Nu in Thailand het binnenlands reizen weer is toegestaan is er een badplaats ten zuiden van Bangkok kan profiteren van de huidige situatie: Hua Hin. Waarom? Omdat in het toerisme drie zaken belangrijk zijn:  ‘locatie, locatie en locatie’. Deze stelling blijkt uit een rapport van C9Hotelworks over Hua Hin.

Nu de huidige Covid-19 crisis vordert en het toerisme nog steeds op zijn gat ligt, lijken nabijgelegen bestemmingen op korte rijafstand van Bangkok een duidelijk voordeel te hebben bij het opstarten van het binnenlands toerisme.

Uit het onlangs verschenen rapport Hua Hin Hotel Market Update van C9 Hotelworks, blijkt dat Hua Hin zowel nationaal als internationaal een toeristisch topbestemming kan worden, voorwaarde is wel dat de huidige luchthaven wordt uitgebreid. Nu al komt 74% van de bezoekers uit Thailand zelf. Voor hoteliers biedt Hua Hin eveneens goede mogelijkheden met een stabiele en gemiddelde kamerprijs van THB 4.000. In veel van de andere resortbestemmingen in Thailand zitten de hoteltarieven aan het plafond of zelfs gedaald.

Internationaal gezien is Hua Hin interessant voor twee belangrijke segmenten: Europese ‘overwinteraars’ en Chinese toeristen. Ook bleek het succes van de directe vluchten van AirAsia tussen Hua Hin en Kuala Lumpur in Maleisië. In 2019 kwamen de passagiersaantallen uit op 44.613.

Om verder te groeien moet de luchthaven uitgebreid worden. Ten eerste moet de start en landingsbaan verlengd worden en er moet extra platformruimte komen voor grotere regionale vliegtuigen. Ten tweede, de ontwikkeling van de luchthaventerminal zelf, die twee tot drie jaar in beslag gaat nemen. Een ander infrastructuurproject dat van belang is voor verdere groei is het lopende hogesnelheidsspoorwegsysteem en de voltooiing van een dubbelspoor.

Kortom, dat Hua hin een groeimarkt is voor het toerisme, blijkt wel uit vijf nieuwe hotels die in de pijplijn zitten (1.627 kamers). Opvallend is ook een ander groeiend segment: de verhuur van vakantievilla’s voor langverblijvers. Deze markt biedt nog volop kansen.

Het volledige rapport is hier te lezen en te downloaden: www.c9hotelworks.com/wp-content/uploads/2020/05/hua-hin-market-update-2020-05.pdf

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

11 reacties op “Hua Hin een binnenlandse topbestemming in woelige corona tijden”

  1. Christiaan zegt op

    De afgelopen tijd was het in Hua Hin triest met vrijwel alles gesloten. Alleen de dagmarkt was steeds erg druk.
    Misschien verandert het na zondag een beetje, als de warenhuizen en andere zaken weer open gaan. Voorheen kwamen er steeds velen in het weekend uit Bangkok, maar dat mag nog niet, begrijp ik.

  2. Sanukjp zegt op

    Helemaal mee eens.
    Vele nederlanders die hier al enkele tientallen jaren permanent of >180 dagen per jaar wonen. In een gehuurde Condo aan de Beach of in een eigen woning. Veel keus en de prijzen zijn redelijk.
    Hua Hin heeft uitstekende medische voorzieningen. En zelfs een Huisartsen post , door nederlanders opgezet. Members krijgen korting op de Dr.’s consults en op de behandelingen als Fysiotherapie en Vaccinaties. De Medical Clinic werkt nauw samen met het lokale BANGKOK HOSPITAL in Hua Hin.
    De stranden van Hua Hin met veel vertier als Kite Surfing zijn van alle gemakken voorzien. En dan zijn er ook nog de vele Top GOLFBANEN.

  3. Bert zegt op

    Het aantal passagiers van 44.613 lijkt indrukwekkend, maar het gaat om 120 mensen per dag. Gezien het enorm aantal hotelbedden lijkt dit op een druppel op de groeiende plaat, maar de extra Maleisiërs zijn natuurlijk wel meegenomen. Staar je echter daar niet blind op.
    Hua Hin ligt feitelijk te dicht bij Bangkok voor een luchtverbinding van betekenis.
    De treinverbinding is echter een ramp. Bussen lopen regelmatig vast in de files bij Bangkok.
    Zet echt alles op alles op een betere en vooral snellere treinverbinding.
    Straal niet alleen massa uit, maar ook kwaliteit, authentiekheid, rustige stranden en de natuurgebieden. Hua Hin en Cha Am hebben beiden hun eigen karakter en verschillende voor- en nadelen, maar zie beide badplaatsen en hun omgeving als één kuststreek, die een klinkende naam moet krijgen om te promoten. Dat zal enige complicaties en mogelijk ook weerstand kunnen geven, want Cha Am valt onder de provincie Petchaburi en Hua Hin onder de provincie Prachuap Khiri Khan

  4. theo zegt op

    Ik woon nu ruim 10 jaar in Hua Hin en heb alle vormen van toerisme uitsluitend achteruit zien gaan. Nieuwe condominiums rijzen, jaar in jaar uit, op als paddenstoelen, om vervolgens nooit bewoont te gaan worden.
    Waar blijven die kabouters toch? Ken ook een aantal guesthouse eigenaren. Geen enkele verdiende geld gedurende de tijd dat ik ze ken. Ik vermoed dat in het z.g. hoogseizoen wel wat verdiend wordt bij de Centara’s en Hiltons, maar dat is het dan ook wel. Als er daar nu nog eens vijf van bij komen dan wordt die spoeling ook weer gezellig, maar sterk verdund! Al voor corona stonden er ruim 50 bars te koop in Hua Hin.
    Over de upgrading van de luchthaven wordt even lang gesproken als ik hier woon. Pikant detail: 11 jaar geleden kon men vliegen vanaf Bangkok naar Hua Hin….

  5. Ronny Cha Am zegt op

    Ik hou van Hua Hin, maar het mist een promenade. Parkeerplaats moeilijk als je met de wagen komt.
    Geef mij maar Cha Am. Lekker fietsen met zeezicht, veel parkeerplaatsen, overal douches en toiletten, enorm veel strandstoelen en eet mogelijkheden aan niet zo dure prijzen als Hua Hin.
    Hua Hin is goed voor zij die direct aan zee willen logeren aan een van de duurdere hotels.
    De combinatie Cha Am/ Hua Hin vind ik dan wel perfect.

  6. janbeute zegt op

    Wat ik niet begrijp is dat de prijzen van huizen en condos in Chiangmai met al zijn jaarlijkse toenemende smog problemen hogerder zijn dan in HuaHin.
    Paar maand geleden met mijn stiefzoon en zijn vriendin een paar middagen op huizen jacht geweest in CM. Lijkt wel of de huizen en de grond van goud gemaakt zijn. En als ik op diverse websites aangaande HuaHin kijk naar de vraagprijs van soortgelijke woningen incl zelfs het meubiair in vergelijking in CM.
    Dan krijgt men in Huahin behoorlijk wat meer waar voor zijn geld.
    Zelfs in en rond de stad Lamphun zijn de prijzen al hogerder.

    Jan Beute.

  7. Hans Bos zegt op

    Vreemd verhaal. De hogesnelheidstrein is al enige tijd afgeblazen en het tweede spoor duurt nog wel enkele jaren. De hotels zijn nog gesloten en uitbreiding van de luchthaven is een fata morgana De verlenging van de enige baan kan in twee richtingen: het villapark Palm Hills of de zee. Een plan met valkuilen. In en rond Hua Hin staan duizenden woningen leeg, te huur of te koop. Op verdere uitbreiding is de infrastructuur niet berekend. Uiteraard willen hotels en toerisme-gerelateerde bedrijven meet klanten, maar ook zonder Corona blijft het een vrome wens.

  8. Ko zegt op

    De HSL wordt wel degelijk aangelegd. Zeker in Hua Hin ligt deze al ver boven de grond en zelfs het station staat al op de palen. Dus Hua Hin is er ( in enkele jaren, want het tempo is tergend langzaam) klaar voor. Ze bouwen bijna naast mijn huis, dus kan het weten. Dat er veel leeg staat en hotels en horeca al jaren alleen maar achteruit gaan is ook duidelijk. Hua Hin heeft geen toekomst. Ik woon er graag, maar zie alleen maar alles achteruit gaan.

    • Hans Bos zegt op

      Beste Ko, je zou het nieuws beter moeten volgen. De palen voor station en viaducten zijn bedoeld voor het toekomstige dubbelspoor. Zie ook: https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1661656/lofty-projects-grind-to-a-halt

      • Ko zegt op

        Dan stopt het dubbelspoor dus ter hoogte van de fly over, want verder gaat het niet. Het dubbelspoor komt dus echt beneden en de HSL boven. Alle bouwtekeningen geven dat aan. Het oude station behoudt men voor de dubbele spoorverbinding, het nieuwe station daarnaast voor de HSL. Als ik het mis heb, heeft de bouwopzichter, die op 100 meter van mijn huis zijn kantoor heeft, het dus ook fout. Lijkt me foute boel dan.

  9. gust zegt op

    Ieder zijn gedacht, maar Hua Hin wordt hier bijna als een paradijs beschreven. Mijn vrouw en ik zijn 3 jaar geleden na 4 dagen in deze stad verbleven te hebben, weggevlucht uit deze hectische stad: een zeer drukke Petkasem die de stad doorkruist, oorverdovend verkeerslawaai, een deftig strand vonden we er niet….Cha Am daarentegen gaf ons een rustgevend vakantiegevoel en daar hebben we nadien nog vaak verbleven.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website