SVB werkt aan digitaal levensbewijs
Het is steeds weer een heel gedoe voor pensionado’s die in Thailand wonen, het levensbewijs oftewel Attestatie de Vita, die moet worden overlegd aan de SVB en het pensioenfonds. Wellicht wordt dit gedoe binnenkort een stuk gemakkelijker.
De Stichting Grenzeloos onder Eén Dak (GOED) laat weten dat de SVB bezig is met een project om ‘Het bewijs van in leven zijn’ te digitaliseren. Het project binnen de SVB heet WALDO – Wereldwijd Alternatief Levensbewijs voor een Digitale Overheid en wordt uitgevoerd door Novum. De mogelijkheid om middels een ID check, gezichtsherkenning en spraakherkenning, WALDO toe te passen, is getest met klanten uit 5 verschillende landen Portugal, Canada, Curaçao, Turkije en Thailand.
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft klanten die niet (meer) Nederland wonen, maar wel recht hebben op een uitkering. Omdat ze in een ander land wonen is het niet altijd zichtbaar hoe de leefsituatie is van deze klanten en of ze nog in leven zijn.
Klanten in het buitenland krijgen daarom jaarlijks via de post een formulier toegestuurd, waarmee ze naar een bevoegde instantie dienen te gaan. Bij deze instantie wordt het formulier ingevuld, ondertekend en afgestempeld. De klant stuurt het formulier weer naar de SVB, waarna de uitkering wordt vervolgd. Indien er geen formulier overlegd kan worden, wordt de uitkering stopgezet. Dit is voor klanten een erg omslachtig proces en zou in deze tijd met allerlei nieuwe technologieën toch anders moeten kunnen. De resultaten zijn gedeeld met de SVB en er is besloten om verder te gaan met de ontwikkeling van een digitaal levensbewijs.
Hoe dit werkt, kan je zien in een video die staat op de website van de Stichting Goed: www.stichtinggoed.nl/aow/svb-digitaal-levensbewijs/
Met dank aan Hans Bos voor de tip aan de redactie.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Als s.v.b je adres weet krijg elk jaar via de post het levens bewijs in vul gaan dan en op tijs via de post terug stuur naar s.v.b met een stempel van s.o.s er op
Ik (Nederlander, ingeschreven in Breda,NL) ontvang AOW en, vanwege een arbeidsverleden in België, ook een beetje Belgisch Rustpensioen. Begin dit jaar nog moest ik voor mijn Belgisch Rustpensioen, een levensbewijs, in mijn bijzijn afgestempeld door de gemeente Breda, terugsturen naar de Federale pensioendienst in Brussel. Desgevraagd ontving ik recent een bevestiging van de Belgische pensioendienst dat komend jaar dit niet meer nodig is omdat ook de Federale Pensioendienst e.e.a. heeft gedigitaliseerd en kennelijk kortgesloten met de SVB in NL.
Er zit dus ook hier beweging in vereenvoudiging van het pensioensysteem.
Waarom niet weer, net als vroeger, een arts, advocaat, of politieagent het formulier laten ondertekenen? Veel simpeler en veel goedkoper, zeker in NL, waar de overheid een bedenkelijke reputatie heeft als het om IT gaat. Bovendien is een DigiD dan ook niet nodig. Maar ja, waarom zou je iets simpel doen, als het ook moeilijk kan?
Goede ontwikkeling. Welke instanties volgen? Scheelt veel ergenis en reistijden.
Kijk eens hoe de Denen dit al jaren lang doen. Ik heb een klein Deens koopvaardij pensioen en moet elk jaar een bewijs overleggen dat ik nog in leven ben. Dit gaat als volgt: Ik krijg een e-mail dat ik naar de (Deense) overheid in moet loggen. Daar vink ik aan dat ik nog leef en mijn adres gegevens. Klik opsturen en krijg onmiddelijk een ontvangstbewijs als PDF en klaar is kees. Dit alles zonder uit mijn stoel te komen. Alles gaat via de computer. Nu het AOW levensbewijs, wat een ellende. Ben 83 jr en en niet mobiel en geen vervoer. Vroeg om hulp en raad aan de SVB maar kreeg geen ander antwoord dan dat het inleveren een maand uitgesteld was. Een Thaise kennis heeft me naar de SSO gereden, een rit van 2uur heen en 2 uur terug, gestopt voor de deur waar wildvreemde omstanders mij naar boven en beneden geholpen hebben. Met dank aan de wereldvreemde SVB Roermond.
Slechts even inloggen lijkt me te fraude gevoelig. Nederland zou te klein zijn als uit zou komen dat ‘Chutida/Fatima strijkt al jaren uitkering op van haar gepensioneerde man die al jaren dood is’. Controle op afstand vanuit je eigen huis is goed maar dan wel met wat controles zoals nu de SVB wil doen (gezichts- en spraak herkenning). Makkelijker en zelfs minder fraude gevoelig dan dat SSO gedoe (zie de reageerder die liet weten dat zijn moeder SSO ambtenaar is en al jaren het levensbewijs van haar overleden Nederlandse man fraudeert).
Het is niet ” slechts even inloggen ” men gebruikt Nem-ID waar men het Deense BSN en een paswoord invert bij de overheid. Daarna het nummer van een kaart waar om gevraagd wordt. Het beste is nog dat ik het huis niet uit hoef.
Mocht jij iemand in huis hebben die die gegevens heeft dan kan die zich toch makkelijk voordoen als jouw? Jij vertelt je partner je (Deense) BSN, wachtwoord en maartnummer, jij gaat dood maar je partner kan dan nog jaren in logge en zo geld op strijken.
Om diezelfde reden werkt het systeem dat Maarten aanhaalt niet: even een krabbel haken bij een agent of advocaat.. makkelijk ja maar als een partner, vriend of buurman de gegevens van de Nederlander heeft en een corrupte diender weet dan is het bewijs van leven wel erg makkelijk mee te frauderen.
Digitaal met je eigen echte gezicht en stem verschijnen lijkt mij dan ook de enige moderne optie die niet zo fraude gevoelig is én de Nederland een lange reistijd bespaart.
Ook de SSO kan bedrogen worden. Het probleem is, dat de SVB uitgaat van fraude, terwijl maar een een heel klein percentage van de mensen, die een beroep doen op deze instanties, fraudeert. We zijn kennelijk allemaal verdacht. Een overheid die daarvan uitgaat is niet beter dan welk totalitair regime ook.
Ook in dit geval geldt: “Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten”.
Digitaal prima, maar houdt het simpel. Hoe ingewikkelder, hoe simpeler te hacken, verklaarde een top-hacker mij.
Het weer in leven roepen van de honorair consul is wellicht ook een oplossing. Centralisatie leidt bijna altijd tot machtsmisbruik en overdreven regelgeving, iets waar we nu reeds de gevolgen van ondervinden.
Wat de DigiD betreft. Een dubbelcheck via email werkt net zo goed als via sms. Veel instanties geven beide mogelijkheden. Ook Google, Amazon en Apple doen dat.
Rob V, dit is het probleem met Nederland, paranoid en zien overall hackers. Wanneer je inlogt bij de Deense overheid moet men wachten want alles wordt gecontroleerd, daarna kun je verder. Als men overlijd word dit doorgegeven aan de Ambassade die dit doorgeeft aan Nederland. Dan worden alle lidstaten van de EU verwittigt en pensioen gestopt. Ik kan ook e-mailen met de Deense overheid, belasting en de bank.
Heeft al iemand het cookiebeleid van GOED gelezen? Kan ik aanraden want zelfs Google Analytics doet daarin mee. Een behoorlijk commercieel geheel ook nog trouwens. Slimmerikken! Ik heb het maar onderbroken! Heeft iemand het bij de SVB gecontroleerd want het kan net zo goed Fake of Fakish zijn!
Overigens is het ADV spel al behoorlijk eenvoudiger geworden want nagenoeg door alle PF’s wordt het ADV formulier van de SVB nu geaccepteerd en dat scheelt weer een hoop rompslomp.
Het ADV formulier wordt trouwens per post toegezonden, ook al iets uit het verleden en ook dat kan makkelijk in een digitale vorm worden omgezet. Ik raad iedereen aan om, zo lang dat nog het geval is, een correspondentieadres in Nederland aan te houden.
Zo werd laatst een PME ADV formulier aan me toegestuurd per briefpost terwijl wij in Thailand met vakantie waren en de uitkering dus maar even werd stopgezet! Kan ik daarvoor niet een email krijgen als aankondiging vroeg ik in mijn onschuld? Nee dat kunnen we niet was het antwoord! En dan denk ik: kan weer niet! Ondertussen heb ik dat kunnen oplossen door het SVB ADV formulier geaccepteerd te krijgen door PME. Dat geldt oa ook voor het PMT. Ik zou dat even opnemen met uw PF en dat zal dan waarschijnlijk ook worden geaccepteerd. Maak dus een scan van het SVB ADV formulier en geef het door aan uw PF.
Via mijn SVB kan ik ieder jaar het levensbewijs downloaden en uitprinten. Dit invullen en naar SSO om te laten incl. bijlagen (kopie paspoort, ID partner, etc) controleren en handtekening en stempel van de SSO. Daarna de van handtekening voorziene stukken in mijn SVB uploaden naar SVB. Ongeveer 7 tot 10 dagen erna een bericht van bevestiging dat e.e.a. is verwerkt. Dus geen rit naar het postkantoor.
Je moet wel een Digid hebben om te kunnen inloggen bij mijn SVB.
Leo P
Heb video bekeken van Waldo. 74% kans op match, dus foutkans 26%. Dat is toch een onacceptabel scoringspercentage. Hierdoor gaan, schat ik , veel ouderen in de problemen komen als de App niet werkt en dat is niet de eerste keer bij de overheid en DigiD.
Geweldig om te lezen dat het met de inlevend zijn bewijs en inkomens formulieren, allemaal zo eenvoudig te downloden zijn. Er zit alleen 1 maar aan. Alle voorgedrukte gegevens worden verweiderd. En moet je nu deze zelf invullen. En datis al een moeilijke opgave.Om al die gegevens in zon kleinblokje in te vullen.Ik zit bijna iederjaar met dit ge-emmer.Om dat de door de SVB verzonden formulieren zelden aankomen.. Soms slaan de priveciregels veel te ver door.En wie mogen dan die ellende oplossen? Juist de oudere mensen. Dus van daar dat het fantastisch zal zijn als deze procedure een stuk makkelijker gaan worden voor de oudjes. En het wordt ook tijd dat men eens goed aan deze grote groep van bejaarden de regels een stuk makkelijker gaan maken.Ik heb de documenten die per post verzonden zijn im 2019 noog steeds niet mogen ontvangen. Vreemd he. Ja die mening ben ik ook toe gedaan..De blanco verstuurde formulieren via mail heb ik wel mogen ontvangen.En dan begind de ellende om alles in de smalle blokjes geschreven te krijgen. Een monnikerwerk.Bij de SVB is het net als bij de belasting dienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel Moeilijker. Dus het zou zeer welkom zijn als dar een goede digitale stap voorwaards te kunnen maken. Met vriendelikje groet: Thailand John.