De Nederlandse ambassade in Bangkok heeft de informatie op de website aangepast over wat te doen bij overlijden in Thailand.

Overlijdt uw partner, familielid, vriend of vriendin in Thailand? Dan willen de Thaise autoriteiten weten aan wie zij de overledene mogen overdragen. Afhankelijk van de situatie vragen ze de Nederlandse ambassade om uit te zoeken wie de nabestaanden zijn. U leest hier hoe dat werkt en wat u mogelijk zelf moet regelen.

Thaise autoriteiten informeren ambassade

Overlijdt een Nederlander in een Thais ziekenhuis? Dan melden de Thaise autoriteiten het overlijden bij de Nederlandse ambassade. Dit gebeurt ook als een Nederlander in Thailand overlijdt door een misdrijf of ongeluk. De Thaise autoriteiten vragen aan de ambassade om een autorisatiebrief. Daarin staat aan wie zij het lichaam mogen overdragen.

Overlijdt een Nederlander in huiselijke kring en vindt de uitvaart plaats in Thailand? Dan krijgt de ambassade daar niet altijd een melding van. De uitvaart vindt dan plaats zonder autorisatie van de ambassade.

Ambassade vraagt om officiële bevestiging

De ambassade vraagt de Thaise autoriteiten om een kopie van het paspoort van de overledene en een officiële bevestiging van het overlijden. Dit hoeft niet een overlijdensakte te zijn.  Afhankelijk van wat er is gebeurd, kan de ambassade ook een politierapport of een ziekenhuisverslag krijgen.

Ambassade of ministerie informeert nabestaanden

De ambassade controleert wie de nabestaanden zijn en of zij weten van het overlijden. Dit is mogelijk het moment waarop u van de ambassade voor het eerst bericht krijgt over het overlijden. Bent u zelf in Nederland? Dan neemt het ministerie van Buitenlandse Zaken contact met u op.

Vrijgave overledene aan nabestaanden

De ambassade moet uitzoeken aan wie de Thaise autoriteiten het lichaam mogen vrijgegeven. Daarvoor zoekt de ambassade naar de nabestaanden.

Was de overledene getrouwd met iemand die de Thaise nationaliteit heeft? Dan is diegene de eerste nabestaande. De echtgenoot of echtgenote moet de huwelijksakte laten zien, samen met een identiteitsbewijs.

Bent u de nabestaande die mag beslissen wat er met de overleden moet gebeuren? Dan krijgt u van de ambassade (kosteloos) een autorisatiebrief. Daarmee kunt u de Thaise autoriteiten vragen om het lichaam vrij te geven. Daarna kunt u een uitvaart in Thailand regelen of de overledene naar Nederland (laten) overbrengen (repatriëring).

Aangifte doen van overlijden in Thailand

Krijgt u van de ambassade de autorisatiebrief voor de vrijgave van het lichaam? Dan kunt u daarmee aangifte doen van het overlijden bij het lokale districtskantoor (amphoe). U ontvangt dan de Thaise overlijdensakte. Zonder autorisatiebrief kunt u meestal geen aangifte doen of een nieuw afschrift van de overlijdensakte opvragen.

Hulp van verzekeraar

Had de overledene een aanvullende zorgverzekering, een reisverzekering of een uitvaartverzekering? Dan helpt de verzekeraar u verder en neemt veel regelwerk uit handen. De ambassade en het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn dan niet meer betrokken. Wel kan de ambassade nog helpen met het regelen van documenten.

Afstandsverklaring: als u de uitvaart niet kunt of wilt regelen

Misschien zijn er omstandigheden waardoor u niet zelf de uitvaart kunt of wilt regelen. U kunt er dan voor kiezen om dat door iemand anders te laten doen. In dat geval moet u in een verklaring afstand doen van het lichaam. U machtigt dan iemand anders om de uitvaart te regelen. Lukt dat niet? Dan regelen de Thaise autoriteiten de uitvaart. Het is dan niet mogelijk om rekening te houden met uw wensen of die van de overledene.

Overledene terughalen (repatriëring)

Wilt u de overledene naar Nederland halen voor de uitvaart? Dat kan via een internationale uitvaartonderneming. AsiaOne is de belangrijkste speler op de Thaise markt. Zij werken meestal samen met de Nederlandse uitvaartonderneming Van der Heden I.R.U. bv.

AsiaOne International Repatriation & Funeral Services

No.7, Chan Road Soi 46
Watprayakrai, Bangkolaem
Bangkok, 10120 Thailand
Tel: +66 (0) 2675-0501, +66 (0) 2675-0502
Fax: +66 (0) 2675-2227

De ambassade geeft de uitvaartondernemer (kosteloos) de brieven die nodig zijn om de documenten te regelen. De uitvaartondernemer kan dan de overlijdensakte opvragen, laten vertalen en legaliseren. En de uitvaartondernemer kan het paspoort en de persoonlijke spullen van de overledene opvragen bij de Thaise autoriteiten. De ambassade regelt een tijdelijk reisdocument (laissez-passer) waarmee het lichaam naar Nederland mag reizen.

Bij het repatriëren van een lichaam zijn de volgende documenten nodig:

  • Laissez-passer (LP) voor het lichaam. De ambassade geeft deze tegen betaling af. Op deze LP staan de vluchtgegevens.
  • Gewaarmerkte kopie van het paspoort. De ambassade geeft deze tegen betaling af. De ambassade maakt het originele paspoort ongeldig na het maken van de kopie.
  • Originele, (naar het Engels) vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte.

Soms is er niet genoeg tijd om de akte te laten legaliseren door het Thaise Ministry of Foreign Affairs. Dan maakt de Nederlandse ambassade een gewaarmerkte kopie van de akte en de vertaling. Deze akte is in Nederland niet te gebruiken voor het afhandelen van andere praktische zaken. De uitvaartondernemer stuurt u de vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte later toe.

Vervoer van een urn naar Nederland

Na een crematie in Thailand kunt u de as in een urn zelf meenemen of naar Nederland laten brengen. Hiervoor zijn de volgende documenten nodig:

  • Crematiecertificaat van de tempel
  • Laissez-passer (LP) voor een urn. De ambassade geeft deze tegen betaling af. Op deze LP staan de vluchtgegevens.
  • Gewaarmerkte kopie van het paspoort. De ambassade geeft deze tegen betaling af. De ambassade maakt het originele paspoort ongeldig na het maken van de kopie.
  • Originele, (naar het Engels) vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte.

De luchtvaartmaatschappij beslist of u de as zelf mag meenemen in het vliegtuig. Vraag bij de luchtvaartmaatschappij naar de mogelijkheden.

Overlijden melden in Nederland

Mogelijk moet u het overlijden in Nederland melden bij verschillende organisaties, zoals de gemeente waar de overledene staat ingeschreven. Of als de overledene AOW ontving of nog belasting betaalde in Nederland. Bij het melden van een overlijden moet u een naar het Engels vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte laten zien. Het is vaak moeilijk om deze akte zelf in Thailand aan te vragen.

Overlijdensakte aanvragen vanuit Nederland

U kunt de akte voor €131,00 vanuit Nederland aanvragen via het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Is het overlijden eerder al gemeld bij de Nederlandse ambassade? Dan kunt u de akte aanvragen via de afdeling DCV/CA:

[email protected]
T: +31 (0)70 348 4770.

In alle andere gevallen kunt u de akte aanvragen via het Consulair Diensten Centrum:

[email protected]
T: +31 (0) 70 348 4333.

Na de betaling duurt het meestal 2 tot 3 maanden voordat de akte klaar is. Afhankelijk van de situatie kan dit ook langer duren.

Overlijdensakte zelf laten vertalen en legaliseren

Wilt u zelf de Thaise akte naar het Engels laten vertalen? Dit kunt u het beste doen bij het lokale vertaalbureau bij het Ministry of Foreign Affairs (MFA) in Bangkok. Het is onbekend wat de eisen voor vertalingen zijn bij de afdelingen van het MFA in Songkhla, Chiang Mai en Ubon Ratchathani.

Legalisatie van de akte door MFA

Voor gebruik in Nederland moet het MFA de originele overlijdensakte samen met de vertaling legaliseren. Vraagt u om legalisatie maar bent u niet een familielid met dezelfde achternaam? Dan vraagt het MFA een autorisatiebrief van de ambassade. Daarin krijgt u toestemming om de legalisatie aan te vragen. Aan deze autorisatiebrief zijn geen kosten verbonden.

Het laten vertalen en legaliseren van de overlijdensakte bij het MFA kost 2 werkdagen. Er is ook een versnelde service mogelijk. Wanneer u de akte ’s ochtends brengt, kunt u deze dezelfde dag ‘s middags weer ophalen.

Lees meer over het legaliseren van buitenlandse documenten

Legalisatie door Nederlandse ambassade

Nadat het MFA de akte heeft gelegaliseerd, moet de Nederlandse ambassade de akte legaliseren. Hiervoor maakt u online een afspraak. U betaalt kosten voor het legaliseren van 2 documenten: de originele akte en de vertaling. Wanneer u de akte ’s ochtends brengt, kunt u deze dezelfde dag ’s middags weer ophalen.

Adressen Ministry of Foreign Affairs in Thailand

Bangkok (Centraal Thailand), 2 locaties:

Legalization Division, Department of Consular Affairs
123 Chaeng Wattana Road, 3rd Floor
Tung Song Hong, Laksi, Bangkok 10210
Tel: 02-575-1057 (t/m 60) / Fax: 02-575-1054

Legalization Office at MRT Khlong Toei Station
Openingstijden: 08:30 – 15:30 (Express service: 08:30 – 09:30)

Chiang Mai (Noord-Thailand)

Government Complex Chiang Mai Province
Legalization Division, Department of Consular Affairs
Chotana Road Changpueak
Mueang Chiang Mai Province 50000
Tel: 053-112-748 (t/m 50) Fax: 053-112-764
Openingstijden: 08:30-14:30 uur

Ubon Ratchathani (Noord-Oost Thailand)

Ubon Ratchathani City Hall
Legalization Division, 1st Floor (gelegen aan de achterzijde van Building East)
Chaengsanit Road Chae Ramae
Mueang Ubon Ratchathani Province 34000
Tel: 045-344-5812 / Fax: 045-344-646

Songkhlao (Zuid-Thailand)

Government Complex Songkhla Province
Legalization Division, Department of Consular Affairs
Ratchadamnoen Road
Mueang Songkhla Province
Tel: 074-326-508 (t/m 10) / Fax: 074-326-511

Regelen van de erfenis

Bent u erfgenaam en wilt u aanspraak maken op uw deel van de erfenis? Houd er dan rekening mee dat het vaak moeilijk is om toegang te krijgen tot de bankrekening van de overledene. De Thaise banken zijn streng. Meestal moet een Thaise rechtbank toestemming geven om toegang te krijgen tot de bankrekening. De rechtbank onderzoekt de familierelaties en bepaalt wie de officiële erfgenaam is die recht heeft op de banktegoeden.

De Nederlandse ambassade helpt nooit bij het regelen van erfenissen. U kunt daarom het beste advies vragen aan een Thaise advocaat. Bekijk de lijst met Nederlands- en Engelstalige advocaten in Thailand.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u verder.
Neem contact op met ons

Meer weten?

  • Overlijden in het buitenland

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

5 reacties op “Overlijden in Thailand”

  1. cornelis hoek zegt op

    ik stel per codicil(2004 opgesteld en ondertekend door mijn huisarts))
    mijn lichaam ter beschikking van de medische wetenschap
    wat moet mijnThaise partner doen t.o.p van de Ambassade
    wanneer het zover is?

    met hoogachting!
    chk

    • Johnny BG zegt op

      Als je in Thailand woont heb je misschien hier wat aan https://www.bangkokpost.com/thailand/special-reports/593937/the-final-act-of-kindness
      Kadaver als aanspreektitel is wat minder maar je kan niet alles hebben.

  2. Lungfons zegt op

    Zijn dit dezelfde regels voor Belgische inwoners in Thailand?
    Waar kan ik mijn vrouw de nodige uitleg en werkwijze geven wat ze moet doen om inorde te zijn met alle documenten en verplichtingen zoals pensioendienst, belastingen, familie verwittigen enz…

  3. john zegt op

    Ik vind het bijzonder vreemd dat een gedeponeerde LAST WILL (testament) in Thailand niet ter sprake komt. Daarin kan de overledene toch zijn wensen bekend hebben gemaakt in een gelegaliseerd, door notaris, document over de gang van zaken in alle aspecten na zijn overlijden. Inclusief alle bovenstaande gegevens van de ambassade.
    Een Thais Last Will heeft immers voorrang boven alles. Zeker voor emigranten.

    • Erik zegt op

      Ik heb dat gedaan, John, en er komt niet eens een notaris aan te pas. Mijn getypte en handgeschreven testament in Thais en Engels en uiteraard door mij en de getuigen ondertekend is gedeponeerd op de amphur. In een gesloten envelop, en die weer in een gesloten envelop getekend door de leiding daar en door mij, met een brief er bij, ligt in de kluis van de amphur en dat hele proces kostte mij precies 60 baht.

      Nu woon ik weer in de EU en is dit document achterhaald door mijn testament maar het is een grappige procedure om eens mee te maken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website