Op een tandem door Thailand voor het goede doel
Nederland – Een avond in oktober, de regen tikt haast eindeloos tegen het raam. De herfst is aangekomen en de winter onderweg. Terwijl landgenoten hun kledingkast winterklaar maken, heb ik net zomerbanden op mijn tandem gelegd. Het belooft voor mij dan ook een warm en beladen winter te worden, in Thailand.
In 2006 maakte ik voor het eerst een fantastische reis van 8 maanden door Oceanië. Van de stopover in Thailand op de terugweg had ik vooraf het minst verwacht. Dat bleek achteraf op z’n zachtst gezegd rijkelijk onderschat. Het werken als vrijwilliger in een Thais weeshuis, het verblijven bij de gastvrije locals en natuurlijk de alom bekende tropische pracht raakten me diep. Er volgden dan ook nog vele bezoeken maar deze waren telkens weer veel te kort. Ik beloofde mezelf na het laatste bezoek dan ook een langere verblijf. Langer en anders. Vakantiefietsen, dat leek me wel wat!
Een fietsvakantie stond al langer op mijn verlanglijst. Vooral het sportieve karakter, het aangename reistempo, het buiten zijn en de alternatieve reisroutes spreken me aan. Maar het minimale fietsavontuur dat ik voor ogen had, duurde veel langer dan ik vakantiedagen rijk was. Als ik een fietsavontuur aan wilde gaan, dan zou het dus serious business zijn. Dat besef bracht me snel bij de kern van wat ik leuk vind: fietsen, verhalen delen, entertainen en een bijdrage leveren aan vrijwilligersprojecten.
Ik ben met enkele inspirerende vrienden gaan brainstormen en al snel hadden we één ding voor ogen. Een ding waarmee dit allemaal kon. Een tandem. Ik zou gaan fietsen op een tandem door Thailand, voor het goede doel!
Het idee was maar amper geboren of huis en baan moesten worden opgezegd om de mooie woorden nog voor de winter om te zetten in goede daden. Al snel doemde een lange maar leuke lijst van voorbereidingen op. Als eerste ben ik het project gaan vormgeven: een naam en logo creëren, website en social media inrichten en zelfs shirtjes ontwerpen.
Aan de voorbereidingen van het project had ik dan ook al snel een fulltime job. Van persoonlijke vrienden aan wie ik mijn plannen voorlegde kreeg ik steeds meer vragen waarop ik antwoorden begon uit te werken (1bike2stories.com/faq/). Ook ben ik het concept achter het project heel duidelijk gaan formuleren.
Het concept is eigenlijk doodsimpel. Ik reis door Zuid-Oost Azië op een tandem en nodig onderweg vrijwilligers uit om mee te fietsen voor het goede doel. De verhalen die we onderweg delen, verspreid ik verder op mijn blog. Het eerste doel is het terugverdienen van de fiets zodat ik deze aan het einde van de rit kan doneren aan een goed doel.
De route daar naartoe staat niet vast maar ik wil van project naar project fietsen om aldaar ook de verhalen van vrijwilligers te delen op de fiets. Uit de gesprekken zal ook blijken waaraan men in vrijwilligersprojecten behoefte heeft zodat ik daaruit nieuwe sponsordoelen kan kiezen.
Ondertussen begon de zoektocht naar een geschikte tandem ook professionele vormen aan te nemen. Het werd uiteindelijk een ingereden exemplaar dat ik samen met mijn zus naar huis heb gefietst vanuit Noord Holland. Onderweg hebben we ons voor het oog van de camera tegoed gedaan aan het oer-Hollandse decor van gekleurde weilanden en authentieke molens. En met de tandem eenmaal in het bezit werd de to do lijst een afvalrace: sponsors werven, visa, vaccineren en natuurlijk een vliegticket regelen.
Met het regelen van een voordelig ticket voor mezelf had ik inmiddels al ervaring. Met een dergelijk ticket voor een tandem minder. Ik heb heb heel wat fietsfanaten uitgehoord, wielerfora uitgepluisd en menig wachtmuziekje overwonnen. Heel Schiphol was op een gegeven moment wel op de hoogte van mijn komst.
Het viel niet mee een 27 kilo wegende kilometervreter zo gunstig mogelijk door een wildgroei aan ‘excess luggage restrictions’ te manoeuvreren. Ieder airline heeft zo zijn regeltjes maar een extra zware en lange stalen ros zien ze blijkbaar zelden passeren.
Gelukkig leven we in een fietsvriendelijk landje en komt de Koninklijke luchtvaartmaatschappij de welwillende wereldfietser tegemoet. De tandem mag voor een schappelijke prijs mee in een doos van maximaal 100x200x20 cm met een gewicht van 32 kg.
Inmiddels zijn alle reisbenodigdheden in huis en kan het pakken beginnen. Ondertussen probeer ik ook mijn conditie goed op peil te houden en dat heeft letterlijk wat meer voeten in de aarde dan alleen fietskilometers maken. Naast fietsen ga ik namelijk ook nog een stevig stuk hardlopen. Op zondag 17 november doe ik mee aan de Bangkok Marathon!
Maar voor het zover is, dient zich op 22 oktober de eerste etappe aan. Het wordt een enkele reis Bangkok – Chachoengsao, waar een kennis mij staat op te wachten. Na enkele dagen acclimatiseren aan een ander klimaat, begeef ik mij richting Chonburi en Pattaya waar ik de eerste goede doelen reeds benaderd heb.
De avonturen zijn te volgen via Facebook (facebook.com/1bike2stories) en mijn Blog (1bike2stories.com/blog-2/). Als mijn verhalen je inspireren, fiets dan lekker een stukje mee!
Er zijn verschillende manieren waarop je me kunt helpen (www.indiegogo.com/projects/1bike2stories/x/4644718). Enjoy the ride!
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?