De Staat van het Consulaire (editie 2019)
Minister Blok biedt jaarlijks het rapport ‘de Staat van het Consulaire’ aan, deze is inmiddels aan de Tweede Kamer verzonden. Het rapport beschrijft de staat van de consulaire dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland en aan visumplichtige buitenlandse burgers en zakenlieden die naar Nederland willen reizen.
Er staat ook belangrijke informatie in voor expats en pensionado’s die in het buitenland wonen. Zo zal er wat veranderen voor Nederlanders in het buitenland die vanwege medische redenen de aanvraag c.q. vernieuwen van een paspoort niet in persoon kunnen doen.
Lees hier het rapport (PDF): www.thailandblog.nl/wp-content/uploads/kamerbrief-inzake-staat-van-het-consulaire-editie-2019.pdf
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Over visumaanvragen:
” Door het realiseren van dit programma zal de klant beter worden geholpen, zal de kwaliteit
van besluitvorming op visumaanvragen toenemen en zullen de kosten voor de Rijksoverheid dalen. ”
Lees: Meer inzet van externe dienstverleners (VFS Global), nog meer ontmoedigen van een aanvraag op de ambassade zelf. De kosten voor de keuze van de dienstverlener mag de aanvrager dan betalen.
“Tot en met 2020 worden regionale backoffices stapsgewijs overgeheveld naar de Consulaire
Service Organisatie (CSO) in Den Haag, een centrale backoffice waar beslissingen op visumaan-
vragen centraal vanuit Nederland worden genomen”
Ook geen nieuws natuurlijk, ik schreef hier al eerder over. Straks worden alle aanvragen digitaal afgehandeld vanuit Den Haag. Voordeel is dan wel dat er niet langer een paspoort vanuit Bangkok naar Kuala Lumpur gaat en weer terug, die kan in de ambassade blijven liggen.
” In de nieuwe Visumcode is opgenomen dat lidstaten
niet meer verplicht zijn een mogelijkheid voor een visumaanvraag te bieden op een post als zij
werken met EDV’s. (…) . Tevens past het bij het uitgangspunt van Nederland
om de klant centraal te stellen” Tja zoals je kunt lezen: extra kosten voor de Thaise reiziger. Visumleges worden 80 euro en straks kun je echt niet meer op VFS en hun ‘service’ kosten (tegen de 1000 THB) heen. Dat noemen we de klant centraal stellen door deze minder keuzes te bieden… Ik zou het de eigen portomonnee centraal stellen willen noemen.
” Regelmatige reizigers krijgen een meervoudig visum met – naarmate er vaker is gereisd ”
Dat is al een paar jaar het beleid…
” De aanvraagtermijn voor een visum voorafgaand aan het vertrek naar het Schengengebied
wordt verlengd van de huidige 3 maanden naar 6 maanden. ” In mijn ogen 1 van de weinig pluspunten van de nieuwe Visumcode.
” Nederland beziet per geval of visumliberalisatie
opportuun is,” Een voormalig ambassadeur had al eens gepleit voor afschaffen van de visumplicht voor Thaise reizigers. Helaas geen woord of/wanneer dat er ooit van komt, is iets van in Europees verband wordt bepaald.
” Om de (zakelijke) reiziger uit de kansrijke landen beter te faciliteren wordt het netwerk van
aanvraaglocaties na de onlangs afgesloten nieuwe contracten met EDV’s aanzienlijk uitgebreid,
met name in landen en steden waar deze de grootste toegevoegde waarde hebben. ” Het verplicht gebruik van de externe dienstverlener zou in mijn ogen alleen een pluspunt worden als men bijvoorbeeld ook in het verre noorden, noord-oosten en/of zuiden van Thailand een aanvraag in zouden kunnen dienen.
Eind 2019 zal ik een update van het Schengendossier maken mbt de nieuwe regels. Is in het kort extra kosten, eerder de aanvraag kunnen doen, het proces zal wat sneller gaan wegens digitalisering. Maar van de prachtige plannen die de Europese Commissie voor ogen had is haast niets terecht gekomen. Nederland en andere lidstaten zitten niet te wachten op echte versoepeling van de regels. En als de lidstaten dwarsliggen krijgt Brussel weinig tot niets gedaan.
Wat cijfers. Het rapport zegt dit
” In 2018 heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken ruim 680.000 visumaanvragen ontvangen en
verwerkt. Van dit aantal werden ruim 580.000 aanvragen ingewilligd.”
Op de website van EU Home Affairs kun je exacte cijfers vinden. Nederland had in 2018 683.505 aanvragen visum A (transit) en C (kort verblijf). Daarvan zijn er 586.130 goedgekeurd.
Specifiek voor kort verblijf waren er in totaal 682.484 aanvragen, waarvan 583.137 goedgekeurd, weigeringspercentage was 13%.
Specifiek voor Thailand waren er in 2018 14.673 aanvragen (allemaal type C), waarvan 13.311 goedgekeurd. Weigeringspercentage van 7,2%. Dat ligt helaas dus al een paar jaar wat hoger na een dal van 2% enkele jaren terug. Ik kom nog een keer met mijn jaarlijkse ‘visumcijfers onder de loep’ blog.
Al met al in de meeste opzichten een verslechtering zou ik zeggen.
Wel een tip voor familieleden (meestal de echtgenoten en stiefkinderen, soms schoonouders) van Nederlanders.
Die kunnen het beste rechtstreeks naar de ambassade van een ander Schengenland gaan. Daar houden deze vreemdelingen directe toegang en is het visum gratis. Mits deze Nederlander vooral zijn vakantie naar die lidstaat plant en het familielid daar af haalt (of als ze samen vliegen uiteraard).
Familieleden van Belgen kunnen hetzelfde doen, maar dan bij de Nederlandse ambassade voor een reis naar Nederland.
Dus: alle familieleden van Belgen een gratis Nederlands visum en alle familieleden van Nederlanders een gratis Belgisch visum>
Hoe lang zou het duren voordat deze landen er achter komen dat het wat onpraktisch is voor hun burgers en ze veel werk voor niets moeten doen?
In het kort: meer kosten, minder service, iets snellere doorlooptijd. Je bent straks geen 60 euro kwijt maar 110 (80 euro plus zo’n 1000 thb (25-28 euro)). Kun je wel wat eerder de aanvraag indienen en je wint 2 dagen op transport, maar je verliest zo weer een dag omdat VFS er tussen gaat zitten. Tijdswinst marginaal. Gelukkig kan je paspoort nu niet in de diplomatieke post kwijt raken, maar VFS kan natuurlijk ook fouten maken met koerieren tussen ambassade, VFS en klant. De grootste lijkt niet de vreemdeling maar de overheid.
Maar we zullen het gaan zien.
Ik heb zojuist de websites van VFS, Netherlands and You en Embassy of Belgium in Thailand bekeken.
VFS voor NL:
Leges: ฿2100: Fee: ฿545(+/- 26% van de leges)
Vorige maand was dat nog ฿2160 respectievelijk ฿570
Ambassade:
Leges: €60 / ฿2160
Ik denk dat het bedrag in Baht een dezer dagen naar ฿2100 bijgesteld wordt.
Op het moment dat de leges van €60 naar €80 (+33%) gaat, verwacht ik dat de fee van VFS ook met 33% verhoogd wordt. Met de huidige koers zou dat ฿730 (฿2800 x 26%) worden.
https://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/visa_fees_at_glance.html
https://www.netherlandsandyou.nl/your-country-and-the-netherlands/thailand/travel-and-residence/consular-fee
VFS voor BE:
Leges: ฿?? (afhankelijk van de actuele wisselkoers): Fee: ฿800
Ambassade:
Leges: €60 / ฿2340(nog steeds?)
https://www.vfsglobal.com/belgium/thailand/visa-fees-at-glance.html
https://thailand.diplomatie.belgium.be/sites/default/files/content/2018_09.01_tarifs-tarieven.xls
Bedankt Theo. De leges a 60 euro worden regelmatig gezamenlijk besproken zodat de ambassades het zelfde bedrag vragen in de lokale valuta (THB). De Belgen en Nederlanders zouden hier dus hetzelfde (moeten) heffen.
(Overigens: Ik blijf het vreemd vinden dat je ook niet in euro’s kan betalen).
De diensten van VFS namens NL, B en een aantal andere Schengenstaten zijn ook het zelfde. Toch worden die kosten per lidstaat besproken. De kosten voor NL waren lange tijd iets van 950 thb (zeg ik zo uit het hoofd) en die van België een een stuk lager. Blijkbaar heeft Nederland nog eens goed onderhandeld over het contract. Het blijft vreemd dat de lidstaten ook hier niet gemeenschappelijk een service fee afspreken voor de standaard service (papieren innemen, checklijst doorlopen, dossier doorsturen naar de ambtenaren van de lidstaat).
Daarnaast nog het feit dat de standaard kosten nu worden afgeschoven op de klant, voor extra diensten zou ik dat nog begrijpen. Nu kun je nog zeggen ‘de externe dienstverlener is een vrijwillige *kuche kuch* keuze, dus laat ze dan extra betalen’. Straks canaf begin 2020 is de externe dienstverlener verplicht, het zou de overheid dan sieren de standaard kosten zelf te voldoen. Dat zou ze extra motivatie geven de beste prijs/kwaliteit verhouding te zoeken. En om te blijven kijken naar alternatieve zoals een door de ambassades samen opgezet visum/diensten centrum waar men terecht kan. Met ambtenaren en lokaal personeel betaald door de lidstaten. Dat scheelt toch ook wer een commerciële wisselspeler. Zonder op winst uitzijnde dienstverlener kun je de kosten drukken.
Maar helaas staat het klantenbelang niet voorop.