Vanuit AA Insurance (www.verzekereninthailand.nl) zijn we bewust even terughoudend geweest met het geven van informatie over dit onderwerp. De per 1 november in werking getreden wet heeft voor nogal wat verwarring gezorgd. Niet alleen bij de hier wonende buitenlanders maar ook bij de diverse immigratiekantoren in Thailand.

Deze laatste handelen nog steeds niet allemaal uniform (zo wordt bij sommige immigratiekantoren helemaal niet naar een verzekering gevraagd of worden buitenlandse polissen geaccepteerd voor verlengingen) maar in grote lijnen kunnen we nu stellen dat de verplichting tot het hebben van een ziektekostenverzekering – bij 1 van de goedgekeurde Thaise maatschappijen – geldt voor:

  1. Een ieder die een NON OA visum aanvraagt bij een Thaise Ambassade of Consulaat in het buitenland (Nederland of België bijvoorbeeld);
  2. Een ieder die binnen Thailand een Extension of Stay aanvraagt waarbij deze Extension of Stay gebaseerd is op een eerder afgegeven NON OA visum.

Antwoorden op veel gestelde vragen

Q Worden buitenlandse polissen geaccepteerd?

A In principe alleen als er voor de eerste keer wordt aangevraagd bij een Thaise ambassade of consulaat in het buitenland. Deze buitenlandse polis zal dan moeten voldoen aan de minimale dekkingen (400,000 baht voor Inpatient en 40,000 baht voor Outpatient).
De buitenlandse maatschappij zal dan het standaardformulier voor buitenlandse maatschappijen dienen te tekenen.

Q Ik ben al jaren in Thailand maar heb mijn allereerste visum in het buitenland aangevraagd. Daarna heb ik al jaren een extension of stay binnen Thailand geregeld. Is deze nieuwe wet op mij van toepassing?

A Als op het allereerste – in het buitenland aangevraagde – visum de letters “O A” vermeld staan dan geldt inderdaad de verzekeringsplicht. De “extension of Stay” stempels voor het NON O en het NON OA zien er hetzelfde uit dus hieraan is het niet te zien.
Het eerste visum is dus leidend.
Bij twijfel is het verstandig het even na te vragen bij immigratie.

Q Ik heb nooit een visum in het buitenland aangevraagd, alles is vanaf het begin in Thailand geregeld. Is de verzekeringsplicht op mij van toepassing?

A Nee. Binnen Thailand worden geen NON OA visums uitgegeven, alleen NON O.

Q Ik heb een NON O “marriage”, “education” of “Business” visum. Geldt voor mij verzekeringsplicht?

A Nee.

Q Kan ik mijn NON OA omzetten in een NON O visum?

A Ja dat kan. In principe dient men dan het land te verlaten (borderrun) zonder re-entry permit en met een Visa Exemption (Tourist) weer binnen te komen. Deze is 30 dagen geldig. Daarna kan de aanvraag voor een NON O worden gestart binnen Thailand. Bij het aanvragen van een NO O dient er nog een verblijfsperiode van minimaal 15 dagen te resten.

Q Ik ben te oud om nog een polis bij 1 van de goedgekeurde maatschappijen aan te vragen. Wat nu?

A Hier is door de wetgever nog niet in voorzien. De enige oplossing op dit moment is dan ook omzetten in een NON O visum.

Q Vanwege mijn medische voorgeschiedenis word ik nergens geaccepteerd. Wat nu?

A Ook hierin is nog niet officieel voorzien. Omzetten in NON O of gewoon keihard liegen op de medische vragenlijst die bij het aanvraagformulier hoort. Let wel: hierdoor wordt de polis onbruikbaar en kan er niet op geclaimd worden. Thaise maatschappijen cancellen de polis i.h.a. meteen als ze erachter komen dat iets niet is gemeld. Zonder te claimen komen ze er echter niet achter.

Q Kan ik een Thaise polis aanvragen en na verlenging van mijn visum meteen annuleren om de premie terug te krijgen?

A Er is een centrale database waar maatschappijen de verzekeringscertificaten kunnen uploaden. Immigratie heeft hier inzage in. Niet echt verstandig dus, zonder verzekering is ook meteen het visum ongeldig.

Q Heb ik met deze verplichte polis een goede verzekering?

A Nee. Het is beter dan niets maar de minimale dekkingen zijn veel te laag in het geval van een ernstig ongeval of ziekte.

Q Ik heb een goede buitenlandse verzekering met hoge dekkingen en ik wil deze perse aanhouden.

A Het is geen probleem om 2 polissen aan te houden (check wel de algemene voorwaarden, bij sommige maatschappijen moet dat wel gemeld worden). Kijk of er een eigen risico genomen kan worden om de premie van de buitenlandse verzekering te verlagen. De Thaise polis kan er dan naast genomen worden en deze kan worden gebruikt om het eigen risico van de buitenlandse polis op te vangen.

Q Kan ik beter rechtstreeks bij de maatschappij aanvragen of via AA Insurance?

A Recent heeft iemand gepost dat men het beste bij ons de vergelijking op kon vragen om vervolgens rechtstreeks bij de maatschappij aan te vragen omdat dit goedkoper zou zijn. Dat is baarlijke nonsens, de premies zijn altijd gelijk. Doe er dus uw voordeel mee dat wij 4 Nederlanders en 1 Vlaming binnen AA hebben werken. Uitleg over deze toch wel moeilijke materie in de moederstaal is niet alleen prettig maar kan ook misverstanden voorkomen.

Q Ik vind de dekkingen te laag van deze verplichte verzekering. Kan ik ook een hoger dekkend plan nemen?

A Ja. Zolang het maar een plan is van 1 van de goedgekeurde maatschappijen, is het goed.

Q Ik heb geen zin in dit gedoe, zijn er nog andere opties dan van visum te wisselen?

A Het is ook mogelijk de Thailand Elite Card te nemen. Hiervoor zijn wij ook tussenpersoon. Hier hangt helaas een pittig prijskaartje aan (500,000 baht voor 5 jaar).

Q Hoe staan jullie als verzekeringstussenpersoon tegenover deze nieuwe regelgeving?

A Negatief omdat dit te veel mensen in de problemen brengt. Er is niets mis met een verplichte verzekering (die kennen we in Nederland immers ook) maar dan zou er ook acceptatieplicht vanuit de maatschappijen moeten zijn. Beter was het geweest als men de “Universal health Scheme” (de zogenaamde 30 baht regeling) ook voor de hier wonende buitenlanders verplicht had gesteld maar dan tegen betaling.

In de bijlagen een overzicht van de meest gebruikte goedgekeurde plannen met de premies per leeftijd. Deze zijn allemaal via AA Insurance te verkrijgen.

Als u meer informatie wenst over dit onderwerp of een ziektekostenverzekering nodig heeft (ook als het niet om een NON OA visum gaat), kunt u contact met ons opnemen via www.aainsure.net/nl-index.html of [email protected].

Klik op de afbeelding om deze te vergroten (PDF)

Klik om te vergroten

Klik om te vergroten

Klik om te vergroten

Klik om te vergroten

Over deze blogger

Matthieu Heijligenberg

34 reacties op “Non immigrant O-A visum en een ziektekostenverzekering”

  1. Alex Ouddiep zegt op

    Bestaat er de mogelijkheid om een bedrag van 400.000 baht in Thailand te deponeren ter dekking van medische kosten ZONDER een verzekering te nemen?

    • RonnyLatYa zegt op

      Neen

      • RonnyLatYa zegt op

        Dat was wel een mogelijkheid dat men ging onderzoeken toen men het plan had dit in te voeren. Nooit meer wat van gehoord.

        Ik vermoed zelfs dat de verplichting om bij een bankbedrag van 800 000 Baht, waarbij je dan na 3 maand mag zakken tot minimum 400 000 Baht, daar ergens een restant van is.
        Want niemand weet onder welke omstandigheden je dat nu wel zou mogen gebruiken.

    • Matthieu Hua Hin zegt op

      Beste Alex,
      Op dit moment is hier nog niet in voorzien maar het is niet meer dan logisch dat er vroeg of laat iets geregeld moet gaan worden. Er is immers een groep mensen die de verplichte verzekeirng niet kunnen afsluiten vanwege leeftijd of medische voorgeschiedenis.

  2. fred zegt op

    Dat men het nu eist voor wie vanaf heden een O-A visum aanvraagt in zijn thuisland kan ik nog inkomen. Dat men het nu gaat eisen enkel en alleen voor de mensen die hun zoveelste retirement extension aanvragen op basis van een O-A dat ze misschien 10 jaar geleden al hebben gekregen is te gek voor woorden.
    Iedereen die een extensie aanvraagt op basis van retirement moet precies voldoen aan dezelfde voorwaarden en moet exact voldoen aan dezelfde voorwaarden.

    Wat het verschil is of dit voor de zoveelste maal gebeurd op een lang geleden uitgegeven O-A of O is me een totaal raadsel.

    Of is het de bedoeling om een massa nieuwe visums te verkopen ? Ik zie geen enkele andere reden.

    • Matthieu Hua Hin zegt op

      De basisgedachte erachter was in principe begrijpelijk omdat aanvragers bij een Thaise ambassade in het buitenland geen geld op een Thaise bank of een maandelijks inkomen hoeven aan te tonen.
      Dat het ineens ook voor de extensions of stay geldt, is….hoe zeg ik dat netjes…verrassend.
      Bij verlenging moeten NON OA visumhouders immers aan dezelfde eisen voldoen als de NON O visumhouders. Persoonlijk vind ik dit ook onbegrijpelijk.

  3. Christiaan zegt op

    Hallo Mathieu,
    Het was mij al opgevallen, dat jullie terughoudend waren over deze materie. En dat begrijp ik. Het bezorgt velen problemen.
    Je gaf wel een heel duidelijke toelichting, zodat lezers voor hun meeste vragen al een antwoord hebben.

  4. Jos Campman zegt op

    Eindelijk een overzichtelijke, heldere uitleg.
    Dat schept vertrouwen, Matthieu!
    Bijna jammer dat ik nu ontdek dat ik destijds in Amsterdam een ‘O’ kreeg ipv ‘OA’. Lotgenoten: Zie het plakvel in je (oude) paspoort; de jaarlijkste stempel geeft geen uitkomst.

    mien extensions op basis van leeftijd

  5. Yuundai zegt op

    Hallo, Ik woon hier ruim 6 jaar als geëmigreerde Nederlander en loop ook onverzekerd rond, heb ongeveer 15 jaar geleden een ingrijpende openhart operatie ondergaan. Ben nu sedert 2 jaar bij een hart specialist in het HHH onder controle, krijg na mijn 3 maandelijkse controle medicatie mee, 9 pillen per dag + zoutloos dieet. De kosten voor consult specialist, bloedafname en controle en medicatie voor 3 maanden, betaal ik zelf.
    Heb veel maatschappijen aangeschreven, maar overal na het insturen van mijn gegevens, wordt ik overal geweigerd, wat nu?

    • Matthieu Hua Hin zegt op

      Als je geen NON OA visum hebt, is er niets aan de hand.
      Daarnaast lijkt het me – op basis van de omschrijving – dat je toch wel te verzekeren moet zijn echter wel met een uitsluiting.

      • Dieter zegt op

        Beste Matthieu, wat ik me dan ernstig afvraag is wat voor zin het heeft om in Thailand een verzekering te nemen? (Los van de verplichting bij Non OA.) Als je iets onder de leden hebt, wordt je voor die kwaal/ziekte uitgesloten, een ziekenhuisopname wordt dan niet meer vergoed. Poliklinische controles en dergelijke zoals in het voorbeeld van Yuundai gaan veel meer kosten jaarlijks dat Thaibaht 40duizend. Het meerdere van die rekeningen betaal dan dan al zelf, boven op de hoge premies die worden gerekend.
        Wat Mairoe betreft: ook heb ik vernomen dat verzekerden op hun 70ste of 75ste te horen kregen niet meer verzekerd konden blijven, omdat ze vaker naar het ziekenhuis moesten. Zij hadden een BUPA verzekering, al komt Bupa niet voor in de PDF’s.

  6. mairoe zegt op

    Dank aan Matthieu en zijn collega’s om ons via Thailandblog op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen rondom de verplichting van een Thaise ziektekostenverzekering met minimale “inpatiënt”- en “outpatiënt”-dekkingen, indien je een verblijf op basis van O-A aanvraagt en vervolgens verlengt.
    Het is en blijft een moeilijke en vervelende kwestie, en keer op keer verrast Thailand ons omdat onvoldoende voorbereidingstijd/aanpassing gegund, consequenties van nieuwe maatregelen onvoldoende zijn afgewogen, noch dat alternatieven worden geschetst. Thailandblog zorgt gelukkig wèl voor noodzakelijke informatievoorziening, die essentieel is bij het kunnen maken van eigen juiste beslissingen.

    Een opdoemende moeilijkheid bij beschreven verplichting is dat zelfs het hebben van een ziektekostenverzekering bij een visum O-A geen zekerheid schept. Natuurlijk is het een goede zaak af te dwingen dat buitenlandse Thailand-langverblijvers verzekerd zijn om kosten van ziekte/kwaal/ongeval op te vangen. Maar deze verplichting is geen ‘verlichting’. Zoals ik Thailand in de praktijk ken roept de maatregel enkel meer vragen op: want wat gebeurt er met iemand die al meerdere jaren op basis van O-A in Thailand woont, ook al meerdere jaren uit Nederland is uitgeschreven, en die al meerdere jaren een Thaise ziektekostenverzekering bezit, als hij ten gevolge van plots opdoemende ernstige ziekte of kwaal opgenomen moet worden, en daarna door de artsen een chronisch opname- en behandelperspectief meekrijgt? Vanwege het gegeven dat hem gedurende meerdere jaren opnames en behandelingen in het vooruitzicht wordt gesteld, zal tevens door de Thaise maatschappij zijn verzekering worden opgezegd! Let wel: maatschappijen in Thailand hebben geen acceptatieplicht, en schromen niet bij hoge en/of herhaalde claims de verzekering te stoppen.

    Hetgeen uiteraard gevolgen heeft bij een volgende O-A verlenging. Met andere woorden: er is dan wel een verplichting tot het aanhouden van een minimale ziektekostendekking, er gebruik van (moeten) maken roept problemen op. De Thaise wetgever voorziet niet in regelgeving in deze. De Thaise overheid voorziet niet in alternatieven, bijvoorbeeld verplicht deelnemen aan de “Universal health scheme”, zoals door Matthieu meegegeven.
    Ik wil er maar mee zeggen, hetgeen ook in de tekst te lezen: zorg op tijd voor wijziging van je visum O-A in Non-O. Vooralsnog lijkt het erop dat dit type visum meer verblijfszekerheid biedt.

    • Matthieu Hua Hin zegt op

      Beste Mairoe,
      Dat de Thaise maatschappijen de polis kunnen opzeggen na een claim is een misverstand. Als de medische vragenlijst die deel uitmaakt van het aanvraagformulier volledig en juist is ingevuld en men op basis daarvan is geaccepteerd, kan een Thaise maatschappij de polis niet zomaar eenzijdig annuleren enkel en alleen omdat men geclaimd heeft.

  7. Dick zegt op

    Ik ben getrouwd met een Thaise ( die lerares is geweest ).
    Een ambtenaar dus en daarom ben ik als echtgenoot ook verzekerd,
    Gaat dat ook vervallen ?

    • Matthieu Hua Hin zegt op

      Voor zover bekend gaat hierin voorlopig niets wijzigen.

  8. Karel zegt op

    Je meldt dat in Thailand NOOIT een NON OA worden uitgegeven; zo zie je dat nooit … nooit is en er blijkbaar op iedere regel een uitzondering kan zijn; want … ik heb mijn NON OA toch echt op 11 april 2018 van Immigration Office in Krabi ontvangen en geldig tot 29 april 2019; vervolgens op 23 april dit jaar jaar is mij een Extension of Stay gegeven tot – weer uiteraard NON OA – door Immigration Office op Koh Samui > up to 29 APR 2020 …

    • RonnyLatYa zegt op

      Een Non-immigrant O-A wordt ook niet uitgegeven in Thailand.
      Het is niet omdat je Tourist status wordt omgezet naar een Non-immigrant op basis van Retirement dat dit dan een Non-immigrant O-A is.

      En een Extension of stay of basis van Retirement is ook geen Non-O-A.

      Ik zou anders eens graag de stempels eens bekijken.

      • Karel zegt op

        Ik heb naar aanleiding van jouw reactie nog maar eens mijn paspoort erbij gepakt en ik zou onder ede hebben verklaart dat ik – via Krabi – een NON IMMIGRANT VISA O A heb … maar wat blijkt … 29 januari 2018 kreeg ik een ‘O” … Vervolgens kreeg ik een stempel met >> ADMITT 29 JAN 2018 UNTILL 29 APR 2018 …
        Op 11 APR 2018 ontving ik in Krabi een Extention of Stay to 29 APR 2019 met een 90 dagen NOTIFY YOUR ADDRESS …
        En op 23 APR 2019 ontving ik op Koh Samui een Extention of Stay UP TO 29 APR 2020 met een 90 NOTIFY YOUR ADDRESS …

        Klinkt dit wel logisch Ronny … ?

        • Karel zegt op

          … hebben verklaart … moet zijn > hebben verklaard … 😉

        • RonnyLatYa zegt op

          Perfect 😉

  9. ruud zegt op

    Beste Matthieu,

    Ik ben jaren geleden naar Thailand geëmigreerd.
    Of dat op basis van O, of O-A was zal ik bij gelegenheid uit moeten zoeken.

    Nu heb ik een inpatient verzekering van Pacific Cross bij jullie lopen met een eigen risico van 40.000 Baht.

    Kun je mij vertellen, wat de mogelijkheden zijn, en wat dat zou kosten, om – als dat nodig mocht zijn – aan de eisen te voldoen?
    Kan ik bijvoorbeeld een aanvullend contract krijgen voor maximaal 40.000 Baht outpatient, en hoe zit het met dat eigen risico, geeft dat problemen bij de immigratie, en geldt een en ander voor alle door de overheid goedgekeurde verzekeraars?

    Dat lijkt me een interessant punt, om wat dieper op in te gaan, anders had ik er bij gelegenheid een telefoontje aan gewaagd.

    • Matthieu Hua Hin zegt op

      Beste Ruud,
      Een eigen risico is voor immigratie geen probleem, zolang het door de maatschappij verzekerde bedrag maar minimaal 400,000 baht blijft. In de PDF bestanden die als bijlage bij dit artikel zitten, staat bijvoorbeeld het Standard Extra plan van Pacific Cross. Deze biedt een Inpatient dekking van 780,000 baht. Hierop kan een eigen risico genomen worden van 300,000 baht (50 % korting op de premie). Dat wordt geoorloofd omdat er dan nog steeds een inpatient dekking is van 480,000 baht.
      Prima dat je zelf al een polis van 1 van de goedgekeurde maatschappijen hebt. Mocht je een NON OA hebben, dan kan die polis zo omgezet worden naar eentje inclusief Outpatient dekking. Het verschil in premie is dan 20 %.
      Mocht je een NON OA hebben dan neem maar even contact met ons op zodat we een en ander kunnen gaan regelen.

  10. Rene Martin zegt op

    Bedankt voor de informatie over dit onderwerp. Hopelijk komt er gauw een verplichte ziektekostenverzekering met acceptatie plicht.

  11. Marc zegt op

    Binnen een paar jaar wil ik een o-a visum aanvragen
    Mijn vrouw is staatsbeambten en wij zijn verzekerd voor heel de familie in een staatsziekenhuis
    Als ik op pensioen ga telt die verzekering dan ook voor mijn o-a visum

    • Matthieu Hua Hin zegt op

      Als de visumaanvraag nog gedaan moet worden: Ga voor een NON O en niet voor een NON OA.
      Er geldt geen verzekeirngsplicht voor het NON O visum.

    • RonnyLatYa zegt op

      Waarom willen diegene die getrouwd zijn toch steeds dat Non-immigrant O-A visum aanvragen ?

      Als getrouwde is het niet verplicht een visum op basis van Retirement aan te vragen.
      Vraag gewoon een Non-immigrant O op basis van Thai marriage aan en klaar.
      Je verlengd vervolgens je 90 dagen verblijfsperiode in Thailand met een jaar.

      Waarom het steeds moeilijk maken als het eenvoudig ook kan.

  12. RichardJ zegt op

    Matthieu, je schreef:

    “Er is niets mis met een verplichte verzekering (die kennen we in Nederland immers ook) maar dan zou er ook acceptatieplicht vanuit de maatschappijen moeten zijn. Beter was het geweest als men de “Universal health Scheme” (de zogenaamde 30 baht regeling) ook voor de hier wonende buitenlanders verplicht had gesteld maar dan tegen betaling.”

    Volledig met je eens Matthieu en dan beter zonder uitsluitingen.

  13. KhunTak zegt op

    Iedereen kent de uitdrukking:
    pluk de dag.
    Alleen ik wist niet dat er ook een aangepaste was:
    pluk de farang.

    • Jan zegt op

      Beste Matthieu,
      Zeer veel dank voor de uitgebreide informatie en het bijgevoegde overzicht.
      In het overzicht wordt echter niet aangegeven of de vereiste premies op maandbasis zijn of op jaarbasis zijn.
      Kun jij hier nog duidelijkheid in verschaffen.
      Bij voorbaat dank.
      Groet,
      Jan

      • Matthieu Hua Hin zegt op

        Beste Jan,
        De vermelde premies zijn op jaarbasis. Bij de meeste maatschappijen is ook alleen jaarbetaling mogelijk.

  14. Harm zegt op

    Bv Thaivivat 76 jaar 120.000 bath wat denk je Jan is dat per maand??

  15. Sjaak S zegt op

    Vandaag bezocht ik een Oostenrijkse kennis, een dame van 82 jaar, die me heel treurig mededeelde dat haar jaarvisum was afgewezen, omdat zij geen ziektekostenverzekering meer had en deze ook niet kon afsluiten. Ze heeft wel nog een verzekering in Oostenrijk lopen en een ongevallen verzekering in Thailand.
    Ze heeft nu nog drie weken tijd om een verlenging te krijgen of het land te verlaten.

    Nu heb ik in 2013 een retirement visa O gekregen (in Penang, Maleisië). Ik wist destijds het verschil niet tussen een O en een OA en eerlijk gezegd is het me nog steeds duister. Las ik toch dat je niet zomaar een visum O kunt krijgen. Maar goed. Het zij zo.

    Nu heb ik haar voorgesteld, dat ze in januari, wanneer haar visum afloopt, naar Penang gaat en daar een nieuw Visum O aanvragen moet. Of ze nu een borderrun maakt of dat ze een nieuw visum aanvraagt, is toch een beetje om het even in dat geval.

    Kun je nu nog een visum O krijgen of is dat nu van de baan? In het thuisland krijg je meteen OA heb ik begrepen en heb je geen keuze, maar in haar geval zou ze toch die keuze wel hebben, of niet?

    • RonnyLatYa zegt op

      Ik ken de eisen in Penang niet. Maar lees alvast deze eens door
      https://forum.thaivisa.com/topic/1003049-non-immigrant-o-visa-at-thai-embassy-in-penang-new-requirements/

      https://thethaiger.com/thai-life/changes-to-visa-applications-at-the-thai-consulate-general-in-penang

      Hier alvast de website van Penang, maar veel wijzer wordt je daar ook niet van. Toch niet wat betreft de te leveren documenten of bewijzen.

      Maar mij lijkt dat het advies dat in het artikel van Matthieu Hua Hin staat toch ook het overwegen waard is.
      “Borderrun” en terug binnen komen op “Visa Exemption”. Vervolgens een omzetting vragen naar Non-immigrant bij immigratie. Let op. Er moet minstens een verblijfsperiode van 15 dagen resten bij de aanvraag tot omzetting.
      Ze zal dan eerste een verblijf van 90 dagen bekomen, net zoals ze zou zijn binnen gekomen met een Non-immigrant O. Die 90 dagen kan ze dan later opnieuw verlengen met een jaar op de gekende manier, maar dan zonder medische verzekering.

      Het verschil tussen een Non-immigrant O en Non-immigrant O-A.
      “O” komt van “Others”(andere). De “A” komt van “Approved” (toegestaan).
      Wanneer de letter “A” een visumletter volgt, wil dit zeggen dat tijdens de aanvraag al aan de eisen voldaan werd om een langer verblijf dan de standaard periode van 90 dagen toe te staan. In dit geval een jaar.
      Daarom dat je ook meerdere documenten en bewijsstukken moet voorleggen bij de aanvraag dan bij een klassiek Non-immigrant O.

  16. J.P. van der Meulen zegt op

    Dank voor de (des)kundige uitleg. Zeer belangwekkend. En geruststellend voor mij


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website