Bijna een vijfde van alle hotelboekingen worden geannuleerd
Uit cijfers van hotelboekingssite Dohop blijkt dat uiteindelijk negentien procent van de online hotelboekingen weer geannuleerd worden.
De steden met het hoogste aantal annuleringen zijn Rome, Barcelona, Milaan en Benidorm. Vooral Russen annuleren veel, zeker 75 procent van de Russische reserveringen wordt geannuleerd. Hotelboekingen van gasten uit Groot-Brittannië (11,8%) en Noorwegen (12,6%) worden het minst vaak geannuleerd.
Uit cijfers blijkt ook dat de gemiddelde verblijfsduur in een hotel vier dagen is. Gast boeken meestal zes weken van tevoren. In die tijd kan de reiziger nog voldoende alternatieven vinden, waardoor ook annuleringen ontstaan. Ruim 12% van alle boekingen blijkt een last-minute voor de duur van een nacht. Mobiele apparaten zoals smartphones en tablets spelen een belangrijke rol bij het boeken van last-minute hotelovernachtingen. Ongeveer een derde van alle boekingen komt van een mobiel apparaat.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Het zou me niet verbazen als dat percentage nog verder op zou gaan lopen, nu ik steeds vaker zie dat er op boekingsites nadrukkelijk wordt vermeld dat je gratis kunt annuleren.
Dat kan makkelijk, als 80% níet wordt geannuleerd.
Op die manier wordt het meer een ‘optie’. Zodra we daaraan gewend zijn en het percentage annuleringen te hoog wordt, komt er natuurlijk een prijskaartje aan te hangen.
De laagste prijs krijg je meestal niet bij een ‘Flexibel’ boeking of er moet een camaliteit zijn geweest waardoor een stand/land even niet geboekt wordt. Hotels en sites spelen al veelal volledig in op deze trend.
Deze situatie is voor de hotelier en vooral de kleinere bedrijven onhoudbaar en boekingsites als booking.com,agoda en alle andere laten zelf toe de dag zelf tot 18u te annuleren. Dit zou bij wet moeten verboden worden, waar zijn de luie europarlementariers die dit zouden kunnen oplossen? Maar dit is politiek niet interresant genoeg, Hierdoor gaan kleine hotels op de fles in vele gevallen. Wij houden het been stijf en laten geen last minute annulatie toe en worden hierdoor als uitschot behandeld door bvb agoda. Eens de kamer via hen verkocht geven ze geen centimer meer voor de klant de problemen moet het hotel maar oplossen. Je hebt zo weinig gegevens van de gasten dat je machteloos staat.Geen aankomstuur,email van de klant bvb