Toen Haiko Emanuel een paar jaar geleden zijn plannen ontvouwde voor een Nederlandse huisartsenpost, trokken velen hun wenkbrauwen op. Thailand is toch rijk voorzien van ziekenhuizen en klinieken?

Haiko stelde eerstelijnszorg voor als tussenstation voor patiënten met een medisch probleem. Die komen in een ziekenhuis vaak bij de verkeerde arts terecht, die ze dan ook in voorkomende gevallen doorverwijst (tegen hogere kosten) naar een collega.

Hier volgt de opsomming van Haiko Emanuel over het geslaagde eerste jaar Be Well. Zelfs uit Bangkok en Pattaya melden zich buitenlanders.

Be Well na 1 jaar: 

  • Huisartsenpost naar Nederlands model met apotheek, laboratorium, 12 spreek- & behandelkamers en een rehabilitatieruimte.
  • Gestart Kerstmis 2019 met 1 huisarts (en invaller voor de weekenden), 2 verpleegkundigen en een fysiotherapeut.
  • Inmiddels bestaat het medische team uit 2 fulltime huisartsen, 3 verpleegkundigen, 2 fysiotherapeuten, een osteopaat, en een acupuncturist, ondersteund door 7 medische adviseurs (gepensioneerde Europese artsen die de Thaise medici adviseren vanuit hun vakgebied: huisarts, chirurg, dermatoloog, internist/huisarts, anesthesist, scheepsarts en cardioloog).
  • Specialisten komen regelmatig (vnl. maandelijks) een dag langs voor niet-spoedeisende gespecialiseerde zorg, o.a. een audioloog, uroloog, orthopeed en psycholoog.
  • Samenwerkingsovereenkomsten met aantal toonaangevende ziekenhuizen. Voornaamste partners zijn Bangkok Hospital (met name vestiging Hua Hin), Bumrungrad en Samitivej. Voordelen van deze samenwerkingsverbanden zijn o.a. goede/snelle uitwisseling patiëntengegevens, prioriteit bij maken afspraken, prijskortingen, vermijden van ‘dubbele’ of niet noodzakelijke behandelingen (b.v. Be Well patiënten kunnen op verwijzing van een Be Well huisarts een scan laten doen zonder een specialist te hoeven zien, indien dat niet nodig is), etc.
  • Accreditaties door vrijwel alle grote zorgverzekeraars. Met sommige lokale verzekeraars inmiddels ook ‘direct claim’ mogelijkheden (o.a. Allianz, Tokio Marine).

Cijfers eerste jaar:

  • Bijna 10.000 behandelingen verricht voor circa 2000 patiënten (98% in de kliniek, vraag naar huisbezoek nog verrassend laag in vergelijking met Nederland. Waarschijnlijk omdat het duur is en de meeste mensen niet verzekerd zijn voor dergelijke zorg).
  • Bijna 1000 leden (die ongeveer tweederde van de behandelingen vertegenwoordigden).
  • Ruim 40 verschillende nationaliteiten. Thaise patiënten zijn met 20% de grootste groep (veel ‘spouses’ van buitenlanders en hun familie). Onder de buitenlanders zijn de Britten de grootste groep, op kleine afstand gevolgd door de Zwitsers en de Nederlanders (circa 100 leden).  Andere West- en Noordeuropeanen, Amerikanen, Australiërs en Canadezen zijn ook ruim vertegenwoordigd in het ledenbestand. Nederlanders zijn dus niet de grootste groep leden, maar vormen wel het grootste aantal “passanten”. Veel landgenoten die elders wonen (met name in/rond Bangkok) worden meestal geen lid maar komen langs, bijvoorbeeld voor health checks (blijkbaar plezieriger in setting van Nederlandse huisartsenpost dan in ziekenhuis.) en aanpassing medicijnen (door COVID hebben veel Nederlanders moeite om medicijnen te krijgen die normaal uit Nederland komen. De Be Well artsen, ondersteund door de Nederlandse medische adviseurs, en de Be Well apotheek kijken dan naar geschikte vervangingen of andere oplossingen). Ook Nederlanders die nog verzekerd zijn in Nederland komen graag langs omdat Be Well inmiddels goed bekend is bij de Nederlandse zorg- en reisverzekeraars en rekeningen doorgaans zonder problemen worden betaald.

Vooruitzichten:

  • Inmiddels worden gemiddeld 40 – 50 patiënten per werkdag behandeld, in weekenddagen de helft. We zien nog steeds groei (dagelijks melden zich nieuwe leden aan) maar zolang de grenzen gesloten blijven zal de groei uiteindelijk moeten stagneren (we verwachten deze zomer vertrek van veel overwinteraars dus wellicht zelfs tijdelijke terugval). Als de grenzen opengaan (eind van het jaar?) verwachten we een groeiacceleratie (door terugkeer overwinteraars en toeristen). In de huidige infrastructuur (500m2) kan de kliniek ruim 100 patiënten per dag aan. Dat aantal verwachten we in 2022 te gaan bereiken. Daarna gaan we een tweede gebouw neerzetten naast huidige pand (grond is al aangekocht).
  • Groei dit jaar met name voorzien in de rehabilitatiezorg (postoperatieve & post-‘stroke’ rehabilitatie)  en “anderhalvelijnszorg” (gespecialiseerde zorg die niet noodzakelijk in een ziekenhuis hoeft worden uitgevoerd). Be Well wil o.a. een kliniek voor hartdiagnostiek en –rehabilitatie opzetten samen met een gerenommeerd hartziekenhuis in Bangkok. Dit idee kwam op na een bezoek van de Thaise artsen van Be Well aan Cardiologie Centra Nederland, een zeer succesvolle groep van hartklinieken in Nederland.

Over deze blogger

Hans Bos
Hans Bos
Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.

14 reacties op “Nederlandse huisartsenpost in Hua Hin voldoet aan behoefte”

  1. ron zegt op

    indien ik nederlandse zorgverzekering heb moet ik dan zelf eea eerst betalen (voorschieten) of regelt Be Well dit direct met deze NL zorgverzekeraar ?
    Bedoel dan de direct aan Be Well gerelateerde kosten niet de ziekenhuis kosten.

    • Be Well team zegt op

      In Nederland verzekerde patienten betalen voorlopig doorgaans zelf de rekening aan Be Well en dienen zelf te declareren aan de verzekeringsmaatschappij. Dit heeft te maken met het relatief kleine aantal (Be Well) patienten dat in Nederland verzekerd is en de lage bedragen per declaratie. Er zijn wel uitzonderingen geweest voor patienten die dure medicijnen nodig hadden. In die gevallen verstrekte de Nederlandse verzekeraar allereerst een betalingsgarantie aan ons (zodat Be Well zonder risico kon inkopen) en verzorgde daarna voor directe betaling.

  2. Sjaak S zegt op

    Leuk dit te lezen, toevallig praatten wij hierover met een andere fietser die wij in Pak Nam Pran ontmoetten. Hij was er zeer te spreken over. Dit artikel kan ik meteen doorsturen! Bedankt.

  3. john zegt op

    Dat is een nogal indrukwekkende ontwikkeling van deze medische startup.Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat hier alle ruimte voor was. Ofwel, er was een duidelijke behoefte. Denk dat het voor velen iets is om achter in het hoofd te houden voor het geval dat….

    Las enkele dagen geleden het indrukwekkende verhaal van de birmeese arts die als vluchteling het heft in eigen hand nam en kans zag om op heel indrukwekkende tocht artsopleiding af te meken. Meen hem links op de foto te herkennen Pluim voor allen !!

    • Be Well team zegt op

      Dr Mowae is inderdaad een van onze huisartsen.

  4. Rutger zegt op

    Chapeau, wat een succesverhaal! Als je een droom hebt, en die komt zo uit.. Mooie actie!
    Ik hoop dat jullie goed door deze vervelende periode komen, veel succes in de toekomst toegewenst.

  5. Jacques zegt op

    Ik hoop een Nederlandse huisartsenpost te mogen meemaken in Pattaya. Het is geen overbodige luxe want met die Thaise clinics is en blijft het behelpen.

  6. Freek Vermolen zegt op

    Verdient navolging in andere provincies

  7. Thai Thai zegt op

    Ik denk als je dit doorzet naar andere toeristische gebieden dit concept zeker zal aanslaan

  8. Be Well team zegt op

    Dank voor de positieve reacties. Wij staan open om in de toekomst in andere vergelijkbare gebieden (b.v. Phuket, Pattaya, Chiang Mai, Koh Samui).het concept te delen met lokale medici/ondernemers.

  9. Bob, Jomtien zegt op

    Is er ook een email adres beschikbaar voor het maken van een afspraak? Ik woon in Jomtien en zou, als de boot weer vaart, wellicht eens een consult kunnen aanvragen. En een bijkomend adres is ook welkom.

  10. Christian zegt op

    Gefeliciteerd, mag ik vragen om ook de contactinfo, mail, telefoon….kenbaar te maken?

  11. Hans Bos zegt op

    Je vind alle info op https://bewell.co.th
    Hans Bos

  12. Peter de Jong zegt op

    Een serieuze aanwinst voor met name de buitenlanders in Hua Hin. Ik heb al een keer gebruik mogen maken van hun cliënt-vriendelijke en professionele benadering en behandeling.
    Persoonlijk spreek ik de hoop uit dat het BeWell lukt om zo spoedig mogelijk de Covid vaccinatie te kunnen toedienen aan hun leden : dat zou een fantastische BeWell service voor onze internationale gemeenschap zijn !


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website