Hotelboekingswebsite Booking stopt met misleidende reclame

Door Redactie
Geplaatst in Hotels
Tags: ,
21 december 2019

(Andrey Solovev / Shutterstock.com)

Boekingswebsite Booking.com gaat zijn communicatie over hotelaanbiedingen op haar website aanpassen. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf heeft daarover afspraken gemaakt met de Europese Commissie en de ACM.

Booking een internationale website waarop consumenten een accommodatie voor vakantie of reis kunnen boeken. Inmiddels verschijnt de site in 43 talen. en biedt naar eigen zeggen ca. 1,07 miljoen locaties aan voor overnachting. Booking.com werd in 1996 opgericht – toen nog onder de naam Bookings.nl – door een student van Universiteit Twente: Geert-Jan Bruinsma.

Booking.com zal voortaan transparanter worden over aanbiedingen, kortingen en prijzen. Daar worden ze ook door gedwongen i.v.m. Europese consumentenwetgeving, die vanaf volgende maand een stuk dwingender wordt.

Het zijn vooral om misleidende teksten op de website zoals “Nog maar een kamer over!”, “Vijftig keer geboekt in de afgelopen 24 uur!” die veel ergernis oproepen. Daar gaat het bedrijf mee stoppen. Aanbiedingen krijgen ook geen tijdslimiet meer. Mocht een hotel betalen om bovenaan te komen in de zoekresultaten, dan zal dat vermeld worden.

Booking.com moet van de EU in elk land gaan adverteren met totaalprijzen, inclusief toeslagen en belastingen. Het internetbedrijf krijgt tot juni om deze veranderingen in alle landen van de EU door te voeren. De maatregelen gaan ook gelden voor andere hotelboeking websites die actief zijn in Europa.

Er is door Booking.com maandenlang onderhandeld met de Europese Commissie en nationale consumentenwaakhonden. Het bedrijf is in het verleden al vaker op de vingers getikt vanwege zijn misleidende advertentieteksten in Nederland.

Het niet nakomen van de afspraken kan leiden tot een forse boete voor het bedrijf.

Bron: NOS.nl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

8 reacties op “Hotelboekingswebsite Booking stopt met misleidende reclame”

  1. ronald schütte zegt op

    Ja, in Europa, maar in Azië maken ze des te meer misbruik met mensen te misleiden, want daar gelden de Europese regels niet. Hotel en guesthouse houders zetten ze misdadig onder druk. Het zijn oplichters die hun macht uitbuiten ten koste van klant en horeca. Zeer kwalijke figuren.

  2. Gerrit Tienkamp zegt op

    Als ze dan ook maar eens hun ” Affiliate ” programma verbeteren en niet meer manipuleren.
    Ik heb nog steeds 100% boekingen, die ik in de statestieken niet terug kan vinden.

  3. Mark zegt op

    Zal tijd worden dat ze op de vingers getikt worden. Ik werk in hotel, maar deze firma is totaal niet meewerkend en hun betreft nooit geen fout. Is altijd fout hotel. Hoeveel keer wij problemen hebben met gasten dat ze nog de city-tax moeten betalen is ontelbaar. Elke dag discussie met gasten. En de commissie die je afdraagt is ook erg hoog 20% minimaal. Nee gewoon rechtstreeks bij hotel boeken is me advies.

    • Dennis zegt op

      Dat van die commissie begrijp ik, maar redeneer eens naar uzelf; Als ik bij een hotel rechtstreeks boek, is de prijs nooit goedkoper dan bij Booking.com. Legt u me dat eens uit! Want ik zou een dief van m’n eigen portemonnee zijn als ik rechtstreeks boek, tegen een hogere prijs terwijl het hotel op die LAGE prijs ook nog eens 20% commissie afdraagt. En dan heb ik het nog niet eens over gratis annuleren (ongetwijfeld ook een gruwel voor de hotelier). Als Booking.com uw hotel niets oplevert, waarom dan toch met Booking.com in zee gaan?

      Het zou hotels sieren om op hun eigen site eens met ECHT GOEDE aanbiedingen te komen. Mijn indruk is, ongefundeerd verder, dat hotels gewoon hopen op de “sukkels” (met alle respect) die de volle mep betalen en niet de moeite nemen te vergelijken (Booking.com, Agoda, Hotels.com en de vele site die er zijn).

      Echt, voor medelijden over 20% commissie moet je bij mij niet zijn, als je gewoonweg op je eigen site niet met een gelijkwaardig of beter aanbod komt. Je kunt jammeren over hoe Booking.com de markt verpest en voor de hotelier zal dat zo zijn. Voor de klant ligt het iets anders. Die betaalt kennelijk soms teveel.

      NB: Ik reis (voor m’n werk) vrij veel (d.w.z. 1x per maand intercontinentaal) en verblijf voor of na m’n vlucht soms noodgedwongen in een hotel. Ik heb meermaals te horen gekregen van de receptionist dat ik er verstandig aan deed via Booking te boeken, want “dat is goedkoper”. Dat verklaart ook mijn idee in deze kwestie.

    • Joost zegt op

      Onlangs bij een hotel reserveringspapieren ingezien: booking.com vraagt 12% commissie.

  4. eddy uit Oostende zegt op

    Mijn ervaring id dat ge soms goedkoper kunt boeken op deze websides-maar de komentaar van nog 1 kamer over of 5 X geboekt in de laatste 24 h is natuurlijk flauwe kul.Misschien dat er bepaalde mensen dat geloven.Als ik op 1 van die sides boek is dat maximaal voor 2 nachten ,als ik het hotel niet ken. Soms zie je foto’s van 30 jaar geleden of zijn ze juist aan het bouwen naast het hotel.Als het de hoteleigenaar zelf is,kunt ge soms onderhandelen over de prijs voor een langer verblijf..

  5. TnT zegt op

    Waarom werkt uw hotel dan samen met booking.com? Het hotel zal er wl gewoon genoeg aan verdienen. Ik begrijp uit uw bericht dat hotels dus 20% onder de prijs van booking.com te boeken zijn, maar in het algemeen zijn de rechtstreekse prijzen duurder dan booking.com en andere boekingskantoren.

    • Johnny BG zegt op

      Voor hotels is het niet perse een verrijking als er van die internetwijsheden een produkt als dit op de markt zetten.
      Wil je nog enigzins in het internetwoud zichtbaar zijn dan moet je wel meedoen en zit je vast aan hun verdienmodel en niet onbelangrijk een beperking van eigen rechten.

      In feite hetzelfde spelletje wat alle grootwinkelbedrijven spelen. Voor de marge zou je het niet doen maar de lokatie en hoeveelheden kunnen de pijn wel verzachten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website