De Rabobank en wonen in Thailand
Met die mededeling begonnen de problemen met de bank: “We moeten de mogelijkheid om € 2.500 rood te staan op uw salarisrekening uiteraard intrekken nu u in Thailand gaat wonen” en “we moeten waarschijnlijk ook uw creditkaart intrekken”.
Nu ben ik iemand van de oude stempel dus van eerst sparen en dàn pas kopen. Dat betekent dat er in 28 jaar nooit een betalingssprobleem naar de bank is geweest en dat er ook bij bureau BKR in Tiel over mij niets te vinden is. Dus dat intrekken van de mogelijkheid om rood te staan raakt mij niet echt, maar het intrekken van de creditkaart wel.
Het is namelijk onvoordelig om voor Euro-betalingen per kaart (denk aan de in Frankrijk gevestigde ziektekostenverzekering) eerst geld met bankkosten en koersverlies naar de Thailand te sturen en dan van de Thaise creditkaart deze betalingen met weer koersverlies naar Europa te doen. Vandaar dat voor mij een Nederlandse bankrekening mèt creditkaart van belang is.
Eind april 2013 weer in Nederland en weer naar de bank om uit te leggen dat ik die kaart toch echt wil houden. Bovendien aangeboden om een bedrag op mijn spaarrekening te blokkeren ter dekking van de betalingen op de kaart. Maar u voelt het al aankomen: “regels zijn regels en we kunnen daarvan niet afwijken” en op 10 mei j.l. kreeg ik de email “Wij hebben uw kaart helaas moeten blokkeren. Dit is volgens de voorwaarden. Wellicht kunt u contact met ons opnemen om e.e.a. te overleggen”. Dat gevoerde overleg had uiteraard geen zin want waar regels een flexibele organisatie houvast geven in geval van onzekerheid leiden regels tot onredelijkheid in een starre organisatie. Er was immers geen enkel restrisico voor de bank.
Dus feitelijk zei de bank “Dááág klant” en de hondstrouwe klant zonder creditkaart zei dus “Dááág Rabobank zonder klantenkennis en -interesse, zonder rekeningoverzichten en met de laagste rente op de spaarrekening” en stapt(e) met alles over naar een collega Nederlandse bank waar de creditkaart wel mogelijk en hij kreeg ook nog eens 0,6% meer interest op z’n spaarrekening.
En de moraal van verhaal: niet elke onredelijke beslissing van deze lokaal georiënteerde bank is onvoordelig voor de klant, hoogstens ongemakkelijk. Doe – met mijn ervaring – er uw voordeel mee!
Ingezonden door: Rembrand van Duijvenbode, Samroiyod, Thailand
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Ik heb het zelfde mee gemaakt na meer dan 40 jaar Rabobank klant
te zijn geweest.
Rabobank zo ga je toch niet om met trouwe klanten ?
Beste Rembrand. Ik ben zo’n 35 jaar klant bij ABN AMRO. Ik heb bij deze bank ook een doorlopend krediet. En daarmee heb ik hier net zo vaak rood gestaan als indertijd in Nederland. De creditcard heb ik ook al geruime tijd van ICS in Diemen. Het is een Visa-kaartje. Beide instanties weten dat ik hier woon en hebben ook regelmatig kaartjes en andere benodigdheden naar Thailand gestuurd. Er is nooit een onvertogen woord gevallen over mijn verblijf in dit verre land. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Met vriendelijke groet, Tim
Ik ben sinds een half jaar verhuisd naar Thailand, ik was klant bij ABN AMRO, heb ze verteld dat ik naar Thailand ging en alles is gewoon doorgegaan, spaarrekening, credit card etc. Alle lof.
Ik heb enkele rekeningen lopen bij diverse banken in Nederland , en woon hier in Thailand alweer ongeveer 8 jaar .
Nederlandse banken ABN AMRO – ASNbank – Regiobank geen enkel probleem .
Bank afschriften ed keurig bezorgt via de post .
Internet bankieren no problem .
Ik kan je adviseren change bank .
Werk nu al vele jaren met enkele Thaise banken en van sommige is de service ed ook goed .
Met name TMB en Tanachartbank veel lof .
Beste Jan,
Aanvraag ingediend bij de ASN Bank en kreeg het volgende antwoord ????
23 may 2014
Geachte heer Jansen,
Helaas is het niet mogelijk om een ASN Bankrekening te openen wanneer u in het buitenland woont.
Het spijt ons u niet van dienst te kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,
Nicole Chiragali
Medewerker ASN Klantenservice
ASN Bank
Bezuidenhoutseweg 153
Postbus 93514
2509 AM Den Haag
Eerst sparen voordat je wat uitgeeft, niet meer uitgeven dan dat je hebt, heeft toch niets met leeftijd te maken? Ik ben nog jong maar ik en vele om mij heen doen niet aan lenen (muv hypotheek). Een enkeling wel, niet slim. Ligt aan een stukje opvieding maar vooral karakter, mijn broer heeft geen problemen met rood staan, lenen etc. Mijn overgrootoma zat ook diep in de schulden zo vertelde mijn oma, en dat deed haar besluiten nooit schulden te maken.
En de Rabobank? Tja, ook die lijken in service behoorlijk achteruit gegaan. Statistisch hebben ze misschien een punt dat er teveel risico’s zijn. Iets waar een ING makkelijker in lijkt te zijn maar die heeft weer hele andere problemen (fraude, pasjes die niet werken in Thailand etc.). Dus wie het nu beter doet? Feit is wel dat Rabo de enige van de grote NL banken is die niet aan het staatsinfuus moesten. Dus overall zal het beleid wel goed zijn, maar regels zijn richtlijnen, je moet de klant niet uit het oog raken. Anders jaag je de klanten weg. Ik heb als Nederlander in NL nog geen problemen gehad met Rabo, behalve dan de lage spaarrente, en dat je moet betalen voor een betaalrekening… Ik stal mijn geld, daar diet men van alles mee om winst te maken (want ik krijg rente) maar moet ook nog eens betalen? Waar ze wel moeilijk over doen: een account openen boor mijn Thaise vriendin, dat kan niet zonder maandelijks inkomen.. Dan maar een andere bank he?
Mocht je (vriendin) geen problemen hebben met een bank zonder filialen, dan is ASN misschien een idee. Al je zaken doe je dan via internet, uiteraard krijg je wel een wereldpas, dus geld opnemen kan overal. Enige nadeel is dat je één keer naar Den Haag (waar het kantoor zit) zal moeten gaan om je te identificeren.
Ik heb voor mijn vriendin, die nog geen inkomsten heeft, ook een rekening bij hen geopend (zit zelf ook bij ASN) zonder problemen. Voordeel is ook nog dat het een hele goedkope bank is (kosten 1 euro p/m), waarbij je nog 1% rente op het positief saldo krijgt. Daarnaast is het geen graai bank en zijn ze voor een duurzame samenleving.
Bij de ASN hoef je NIET je persoonlijk te komen melden in Den Haag.\
Wat de ASN eist is dat je bij het openen al een bankrekeniing hebt bij een andere bank in Nederland.
Als je bijvoorbeeld je pensioen of AOW op deze rekening bij de ASN krijgt gestort, is de kans groot dat je automatisch een roodstand toegemeten krijgt.
ASN wereldpas, inlogapparaatje, alles word gewoon naar je adres in Thailand gezonden.
En rente op de rekening!
Wel 1 euro kosten per maand, dat wel.
Dat is een beetje lastig als je geen tegenrekening hebt, dat is de situatie waar ik het over heb. Ik reageerde op de opmerking van Rob V. dat zijn vriendin geen rekening kon openen. Even de reacties goed doorlezen voor je reageert voorkomt een hoop onnodige reacties.
Ik krijg altijd kippevel als ik lees “vriendinnen die geen baan , geen inkomen hebben”. Dan vraag je je af hoe ze rond gekomen zijn voor ze jou ontmoette? En dan rekeningen voor ze openen, wat heeft dat voor zin als je geen inkomen hebt? 32 jaar met een Thaise getrouwd en altijd alles wat met de vingers richting mijn bankrekening ginf gelijk afgeschoten, en het wat geschoten in het begin.
En ik krijg een beetje kippenvel van dit soort reacties. Mijn vriendin werkte in Thailand 12 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Dat wil echter niet zeggen dat in Nederland makkelijk aan een baan komt. Ze heeft een bankrekening in Nederland vanwege het geld dat ze van mij overgemaakt krijgt. Daarnaast moet er i.v.m. belastingtechnische reden een verzekeringspremie door haar persoonlijk worden betaald.
Klopt als een bus Jörg. Mijn vriendin werkte in Thailand fulltime (plus meer, overuren werden goed betaald bij een bekende producent van TV’s, tablets en telefoontjes).Ze is nu een paar maanden hier maar de economoe in Nederland is knudden. Het thuiszitten breekt haar echt op. We zoeken ons rot. Maar voor veel werk heb je papiertjes nodig, zelfs voor simpele thuiszorg vragen ze papieren ziekenverzorgende. Bij alle hotels van enig omvang in de omgeving hebben ze geen personeel nodig (huren ze in via een bedrijf, maar die hebben geen belangstelling), diverse schoonmaakbedrijven hebben het al moeilijk, eentje had vacatures maar alleen voor mensen die GOED Nederlands praten. Mee gepraat: teveel negatieve ervaringen met communicatie problemen, dus “matig tot redelijk Nederlands” is niet voldoende… geen kassen hier op fietsafstand… hopeloos. Konden we maar een parrtime baantje vinden.
En de bankrekening, die krijg je dus niet ge-pent bij gevestigde banken als de Rabo. Bij enkele internetbank vragen ze bewijs dat je lid bent van een bank mét filiaal (ivm pessons identificatie). Heb het er voorlopig maar bij laten zitten maar heb inderdaad een maand of 2-3 terug bij ASN en nog een bekende internetbank gekeken die goede diensten/kwaliteit bied.
Maar we raken van het topic af vrees ik. Meer terug ontopic: ik overweeg het bij 1 rabo en 1 intenet (ANS?) bank te houden plus de Thaise bankrekeningen van mijn vriendin. Ze zat eerst bij Thai/Siam maar moest toen naar Krunghtep/Bankok bank omdat de ene werkgever (een grote telecom provider) bij een andere bank zat dat de electronicaboer. Schijnt daar normaal te zijn dat je als werknemer de bank aannneemt waar je werkgever een deal mee heeft.. Hier laat ik het bij, excuses voor het kleine uitstapje maar ik wou wat onduidelijkheden wegnemen bij de lezers.
Heb ook enkele rekeningen bij de ASN bank lopen .
Aangevraagd in Thailand via hun website .
Heb kopieen van legimatie , waar ze om vroegen naar hun kantoor in Den Haag gestuurt , no problem .
Naar mijn inziens een goede bank met sociaal en groen hart .
Krijg keurig ook van hen regelmatig bankafschriften naar mijn adres in Thailand gestuurt .
En zelfs enkele keer per jaar hun magazine .
Niks anders dan lof over deze bank .
De asn bank is een eerlijke en goede bank klantenservice ok en kan in het buitenland ,thailand , alles regelen.
Op zich niks mis met ASN, ik heb er ook een (2e) rekening.
Maar zo “goed en eerlijk” als ze zich voordoen zijn ze niet. Waarom niet? Omdat ze bij SNS Reaal horen en die is genationaliseerd. SNS Reaal gebruikt(e) het “mooie” imago van ASN om spaarders te lokken, maar het geld ging (gaat) gewoon naar SNS Reaal. En die bank/ verzekeraar heeft het moeilijk. De Nederlandse Staat is nu eigenaar en zal het op termijn proberen te verkopen. Desnoods aan een Russische wapenhandelaar, als het maar geld oplevert.
Wat betreft de klantenservice: Ik wilde mijn pas vrij schakelen voor gebruik in Thailand. Dat kon eind maart nog niet via de website. Klantenservice begon gelijk over een hoger Eigen Risico omdat ik permanent mijn pas vrijgeschakeld wilde hebben. Heb ze bedankt voor de moeite (welke?) en het later via de website gedaan. Geen idee welke risico ik nu zou lopen als ik geskimd wordt (want daar doelen ze op), maar aangezien ik er niet rood kan staan en het saldo altijd laag is (max. 20000 baht, want dat is toch de maximale dagelijkse opname), lijkt me het eigen risico beperkt voor mij en de bank. Maar echt tactisch kwam het er aan de telefoon niet uit…
Klopt niet helemaal, via onderstaande links kan je zien wat ASN met “ons” geld doet.
http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9674
http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9675
En uiteraard zal de staat SNS Reaal niet verkopen aan een Russische wapenhandelaar…
Rob,
Jij noemt 2 zaken over de Rabo:
1. Ze liggen niet aan het staatsinfuus
2. De lage spaarrentes
Feitelijk horen 1 en 2 hand in hand te gaan. Die rente die jij ontvangt op je spaargeld is namelijk een risicopremie omdat jij je geld daar stalt. Hoe lager de rente hoe lager het risico. Wat hun verder met jou geld doen is voor de rente niet van belang. De reden dat je bijvoorbeeld een hoger percentage krijgt als je je geld ‘vast’ zet is omdat jij op dat moment niet bij je geld kan mocht er wat met de bank gebeuren. Vast zetten is dus altijd meer risicovol als een spaarrekening waarbij je geld vrij opneembaar is.
Klopt niet helemaal meer omdat tegenwoordig in Nederland alles tot 100.000 euro gegarandeerd is onder het deposito stelsel. Maar dat is de achterliggende gedachte mbt rente.
Bedankt BA, ja dat is logisch. Hoe meer risico, hoe meer omzet (rente etc.) je kan verwachten. Maar dat kan dus ook zeer verkeerd uitpakken. IceSave anyone? Kies dus ook niet voor een bank die niet onder het deposito garantie stelsel valt anders zit je straks diep in de problemenen. Daarbinnen blijft het altijd een afweging maken tussen prijs/kwaliteit en beloftes/premies/rentes tegen kosten/risico’s. Helaas lijkt nie iedereen de economie lessen van de middelbare school te onthouden en kiezen ze te snel voor of het goedkoopste of degene die bergen geld/rente belooft, en dan wel gaan zeuren als het allemaal in het honderd loopt. Overall doet Rabo het niet zo slecht maar toch blijft er een gevoel van “dat valt me een beeje tegen” bij sommige aspecten (rente wat laag en al maanden dalende, niet willen openen van een rekening zonder vast maandelijks inkomen, ook niet echt goedkope ‘lidmaatschap’ kosten).
Slechte service van de Rabobank. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die wel graag willen weten welke bank het geworden is?
Ook ik ben een oudgediende van de Rabobank, al meer dan 40 jaar. Ik heb alle bankzaken altijd via hen gedaan en altijd tot volle tevredenheid.
Nu woon ik in Thailand, uitgeschreven in nederland dus, en doe nog altijd bankzaken met de Rabobank. Pensioen(en) komen op mijnRaborekening, ik pin hier met de Rabo Wereldpas of maak geld over naar mijn Thaise bankrekening. Ook mijn Mastercard loop via de Rabobank. Toen ik nog maar kort hier woonde, heb ik zelfs een P.L. van ze gehad voor de aankoop van dit huis (wel met onderpand in Nederland).
Het omschreven probleem is kennelijk geen onderdeel van algemeen Rabobank beleid, maar mogelijk een beslissing van een lokale Rabobank-organisatie. Die zijn immers alle (min of meer) zelfstandig.
Ik heb ook in Thailand geen enkel probleem met de RABO bank. ATM en de mastercard van RABO werkt gewoon. Ook VISA dat op een UK account draait geen probleem maar wel duur, 3% en nog wat wordt eigenlijk gejat. Goede betaal geschiedenis, nooit een debit, en flink wat op de bank en er zijn mooi geen problemen.
Al vanaf het driewieler fietsje ( 50 jaar geleden) bij de RABO. Doch.. iedere RABO vestiging is heeel erg onafhankelijk van de centrale. Nog erger als de Europese Unie dus.
Voor een zakelijke lening, na heel erg veel moeite een 2-maandse crediet van € 30,000 los kunnen krijgen. Onderpand op zaak en huis was een veelvoud.
Na 1 mnd, in Guangzhou voor een beurs en wilde mijn hotel betalen. Bankcard geblokkeerd ! Navraag bij de Rabo – Breda leerde, dat ik maar liefst € 25,000 rood stond, dus.. boel geblokkeerd.
Letterlijk bij mijn Thaise zakenvrienden, die ook op die beurs en in mijn hotel zaten, langs geweest, of zij mijn hotelrekening wilden voorschieten en ik in Bangkok terugbetalen.
Woedende e-mail naar mijn Rabo, die een week later er achter kwam, dat er nog dik ruim zat crediet over was geweest, en dus onterecht de bank card ingetrokken was.
Het woord “sorry” moet ik, 10 jaar na dato, nog ontvangen.
Ik heb daarom nu en een andere zakelijke bank EN altijd 2 bank cards bij me, een ervan is VISA. ( daar kreeg ik op mijn aardige telefoonstem en een copie van de hypotheeklening + foto huis een doorlopend crediet van € 20,000 ).
Net als Gringo ben ik al ruim 40 jaar klant van de Rabobank tot volle tevredenheid.
Ook heb ik een Raborekening in Nederland en naast een Wereldpas ook een creditcard.
Volgens de Wet en de bankregels mag ik door betalingen met mijn creditcard niet in het rood komen te staan of hooguit tot het eind van de maand.
Het probleem, dat Rembrandt schetst, is kennelijk een lokaal probleem en wordt niet veroorzaakt door het algemene Rabobeleid.
Je zal er maar afhankelijk van zijn ….die Rabo…. zelf heb ik ook de Rabootjo….maarr
ze weten niet dat ik in Thailand zit…..ja nu misschien…so wat…. maar ff wat anders…
is het hebben van een visa kaart niet levensgevaarlijk zoals deze week bij Thailandblog
besproken ?? Uiteraard alleen bij verlies…..maar ook bij diefstal…….tenslotte moet je
toch af en toe in slaap vallen…..ik was er wel een bietje van geschrokken…ik gebruik
die kaart nooit…altijd cash in Thail. dus ik gebruik hem eigenlijk nooit
Dus dag visa
mooi he dat Thailandblog….daar steek je altijd wat vanop………….
Johan
Begin 2008 zijn we voorgoed in Thailand gaan wonen .Nadat we ons huis in Nederland hadden verkocht hebben we een perfecte voorlichting gekregen van de Rabo omtrent het geld .
Nog steeds doe ik internetbankieren en hebben we de pasjes van de Rabo.
Er komt geen pensioen o.i d . op de rekening .
Ook het opsturen van een nieuw pasje gaat in prima overleg .
Van onze kant uit tot op heden alleen maar lof voor de Rabo .
Nou daar snap ik dus geprobeert ze af te pakken niets van. Ik ben al meer dan 35 jaar klant van RABO, ben nu al weer 23 jaar in het buitenland maar heb de RABO WERELDPAS, en de RABOCARD (MASTERCARD) en gebruik die in vele landen. RABO heeft nog nooit geprobeert ze af te pakken. Ook heb ik VISA wat op andere banken draait maar ik alleen in emergencies gebruikm gezien de 3% currency charge , de te lage interest en nog wat charges. RABOCARD 1.5% dus beter. Maar nog beter is een redlijk groot bedrag overmaken als buitenlandse betaling naar je eigen rekening in Thailand. zeg maar 10.000 euro, charge 10 euro en de echte internet exchange rate gebruikt.
Beste Rembrand ,begrijp het probleem met je verzekering in Frankrijk niet zo ,ik ben ook verzekerd in Frankrijk en betaal via rabo internetbankieren rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij in Frankrijk heb ik ook geen creditcard voor nodig .
De Rabobank is bij een probleem waardeloos met hulp in het buitenland vaak gehoord.
En zelf ervaren in Thailand bij deze zogenaamde ( internationale speler )
Na 1x een pin transactie gedaan te hebben werkten de pinpas niet meer in de Thaise automaten.
Vorige keer hier geen hinder van gehad trouwens met toen 8 transacties in Thailand.
Nu moest ik me eerst dood zoeken voor de contact mogelijkheden problemen met bellen en de dame kon niets vreemd zien en me helaas niet helpen.
Als ik niet goed voor bereid op reis was gegaan 23 dagen had ik in week 1 al in de problemen gezeten.
Gelukkig had ik nog een creditcard die wel werkte een andere bank rekening en cash geld anders alleen een dik probleem.
Want de bank die zogenaamd overal thuis is vooral op groeimarkten ???? gaf mooi aan niks te kunnen doen aan dit euvel.
Het gebeurd wel vaker dat er een netwerklink uit ligt tussen Nederland en Thailand.
Dan krijg je dus dat soort taferelen, dat je bankkaart het ineens niet doet. Niks aan het handje gewoon de volgende dag afwachten. Dan kan het net lijken of je kaart geblokkeerd is maar de automaat in Thailand krijgt gewoon geen contact met het netwerk in Nederland.
Die dame kan dan dus ook zoals zij zelf al aangeeft niks vreemds zien. En daar kunnen ze dus op dat moment ook niet veel aan doen.
Verder is het niet zo heel lastig, je zoekt even op de site van de Rabo het juiste telefoonnummer, en je hebt ze zo te pakken.
Verder gewoon zorgen dat je meerdere passen en rekeningen gebruiken kan als je veel reist.
Moderator: reacties zonder beginhoofdletters en punten aan het einde van een zin, worden niet geplaatst.
Dag Rembrand,
Heb totaal andere ervaringen bij de RABO bank.
Woon (thans) in Thailand.
Heb nog steeds een Rabobank rekening.
En een Rabo creditcard
Tevens nog steeds goede service van de Rabo bank.
Van zowel ABN en Sns hoor ik positieve berichten van expats.
Alleen van de ING hoor ik regelmatig dat de mensen (erg) ontevreden zijn.
Peter
Ik heb een probleem met de 3% currency charge van VISA.
Neem je cash uit de muur met een UK VISA card, nog eens 3% voor cash opname
Dan de Thaise bank die de opname limiteerd tot 10 of 15k en er 150b op zet per opname.
De verkeerde koers is er nog een
Ergo, je bent op die manier al snel 8% kwijt.
Ja ik weet het Matercard van rabo 1.5 % currency charge
Dus wat is het beste? Gewoon een buitenlandse betaling naar je Thai account maken met de internak exchange rate en swift. Zeg maar 500k baht, voldoende voor een paar maanden , en de kosten 10 euro.