Wij zijn Nederlanders, dus zuinig. Als we ergens op kunnen besparen of iets gratis kunnen krijgen, dan zullen wij dat niet nalaten. Dat geldt zeker voor het boeken van een hotel in Thailand of elders.
Hier volgen wat handige tips om te besparen op het reserveren van een hotelkamer. Je moet wel brutaal durven zijn. Maar zoals je weet: ‘Brutalen hebben de halve wereld!’
- Laat bij het boeken van je hotel weten dat je iets bijzonders te vieren hebt. Je kan melden dat je een weekendje weg gaat om je verjaardag of trouwdag te vieren. Vaak krijg je dan wat extra’s zoals een gratis ontbijt of een upgrade naar een luxere kamer.
- Wil je korting of wat extra’s dan werkt e-mailen beter dan bellen. Je kunt iemand aan de telefoon krijgen die niet bevoegd is om korting te geven. Hierdoor kan je leuke extra’s mislopen. E-mails worden vaak doorgestuurd naar de juiste afdeling of persoon die wel mag beslissen over extra’s of korting.
- Hotels hebben soms een loyaliteitsprogramma. Vooral de grotere hotelketens. Als je hier lid van bent, kan je soms ook onder de prijs boeken.
- Ga je een hotel reserveren via een boekingssite dan moet je niet direct kiezen voor de ‘uitgelichte’ hotels. Het lijstje met ‘populairste hotels’ worden vaak samengesteld uit hotels die daarvoor betalen. Dat zijn niet de meest voordelige hotels. Kijk daarom naar de lijst met ‘best beoordeelde hotels’, of lijsten die zijn samengesteld door bezoekers.
- Hotels mogen niet zomaar een lagere prijs vragen voor een hotelkamer, maar vaak zijn er wel speciale pakketten waarmee je goedkoper uit bent. Vraag dus naar een arrangement, zoals gratis parkeren of gratis ontbijt.
- Onderhandelen over de prijs kan altijd. Zeker in het laagseizoen als de bezettingsgraad van de hotels duidelijk minder is. Bluf dat je een mooie aanbieding hebt gekregen van een hotel in de buurt, maar dat je graag naar dit hotel wilt. Wees concreet en noem de korting die je wilt, bijvoorbeeld 10%.
- Heb je een Thaise partner? Vraag dan of hij/zij met het hotel contact opneemt. Een Thai krijgt gemakkelijker korting of een betere prijs dan een farang (buitenlander).
- Kijk natuurlijk ook naar de lastminute-aanbiedingen op boekingssites. Hier kan je soms behoorlijk wat voordeel halen.
Heb jij nog goede bespaartips voor hotels in Thailand, reageer dan.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Niet helemaal terecht de opmerking dat thai meer korting krijgen. Veelal zijn bij websites de prijzen alleen voor buitenlanders en moet de thai meer betalen. Voorbeeld hiervan is hoteltravel.com. Destijds geboekt onder mijn naam voor 2 personen. Kwam in het hotel en het feest ging niet door omdat de 2e persoon de thaise nationaliteit had. Kon gewoon een hogere prijs betalen. Zelfs door tussenkomst van hoteltravel.com en de hotel-manager ging het feest niet door. Hoteltravel.com verwees naar de voorwaarden op de website. Ja, inderdaad dus was dat deel gewoon kwijt als ik alsnog het verschil niet wilde bijbetalen. Asiarooms heeft ook zoiets in de voorwaarden dus lees deze eerst goed door alvorens te boeken.
Mijn ervaring,
kijk eerst waar je wilt zitten . .b.v. in Bangkok, welk deel, of ergens bij een BTS station ..
dan een 2.3.4 of 5* hotel. .
Last minutes prijzen staan vaak op http://www.wotif.com Thailand/Bangkok/stadsdeel
of boek via http://www.booking.com voordeel is, dat je dan meestal tot voor 2 dagen aankomst gratis kunt annuleren of wijzigen en dat je pas bij aankomst betaald . .dat wijkt af bij andere aanbieders . .
Het verhaal, zelf direct met een hotel contact zoekn en dan wellicht goedkoper: besteedt daar geen tijd aan . .is meestal juist duurder. .
mooie vergelijkingssite indien je een hotel gevonden hebt is: http://www.trivago.com die geeft aan welke “aanbieder” het goedkoopst is . .
Mijn advies geldt niet alleen voor Thailand . .Trivago vergelijkt world wide . .
Boekte voor de WK Brazilië en ga vaak naar Singapore . .werkt zeer goed. . .
Mijn ervaring met agoda.com is dat je goedkoper uit ben in het zelfde hotel als je niet via je Nederlandse versie boekt
Mijn partner heeft een thaise versie van agoda gedownload op de computer . Er is steeds een verschil van 150 tot 200 bath per nacht als ik via de Nederlandstalige boekt of dat zij boekt via de thaise versie .
Probeer het maar uit is mijn tip .
Gr peter
Wij boeken altijd via de engelstalige versies van Agoda, of Agoda Singapore of Agoda Bangkok intikken op Google. En, al eerder gemeld, Agoda hoort bij hetzelfde concern als Booking.com.
About The Priceline Group:
The Priceline Group (Nasdaq: PCLN) is a leader in global online hotel reservations, with over 270,000 participating hotels worldwide. The Group is composed of four primary brands – Booking.com, priceline.com, Agoda.com and Rentalcars.com – and several ancillary brands. The Priceline Group provides online travel services in over 180 countries in Europe, North America, South America, the Asia-Pacific region, the Middle East and Africa.
Als hotel eigenaar in Thailand jullie even uit de droom helpen, niet liegen over iets bijzonders .
Ik krijg elke dag veel reserveringen met honeymoon enz, heel vervelend voor de gasten die echt iets te vieren hebben.Die worden niet meer geloofd.en doen we niets meer voor.
Klopt e-mail is het beste, komt het aan bij de persoon waarvoor het bestemd is.
Natuurlijk wel direkt bij het hotel proberen, wij geven de gasten altijd korting als ze dit doen, hoeven we natuurlijk geen commissie aan de boekingsite’s te betalen, geven we liever aan de klant.Ik heb vaak discussie met klanten die zeggen dat ze goedkoper bij een bookingsite zijn dan bij mij, hoe kan iemand anders nu mijn kamers goedkoper aan bieden dan mij zelf ?
Helaas zijn er nog steeds hotels die hun gasten niet de korting geven, dat komt door lui personeel van het hotel die liever het werk aan de bookingsite overlaat.
Als iedereen direkt zou boeken , kunnen alle hotel prijzen meteen naar beneden
Yves
Ben het wat betreft het bewust LIEGEN dat je iets bijzonders hebt te vieren helemaal met je eens! Begrijp ook niet dat het liegen in het artikel wordt aangemoedigd. Ik baal van die mentaliteit bij mensen om altijd het onderste uit de kan te willen halen door middel van leugens.
Je mening dat direkt reserveren bij een hotel altijd een lagere prijs (kan) opleveren deel ik echter niet.
Veel bookingssites hanteren vroegboekkorting en als ik dan hun prijs vergelijk op de website van het door mij gewenste hotel, is de bookingsite in zo’n 7 van de 10 keer voordeliger. Eind vorig jaar had ik het Ananthara Sathorn in Bangkok geboekt, via trivago was ik bij Navelar (Duitsland) terechtgekomen. Navelar ging failliet dus de boeking werd niet meer geaccepteerd door het hotel. Diverse malen gemaild met Ananthara of zij in mijn geval voor de zelfde prijs als Navelar de kamer wilden reserveren. Dat wilden zij dus niet, de prijs kwam zelfs hoger uit dan bij een nieuwe boeking bij Agoda, desondanks handhaafde Ananthara haar prijs. Vraag ook altijd bij de receptie van een hotel wat de “walk-in” prijs is.
Deze prijs is in de meeste gevallen hoger dan de prijs die ik bij een bookingssite heb betaald. En ja, ook ik begrijp niet dat een derde partij kamers goedkoper kunnen aanbieden dan de hotelier zelf. Maar toch maak ik dat vaak mee en juist bij de grotere hotels of hotelketens. Wens jou in ieder geval een vol hotel.
Leo, je ziet beren op de weg die er niet zijn. Waar staat dat je MOET liegen over iets? Daar komt bij dat een verjaardag of een huwelijksreis erg gemakkelijk te controleren zijn door de hotelier.
Beste Khun Peter, als eerste tip van het verhaal staat dat je bij het boeken moet laten weten DAT je iets bijzonders hebt te vieren. Ik heb dat opgevat dat je dus bij iedere boeking van een kamer moet laten weten dat je iets te vieren hebt. Waarschijnlijk is dat dus niet zo bedoeld maar dan had er wel moeten staan dat je bij het boeken moet laten weten ALS je iets bijzonders hebt te vieren. Zelf trakteer ik me op een verjaardag door een luxere kamer te boeken en als bij het inchecken wordt gezien dat ik of mijn partner jarig is en wij daar totaal onverplicht iets extra’s voor krijgen, dan is dat een aardige geste. Maar ik ga er niet om vragen en dat is uiteraard persoonlijk.
Beste Yves, het is voor hotelier redelijk eenvoudig om te controleren of het klopt want klanten zeggen. Verjaardag? Mag ik even je paspoort zien? Huwelijksreis? Kopietje trouwakte svp.
Dus….
Wel direct naar het hotel of juist via een boekingssite? Of misschien via een reisburotje ter plekke?
Ik denk dat er geen eenduidig recept is; het blijft een puzzeltje!
Maar als je eenmaal weet welk hotel je wilt, dan kan het de moeite lonen om even de belangrijkste sites te checken. Kan zomaar 10 euro schelen.
Als de prijs hetzelfde is, boek ik zelf graag op ebookers.nl omdat deze site onder de NL wet valt en omdat je met Ideal kan betalen (ipv met credit card).
@Gerard, ik kan nergens op bookings.com terug vinden dat prijzen op basis van nationaliteit zijn. Ik zie alleen maar voorwaarden op het moment dat je een prijs van een specifieke aanbieding oproept. Maar dat kan natuurlijk per aanbieding en hotel verschillen natuurlijk. Er zullen vast hotels zijn die een bepaalde type reiziger willen binnenhalen of ontmoedigen (bijvoorbeeld omdat men verwacht -indirect- daar meer aan over de houden onder de streep, of als beleid zodat andere gasten zich niet ergeren: hotels die geen familie met kinderen toelaten, hotels die geen -noem een groep- toelaten etc. Het zal dus maar net van de situatie afhangen wat voordeliger is.
Je kán als Thai voordeliger uit zijn (“buitenlandsers hebben meer te besteden dus die kunnen meer betalen per nacht”, maar misschien ook juist duurder (“buitenlanders geven meer uit aan eten en drinken tijdens het verblijfs dus ik heb liever een hotel vol farangs”). Maar ook dit valt te omzeilen als je geluk hebt: kom je als gemengd stel en heeft de partner (of zelfs jezelf) een meervoudige nationaliteit dan kun je natuurlijk het paspoort laten zien wat je het beste uitkomt. Een Thaise gehuwd met een Nederlandse kan makkelijk dubbele nationaliteit verkrijgen na 3 jaren (mits uiteraard ingeburgerd etc.) zelfs als ongehuwde zou dat moeten kunnen als de Thai zich beroept op “geen afstand kunnen doen wegens disproportionele gevolgen: verlies erfrecht, onroerendgoed etc. Mocht je dan een hotel treffen met hogere prijs voor Thai dan kun je je als Thai met DN natuurlijk voordoen als Nederlander/Nederlandse. Andersom lukt misschien ook: als de farang meer moet betalen maar met Thais rijbewijs of (de 2-3 Nederlanders die dat hebben) hun Thaise paspoort de Thai prijs krijgen.
Uiteindelijk blijft het toch een beetje puzzelen en gokken. Soms kun je per mailcontact met het hotel een hele mooie prijs krijgen, andere keren weer via de ene of de andere bookingssite. Rondkijken heeft dus zeker zin, ook wisselen tussen de “Thaise” of de Nederlandse/Engelse versie van bijvoorbeeld Agoda. Eerst dus bepalen waar je ongeveer wilt zitten, hoelang en wat voor type (klasse) verblijf. Dan valt er vast een mooie prijs te vinden tussen een handjevol hotels via een handjevol methodes. Bij hotels waar we vaker komen lukt het meestal wel om via direct contact een lagere prijs te krijgen dan die op de website of bookingsite staan. In andere gevallen komen we meestal het voordeligst uit via de mail of thaise webversie van een bookingssite en dan alles via en op naam van mijn Thaise partner.
@Yves: Zielig als mensen liegen in de hoop zo méér te krijgen of andere voordeeltjes. Als je denkt dat je situatie bijzonder is kun je natuurlijk altijd proberen de gastheer/vrouw/personeel met stroop te verleiden. Ben je daadwerkelijk gehuwd, jarig of iets anders bijzonders van speciale gelegenheid tot een vervelende beperking, gooit het balletje subtiel op. Maar de boel neppen? Diep triest.
Brutale hebben de halve wereld, vragen staat vrij, maar naar mijn mening het spreekt voorzich dat een
fatsoenlijk persoon nooit behoort te lliegen. Wees dus brutaal maar fatsoenlijk, eerlijk en redelijk. 🙂 Dan maar geen gratis extraatje, ik wil mezelf nog wel in de spiegel kunnen kijken.
Verschillende keren meegemaakt dat er prijs verschil was in hetzelfde hotel in dezelfde periode bij agoda of trivago als je keek via de app op je I- pad of via de webside , vind ik zeer raar dus zoeken maar.
Groetjes
Vraag ter plekke naar de beste prijs, niet goed ga naar de buren, laat het woord voeren door Thai partner, de rest van wat ik lees is min of meer onzin. Ik werk 35 jaar in het hotelwezen top segment in heel Azie .Online boeken is prima betaal je nooit te veel, maar even aan de bialy vragen of er een special aanbieding is kan altijd .
Ben het helemaal met Yves eens.
Natuurlijk wilt iedereen de beste prijs voor zijn kamer/bungalow.
Ben net weer terug van een opnieuw geweldig verblij in Thailand.
Mijn methode om een kamer naar wens te krijgen:
De eerste nacht boek ik via booking.com of anderszins. Bevalt me de kamer en wens er nog een paar dagen aan vast te knopen, ga ik in onderhandeling bij de betreffende receptie.
Bijna altijd krijg je het voor elkaar een veel betere prijs te krijgen, gezien het feit dat hotel geen boekingskosten over het resterende verblijf hoeft te betalen.
Onderhandelen met een glimlach geeft dikwijls zeer goede resultaten.
Ik boek meestal enkel de eerste nacht(en) via bookingssites, omdat je nooit echt kan betrouwen op de vermelde beoordelingen. Indien het hotel aan onze wensen voldoet, dan vragen we ter plekke om te verlengen. Maar meestal gebeurt die ook weer via de bookingssites (zonder problemen trouwens), omdat die, onbegrijpelijk, meestal geodkoper zijn dan direct aan de balie.
Heb nog nooit problemen gehad met agoda of booking, evenmin met het gezelschap van een Thaise partner.
Heb onmiddellijk jullie tip uitgeprobeerd en niet zomaar bij het eerste het beste hotel in Chiang Mai, met name het Shangri-La.
Ik heb de vraag in het Engels gericht maar onder mijn Thaise vrouw haar naam, verder geen leugens want ik ben inderdaad ernstig ziek.
De startprijs bedraagt 4029 Baht tot 5300 voor superior is echt geen slechte deal denk ik?
Met vriendelijke groet,
Bennie
Boek al jaren met mijn thaise vriendin bij sawadee.com.
Betrouwbaar en snel te boeken,zeer ruim aanbod en wat ik zelf belangrijk vindt
recenties van bezoekers.
Doe dit reeds meer dan 10 jaar, nooit problemen gehad en mijn inziens de goedkoopste website.
Succes en de groeten,
Ralph
Als je gaat boeken… let dan op de eigen sites van de hotelketens, zoals Radisson of Holiday Inn (en andere). Die hebben vaak een zogenaamde ‘price guarantee’. Dat wil zeggen dat wanneer je bij hen boekt en binnen een bepaalde tijd (vaak binnen 24 uur) elders een lagere prijs ziet in dezelfde valute voor dezelfde kamer onder dezelfde condities (zoals: met of zonder ontbijt) dan krijg je vaak die laagste prijs met een extra korting en soms ook de eerste nacht geheel gratis (handig als je een hotel zoekt voor 1 nacht).
Dus wat doe ik?
1. Eerst hotelsite bekijken.
2. Dan naar hotelprijsvergelijk.nl en kijken wat het kost op allerlei verschillende andere sites (het is namelijk een prijsvergelijker voor hotelovernachtingen).
3. Vervolgens, wanneer het elders inderdaad goedkoper is, op de hotelsite de boeking doen.
4. Naar het gedeelte van de site van de hotelketen waar het ‘price guarantee’-deel wordt uitgelegd.
5. Claim indienen, evt. bewijs leveren (url en eventueel een print screen… ik bewaar die altijd voor de zekerheid)
En vaak binnen enkele dagen heb je de bevestiging binnen. Dit werkt dus niet als je binnen nu en 2-3 dagen een hotel wilt boeken, maar vanaf 4 dagen van nu is het een mooie manier om: – wat te besparen op je overnachting, of – een beter hotel te boeken voor je beschikbare budget.