden mensen hun baan kwijt zijn, hun bezittingen, in financiele problemen zitten, etc. Ik zou me daar niet prettig bij voelen.

    Ik kan me de positie van SGR wel voorstellen. Er drijgt geen acuut gevaar, er zijn (nog) geen gevallen van ziektes gerapporteerd, er is voldoende eten en drinken te krijgen in het zuiden, en vele bestemmingen zijn goed bereikbaar. Problematisch wordt het pas wanneer het vliegveld onderwater komt te staan en je niet meer naar huis kan vliegen.

  2. Rein zegt op

    Tja,

    Vanavond mijn vliegtuig zien vertrekken na zelf besloten te hebben om niet af te reizen.

    Niet zozeer vanwege zorgen om de heenreis, maar inderdaad vanwege zorgen om de terugreis. Geld is niet het belangrijkste, hoewel ik niet kan ontkennen dat het me pijn doet om na een jaar sparen mijn ticket door de wc te spoelen. Rationeel heb ik een goed besluit genomen, emotioneel vind ik pas rust als ik weet dat mijn vlucht eenmaal en voorgoed is geland op luchthaven vergetelheid.

    De vraag of ik er verstandig aan heb gedaan zal me wel altijd blijven achtervolgen. Ik houd me vast aan de gedachte dat ik tenminste nog een keuze heb, die miljoenen Thai niet hebben … wat is er nu werkelijk belangrijk in dit leven?

    Bijzonder wrang wel om o.a. op dit blog te lezen dat verschillende maatschappiijen, zelfs binnen dezelfde vlieg-allianties als o.a. Skyteam, er verschillende interpretaties en regelingen op na houden. En oh ja, wat zijn we lekker maatschappelijk verantwoord bezig met z’n allen, zie corporate social responsibility statement Skyteam, een oprechte giller!

    Voor de mensen die dit toevallig lezen en nog op zoek zijn naar twee tickets van Bangkok richting Chiangmai morgenmiddag, stuur me even een reactie en ik zal eens kijken wat ik nog kan doen. Er zijn in elk geval twee stoeltjes leeg …. zeker van angstige ‘Ollanders (die van dat watermanagement ….(-)

    • ina zegt op

      Vrienden van ons zitten nu in het vliegtuig.Willen waarschijnlijk morgen vertrekken naar Chiangmai.Heb ze gevraagd het blog te lezen zodra ze aankomen.Aangezien het moeilijk is nu een ticket te krijgen zou het prettig zijn om jullie plekje over te nemen.
      Hoe nu verder ?

    • Alma zegt op

      Ik vind het bijzonder triest voor Rein dat hij zijn ticket (en geld) door de wc kan spoelen.
      Mijn man en ik hebben een kosteloze omboeking bij Stip Reizen gekregen. Wij zouden een rondreis door Thailand doen, vertrek 27 oktober, ja dus vandaag. Gistermiddag kregen wij het verlossende telefoontje van Stip dat wij een omboeking mochten doen tussen januari en juni 2012. Wij gaan nu 9 februari 2012 voor 3 weken.
      Chapeau voor Stip Reizen

      • Henny zegt op

        Ook wij zouden 27 oktober vertrekken. Net als jullie een telefoontje gehad dat het niet doorgaat. Wij vinden het de enige juiste beslissing van Stip/BBI. Wij hebben onze reis nu ook doorgeschoven naar 9 februari 2012. Goed geregeld. Het blijkt wel dat niet alle organisaties deze stap nemen. Jammer. Gemiste kans voor ze.

        • Alma zegt op

          Wel Henny,

          Wij zijn dan op 9 februari a.s. jullie medereizigers met Stip Reizen. Tot dan in een betere tijd voor Thailand.
          Groetjes, Alma

        • Hans Bos (redactie) zegt op

          Ik begrijp dat ook FOX Vakanties een rondreis heeft geannuleerd.

          • iris zegt op

            fox iets doen voor de reiziger? ja voor 150 euro pp rekenen voor het omboeken
            terwijl stip en nog meedere org het gratis doen
            tip: lees maar eens het fox forum hoe de klanten daar over denken
            mijn laatste reis met fox is dit

            • Daan zegt op

              Heel herkenbaar hoe slecht FOX met dit soort dingen omgaat. Mijn ervaring gaat niet over Thailand maar India. Maar ik plaats het wel omdat het het antwoord van Iris bevestigt. Al jaren reis ik met Djoser, altijd super reizen geweest en raad ik iedereen aan. Dit jaar heb ik helaas besloten om met Fox te gaan. Net voor vertrek waren er uit verschillende landen (USA, Canada, Engeland etc) travel alerts uitgegeven ivm terrorisme dreiging. Daarnaast was er een uitbraak van een dodelijke epidemie (paar honderd mensen overleden in twee maanden). Hierover heb ik naar hen gebeld en hun antwoord was dat de agent in India van niets wist. Dus ik heb verschillende links, nieuwsuitzendingen, krantenartikelen etc doorgestuurd. Ook met bewijs dat het in de gebieden was waar we met FOX doorheen zouden reizen. Weer kreeg ik hetzelfde antwoord. Zij gaven aan dat er in Nederland geen negatief reisadvies gold. vervolgens heb ik Ministerie van Buitenlandse Zaken gebeld en zij mailde mij: Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter. Sommige reisbureaus en touroperators delen klanten mee dat zij alleen tot annulering van een reeds geboekte reis zullen overgaan als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies uitbrengt. Dit geeft de indruk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken hierbij een doorslaggevende rol heeft. In de discussie over het wel of niet overgaan tot annuleren van een reis is het ministerie van Buitenlandse Zaken echter geen partij”. Toch blijft Fox vasthouden aan het feit dat ze van niets weten (terwijl India zelf ook een Terror allert heeft uitgebracht, de indiase minister van Gezondheid is opgetrommeld ivm de epidemie en International Society for Infectious Diseases een travel alert heeft uitgegeven ivm epidemie die veel erger is dan de jaren ervoor). Een bekende van mij zou naar Thailand gaan deze maand met FOX en ook daarvoor gold dat (ondanks de overstromingen) ze niet kosteloos wilde annuleren. Pas na tussenkomst van een jurist werden zij hiertoe gedwongen. Ik reis volgend jaar gewoon weer met Djoser net als de 4 reizen hiervoor.

    • Frank zegt op

      Hallo Hans,

      Helemaal met je eens, we zijn waren een avontuurlijk volk en dat behoeft niet perse in
      te houden dat gevaar dreigt.
      Zeker nu nog steeds niet. Wij hebben familie in Bangkok en die zit nog steeds droog,
      wel problemen met verminderd voedsel en water maar nog geen gebrek.

      Dat wil niet zeggen dat de situatie niet zeer ernstig is, wij wonen in de winter in Naklua
      (Pattaya) en dat zit nu helemaal vol met vluchtelingen

      Maar…er zijn nog genoeg plekken waar je ongestoord kunt verblijven als tourist.

      Voor ons ligt het wat anders, wij zijn zo geintegreerd dat we hopen enige hulp te kunnen
      bieden….
      Geeft een goed geval.
      En jullie…maak je niet teveel zorgen dat is nergens goed voor.
      Frank

    • Miek37 zegt op

      Hans, het zou toch voor de Thai wiens inkomen afhankelijk is van het tourisme ook een slag in het gezicht zijn als we maar met z’n allen weg zouden blijven uit de gebieden waar geen problemen zijn?

  3. Ingrid zegt op

    Tja helaas hebben wij ervaring met onze reis vorig jaar in oktober. Een rondreis op schitterende bountyeilanden. Onmogelijk was het om van Koh Samui af te komen. Helse boottochten achter de rug van eiland naar eiland. En uiteindelijk zelf besloten om per vliegtuig vanaf Koh Samui naar Bangkok te vliegen toen er weer gevlogen kon worden. Onze groepsreis hebben wij onderbroken omdat we telkens vastzaten in hotel hotel. Daar ben ik niet in Thailand. Onze reisverzekering dekte onze onkosten maar de reisorganisatie zei keer op keer het valt allemaal wel mee. Het calamiteiten fonds reizen was het ermee eens ondanks dat het water tot onze knieën stond.

  4. ruud zegt op

    ja ik ga morgen. Ga direct door naar ( het drukke Pattaya) Afwachten maar. Hoop dat ik kan landen en dat ik door kan reizen naar Pattaya
    Ruud

    • Harold zegt op

      Ook ik ga morgen die kant op, en ook naar Pattaya. Mijn plan oorspronkelijk was om naar BKK te gaan, maar door de voorspellingen voor flinke overstromingen uiteindelijk nog een kamer in Pattaya kunnen bemachtigen en een goede vriend die me van de Airport kan afhalen.

      Vlieg je toevallig met Eva Airways?

      • ruud zegt op

        nee china. Goede reis. Ik heb ook taxi en kamer .

      • Ron zegt op

        Ook wij gaan morgen naar BKK Zouden eerst 2 dagen in BKK blijven maar gaan nu gelijk door naar Jungle Rafts (die drijven toch al) en daarna naar het noorden. Nog nooit in Thailand geweest maar ga wel met gemengde gevoelens.
        Eva rij 29H en K

        • Rein zegt op

          Ron, zie KLM website, je kunt verzetten vanaf vanochtend 10.00 uur !!

        • Harold zegt op

          @ Ron dan zitten we vlak bij elkaar… Ik zit op 26C 🙂

          Mocht je nog wat advies nodig hebben, dan kan ik je nog wel bijpraten. Ben een redelijk ervaren Thailand-ganger en kan je wel gerust stellen…

          Ik hoor het wel!

        • Michiel zegt op

          Hoi Ron wij zitten nu 2 dagen in Bangkok dicht bij de rivier(khao San) waar het gelukkig nog droog is. Als je een georganiseerde reis hebt zou ik me niet te veel zorgen maken, vliegveld is gewoon droog en de rest van thailand (buiten overstromings gebied ook).

          Wij zitten hier op de bonnefooi (voor de 6x) en moeten dus zelf alles uitzoeken , dat veroorzaakt wel iets wat onzekerheden momenteel. Informatie voorziening is niet al te best (maybe ,maybe). Maarja wij zijn flexibel een hebben ruim een maand de tijd.

          Een reisorganisatie zal toeristen hier niet zomaar het ongewisse insturen , en je hebt gewoon grote kans dat je misschien niks zal zien vd overstroming.

          Gr,

          Michiel

          Als je gaat goede vakantie gewenst.

          Ps Het is hier ondanks de ramp gewoon 32c. Dus kou lijden doet niemand.

    • Frank zegt op

      Let op ! Op het moment is er geen hotelkamer meer te krijgen in Pattaya.

      Frank

      • ruud zegt op

        Ok Frank, maar ik heb een kamer. Ik denk dat het na een paar dagen al wat rustiger is. Ligt er ook veel aan wat de vloedgolven van vandaag en van maandag gaan doen. Heb nog niets van gehoord !!

  5. Kalok zegt op

    Het noorden wordt buiten deze discussie gelaten maar is toch uitstekend begaanbaar. Chiang Mai en omgeving is geheel vrij van het water. Ook Chiang Rai en andere plaatsen zijn uitstekend te bereizen. Er is hier veel te beleven en te zien.
    Mijn advies is gewoon van Bangkok doorvliegen naar Chiang Mai. Op deze manier help je ook de toeristensector deze moeilijke tijden door te komen en waar jezelf dan ook nog plezier aan beleefd. Gewoon een andere vakantie in een ander gedeelte dan Bangkok, Pattaya of phuket.

  6. georgessiam zegt op

    Snap gewoon de mensen niet,Thailand is gemakkelijk te bereizen,geen vuiltje aan de lucht in het noorden en de Isan country.
    Het zuiden daar kan men ook terecht voor een strandvakantie zonder kommer of kwel.
    Ook Bangkok centrum is goed te doen(Kao San Road,juist sommige buitenwijken zijn de knelpunten(onderwater)
    Voor de rest zou ik zeggen,mensen je moet niet rebooken naar een ander zuid aziatisch land.
    Dikwijls zijn de berichtgevingen (reisadvies)sterk overdreven door verschillende instanties!!
    gegroet:
    georgessiam.

  7. Rein zegt op

    Zojuist geplaatst op klm.nl onder flight disruptions:

    Flooding in Bangkok
    Last update: Friday 28 October 2011, 10:00 hours / 10:00 AM (Amsterdam time)

    Currently all KLM flights are operating as scheduled.

    If your journey to, from or via Bangkok is between Saturday 22 October 2011 and Monday 7 November 2011 you may either change your travel dates, or change your destination. Please see below for more information.

    KLM will offer the following voluntary re-book options:

    1. Change of travel dates
    You may re-schedule your travel, using the following guidelines:

    •Outbound travel should occur no later than Tuesday 15 November 2011, the original duration of stay may be preserved.
    •Penalties and change fees do not apply
    •Change of 1 outbound journey and 1 inbound journey is permitted free of charge.
    •Re-booking is possible only if seats are available in the same booking class as stated in the original ticket.
    •If only a higher booking class then the one stated in the ticket is available, then the difference in fare will be charged when rebooking.
    •Rebooking must be completed at the latest on Tuesday 15 November 2011.

    2. Change of destination
    You may use the full value of your original tickets to buy new tickets of the same or a higher Air France, KLM and/or Delta Air Lines fare, using the following guidelines:

    •All penalties/ change fees will be waived, even if required by the ticketed fare basis.
    •Rebooking must be completed at the latest on Tuesday 15 November 2011.

    Refunds
    Full refunds will be offered in case of cancelled flights and flights delayed more than five hours.

    • Leo zegt op

      Donderdag (27 okt) zouden we naar BKK vliegen. ’s Ochtends contact opgenomen met EVa Air of we onze vlucht konden uitstellen. Binnen 15 min. hadden we een email met onze nieuwe vluchtgegevens (17 nov). Geen enkle probleem. Fly Eva Air!

  8. Miek37 zegt op

    Van Facebook :

    ThaiAirways

    Thai Airways International provides additional check-in counters at the Airport Rail Link, Makkasan Station to facilitate passengers traveling to Suvarnabhumi Airport during flooding situation. THAI’s passenger traveling to Suvarnabhumi Airport by Airport Rail Link may check-in their luggage and personal belongings at THAI’s check-in counters, located on 3rd floor, Airport Rail Link, Makkasan Station, starting today from 07.00 hrs. until 21.00 hrs everyday.

    The Airport Rail Link check-in service is open for all THAI’s flights departing Suvarnabhumi Airport between 10.00 – 01.20 hrs. Passengers must check-in by themselves 3 hours prior to flight departure and receive their boarding pass and luggage tags. This is with the exception of passengers traveling to the USA, on the route Bangkok – Los Angeles, who must check-in at Suvarnabhumi Airport only.

  9. Machiel zegt op

    Wij gaan 3 november met Kras naar Thailand voor 3 weken, we vliegen met EVA-airlines. Diverse malen al contact gehad met Kras, maar steeds het zelfde antwoord, reis gaat gewoon door.
    Wat moet er gebeuren om alles te annuleren…of over te boeken.
    Ook mailcontact gehad met ambassade in Bangkok en die vertelde dat het buiten Bangkok goed te reizen is.
    Snappen jullie het nog, ik niet meer, gezien de beelden gisteren op het journaal


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website