Stichting GOED: Met een partner van buiten de EU in Nederland leven wordt moeilijker
Update op het voorgaande bericht van de Stichting Goed: Er is nu een gezamenlijke brief aan de Eerste Kamer verstuurd, door Stichting Buitenlandse Partner, de groep Inburgeraars 2013-2020 en Stichting GOED, over de nieuwe wet inburgering.
Door de nieuwe wet inburgering, moeten gezinsmigranten (Nederlanders met een buitenlandse partner) dezelfde weg bewandelen als statushouders. Dit is op zich niet onredelijk, ware het niet dat alle kosten voor de gezinsmigranten voor eigen rekening zijn. Doordat de taaleis verhoogd is naar B1, is de kans van slagen aanzienlijk minder geworden. Het gevolg zijn hogere opleidingskosten en mogelijk meerdere geldboetes. Daarnaast is de begeleiding via de gemeente minimaal voor gezinsmigranten.
Je kunt niet een wet voor alle migranten invoeren en vervolgens de ene groep alle begeleiding geven en taalonderwijs gratis aanbieden, terwijl de andere groep minimale begeleiding krijgt en zelf voor alle kosten moet opdraaien.
Op dit moment zorgt deze wet ervoor dat Nederlanders met een buitenlandse partner vaak genoodzaakt zijn de EU-route te volgen (eerst in een ander EU land vestigen met hun geliefde) of in het land van hun partner gaan of blijven wonen.
Lees hier verder: www.stichtinggoed.nl/remigratie/nieuw-wet-inburgering/
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Misschien een klacht indienen voor discriminatie, naar burgerlijke staat …
Mooi gezegd, een klacht indienen wegens discriminatie.
Voor zover mij bekend kunnen wij Nederlanders niet gediscrimineerd worden ( daar gaat de overheid van uit). Wanneer wij over discriminatie roepen, wordt er totaal niet gereageerd.
Een buitenlander hoeft het maar te roepen en er worden door diverse partijen allerlei acties ondernomen
Persoonlijk vind ik het wel een redelijk voorstel omdat partners vrijwillig naar NL komen en zelf ook in hun eigen land kunnen blijven dit itt de meeste andere migranten.
‘U kunt ook naar het land van uw partner’ is een slap excuus. Als dat land hetzelfde zegt en soortgelijke regels neemt heb je mogelijk toch een probleem. Wat telt is dat iemand geen onredelijke last voor de samenleving is, daar hoort een stukje zelfredzaamheid bij natuurlijk. Maar waarom dan zoveel rompslomp om dat in papiertjes en diploma’s vast te leggen?
Inburgen vanuit het buitenland is al onzinnig en buitengewoon inefficiënt. A1 Nederlands leren vanuit Thailand is niet makkelijk. Al helemaal niet als je fulltime werkt, zie er maar de tijd voor te vinden. Terwijl dit veel makkelijker in Nederland te doen valt.
En nu wil men van A2 inburgering naar B1. Moet je als immigrant in een paar jaar even goed Nederlands spreken als de doorsnee Nederlander (!). Uiteraard aan ter tonen met een diploma en het zak de overheid worst zijn als he bijvoorbeeld goed tot vloeiend Engels spreekt en weinig hebt aan B1 Nederlands omdat je bijvoorbeeld B1 Engels op je werkt spreekt. Waarom zou basis Nederlands A2 niet volstaan? Je kunt toch al geen aanspraak doen op zo maar allerlei uitkeringen (volledige Bijstand is er niet bij), dus met of zonder taaleis moet je toch een weg zien te vinden om hier je broek op te houden. De overheid acht dat onvoldoende, harde regels willen we om import geliefde te weren.
Ik vraag me af of dit stand kan houden, in het verleden is de 120% minimumloon eis is ook van tafel gegaan (terug naar 100%).
Wie hier wel voor is, morgen meteen maar voor Thailand een inburgering A1 vooraf invoeren en B1 na migratie? In beide landen zul je immers niet je handje op kunnen houden en zelf voorzienebd moeten zijn. Of is het anders wanneer je portemonnee niet afdoende maar riant gevuld is?
—-
BasisgebruikerA1
Kan vertrouwde dagelijkse uitdrukkingen en basiszinnen, gericht op concrete behoeften, begrijpen en gebruiken. Kan zichzelf aan anderen voorstellen en kan vragen stellen en beantwoorden over persoonlijke gegevens zoals waar hij/zij woont, mensen die hij/zij kent en dingen die hij/zij bezit. Kan op een simpele wijze reageren, aangenomen dat de andere persoon langzaam en duidelijk praat en bereid is om te helpen.
A2
Kan zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen begrijpen die verband hebben met zaken van direct belang (bijvoorbeeld persoonsgegevens, familie, winkelen, plaatselijke geografie, werk). Kan communiceren in simpele en alledaagse taken die in eenvoudige bewoordingen aspecten van de eigen achtergrond, de onmiddellijke omgeving en kwesties op het gebied van diverse behoeften beschrijven.
B1
Kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens het reizen in gebieden waar de betreffende taal wordt gesproken. Kan een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd of die van persoonlijk belang zijn. Kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen
(…)
—-
https://www.uvatalen.nl/nl/taalniveaus-europees-referentiekader-voor-de-talen
Volgens Paktaal.nl spreekt in Nederland dit % taal op het volgende niveau:
A1 5% <== inburgering buitenland
A2 15% <- huidige eis inburgering
B1 40% <=== aankomende eis inburgeraars
B2 25%
C1 10%
C2 5%
Hoi Rob,
Wat ik werkelijk niet kan begrijpen in deze zaak is dat Duitsers Polen Bulgaren Roemenen enz enz hier gewoon heen kunnen komen zonder dat ze zich hoeven in te burgeren.
Mijn lieve blonde Poolse buurvrouw woont nu 5 jaar + naast me in een huur woning.
Ze spreekt nagenoeg geen woord Nederlands, haar nieuwe vriend al 10+ jaar in Nederland spreekt 5-6 zinnen Nederlands verder niets.
Ik ben van mening dat dit discriminatie is, en dat het niet mag zijn dat mensen die in de EU vallen wel gewoon zonder inburgering hier mogen komen en vestigen.
Ik vind of allemaal wel of allemaal niet het doel is namelijk dat we willen dat IEDEREEN hier een bepaalde basis kennis heeft.
En ik ben voor inburgeren begrijp me niet verkeerd!! Maar niet in land van herkomst eerst een examen en dan hier verder inburgeren. Ook het niveau te verhogen slaat nergens op. Vaak zijn in ons geval de partners van ons al niet hoog opgeleid en hebben misschien alleen basisschool.
Nou daar is niks mis mee, maar dan moet het niet zo zijn dat ze hier op een hoog niveau in eens wel de taal moeten spreken en schrijven. Dat kunnen ze waarschijnlijk niet eens in hun moedertaal.
Dus ik hoop dat ze kunnen kijken of er gekeken kan worden naar de manier van inburgeren en dan ook gelijk zo maken dat het voor iedereen het zelfde is.
Dus ben je niet NL en wil je hier vestigen dan moet je inburgeren.
Ook als je Turks bent want die hebben weer een uitzondering op de regel die eigenlijk gemaakt is om juist deze groep in te laten burgeren met dank aan Verdonk en later de Turkije deal. Want de hele inburgering is op deze groep gericht maar dat mag je niet zeggen natuurlijk.
Sorry maar ik maak me kwaad.
Dus hopelijk gaan de ogen open en kunnen we iets regelen.
Groeten Maikel
Mijn reactie was niet volledig maar het ging mij om de betaling van de cursus. Als je vrijwillig naar NL komt vind ik het terecht dat je de cursus zelf betaald. Verhoging van de taaleis was volgens mij niet nodig geweest voor partners van Nederlanders.
Het maakt in ieder geval wel duidelijk dat de Nederlandse stemmers niet nog meer ongekwalificeerde buitenlanders in het land willen hebben. Daarnaast zijn ze ook niet happig op vluchtelingen en doen er veel aan om die ook te weren binnen de kaders van de diverse verdragen.
Het doet mij ergens aan denken…….
Ik denk dat het een financiele reden heeft en met de toenemende vergrijzing niet zit te wachten op meer mensen die afhankelijk zijn van overheidssteun wat opgebracht moet worden door de kleinere groep werkenden.
Ieder land heeft dus zo weer een eigen gedachte over wie welkom is of niet. Of het leuk is interesseert de volksvertegenwoordingen niet zoveel.
Nederland barst bij wijze van spreken uit zijn voegen van alle zogeheten ‘ongekalificeerde’ buitenlanders. De banen in de vleesindustrie, bij de bloemen en groenteteelt in kassen en in de bouw worden voor een zeer groot gedeelte vervuld door arbeiders uit de voormalige Oostblok landen. Hoeven geen van allen aan welke inburgeringeis dan ook te voldoen. Zonder hen zou de Nederlandse economie een flinke veer moeten laten en de vergrijzing gaat sowieso door, dus wordt Nederland in feite steeds meer afhankelijk van buitenlandse werknemers. Die hele inburgering is alleen voor de bühne ingesteld. Destijds om met name ‘importbruiden’ het lastig te maken om vanuit Marokko naar hier te emigreren om te trouwen met inmiddels de achterkleinkinderen (3e generatie) van de eerste ‘gast’arbeiders. Was natuurlijk de bedoeling dat ook de Turkse onderdanen zouden moeten inburgeren maar door één of ander verdrag ging dat niet door. Onderscheid is er dus wel degelijk, de één wordt verplicht zijn partner voor eigen kosten, die hoog op kunnen lopen, te laten inburgeren en de ander kan zich hier zonder probleem laten inschrijven en vakantie vieren in zijn thuisland, o.a. Polen, op kosten van het UWV. En tekens worden de inburgeringseisen voor in feite een selecte groep zwaarder gemaakt. Wat denken de politici daarmee op te lossen? Met jouw laatste zin ben ik het eens, alhoewel ik het zelf wat sterker zou uitdrukken; van veel zaken waarover de volksvertegenwoordigers moeten beslissen beseffen zij te weinig wat de consequenties van hun beslissingen zijn en of het leuk is, m.a.w. wie er door gedupeerd wordt, intereseert ze helemaal niets.
Ik vind dit zeer onredelijk voor eigen volk.
Autochtonen achter aan aansluiten lijkt het.
En allochtonen eerst lijkt het.
De omgedraaide wereld.
Terwijl, logisch, er in Thailand de instelling is eigen volk eerst.
Velen, inclusief mij zelf, vinden dat logisch.
En tegelijk vinden velen het ook logisch dat autochtonen in Nederland achter allochtonen gesteld worden.
De wereld word steeds on logischer.