Mijn vrijstelling voor het betalen van belasting in Nederland loopt in augustus af. Vandaar mijn haast bij het verkrijgen van de R.O. 21 en 22 van de Thaise belastingdienst. De laatste verklaring (Certificate of Residence) geeft aan dat ik in Thailand belastingplichtig ben. De afgelopen jaren was dat een fluitje van een satang, afgegeven door het centrale Revenue Office in Nakhon Pathom. Dit keer ging het echter totaal anders.

Vorige jaren vroeg de dienstdoende belastingambtenaar op het kantoor in Hua Hin of ik een R.O 21 en 22 wilde hebben? Die kreeg ik vervolgens binnen een paar weken opgestuurd. Dit jaar is iets vreemds aan de hand. Op het kantoor zit nog geen handvol ambtenaren, waarvan er slechts een het gewone volk bedient. Ontslagen? Grote schoonmaak? Of gewoon winkelen?

De enige ambtenaar achter de vele loketten: Nee, dit jaar sturen we uw aangifte en het bewijs dat u betaald heeft, niet door naar Nakhon Pathom. Dat moet u zelf doen. Bij het betalen van de verschuldigde gelden maakte de kassière nog een foto van mijn paspoort en dat was het. Niet duidelijk werd of ik de aanvraag in persoon moest doen. Let wel: Nakhon Pathom ligt op ongeveer 150 kilometer van Hua Hin.

Mijn vrouw zocht telefonisch contact met het hoofdkantoor. Ik mocht mijn belastingpapieren ook opsturen. Dus naar het postkantoor om de zaak aangetekend te versturen.

Twee dagen later een mij onbekende dame aan de telefoon. Ze sprak alleen Thai en ik begreep er niets van. Een half uur later belde een andere dame. Zij sprak onvoldoende Engels om mij iets duidelijk te maken. Mijn vrouw bracht uitkomst en maakte gedurende een half uur een lijst van benodigdheden.

Het hoofdkantoor wilde kopieën hebben van mijn paspoort, mijn extension en de stempels van in- en uitreizen in 2022. Het waarom bleef in de lucht hangen. Bovendien had het kantoor in Hua Hin al kopieën gemaakt. En als ik het niet begreep, moest ik naar het kantoor in Cha am, want daar wonen veel buitenlanders…

Om opheldering te vragen dus weer terug naar het kantoor in Hua Hin. Daar was de rij wachtenden zo lang voor de enige dame die er werkte dat ik mij wendde tot de kassière die kopieën had gemaakt van mijn paspoort. Ze weigerde antwoord te geven en op te kijken van haar telefoon.

Uit hernieuwd contact tussen mijn vrouw en de dame op het hoofdkantoor bleek dat ik ook nog een apart aanvraagformulier moest invullen. Dat is alleen in Thai beschikbaar op de website van de belastingdienst. Zonder mijn vrouw was het invullen niet gelukt.

Gelukkig kan ik ook kopieën van de vereiste stukken sturen, maar dan wel getekend. Dus de hele handel door kopieerapparaat en scanner gehaald en gemaild. Inmiddels was ik al vele uren bezig. En nu maar afwachten of ik de verklaring krijg.

Als het nieuwe verdrag ter voorkoming van dubbele belasting op 1 januari 2024 in werking treedt, is vrijstelling door de Nederlandse zijde niet meer mogelijk. En heb ik ook geen R.O 21/22 nodig. De Thaise belastingdienst hoeft het van mijn dan niet leuker meer te maken. Maar iemand die Engels spreekt in contact met de vele buitenlanders, zou geen kwaad kunnen.

Over deze blogger

Hans Bos
Hans Bos
Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.

9 reacties op “De Thaise belastingdienst zou het best leuker kunnen maken”

  1. KhunTak zegt op

    Werkelijk onbeschoft hoe jij bent behandeld.
    Super arrogant om nog niet eens het fatsoen te hebben jou te beantwoorden.
    Tegenwoordig is de nieuwe machthebber een mobieltje.
    Veel belangrijker dan een klant fatsoenlijk te woord staan.
    Je zou ze op staande voet moeten ontslaan.
    Ik wens je succes en een positieve afloop

    • Wut zegt op

      Beste Hans & Khun Tak, uiteraard momentopnames maar ik heb diverse situaties in Thailand meegemaakt, bij de klantenservice van een warenhuis, ambtenaren en taxichauffeurs, waarbij ik volkomen genegeerd werd. Alsof ik lucht was. Ook een opmerkelijke belevenis op het gemeentehuis in Chiang Rai. Ik wilde een ambtenaar een circulaire (in het Engels en Thais) van de Nederlandse ambassade overhandigen maar dat werd niet aanvaard en dat werd duidelijk gemaakt met een handgebaar zoals je bij wijze van spreken een vlieg wegwuift, overigens zonder mij aan te kijken. Aan de andere kant, ook Thaise ambtenaren meegemaakt die super behulpzaam waren.

  2. Geert zegt op

    Hier in Lamplaimat was dit totaal geen probleem. Binnen 30 minuten stond ik buiten met de benodigde docementen om op tecsturen naar het belastingkantoor in Korat. Binnen 2 weken had ik keurig mijn RO20 en R O21 in de brievenbus.

    De datum waarop het nieuwe belastingverdrag van kracht word staat nog steeds niet vast voor zover ik weet. Dat is dus gewoon afwachten.

    • Wim zegt op

      Hallo Geert,
      Dat is ook het laatste wat mij bekend is..er is nog geen datum bekend dus afwachten.
      Er worden hier uitspraken gedaan over zaken die nog niet definitief zijn.

      Dit zal wel uit de koker van Kaag komen; heeft bijna haar hele leven in het buitenland gewoont, dus die weet maar al te goed hoe het werkt met salaris/pensioen betalingen naar mensen buiten Nederland (en er ook jaren van meegesnoept!) Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik hier minder inkomsten belasting betaal dan in NL, maar er zijn andere kosten waar voor het gemak maar aan voorbij wordt gegaan; bv een peperdure medische verzekering, en dan nog alleen voor inpatient gevallen, want als je outpatient ook mee verzekerd is het helemaal niet meer te betalen.
      Bovendien (en dat vind ik nog het meest storende) wordt je aan alle kanten tegen gewerkt als je contact hebt met belastingdienst buitenland in Heerlen; je wordt (althans zo voel ik het) al bij voorbaat als fraudeur bestempeld, terwijl je gewoon gebruik maakt van een legale regeling. Ik heb wel eens de indruk (en misschien is dat niet zo) dat een of andere hoge ambtenaar daar een nieuw regeltje verzint, terwijl later blijkt dat er helemaal geen wettelijke basis voor is…en ik kan je de voorbeelden geven wat ik zelf heb meegemaakt.

      We zullen zien hoe het uitpakt.

      Wim

  3. Wim Verhage zegt op

    Hallo Hans,
    Ik heb een soortgelijke ervaring, maar niet zo extreem als jij.
    Ook ik ben vrijgesteld van NL belasting en doe trouw aangifte in Thailand (omdat ik hier 365 dagen per jaar woon, dus dat is de regel dacht ik..meer dan 185 dagen)
    Het verkrijgen van RO21 en 22 was altijd een fluitje van een cent. Na de aangifte en betaling had ik het meestal binnen 14 dagen in mijn postbus..tot vorig jaar! Er kwam niets deze keer dus ik terug naar het lokale revenue kantoor. Na het overwinnen van de gebruikelijke taal problemen begreep ik dat ik een verzoek moest doen middels het invullen van een formuliertje..was me niet verteld dus dat had ik ook niet gedaan..of misschien was het door de taal barriere mij ontschoten,,dan kan ook! 4 weken later arriveerden RO21/22. Deze moeten gemaakt en verstuurd worden vanaf het hoofdkantoor in Korat, en men schijnt idd daar wat reorganisaties te hebben doorgevoerd.

    Verder heb ik een vraag: Waar heb jij de informatie vandaan dat vanaf jan 2024 NL vrijstelling niet meer mogelijk is. Waar kan ik dat lezen?

    Alvast bedankt voor de moeite.
    Wim.

    • TheoB zegt op

      De informatie dat vanaf jan 2024 NL vrijstelling niet meer mogelijk is komt met name van ‘onze’ expert Lammert de Haan, fiscalist (gespecialiseerd in internationaal belastingrecht en sociale verzekeringen).

      Op 1 januari 2024 treedt (hoogstwaarschijnlijk) het nieuwe belastingverdrag tussen NL en TH in werking dat op 2 september 2022 door de ministerraad is vastgesteld.
      https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/in-thailand-wonende-nederlanders-houden-van-het-betalen-van-belasting/#comment-674672

  4. Eli zegt op

    @Wim
    Ik weet bijna zeker dat het hier op Thailand blog te lezen is als de maatregel erdoor is.
    Verder valt me op dat mensen heel vaak uitgaan van kwade trouw, arrogantie of hoe je het noemen wilt, in contacten met instanties terwijl het net zo goed verlegenheid kan zijn of gène omdat men de buitenlander toch niet verstaat.
    Natuurlijk kan het ook irritatie zijn omdat iemand die hier blijkbaar allang woont de taal niet spreekt.
    Het zou een goed idee zijn als mensen niet gelijk in een kramp schieten zoals hierboven en vaker te lezen is.
    Gewoon wat verder denken. Dat scheelt een hoop ergernis

  5. Hans Bos zegt op

    Mijn overbuurman meldde zich vandaag om aangifte te doen bij het Revenue Office in Hua Hin. Daar accepteren ze geen aangiftes meer van buitenlanders. Die moeten zich vervoegen bij het kantoor in Cha am. De reden is volstrekt onduidelijk.

  6. maria zegt op

    Wij doen al jaren aangifte op het kantoor in Cha-am.
    Daar werkt een uiterst vriendelijke en behulpzame mevrouw die zelfs goed Engels spreekt, maar zich uiteraard gewoon aan de Thaise wet moet houden. Behandel haar (en andere mensen) met respect aub en bedenk dat je gast bent in dit land en dat de voertaal nou eenmaal Thai is en niet Engels.

    Met betrekking tot de gevraagde paspoort- kopieën, o.a. met de in- en uitreisdata: in het belasting-verdrag met Thailand staat duidelijk hoeveel dagen per jaar je in Thailand moet verblijven om belasting te kunnen/mogen/moeten betalen, het is dus formeel correct dat ze daar bewijs van willen zien.

    RO21 is het bewijs dat je in Thailand belasting betaald hebt.
    R022 is de – op verzoek van de belastingbetaler uitgegeven – verklaring van het revenue department dat je in Thailand belastingplichtig bent. (Het is een service, geen plicht). De RO22 verwijst expliciet naar het belastingverdrag en zou voldoende moeten zijn voor de Nederlandse belastingdienst.
    Beide certificaten zijn in de Engelse taal verkrijgbaar.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website