Thaise verzekeringen
Op 24 juni loopt mijn autoverzekering ten einde en ben ik verplicht zowel mijn aansprakelijkheid (BA) als mijn rijtaks, in juli, te vernieuwen.
Mijn auto is nu 1 jaar oud en in het verleden heeft de dealer alles geregeld, zodat ik zonder problemen uit de showroom kon rijden. Na 3 weken heeft zich met een motorfiets een kleine aanrijding voorgedaan en alles is destijds met de dealer en verzekering netjes geregeld.
Begin mei krijg ik een brief om de polis te vernieuwen met een bedrag van circa 16.000 Baht op vermeld.
Toen ik me in het lokale kantoor van de ‘Ayudhya Insurance’ aanbood met mijn Thaise vrouw, moesten ze eerst in de computer eens gaan kijken. Tot mijn grote verbazing was het nu ineens opgelopen tot meer dan 20.000 Baht. De reden was dat de tegenpartij van de aanrijding niet verzekerd was en dat er dossierkosten bijkwamen?
Met grote onbeschoftheid richtte hij in het Thais tot mijn vrouw. Hij liet weten dat de ‘farang’ maar moest betalen en dat de extra kosten voor hem ‘peanuts’ zijn!
Nu spreek ik wel wat Thai en hem zeer vriendelijk gezegd dat hij het maar in zijn….. moest steken en dat er genoeg andere verzekeringen op de markt zijn. Waarop hij, nog onbeschofter erop aandrong de polis nu maar bij hem te vernieuwen om verdere problemen te vermijden. En dat ik het toch niet lukte om nog voor de vervaldag een nieuwe verzekering af te sluiten. Er was niets getekend en we hebben zaak gewoon verlaten, met wel in mijn handen de twee offertes. Daar zal ik wel eens over praten met een goede Thaise vriend die voorzitter is van de van overkoepeling van verzekeringen en ‘Road Victims’
Een half uur later was ik bij ‘Safety Insurance’ op dezelfde Highway in Chiang Mai. Ik heb daar jaren eerder contact mee gehad. Ze hebben netjes alles in orde gebracht en ook de ‘porobor’ en de verzekering samen dezelfde vervaldag gegeven als de rijtaks. De rekening was zelf voor 13 maanden nog goedkoper, bijna 3000 Baht, dan bij oplichters van Ayudhya.
De moraal van dit verhaal is weer dat ze de ‘farang’ een poot proberen uit te draaien en dat als je het heft zelf in handen neemt, je meestal goedkoper uit bent.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Waar zit die dan o highway
Beste Jan,
ter hooghte van de Wat Ched Yod.
Als je van de Huay Kaew Road komt is het na het 2de verkeerslicht aan de linkerkant voorbij de tempel.
Ja er is veel mogelijk in Thailand. Ik kreeg dit jaar de rekening weer voor dit jaar en die was B.18000,– Ik was ook nog een offerte bij Thaisri wezen vragen en die deden het voor B.17000,–. Ik terug naar LMG en in 5 minuten was het geregeld ook B.17000,–
Dat lukt in Nederland toch echt niet . Ben overigens wel tevreden met LMG.
dit soort dingen lukt je in nederland ook hoor heb vorig jaar 150euro van mijn auto verzekering af gekregen door te dreigen met opstapen omdat ik ergens anders goedkoper terecht kon
Voor mijn Pajero die 17 bjaar oud is en nog in nieuwstaat, all risk, verzekerde casco waarde 250k, 4000 per jaar. Voor mijn nieuwe Everest van 1.25 mil baht, net over de 10.000, allianz met 50% no claim discount. Een no claim statement van je Nedrlandse verzekering meebrengen , dat helpt.. Thailand gaat maar tot 50% trouwens. Ik denk dat je met 17.000 of zo voor een autootje van 800k bekocht bent
in nederland is het ook als de schade niet te verhalen is word het wel uitbetaald bij een casco dekking maar de premie word meestal hoger ivm no claim verlies en dat het vaak wel goedkoper kan in nederland komt omdat de tussenpersoon 20% provisie krijgt en bij een goeie klant dan zelf de provisie kan bepalen en hij doet vaak zaken met 30 verzekeraars
die dan weer een aanbieding doen
Als je een first class verzekering hebt en betrokken raakt bij een aanrijding met iemand die niet is verzekerd, en die ander heeft schuld aan de aanrijding, dan kan dit nooit ten koste gaan van je no claim bonus (mits de identiteit van de andere partij bekend is).
Maar het verhaal is wel weer een bewijs dat het heel belangrijk is om een verzekering te nemen bij een maatschappij die “farang friendly” is. Er zijn 71 maatschappijen in Thailand waarbij je een autoverzekering af kunt sluiten, maar feitelijk zijn er maar een stuk of 10 waar je als buitenlander goed bij zit. Die leveren alles in het Engels aan, hebben een Engelstalig callcenter en i.h.a. ook een foreigner department.
Ga daarom naar een broker (zoals wij dat zijn) die meerdere maatschappijen kan anbieden. Die kan niet alleen objectiever een vergelijking maken, ook zijn de premies exact hetzelfde als wanneer je rechtstreeks naar een maatschappij stapt, waar je slechts de keuze hebt uit 1.
Probeer niet teveel te bezuinigen op een goede autoverzekering, ook hier geldt: je krijgt waar je voor betaalt. Een aanrijding is al vervelend genoeg. Wel zo prettig als de afhandeling dan probleemloos verloopt.
.
Beste Mathieu,
had een first class verzekering,maar als ik het (toen)goed heb verstaan had was driver en eigenaar van de motorbike niet dezelfde en ik heb het idee dat er onderling wel een en ander geregeld is.
De identiteit was duidelijk bekend.
Zeg maar op zijn Thais.
De schaderegelaar is toch ter plaatse gekomen van Ayudhaya Insurance,maar voor een paar bahtjes danst de beer……………en na 1 jaar weet je het.
Wat mij het meeste stoort is de onbeschoftheid van deze verzekeraar.
Bij Safety wordt ik nu in het Engels ge(be)antwoord en hetzelfde geld al jaren bij mijn brandverzekering bij Samaggi(SCB)/AXA.
En heb weer een first class verzekering.
Als het goed is heb ik geen probleem om dit ook te zeggen.
Fout Wallie, betaal liever een paar tientjes meer in nederland bij een tussenpersoon en goede maatschappy, dan het gekloot met de onderlingen en internetmy.
Bij schade krijg je bij deze my altijd het deksel op je neus, heb zelf 20 jaar in de verzekeringen gezeten, dus weet hoe het werkt, heeft peter gelijk in.
Ga je als eenling direct naar een maatschappij, dan sta je er ook echt alleen voor als zich een keer een probleem voordoet. De medewerker van die maatschappij, werkt voor die maatschappij en behartigt de belangen van die maatschappij. Een broker staat echter voor de klant en is i.h.a. ook beter in staat een vuist te maken bij problemen, simpelweg omdat hij een groot antal klanten bij die maatschappij heeft ondergebracht.
Dat is in Nederland zo, dat is hier zo. En dan hebben we het nog niet over de taalbarriere.
Volgens mij is het zo dat je in thailand als consument best onbeschermd bent.En zeker als farang.Zou een broker dat kunnen veranderen?
Bij navraag is mij gebleken dat er in naam misschien wel een controleorgaan is maar niet in daad dan regeert enkel en alleen de grote zak met geld.Deze informatie is thais.En wanneer ik dan beweer dat Mathieu zegt dat de controle waterdicht is met een ombudsman enz.dan wordt er alleen maar gelachen.Wat moet ik hier nou van denken nogmaals ik kom en ben hier al bijna een halve eeuw en heb hier zo veel gezien en gehoord.Men kan mij heel moeilijk van het tegendeel overtuigen.Toch gun ik Mathieu het voordeel van de twijfel en zal ik aan het eind van’t jaar met hem contact opnemen i.v.m.een ziektekostenverzekering (vrijblijvend)
Ook ik denk dat je zonder broker helemaal zwak staat in dit land.Je ziet het zelf van 71 maatschappijen streept Mathieu er direct 61 weg.