Nederlanders die in het buitenland wonen en een betaalrekening van ABN AMRO hebben, moeten daarvoor een toeslag betalen. Naar aanleiding van klachten van Nederlanders in het buitenland, heeft de Geschillencommissie van klachteninstituut Kifid deze maand bepaald, dat banken extra kosten in rekening mogen brengen voor een betaalrekening van klanten die in het buitenland wonen (‘non-resident klanten’).
Meerdere consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over het feit dat ABN AMRO vanaf 1 juli 2021 een buitenlandopslag heeft ingevoerd op hun betaalrekening. De Geschillencommissie concludeert dat de bank deze buitenlandopslag in rekening mag brengen. De bank brengt deze buitenlandopslag in rekening voor betaalrekeningen van consumenten die buiten Nederland wonen, zogenoemde non-resident klanten. De kosten die de bank voor deze klanten moet maken om te voldoen aan internationale wet- en regelgeving zijn gemiddeld hoger dan voor consumenten die in Nederland wonen.
Een rekeninghouder die in Zwitserland woont moet 8 euro per maand meer betalen voor zijn betaalrekening en voor een rekeninghouder op Bonaire geldt een toeslag van 15 euro per maand. Deze buitenlandopslag is volgens ABN AMRO nodig omdat de bank steeds meer kosten moet maken om te voldoen aan lokale en internationale wetgeving. Beide consumenten betwisten dat de bank deze opslag eenzijdig en selectief mag invoeren. Daarnaast vinden zij de verhoging met respectievelijk 8 euro en 15 euro per maand onredelijk hoog.
De klacht is door het KiFiD afgewezen. De Geschillencommissie concludeert dat er geen sprake is van een oneerlijke of onredelijke bezwarende bepaling in de voorwaarden.
Bron: KiFiD
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Ik vind die toeslag niet onterecht.
De bank heeft ongetwijfeld meer kosten aan een aparte groep klanten die uit expats bestaat.
Of dat 15 Euro moet zijn is een andere vraag.
(Thailand is ook 15 Euro heb ik op mijn afschrift gezien.)
Misschien maakt dit een rekening bij de ABNAMRO openen wel weer mogelijk voor expats in Thailand – en elders.
Gewoon je adres online omzetten naar je eigen bankadres.
Reden: momenteel geen vast adres.
Wel zorgen dat alle mail digitaal gaat, dus geen papieren bankafschriften of verzekeringspolissen via de brievenbus.
Dan wordt de toeslag misschien nog groter, omdat bij ‘zwervers’ de controle nog kostbaarder wordt.
Ik heb ook geen bezwaar tegen een buitenlandtoeslag van de banken, maar vind dat de toeslag van ABNAMRO wel erg hoog is. Bij ING betaal ik 1 euro per maand buitenlandtoeslag.
Ik neem aan dat ING wel zal volgen met een verhoging.
Ik betaal op mijn rekening bij de ING maandelijks € 1,- buitenlandtoeslag.
Bank opzeggen en bij bijvoorbeeld “Wise” een rekening openen. Deze zijn goedkoper en sneller en minder gecompliceerd dan je doorsnee bank.
Het is misschien goedkoper, maar ik heb toch meer vertrouwen in mijn geld gewoon op een Nederlandse bank, dan bij wise of paypal.
Bij paypal schijnen op dit moment problemen met inloggen te zijn lees ik op Tros Radar.
Wise (en ook PayPal) vallen gewoon onder het Europese bankengarantiestelsel. Dus tot €100.000 krijgt u gewoon uw geld terug. Of u nu bankiert bij ING, Wise of een Maltese bank.
Inloggen bij Wise lukt me nog altijd en als ik voor elke storing bij ING een euro krijg, dan kan ik gratis business class naar Thailand de volgende keer. Sowieso is de toekomst van alle banken “digitaal”.
Ik bankier ook al bijna 40 jaar bij de ING, maar als het aan mij ligt over 40 dagen niet meer. Service is gelijk 0 en alles kost elk jaar fors meer. Laat Tros Radar daar maar eens iets aan doen!
Wise valt niet onder het Europese bankgarantie stelsel.
Ze hebben een ander soort dekking, die ik overigens niet helemaal begrijp.
Ze stallen het geld hoofdzakelijk bij Amerikaanse en Engelse banken plus Adyen (geen bank) in Nederland.
Paypal is een heel ander systeem dan Wise. Je kunt je salaris (voor zover ik weet) niet naar een Paypalrekening sturen. Je kunt alleen een bankrekening met je Paypal rekening koppelen en dat moet dan een rekening zijn van hetzelfde land waar jij je bij Paypal hebt ingeschreven.
Wise is een betaalservice die internationaal geld verstuurd, maar waar jij niet op een website zoals bijvoorbeeld Ebay, dingen via Wise kunt betalen. Je kunt weliswaar geld sturen vanaf je Wise rekening naar iemand die je wat via Ebay verkoopt, maar je hebt dan absoluut geen bescherming.
Paypal biedt die bescherming wel.
Je laat ook niet je hele geld op Wise staan. Waarom ook? Woon je in Thailand, dan heb je hier ook een bank nodig. Dus wat ik doe, is dat ik via Wise mijn rekening (alimentatie) in Europa betaal en de rest meteen doorstuur naar mijn rekening in Thailand. Ik krijg dan ook slechts een deel van mijn pensioen op wise toegestuurd. De rest gaat gewoon rechtstreeks naar mijn bank in Thailand.
Het voordeel is echter dat je met Wise heel snel betalingen kunt verrichten.
Ik had bijvoorbeeld een ticket voor mijn dochter gekocht en zij moest me een klein deel terugbetalen. Nou heeft zij ook Wise en het geld was binnen enkele seconden op mijn rekening en alles wat zij nodig had was mijn bij Wise achtergelegd email adres.
Doe dit maar eens bij een normale bank.
Deze week moet ik geld naar een rekening in Aruba sturen… dat gaat gewoon via Wise. En alles wat ik niet verstuur gaat meteen naar mijn Thaise bank.
Echter…. zou ik nu geld moeten sturen en ik heb niets op mijn Wise rekening staan, kan ik het van mijn Thaise creditkaart afboeken en op mijn rekening daar zetten. Dat gaat ook sneller dan afboeken van een lopende debetrekening bij een bank.
Mocht je meer willen weten wat en wie Wise is, lees het volgende artikel maar eens… 7 miljoen gebruikers…. https://financer.com/nl/bedrijf/transferwise/
Ik heb mijn spaargeld verdeeld over Nederland en Thailand.
Ik vind Thailand een mooi land, maar geen land waar ik al mijn geld op de bank zou willen zetten.
Aan de andere kant zou het me niet verbazen, als door het beleid van de ECB de Euro flink in waarde zou dalen.
Dan is het prettig om nog een spaarpotje in Thailand te hebben waar ik nog een tijdje mee voort kan als ik er zuinig mee ben.