Hoe bekom ik een Thais rijbewijs als houder van een internationaal of een Nationaal rijbewijs?
Deze beschrijving steunt op persoonlijke ervaring en ik ben er mij van bewust dat het overal een beetje anders zal zijn, doch in grote trekken zal het wel op ongeveer dezelfde procedure neerkomen. Graag van lezer reacties hoe het bij hen ging om op een “wettelijke” manier een Thais rijbewijs te behalen. De “grijze zone” manier daar heb ik totaal geen interesse of behoefte naar.
We moeten in de eerste plaats onderscheid maken tussen:
- Een buitenlander welke als “toerist”, dus met een toeristenvisum, in Thailand verblijft. Deze mag met een “internationaal” rijbewijs gedurende 3 maanden de weg op hetzij met een wagen, hetzij met een motor indien hij over het geschikte rijbewijs beschikt. (vooral belangrijk voor een scooter).
- Opgelet met een motor: een “brommer of motorfiets rijbewijs” is onvoldoende daar in Thailand de meeste tweewielige gemotoriseerde voertuigen meer dan 50CC zijn en dus onder de categorie “motorvoertuig” vallen!!! ( belangrijk voor de verzekering in geval van een ongeval).
- Een buitenlander, ingeschreven in Thailand, is GEEN toerist en moet dus volgens de wetgeving over een rijbewijs beschikken, uitgegeven door het land waarin hij zich bevindt. (Dit is tenslotte ook in Belgie en veronderstel ook in Nederland van toepassing.)
Wat moet je doen en heb je nodig om een Thais rijbewijs te bekomen?
Geduld, goede wil en kalmte om te beginnen.
Toen ik mijn Thais rijbewijs wou behalen liet ik me vergezellen van mijn buurman, een ex-professor en dus een persoon die kan lezen en schrijven en dus ook perfect Thais spreekt en verstaat. We gingen eerst polsen wat ik zo allemaal zou nodig gehad hebben aan documenten.
Ik moest hiervoor naar het “Transport Office”. Hier in Chumphon is dat het administratief centrum op het eerste verdiep, dienst “rijbewijzen”. (bai khap kie).
Het beste is eerst langs gaan en het formulier van “inschrijving in de Ampheu” vragen. Zonder ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister van de Ampheu krijg je hier geen rijbewijs. (elders mogelijk wel ?)
Dit formulier moet ingevuld en gestempeld worden op de Ampheu (Pathiu in ons geval). Indien je nog niet op de Ampheu zelf ingeschreven bent, dan moet dit gebeuren in het bijzijn van de burgemeester (poejaaibaan) plus een getuige. Je moet daarvoor dus een afspraak met de poejaaibaan kunnen organiseren op het stadhuis van je Ampheu. Nodig:
- Het huurcontract, internationaal pasport (maak vooraf enkele copies van het eerste blad en van het visum).
- Document van de eigenaar dat bevestigt dat hij wel degelijk de eigenaar van het pand is.
- Copy identiteitskaart eigenaar van het pand.
In feite neem je hem (haar) best mee want hij/zij moet die copies tenslotte tekenen.
Als je deze stempel op het inschrijvingsformulier hebt kan je er eindelijk aan beginnen. Kostprijs attest en inschrijving op de Ampheu: 0 THB
Van dit document wordt enkel het origineel aanvaard bij Transport Office! Dan ga je naar een hospitaal waar je een attest van de staat van je gezondheid moet laten opstellen…. Je zegt er best onmiddellijk bij dat het voor een rijbewijs is!
In mijn geval werd de bloeddruk gemeten en werd gewogen en gemeten (lengte)…. Geen doctor te horen of te zien maar, na het betalen van 100 THB had ik ook dit document.
Nu terug naar het Transport Office.
Met:
- Document van inschrijving op de Ampheu
- Document van gezondheid
- Internationaal pasport met copy frontpagina, visum en verlengingen. Het visum of de verlenging moet nog minstens 3 maanden geldig zijn!!!
- Er werd GEEN enkel bijkomend document van de immigratie gevraagd! Het verblijfsdocument is trouwens je visum met eventuele verlengingen. Dus enkel copies van het visum en verlengingen waren nodig!
- BELGISCH rijbewijs. Indien Internationaal rijbewijs mocht de uitgiftedatum NIET OUDER dan 1jaar zijn!!! Mijn internationaal rijbewijs, wat nog bijna twee jaar geldig was, werd geweigerd omdat het ouder dan 1 jaar was! Mijn Belgisch rijbewijs, welke 40 jaar oud was, werd wel aanvaard …. TIT
Dit zijn zowat alle benodigde documenten…. alle copies in tweevoud want ik ging voor twee rijbewijzen: een voor de wagen en een voor de motor.
Nu de TESTEN afleggen:
- Oogtest: betrof enkel een kleurentest: moest drie kleuren herkennen op een verkeerslicht: rood, geel, groen…. Dat is het ! Opgelet, de volgorde kan verschillend zijn aan een echt verkeerslicht! Er werd geen “dieptezichttest” afgenomen … op sommige plaatsen is dit wel het geval.
- Reactietest: gezeten op een stoel heb je twee pedalen: gaspedaal en rempedaal. Je geeft gas en voor je verschijnt een groen licht. Op het ogenblik dat dit licht rood wordt moet je met dezelfde voet als je gas gaf REMMEN … de reactietijd wordt gemeten. Hoeveel je mag hebben???
- Theorie: kreeg een boekje met alle verkeersborden erin. Uitleg bij elk bord zowel in het Thais als in het Engels. Hierin werd ik verondersteld 1 uur te “studeren”. Op een 5 tal verkeersboden na, welke wij niet kennen of gebruiken, zijn het zowat internationaal allemaal dezelfde. Je moet hier GEEN examen of wat dan ook over afleggen! Enkel je zelf wakker houden en van tijd tot eens een blad omdraaien. Over maximum snelheden en voorrangsrels stond geen woord in dit boekje!
Na het betalen van 180 THB wordt er een digitale foto van het gezicht genomen en worden de rijbewijzen afgeleverd.
Is eigenlijk allemaal poepsimpel, doch indien je van niets weet ga je wel een paar keer terugkeren.
Dit rijbewijs is twee jaar geldig en kan daarna vernieuwd worden naar 5 jaar…niet levenslang ! Levenslang krijg je enkel als je de Transport Officer het hoekje om helpt omdat ze met je “edele delen” gespeeld heeft en je een paar keer nutteloos terug stuurde.
Dus alles bij elkaar was de prijs voor twee rijbewijzen:
- 2 x 180 THB voor de rijbewijzen
- 100 THB voor het gezondheidsattest
- 2 x 20 THB voor de hoesjes (niet verplicht)
- copies: 50THB (2 THB/st)
Dus alles bij elkaar 550 THB.
- Deze beschrijving geldt als ‘vaste bewoner’ met passend visum. Hoe het gesteld is met iemand die enkel over een “toeristen visum” beschikt weet ik niet, doch ik voorzie wel enkele hinderpalen daar één der voorwaarden is dat het visum, of de verlenging, nog drie maanden lopend moet zijn. In dit geval zou de immigratie wel degelijk een rol in het geheel kunnen meespelen. Wat er dan na verloop van 2 jaar, bij de vernieuwing, zal gebeuren is ook een vraagteken want dan kan je bij een andere Transport/immigratie Officer terecht komen die geen 500 THB voor een document aanvaardt of aanrekent.
Over deze blogger
-
Geboren in 1955. Maakte kennis met Thailand meer dan 20 jaar geleden, toen ik regelmatig in BKK een tussenstop maakte na het beëindigen van werkopdrachten radiometingen op de toen nieuwe luchthaven van Hong Kong. Woon nu meer dan 10 jaar permanent in de provincie Chumphon. Ik ben de auteur van het TB-dossier 'Uitschrijven voor Belgen'.
Mijn beroep was Expert Senior Field Engineer radiometingen. Hobbies:
- het administratief bijstaan van Thaise weduwen van overleden Belgische mannen, met de Belgische overheidsdiensten: pensioenen-erfrechten-belastingen.
- Radio-zendamateurisme telegrafist met licentie in Thailand en Cambodja.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen16 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand: een schot in de roos (nieuw)
- Eten en drinken8 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (3 slot)
- Eten en drinken7 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (2): dag 4 tot 12
- Eten en drinken6 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (1): dag 1 tot 3
Ik heb dit ook pas gedaan, in Songkhla.
Een paar kleine verschillen…
Ik heb 4 testen gedaan:
– Kleuren benoemen 1 (werden aangewezen op een poster)
– Kleuren benoemen 2 (om de breedte van je zichtveld te meten?)
Je plaatst je kin op een apparaat en moet naar voren blijven kijken. Dan gaat er links of rechts een lampje branden en dan moet je de kleur benoemen.
– Reactiesnelheid werd gemeten, zoals hierboven al beschreven. Een rij met leds gaf aan hoe snel je was.
– Diepte meten. Er staan 2 paaltjes in een soort doos, op een meter of 2 1/2 van je vandaan. Deze paaltjes moeten naast elkaar worden gezet. Je kan 1 paaltje bewegen. Van je af met een groene knop en naar je toe met een rode knop.
Er was geen sprake van lezen ve theorieboek.
Een hele goede en duidelijke beschrijving!, dit was ook exact de weg die ik moest afleggen voor mijn Thaise rijbewijs, in dit geval auto + motor
Mijn ervaring met de rijbewijzen voor 5 jaar te laten verlengen, geld natuurlijk ook voor alleen auto of alleen motor, in mijn geval beide, locatie Amphoe Phen, provincie Udon Thani, na overleggen van paspoort, thaibaan (gele huisboekje) en 2x doktersverklaring voor auto en motor, werden deze beide voor 5 jaar verlengd, tot geboorte datum opvolgend de 5 jaar periode, dus het kan ook zo maar bijna 6 jaar worden, oude rijbewijzen worden ingenomen, nieuwe rijbewijzen, na het maken van een nieuwe foto (dus zorg dat je haar goed zit) zijn binnen enkele minuten klaar, kun je op wachten, totale kosten in Phen , 2x doktersverklaringen, leges rijbewijzen, 1.085 Baht.
Pas ook in Khumpawapi bij udon thani gedaan zonder testen enz.
Voor nederlanders
Formulier van Cbr downloaden. Dit opsturen naar buitenlandse zaken in Den Haag. Deze sturen een mail van ontvangst en hoeveel te betalen. Dacht 12 euro. Hierna komt het formulier terug per post. Dan met deze naar thaise ambassade in Den Haag. Daar ook laten legaliseren. Moet deze helaas daar naar toe brengen echter ze sturen het wel weer retour naar je huisadres in NL. Met dit formulier, paspoort, nl rijbewijs en copie van je verblijf naar het rijbewijzen kantoor in Khumpawapi. Daar kon ik er op wachten Foto maken en twee kaartjes motor en auto rijbewijs.
Neem voldoende kopiën van alles mee. Vergeet ook niet om bij een kliniek een gezondheidszorg verklaring te halen. Deze heb je nl ook nodig. Bijna alle klinieken kennen het. Kosten tussen 50 en 300 bath.
Bij mij liep het iets anders,
Ben gegaan naar het Gouvernement’s Complex aan de Chang Watthana Road om een “resident’s” formulier.
alle papieren ingeleverd, maar u heeft geen kort stay formulier? Ben ik bezit van het gele boekje en een jaar VISA A-O stempe?. Maar nee, nu niet??
Naar Nederland gegaan en terug weer geprobeerd. Nee u heeft geen kort stay formulier. Nu ging ik niet eerder weg, dan ik MOEST weten waar ik dat kan halen.
Kan bij de Nederlandse Ambasade of als je je meld voor een 90 dagen melding. Net terug uit Nederland dus naar de NL ambassade, nee meneer, alleen als u uitgeschreven bent in Nederland. Tja eigelijk kon ik dat verwachten. De ambassade geeft nu eenmaal geen hulp aan zijn onderdanen.
Dus maar gewacht tot de 90 dagen en daarna alles voor de derde keer ingeleverd en jawel het werd geaccepteerd, 2 x 200 Bhat en wordt naar huis opgestuurd. blijkt het 2 x een exact hetzelfde papiertje te zijn, dus 1 x 200 Bhat was ook voldoende geweest.
Bij het Landtransport office in Chatuchak (Bangkok) ging het het zelfde, als hierboven beschreven.
Groetjes Nico
Ik heb een goed jaar geleden een Belgische toerist gevolgd in Pattaya. Het is dus iemand die niet in Thailand woont of hier een vast adres heeft.
Ziehier hoe het voor hem verliep:
http://www.thailand-info.be/thailandrijbewijsomwisselen.htm
Een artikel over het behalen van mijn Thaise rijbewijs welke ik gepubliceerd heb op mijn blog (weliswaar lichtjes ingekort)
Geslaagd!!!
Ik heb mijn Thaise rijbewijzen behaald!!!! Ja, hier heb je er een nodig voor een motosaai (motorfiets) en een voor een auto!
Bloed, zweet en tranen heb ik er echter niet voor moeten laten! Een reisje naar Belgenland daarentegen wel!
Hoe zat het nu allemaal in elkaar? Ik had een internationaal rijbewijs meegenomen. Dat was goed voor de eerste drie maanden. Nadien dien je over een Thais rijbewijs te beschikken.
Geen nood,even langsgaan bij de dienst van Transport in Ubon Ratchathani, en klaar is Kees! Groot was onze teleurstelling toen we daar vernamen dat de wetten net waren veranderd. Vroeger kon men gewoon je nationaal rijbewijs inwisselen nadat je enkele proeven had afgelegd en nog wat documenten kon voorleggen. Nu gaat dat dus niet meer! Nee ze vroegen een vertaling!
Ik vroeg de dame nog hoe kan je een tekening van een auto of een motorfiets vertalen? Maar die madam was voor geen rede vatbaar.
Dan maar een mailtje naar de Belgische ambassade gestuurd met de vraag of die een vertaling kunnen legaliseren? Ik kreeg een negatief antwoord uit Bangkok. Enkel de documenten die ze op de ambassade hebben uitgegeven kon men legaliseren. Ik moest dus terug naar Belgenland!
Eerst een beëdigde vertaler zoeken, die contacteren om te zien of het allemaal wel mogelijk was. Positief antwoord! En toen we in België waren werd de vertaling uitgevoerd.
Op het formulier moesten verschillende stempels (legalisaties geplaatst worden): De Rechtbank van Eerste Aanleg, Het Ministerie van Justitie en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook werd nog een bezoek gebracht aan de Thaise Ambassade die er dan ook nog een eens een stempel opzetten.
Alles was in orde geraakt in België. Maar ging het in Thailand wel in orde komen? Je weet daar immers nooit!
Voor de zekerheid informeerden we ons bij voorbaat of deze vertaling wel volstond, vooraleer we de andere nodige documenten gingen halen.
Je weet immers maar nooit. Vrijdag gaan vragen en dinsdag mochten we terug komen. Mits we een medisch attest en een bewijs van adres in Thailand bij hadden.
Dus wij naar de Toeristen politie voor het laatste document. Zo snel was ik nog nooit geholpen! Ik moest een formulier invullen en vooraleer ik al mijn papperassen had weggestoken was het document reeds in orde: kostprijs 200 baht. Dan zijn we maar ineens naar den dokter geweest: op een kwartier buiten met een attest: dat kostte me 100 Baht.
Dinsdag namiddag was dan de grote dag! De documenten waren in orde en ik mocht ‘naar boven’! Het examencentrum!!!! De mevrouw aan het loket was koel en vriendelijk, ze deed nog eens nazicht of de documenten wel juist waren en ik mocht gaan wachten in een zaal waar nog een tiental ‘herkansers’ zaten. Op de muren hingen overal de verkeersborden met hun uitleg en ook tekeningen met verkeerssituaties en overal een uitleg….alleen in het Thais.
Maar wat ging er nu met mij gebeuren?Ik wist het niet.En de dame aan het loket had ons gezegd dat het wel even ging duren.Mijn vrouw dus even een boodschap gaan doen en ik alleen wachten.
Geen vijf minuten later ging de deur open en werd mijn naam afgeroepen. Ik stond op en ging naar mijn examinatrice toe. Ze verzocht me om achter een streep plaats te nemen, wat ik ook deed. Eerste proef: kleuren herkennen op een verkeerslichtenpaal. Maar niet zo eenvoudig als je zou denken. Waar het groen normaal staat, toverde de dame eens een keer rood en geel en op die andere plaatsen ook. Ik moest dan zeggen welke kleur ik zag. Het was dus wel eenvoudig.
Dan diende ik in een andere ruimte binnen te gaan. Daar stonden twee stoelen naast elkaar. Bij de eerste twee pedalen op de grond. Gas geven en remmen was de eerste proef; een reactietest dus. De mevrouw deed het allemaal wel eens voor en die eerste test mislukte…..bijna. Men moest immers bovenaan de rempedaal trappen en niet zoals in een auto onderaan. Maar eens ik dat door had, geen probleem.
De volgende test was iets moeilijker. Ik moest eerst in een kastje gaan kijken en daar waren 2 stokjes, je kan dat best vergelijken met van die plaasteren pijpjes die je moet kapot schieten in een schietkraam op de kermis. Aan eenvan die twee pijpjes hing een touw en die liep tot de tweede stoel, zo’n 4 meter verder. Je moest die twee pijpjes op dezelfde hoogte krijgen door aan die touwtjes te trekken: dieptezicht! Ik vond dat maar moeilijk maar ook daar was ik in geslaagd.
Daarna moest ik mij bukken om mijn neus in een inkeping te steken. Afwisselend links en rechts werden dan weer de drie verschillende kleuren getoond die je dan moest opnoemen. Zo, dat was het dan en, over de ganse lijn was ik geslaagd!
Daarna terug naar beneden om te betalen: 200 baht en om de twee rijbewijzen te laten aanmaken. De trip naar Belgenland was toch niet voor niets geweest!
Ik vraag me alleen af waarom men in Thailand een verkeersreglement heeft. Waarschijnlijk dient dat alleen om te leren voor het examen, om nadien snel te vergeten. Dat ervaar ik toch in de praktijk!
Dit alles gebeurde in juli 2016.
Loeng Johnny
in Nongkhai is het een stuk strenger’
Eerst gezondheidsverklaring bij de dokter 50 baht,daarna naar transportoffice[2e verdieping] met blauwe huisboekje en paspoort
hier word alles gekopieerd en krijg je een aantal formulieren mee daarna met de papierenen formulieren + pasfotos naar immigratie.
De Immigratie controleert de Visa en waar je verblijft etc etc erg veel formulieren en stempels en als alles goed gaat sta je na 30 min buiten kosten 100 baht .
Hierop ga je met de formulieren terug naar de landoffice waar je de hierboven genoemde ogentest en reactietest moet ondergaan.
Indien met goed gevolg afgesloten, daarna een afspraak maken voor het theorieexamen motor en auto.
Op de bewuste dag moet je 5 uur in een klaslokaal lessen volgen over het Thaise Verkeer d.m.v. dias en een leraar die alles uitlegt.
Je zit met ongeveer 80 andere thai in een klaslokaal met airco en het laatste uur worden dias getoont van de meeste gruwelijke ongelukken en vooral veel in vertraging en herhaling zodat het goed tot je doordringt.
Hierna ga je naar de 3e verdieping waar een klaslokaal is met 30 computers,hierop moet je 50 meerkeuzevragen beantwoorden in 1 uur. [voor buitenlanders in het engels] ,meer dan 5 fout resulteert in FAILED en moet je een latere datum weer examen doen.
Dit gaat net zolang door tot je geslaagt bent. [voor motor en auto doe je apart theorie examen ,dus totaal 100 vragen invullen]
Hierna volgt het praktijkgedeelte voor de motor en de auto op een parcours op afgesloten terrein van het landoffice.
Een instructeur controleert alles en legt tevens de route uit.
Motorfietsen moeten over een 20 meter lange gele balk rijden van 30 cm breed .
rijd je ernaast ben je gezakt ,tevens tijdens de route slalommen ,rontonde en er word streng gelet op richting aangeven .
1 keer vergeten is gezakt en volgende keer opnieuw proberen.
Auto
Eerst route rijden + rontondes daarna over smalle witte balk rijden 10 cm van de troittoirband.
ernaast gezakt en volgende keer beter.
daarna rijden door een 20 meter smalle afzetting van paaltjes 3 meter breed en achteruit weer terug.
Hierna het hele parkoers volgen met op het eind fileparkeren in een vak van 6 meter bij 2,5 meter omgeven door smalle palen .
Hier stranden de meeste kandidaten en moeten regelmatig meer dan 10 keer terugkomen om opnieuw praktijkexamen te doen.
Bij goed gevolg motorrijbewijs 205 baht
autorijbewijs 305 baht
Dit is dus een echt theorie en praktijkexamen waar de rest van Thailand een voorbeeld aan kan nemen.
groetjes Pete
Pete,
Volgens mijn familie, gaat dit overal in Thailand komen, er is ook een behoorlijke onrust onder de bevolking en geven minister president Prayjuth de schuld.
Ik vertelde, dat overal op de wereld, op de zelfde manier je een rijbewijs moet halen, maar ja, de Thai, denkt nooit verder dan de hoek van de staat; Dat geloven ze dus echt niet.
Het zal lang meer duren of er komen lesauto’s in de straten van Thailand.
Groetjes Nico
In Chiang Mai mei 2015 getracht om op het tonen van mijn internationaal rijbewijs en Belgisch rijbewijs een Thais rijbewijs te bekomen voor motor en auto .
De dame aan het loket vertelde me dat Belgie geen verdrag meer heeft met Thailand zo dus moest ik mijn Belgische rijbewijs laten vertalen en wettigen op de ambassade dan zou ik na enkele eenvoudige testen mijn rijbewijs verkrijgen.
Anders moest ik maar de zelfde weg volgen zoals de Thaien ,kreeg meteen de website van Chiangmaibuddy.com toegespeeld daar kon ik dan alvast de vragen vinden en beginnen oefenen.
Een mail gestuurd naar de Belgische Ambassade waarop ik de volgende morgen het niet verwachte antwoord kreeg wij wettigen geen documenten.
Op een mailtje teruggestuurd met de vraag waarom bijna alle andere ambassades dit wel voor hun onderdanen doen nooit geen reactie meer gekregen.
Dan maar de Thaise weg volgen ,een hele dag scholing volgen met 2 andere farangs en een 50 Thais meestal jongeren maakte me niet veel wijzer we werden volledig genegeerd zaten er bij voor spek en bonen.
ondertussen maar studeren op buddy.com via de mobile.
Na de lunch time eerst de ogentest en reactie test positief afgelegd dan terug een uur of 3 naar het lesgeven (in het thais )geluisterd.
rond16u30 het grote moment de computerzaal voor ons in het Engels.
Niet geslaagd 44 op 50 .
Een week later opnieuw enkel de computertest gedaan en 2 x geslaagd 46/50.
Dan wegens gebrek aan degelijke auto op een parkoer van de rijschool de praktische test afgelegd met hun wagen en mijn motorbike, geslaagd van de eerste keer, kon meteen mijn 2 rijbewijzen gaan halen.
Conclusie het is niet echt moeilijk maar je moet er wel 2 en halve dag voor uittrekken.
Alles bijeen papier immigratie, medische verklaring,rijschool ,en uitgifte rijbewijzen ,een kleine 4500 bath
groetjes Jan
De Belgische ambassade wettigt WEL documenten, doch enkel documenten door de ambassade zelf uitgegeven of afgeleverd. Ergens is het logisch: je kan moeilijk een document wettigen waarop je geen enkele vorm van controle hebt. Vanwege de vele misbruiken, steeds het zelfde liedje, doen ze het gewoon niet meer. Om bv een rijbewijs de wettigen zou de ambassade eerst contact moeten opnemen met het Ministerie van Verkeer of Binnenlandse Zaken om zeker te zijn dat het rijbewijs wel echt is. Zo gaat het tevens voor verschillende andere documenten welke zij in feite niet KUNNEN wettigen zonder het risico te lopen iets wettigen wat dan achter vals blijkt te zijn.
Mijn ervaring in Bung kan is geweldig,eerste keer verklaring dokter halen bij een kliniek,kost 20 bath daarna met het gele boekje alsmede paspoort naar het districtsoffice,na het inleveren van internationaal rijwewijs,en copie geel boekje,alsmede copie paspoort en pagina met retirement visa,even wachten,werd geroepen voor een kleuren test,bestaande uit een boekje,op een pagina een grote cirkel met daarin kleine cirkeltjes van verschillende kleur,1 kleur van deze vormt een nummer,hierna een foto maken,even wachten en na betaling trots in het bezit van Thai,s rijbewijs,voor het verlengen was ik te laat,maar ook dit was geen probleem,zelfde proces en weer trots buiten met een 5 jaar geldig rijbewijs,dus het gaat overal anders,ook geeft men in Bung kan een Thai,s internationaal rijbewijs af,mocht men in Nederland een auto willen huren,doch deze is slecht,s 1 jaar geldig.
Bedankt beste lezers voor de realistische reacties. Het is dus klaar en duidelijk dat er geen eenheidsregel is voor het behalen van een Thais rijbewijs op een legale manier. Zowel de procedure als de kosten zijn blijkbaar overal anders en varieren zelfs heel sterk van streek tot streek..
Lung addie.