Procedures voor het aanvragen van een ‘Extension of Stay’op basis van het getrouwd zijn met een Thaise vrouw. Let op, ik schrijf: “Thaise vrouw” omdat ik heb begrepen dat regels voor een buitenlandse vrouw die trouwt met een Thaise man iets anders zijn (makkelijker).

Persoonlijk zou ik een eerste aanvraag 1 maand voor het verlopen van je “entry-stamp” doen. En vernieuwde aanvraag zou ik doen 1 a 2 weken voor het verlopen van de bestaande “Extension of Stay”.

Voorwaarden voor het aanvragen:

  • Je moet wettelijk getrouwd zijn met een Thaise vrouw.
  • Je moet hier verblijven op basis van een geldige Non-Immigrant “O” visum. Let op het visum zelf behoeft niet meer geldig te zijn, zolang je entry-stamp maar is afgegeven op basis van een Non-Immigrant “O” visum.
  • Op moment van de eerste aanvraag moet je 400.000 Thai baht op een Thaise bankrekening hebben staan voor minimaal 3 maanden. Bij vernieuwde aanvraag is dit 2 maanden. Let op, dit bedrag moet op de rekening blijven staan totdat je daadwerkelijk de “Extension of Stay” hebt verkregen.
  • Je moet 1900 Thai baht application fee betalen en deze is niet refundable.
  • Je moet een aantal documenten overleggen (hierover zo meer).

Ik heb mijn aanvraag gedaan bij “Chonburi Immigration” sub-department “Pattaya” in Jomtien. Je dient je aanvraag te doen in de regio waar je woont. Officieel kan iedere Immigration Officer zelf “aanvullende
documentatie” verlangen. Het immigration kantoor in Jomtien heeft een formulier met aanwijzingen en instructie voor het aanvragen. Hoe deze aanvraag plaats vindt in Jomtien is geen garantie dat het op andere plaatsen net zo gedaan wordt.

Bij aanvraag dien je 2 (twee) set van gelijkluidende documenten in te leveren. Een set voor immigration in Bangkok (die de uiteindelijke beslissing neemt) en 1 set voor het immigration kantoor Jomtien.

Benodigde documenten:

  • Ingevuld aanvraag formulier TM.7 met een pasfoto van 4 cm bij 6 cm.
  • Kopie van de eerste & tweede page van het “Blauwe huisboekje” van je vrouw.
  • Kopie van alle gebruikte bladzijden van je paspoort.
  • Kopie TM card.
  • Kopie van ID-card van je vrouw.
  • Kopie van alle bladzijden van je bankboekje.
  • “Letter of Certificate” van je bank ter confirmatie dat je de rekeninghouder bent en hoeveel geld erop staat. Deze brief mag niet ouder zijn als 3 dagen.
  • Kopie van je huwelijks certificaat (Khor 2 en Khor 3, beide zijden).
  • Drie foto’s die jou en je vrouw tonen in jullie huis.  Eentje voor het huis met het huisnummer zichtbaar. Eentje in de woonkamer en eentje in de slaapkamer. Doe deze 3 foto’s op 1 A4.
  • Zelf getekende plattegrond van de locatie waar je woont.

Op het moment van aanvraag dienen alle document (2 sets) door de “eigenaar” van het document getekend te worden. Dus je vrouw ondertekent haar kopie van haar ID-card en jij ondertekend de kopie van je paspoort. Enz.

Natuurlijk moet je ook enige originele documenten bij je hebben:

  • Huwelijks certificaat.
  • Blauw huisboekje.
  • ID-card van je vrouw.
  • Je paspoort met TM-card.
  • Je bankboekje.

Bij onze eerste aanvraag werd er ook gevraagd om een getuige (buren) dat wij (ik) daar echt woon. Deze getuige dient Thais te zijn en een ID bij zich te hebben. Ik weet eigenlijk niet of dit alleen de eerste keer was of dat ze die eis hebben laten vervallen.

Je doet je aanvraag bij (ik geloof) desk #6. Deze immigration officer controleert alle papieren en stelt enige vragen. Meestal aan je vrouw omdat ze ervan uitgaat dat de buitenlandse man toch geen Thais verstaat en spreekt. Daarna dien je naar haar baas te gaan achter haar. Zij zal enige vragen stellen (vooral de eerste keer) aan beiden en zij vult een soort vragen formulier in die je beiden moet ondertekenen. Ik neem aan dat zij officieel beiden van ons moet interviewen.

Daarna is de aanvraag in behandeling en krijg je een stempel “Application in consideration” met een datumvermelding wanneer je terug moet komen. Zolang de aanvraag in behandeling is mag je in Thailand blijven. Bij mij was de aanvraag nooit klaar op de aangegeven dag. Meestal 1 a 2 weken later. Bij vernieuwde aanvraag gaat de nieuwe extenstion gewoon in na het verlopen van de oude. Ook al krijg je de nieuwe pas NA het verlopen van de oude.

Indien de aanvraag is goed gekeurd krijg je een stempel “Extension of Stay” in je paspoort met een datumvermelding tot wanneer je mag blijven. Indien je Thailand verlaat ZONDER re-entry permit dan vervalt je “Extension of Stay” op het moment dat je Thailand verlaat (wordt ongeldig verklaard). Een re-entry permit dien je aan te vragen NA het verkrijgen van een ‘Extension of Stay”. Je kunt een enkelvoudige, tweevoudige of multiple re-entry permit aanvragen. Dat laatste kost 3800 Thai baht. Voor noodgevallen zou ik in ieder geval altijd een enkelvoudige re-entry permit aanvragen (ik geloof 1000 Thai baht).

Bij verlaten van Thailand controleer dan even of the immigration officer alles correct heeft gestempeld (niet iets ongeldig heeft verklaard). Bij terugkeer in Thailand controleer dan of je wel de juiste entry-stamp hebt verkregen (datum gelijk aan einde datum extension of stay). Controleer dit ALTIJD VOORDAT je de immigration hebt verlaten. Ter plekke is een correctie makkelijk gedaan, later wordt dat stukken moeilijker.

Non-Thai die langer als 90 dagen aan een gesloten in Thailand zijn dienen iedere 90 dagen hun adres te bevestigen bij het dichtstbijzijnde immigration office.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

4 reacties op “Procedure aanvragen ‘Extension of Stay’ (getrouwd met Thaise)”

  1. jan splinter zegt op

    Nou is mijn geval makelijk al onze buren zijn familie.Misschien is ook wel handig wat trouw foto,s mee te nemen ook van het aansluiten de feest

    • Chang Noi zegt op

      Inderdaad de eerste keer hadden we veel meer fotos meegenomen, maar behalve dat Thai het bekijken van fotos altijd wel leuk vinden waren ze er niet in geintreseerd.

      Chang Noi

  2. Leo Bosch zegt op

    Ghang Noi, is al die heisa zoals jij bechrijft om een “extensiom of stay” te krijgen soms nodig als je nog geen 50 jaar bent ?

    Ik ben boven de 50 en kon namelijk (7jaar geleden) volstaan met;
    Aanvraagformulier TM7
    Paspoort + kopie
    Bankboek+ kopie + verklaring Bank
    Inkomstenverklaring van Nederlandse of Oostenrijkse ambassade
    1 Pasfoto

    Dit geldt óók voor verlenging.

    Om voor nood ieder jaar een re-entry aan te vragen vind ik een beetje onzin als je niet ver bij de immigration vandaan woont.
    Met een dag heb je een re-entry geregeld als het nodig is.

    Leo Bosch

    • Chang Noi zegt op

      Wel het is geen heisa, het is gewoon zoals op dit moment de Thaise wet wordt uitgevoerd door de Immigration of Chonburi in Jomtien.

      Uit jouw reactie begrijp ik dat jij een EOS op basis van retirement hebt en daar moet je inderdaad minimaal 50jaar jong voor zijn.

      Onzin van een re-entry? Mischien. Ruim 3 jaar geleden was ik op een feestje in BKK en kreeg een telefoontje vanuit NL dat het heel slecht ging met mijn moeder. Ik ben toen direct naar het vliegveld gegaan en heb de eerste de beste vlucht naar AMS genomen. Ik was toen blij dat ik al reeds een re-entry permit had. Het schijnt dat je die vroeger op het vliegveld kon verkrijgen, maar het schijnt dat je die tegenwoordig niet meer op het vliegveld kunt verkrijgen. Dus volgens mij toch wel handig om een Re-entry permit te hebben.

      Chang Noi


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website